Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2012, 20:23
Verwijderd
Hallo forummers ik was een tijdje op dit forum en ik bedacht om zelf een verhaal te schrijven
ik heb een creatieve kop dus ik was al snel aan de slag en ik hou van.

als er Spellingsfouten tussen het verhaal zitten meld het ik ben 13 en krijg nog van alles en nog wat over Nederlands dat ik nog niet gekregen heb.
Ik ga alleen verder als jullie het verhaal leuk vinden
Gekopieerd uit word (ik wist niet hoe je opgeslagen tekst hier op internet kon zetten dus deed ik het zo)

Misdaad De diamant.

Het verhaal begon op de markt in Londen.

Het is een mooie markt in Londen, en er waren vooral veel klerenkraampjes.
sommige kledingstukken waren gewoon oud spul, maar andere kledingstukken waren speciaal, en daar hebben mensen wel ogen naar.

Vervolgens komt er een man aan op de markt, hij ziet veel van de kledingkraampjes en loopt gewoon voorbij,maar dan.. ziet hij iets waar hij met een verbaasde blik naar staart hij loopt ernaartoe en vraagt..
Hoeveel kost die jurk?
50 euro meneer.
Oke ik neem hem.

De man betaalt netje die jurk en stopt hem in zijn koffer en hij loopt weg van de markt.

De man die in het Verhaal voorkomt heet Jasper Barend een Nedelander maar die al ruim 5 jaar in Londen woont heeft zwart haar bruine ogen en een normaal postuur.
Vervolgens gaat Jasper naar zijn kleine huis hij komt binnen gaat in de woonkamer zitten doet de koffer open pakt de jurk die hij gekocht heeft en kijkt er nog eens aandachtig naar.

hij denkt: dit komt me zo bekend voor, alsof dit ding echt van zijn moeder geweest was !het doet hem tranen, want zijn moeder is al jaren geleden overleden na een aanrijding nog voor dat hij hier in Londen woonde.
En toen dacht hij, mijn moeder had op al haar kleding op de binnenkant van een broekzak of aan de binnenkant van de kleding haar voorletter opgeschreven, dus hij gaat kijken of dat er staat en ja hoor, er staat een S in de binnenkant van de jurk.

Jasper die gaat meteen terug met die jurk terug naar de markt maar het is al te laat het is al avond alle kraampjes waren al weg Jasper gaat met teleurstelling terug naar huis maar net voor hij zijn fiets pakt word hij van achteren gegrepen door een gemaskerde man met pistool.

De persoon zegt: Stil jij!! en hierheen en waag het niet om trucjes te gebruiken want ik heb een pistool bij me!
Jasper:'' Wat wilt u van me?''
Persoon: ''Ik wil info heb jij hier op de markt een Blonde vrouw gezien die een bruin jurkje verkocht?''
Jasper:'' Ja .''
Persoon: ''Mooi hoe laat was jij hier?''
Jasper ''Rond half 6.''
Persoon:Heb jij toevallig ook gezien of iemand het bruine jurkje gekocht heeft?
Zuchtend zegt Jasper: Ja dat was ik zelf!
Persoon: ''Oh dat is mooier dan hoef ik niet lang te zoeken he he geef hem hier nu!!''
Jasper: ''Geen denken aan dat is van mijn moeder.''
Persoon: ''Al was hij van je zus ik wil het hier NU! dan laat je ik je gaan oke?''
Jasper ''Ja ja dat zal wel.''
Persoon: ''Ik meen het ik lieg niet! GEEF OP''. zegt de persoon dreigend
Jasper: ''Hier pak aan.''
Persoon: ''Eindelijk heb ik het ding weer terug, hier dit ding mag je terug.''
Jasper:'' Pardon?''
Persoon: ''Ik heb er persoonlijk een klein zakje in gemaakt en daar heb ik deze diamant in gelegd en verstopt omdat de politie op mijn hielen zat.''
Jasper: ''Overvalt u juweliers?''
Persoon: ''Ja dat deed ik ik jatte een keer die diamant maar ik moest hem verstoppen omdat ik niet meer aan de flikken kon ontkomen dus ik ging mijn zaak in en zag dat ik in die jurk een zak had gemaakt dus daar stopte ik hem in. ik werkte vroeger in een kledingszaak en ik mocht kleine scheurtjes naaien en maakte soms ook nieuwe kleding .''
Jasper: ''Vandaar.. mag ik nu gaