Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2004, 18:49
PV
PV is offline
Bij mij werd er op de basisschool elk jaar een musical opgevoerd voor de (groot)ouders en broertjes en zusjes en zo... maar op de middelbare school werd er helemaal niks meer aan gedaan.

Hoe is dat bij jou? Want ik hoor wel soms dat Drama als keuzevak bestaat, maar dat was bij mij niet zo.
Advertentie
Oud 13-11-2004, 18:57
Balance
Balance is offline
Wij hadden geen drama (de huidige bruggers geloof ik wel).
We hebben in de eerste klas wel een keer (verplicht) een toneelstuk/musical op moeten voeren ivm een jubileum. Ik vond dat enorm leuk. Er deden ook 2 bekende actrices aan mee, dus dat vonden we geweldig.

Later is er nog wel een toneelclub opgericht, maar dat is geflopt.
Nog weer later hebben wij (een aantal mensen uit mijn klas en ik) een toneelgroepje gestart en dat doet het nog steeds.
Er helpt een docent met dat toneelgroepje en je krijgt er uren voor. Aan het eind van het jaar is er een (of meer) optreden.
Oud 13-11-2004, 19:22
Verwijderd
Op de basisschool kon je je opgegeven voor een toneelgroep, daarmee voerde je dan ergens aan het eind van het jaar (oid) een toneelstuk op. Volgens mij zat er bij de keuzecursussen die twee keer per jaar georganiseerd werden ook vaak wel iets van toneel. Tijdens de viering was er natuurlijk ook veel ruimte voor toneel en dergelijke dingen. En in groep 8 natuurlijk de eindmusical.

Op de middelbare school was er volgens mij niet standaard iets, maar er waren twee docenten die een keer een musical hebben gedaan met leerlingen die dat leuk vonden (waaronder ik ).

Nu ligt het nogal aan de richting die je doet (bij bv. ckv, sph en pabo heb je ook gewoon drama als vak ) en volgens mij zijn er idd ook wel keuzevakken die met drama ed te maken hebben.
Oud 13-11-2004, 21:33
Verwijderd
Zoals bij iedereen de eindmusical in groep 8 op de basisschool. En de maandelijkse podium optreden. Maar niet speciaal toneel ofzo.
Middelbare school kersmusical en talentenjacht waar je aan kan meedoen. Laatste jaren zijn er ook toneelcursussen. Zelf heb ik drama gehad in de vierde, heel klein beetje toneelspelen meer richting presenteren. Maar echt veel wordt er aantoneel verder niet gedaan op mijn school.
Oud 13-11-2004, 23:12
Ieke
Ieke is offline
Op mijn basisschool moest iedere groep af en toe een weeksluiting doen. Was een half uurtje op vrijdagmorgen (half 12) waarbij er dan stukjes werden opgevoerd, gezongen ect door die groep. Was altijd erg leuk, je kon zelf met ideën komen.
Verder was er elk jaar een kerstmusical en een eindejaarsmusical. Bij die laatste ging elke groep een korte opvoering doen en daarna een grote mucical door groep 8, vaak met behulp van groep 7, maar de grote rollen waren voor de kinderen uit 8.

Op de middelbare school werd elk jaar een grote, zelfgeschreven musical opgevoerd door de mensen die dat leuk vonden. 2 leraren organiseerden het en als je in de bovenbou zat kon je ervoor auditie doen. Dit werd dan 2 keer opgevoerd in de schouwburg in Zutphen en dit was dan voor iedereen toegankelijk (moesten wel kaarten worden gekocht natuurlijk)
In de brugklas had je de theaterdagen. In 3 dagen werd een heel theaterstuk in elkaar gezet en opgevoert op de laatste dag. Alle brugklassers deden mee, de ene was van het decor, de volgende deed muziek, de ander speelde en zo verder. Erg leuk.
Waar ik zelf heel erg van baalde is dat ze pas het jaar na ons met drama begonnen. Cursus van 10 lessen aan een brugklas. Was ook leuk volgens de verhalen.
Toen ik net van school zijn zijn ze met iets nieuws begonnen. De cultuurbrugklassen. Veel toneel en cultuur. Echt, daarom had ik wel een paar jaar later geboren willen worden. Mja, helaas.

Wat ze op de uni doen weet ik niet, maar op mijn studentenvereniging is wel een toneelsub. Wil ik misschien ook nog wel bij, maar dat doe ik volgend jaar wel ofzo, als ik alles een beetje goed heb lopen.
Oud 13-11-2004, 23:28
Verwijderd
Ja, op zich wel
(drama-academie Eindhoven)

Maar ook op de middelbare school waar ik ooit zat, werd er veel aan toneel gedaan.
Zo zat ik in de 1e, 2e en 3e op de muzische afdeling, met "muzische leerlingen" die iedere week twee uur extra toneel kregen (of muziek of beeldende vorming of 12 uur ballet) en twee uur musical.
In de 4e, 5e en 6e had ik gewoon drama in mijn pakket. Ook als examenvak dus.
Oud 14-11-2004, 10:38
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Bij ons heb je in de 1e en de 2e in ieder geval de helft van het jaar drama en in de 5e en de 6e is het een keuzevak.

En dan is er ook nog schooltoneel, dat bij ons heel pupulair is. Vorig jaar waren er drie groepen die elk een eigen toneelstuk opvoerden aan het einde van het jaar. Echt heel leuk en gezellig!

Lijkt me echt als er op school niets met toneel te doen is.
Oud 14-11-2004, 11:17
Balance
Balance is offline
Oh, wij hadden op de basisschool trouwens om de 2 maanden een theateruurtje. Dat was op vrijdagmiddag en duurde 2 uur (ja, de naam klopt dus niet helemaal). Van alle klassen mochten een aantal kinderen optreden. Het was wel vrijwillig: als je niet wilde hoefde je niet. Maar ik wilde altijd, dus ik deed heel vaak mee.
Oud 14-11-2004, 11:31
Daangerous
Daangerous is offline
wij hebben wel iets van schooltoneel
Oud 14-11-2004, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 14-11-2004 @ 12:31 :
wij hebben wel iets van schooltoneel
lachemejjouuu
Oud 14-11-2004, 14:23
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Hermione schreef op 14-11-2004 @ 13:22 :
lachemejjouuu
ja toch
Oud 14-11-2004, 14:49
filia dei
filia dei is offline
Op de basisschool mochten we gewoon zelfstandig toneelstukjes instuderen als we wilden en elke vrijdag middag was er een mogelijkheid om dat te laten zien. En de groep 8 afscheidsmusical natuurlijk.

Op de middelbare was er eerst een toneelgroep die klassieke stukken als caligula of romeo en julia opvoerde aan het eind van het jaar. En later is er een kerstmusical gekomen. Verder hebben we helemaal niets
Oud 14-11-2004, 16:45
Smartie
Smartie is offline
Bij de studievereniging is ene toneel-commissie, maar ik heb dit jaar eventjes overgeslagen. Op de middelbare school was er elk jaar ook toneel, best leuk om te doen

Op de basisschool natuurlijk het groep 8 toneel, met de hoofdrol voor Smartie
Oud 14-11-2004, 18:20
Verwijderd
op de middelbare school iig niet echt
ik heb wel gehoord (maar dat was voor mijn tijd) dat er een keer een school musical is opgevoerd

ik heb wel een paar keer een workshop gehad, naar aanleiding van een voorstelling die we gingen kijken of zelf een voorstelling maken etc etc
Oud 15-11-2004, 21:26
Tink*
Tink* is offline
middelbare school..
wij hebben elk jaar de kersmusical !
kheb wel s meegedaan..
nu geen tijd meer voor..
en ik vind het een beetje veel bruggers enzo
Oud 16-11-2004, 10:47
Dolores
Dolores is offline
In de eerste en tweede wordt bij mij op school drama gegeven en in de hogere klassen kan je het kiezen in je vrije ruimte. Ook is er ieder jaar een musical, waar iedereen die zin heeft aan mee kan doen. Nou ja, er zijn wel audities voor, maar je hoeft er geen drama voor te hebben.
Oud 19-11-2004, 11:15
indigo
indigo is offline
Op de basisschool werd er iedere keer een 'eindmusical' gegeven als je naar een volgende groep ging (onderbouw, middenbouw, bovenbouw, op Montesorrischool). Op de middelbare school hebben we in de 1e en 2e een half jaar drama gehad. Vanaf de 5e kon je ckv3-drama volgen. Daarnaast waren er 2 vrijdagmiddag-toneelgroepen, waar je je voor aan kon melden, die allebei geleid werden door 2 docenten. Die hadden 1 à 2 keer per jaar een uitvoering, was meestal erg leuk . Nu schijnen die groepen echt over-, overvol te zitten, zodat je er auditie voor moet doen. (Ik heb er zelf trouwens nooit ingezeten, helaas, ik had er te weinig tijd voor... achteraf wel spijt van, mja.)
Oud 22-11-2004, 12:57
Luna
Luna is offline
ja, ik zit op de vrije school dus best veel toneel.
Oud 22-11-2004, 13:22
WolterB
WolterB is offline
Er was bij ons op de middelbare school eens in de 3 maanden een open podium, waar je ook wat van toneel kon doen, maar dat gebeurde niet echt vaak.
Verder was er tijdens het 3e lustrum een grote musical, geschreven door één van de docenten.
Oud 22-11-2004, 18:58
Verwijderd
Ja, er is bij ons op school drama als keuzevak, wat ik ook heb. En er zijn elk jaar producties voor kerst bijvoorbeeld.
Oud 22-11-2004, 22:16
PV
PV is offline
Dus er zijn redelijk wat scholen die drama geven. Wat doe je in zo'n les?
Oud 24-11-2004, 21:08
Watisdit
Watisdit is offline
Citaat:
PV schreef op 13-11-2004 @ 19:49 :
Bij mij werd er op de basisschool elk jaar een musical opgevoerd voor de (groot)ouders en broertjes en zusjes en zo... maar op de middelbare school werd er helemaal niks meer aan gedaan.

Hoe is dat bij jou? Want ik hoor wel soms dat Drama als keuzevak bestaat, maar dat was bij mij niet zo.
bij mij ook totaal niet
maar ik volg toneel en voordracht in mijn vrije tijd nu m'n vierde jaar al
Oud 25-11-2004, 09:50
alpha
alpha is offline
Bij ons op de basisschool had je de groep-8-musical. En de maandviering waar alle klassen dan iets creatiefs deden voor de rest van de school en de ouders die gekomen waren. Maar dit was echt vrije keuze, dus de ene keer was het een toneelstukje, de andere keer gingen we uit ons dak op de Spice Girls, weer een andere keer deden we een dansje en de echte kleintjes renden rondjes en dat was dan al leuk genoeg.

Op de middelbare school deed ik mee met schooltoneel. 3 jaar lang. Tot ik in de knoei kwam met de Jeugdtheaterschool en schooltoneel. Maar daar deden we dus elk jaar een toneelstuk. Zelfgeschreven door de gevende docent (gewoon een lerares van school die frans en geschiedenis gaf btw). Erg leuk, we deden ook wel andere oefeningen enzo, dus het was wel redelijk echt.

Met CKV hadden we een blok drama maar dat was echt slechter dan ik ooit gezien heb, we moesten houdingen uit een boekje nadoen enzo. Ik vond niet dat we het drama mochten noemen, het was echt niet leuk. Vind je het gek dat je jongeren zo niet lekker maar voor toneelspelen als ze denken dat dat is wat je doen moet..

We hebben verder nooit drama gehad, geen keuzevak ofzo. Niks. Wel jammer, maar je kon ook geen muziek kiezen of dans. Het was gewoon niet echt bepaald een culturele school..
Oud 23-12-2004, 14:31
Ambivalence
Ambivalence is offline
Wij hebben volgens mij sinds 3 jaar een toneelavond, als uitbreiding van de fancy fair, om geld op te halen.
Ik ben er nu voor het tweede jaar bij betrokken, ditmaal als regiseusse en co-writer. Dit omdat een toneelstuk schrijven en uitvoeren mijn profielwerkstuk is.
Voor de rest hebben we nog een kerstviering en een paasviering (christelijke school) Ik denk dat je dat ook wel als toneel kan beschouwen.
Oud 23-12-2004, 19:57
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Op de basisschool deden we elk jaar een toneelstuk. Op de middelbare besteden we er wel aandacht aan, we zijn een aantal keren naar een toneelstuk geweest in de plaatselijke stadsschouwburg, en er is ook elk jaar een zogenaamd 'rondje cultuur'. We hebben nog nooit iets opgevoerd op de middelbare.
Advertentie
Oud 23-12-2004, 20:06
neardo
neardo is offline
bij ons heb je wel van die 'toneelverenigingen' en owh owh owh.. wat een kwaliteit *kuch*
tis zeg maar een 'met tekstboekjes op het toneel staan moet tog kunnen..'-mentaliteit.. wat een pret
Oud 27-12-2004, 16:28
Miss_Eeef
Miss_Eeef is offline
OP mijn basisschool waren er af en toe uitvoerignen va kleine toneelstukken die om de beurt door elke klas samen met een andere klas gedaan werden.
Nu op de middlebare school had je in de brugklas 2 uur drama per week en een half jaar van de tweede 1 uur drama per week. Vanaf de vijfde kan je het weer kiezen, als je het profiel C&M hebt tenminste.. Ook zijn er elk jaar minstens 3 toneelgroepn op vrijdagmiddag waar je je voor op kan geven. Dat ehb ik vorig jaar gedaane en dat was echt heel leuk! Wij deden een tragedie (Antigone) wat heel lastig maar ook heel mooi was om te doen. Dit jaar heb ik me ook opgegeven, maar ik ben in een improvisatiegroep gekomen.. En ik heb een paar weken geleden de kans gehad om auditie te doen voor een heel goed (vind ik) orkest en daar ben ik bij aangenomen Dat valt tegelijk met toneel, dus moest ik kiezene n ik heb voor dat orkest gekozen.. Dan maar een jaartje geen toneel.. Jammer, maar dat orkest vind ik misschien nog wel leuker!
Oud 28-12-2004, 09:22
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Citaat:
Miss_Eeef schreef op 27-12-2004 @ 17:28 :
Wij deden een tragedie (Antigone) wat heel lastig maar ook heel mooi was om te doen. Dit jaar heb ik me ook opgegeven, maar ik ben in een improvisatiegroep gekomen..
Waar haal ik toch het idee vandaan dat jij bij mij op school zit . Ik zit ook bij improvisatie. Wordt vast leuk . Vorig jaar deed ik FESTEN. Dat was echt geniaal, vooral met dank aan de regisseurs (2 oudscholieren ipv leraren) .
Oud 28-12-2004, 19:40
robbie5
robbie5 is offline
wij hebben zat open pdiums en drama enzo

doe altijd cabaret
Oud 28-12-2004, 20:56
stado
stado is offline
ik heb op school 2 uur spel per week en loop stage in een productie(zit op de theaterschool), dus daar speel ik ook nog. en open podium hebben we iets van 3 x per jaar.
Oud 30-12-2004, 19:05
stuudjah
stuudjah is offline
Op de basisschool hadde we drama als soort vak, een keer een kerstmusical en een afscheidsmusical in gr.8.
Nu (op de middelbare school) kunnen we op toneel, zijn er toneelstukjes met kerst ensow en kunnen we ons opgeven om naar van die toneelvoorstellingen op school te gaan..
mjaah dat doen meestal alleen bruggers en soms wat mensen voor ckv..
Oud 10-01-2005, 16:54
Paris
Paris is offline
In groep 8 hebben wij, jammergenoeg, geen musical gehad.
Nu op de middelbare school, hebben wij geen drama.
Het zou kunnen dat het als een keuzevak gegeven wordt, maar niet voorzover ik weet.
Oud 10-01-2005, 22:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
bij ons is er elk jaar een groot toneelstuk voor het goede doel. ik heb me dit jaar ook opgegeven
Oud 11-01-2005, 08:26
Flit
Flit is offline
Op de basisschool natuurlijk groep 8 musical, en wij hadden ik geloof 2 keer per jaar 'open podium'. Dan gingen een paar klassen voor elkaar toneelstukjes opvoeren. En om het jaar 'specialiteitenavond', waarbij de groep 3 t/m 8 allemaal rond een thema iets deden in ee grote voorstelling.
Op de middelbare hebben wij in de eerste en tweede drama, in de derde kan je kiezen tussen drama muziek en tekenen. Ook hebben wij ieder jaar een productie, afwisselend musical/toneelstuk. Dat zijn allemaal bekende stukken oa Hair, Saturday Night fever, Macbeth, Oidipous.
Oud 13-01-2005, 17:35
*Bellissima*
*Bellissima* is offline
Op de bassisschool hadden we groep 8 musical..
En op de middelbare school best veel... we hebben een paar leraren die helemaal gek zijn van toneel..dus dan krijg je dat
Wij hebben iedereen jaar een toneelstuk waarvoor iedereen vanaf de 3e zich op kan geven.. er is ook ieder jaar een cabaretvoorstellig door leerlingen.. en ieder jaar doet de 6e klas een kerstshow (toneel, cabaret, muziek, dans) en in de 1e heb ik drama gehad 1x in de week maar dat is daarna ook nooit meer geweest.. en we hebben ook nog een theaterproject.. iedereen vanaf de 3e moet ieder jaar nr 2 of 3 toneelstukken.. en we hebben ook nog 2x per jaar open podium...dit is dus allemaal best veel..
Oud 15-01-2005, 19:13
Toet0r
Toet0r is offline
Bij ons op school zijn elk jaar de Grote Avonden, dan wordt er 3 avonden lang een toneelstuk uitgevoerd door leerlingen. Iedereen kan zich ervoor opgeven en het resultaat is altijd geweldig!
Ik doe dit jaar mee met decor. Echt zo leuk om de sfeer van zo'n stuk te moeten bepalen.. Vanaf volgende week gaan we timmeren enzo, wordt heel leuk!
Oud 17-01-2005, 18:25
metallica
metallica is offline
Ik zit op een vrije school; best veel dus. Het zit standaard in je pakket, er is elk jaar een uitvoering met je klas. waar je verplicht aan moet meedoen.
Oud 17-01-2005, 18:39
marrel
marrel is offline
basisschool idd musical
bij ons nu op school eigenljik ook niks. Ik geloof dat VWO drama kan kiezen, havo iig niet. En verder komen ze bij ckv ooit op het idiote idee iets aan toneel te doen, maar echt zo suf dat je denkt van moet dit nu
Oud 17-01-2005, 19:07
Dutch B
Dutch B is offline
lol wat een drama
Oud 18-01-2005, 19:36
Laïs
Laïs is offline
Bij ons is er wel een toneel,geheel vrijblijvend,wie mee wil doen,komt naar de eerste vergadering, en ergens eind januari/begin februari voeren ze dan hun ding op.
Ik durf nooit meedoen.
Oud 19-01-2005, 08:53
Verwijderd
Wij hebben in de eerste & tweede drama, in de derde krijg je mudra waarbij je drama combineert met het componeren van muziek.

Daarnaast kan ej vanaf volgend jaar op het havo/vwo drama als eindexamenvak kiezen. Dit jaar doen de eerste mensen van het vmbo drama examen.

Ook kan je elk jaar meedoen aan de schoolmusical als je door de auditie heenkomt, en voor de afgedankte bruggers is er een schooltoneelstuk voor klas 1 + 2
Oud 19-01-2005, 15:25
PantoffeldIertj
PantoffeldIertj is offline
Jaaah! Wij hebben in de eerste en tweede klas Drama!! Dus toneel... zeg maar..! Ik baal als een stekker dat we dat niet in de derde hebben!! Knusje!
Oud 19-01-2005, 16:45
alu_aapi
alu_aapi is offline
We hadden in de eerste een half jaar drama en in de tweede ook. In de derde kon je kiezen voor drama of handvaardigheid en ik heb voor drama gekozen. Je leert in zo'n les wat theatersport is, leest teksten van Romeo en Julia (dat was het saaiste) en doet een beetje spelletjes. Over twee weken gaan we beginnen aan een eindopdracht, die we dan voor onze ouders moeten uitvoeren aan het einde van dit schooljaar (originéél )

Mijn dramaleraar is nu bezig met een schooltoneelstuk, Hair. Ik zit helaas niet in de toneelploeg maar in de band.
Oud 20-01-2005, 06:36
Verwijderd
Citaat:
alu_aapi schreef op 19-01-2005 @ 17:45 :
Mijn dramaleraar is nu bezig met een schooltoneelstuk, Hair. Ik zit helaas niet in de toneelploeg maar in de band.
Klinkt bekend
Oud 27-01-2005, 20:42
steefos
steefos is offline
jah, we hebben in 1e en 2e een soort week warin je voor meedoen aan musical kan kiezen. In de derde een improvisatie toneel =/- 4 voorstellingen. In 4 of 5 groot toneel, volgesmij iets van 8 voortstellingen. Je hebt ooki nog docenten toneel. En altijd kerstviering waar veel gezongen en gedanst word
Ghehe Renee van Kooten was bij ons geschiedenis leraar
Advertentie

Regels voor berichten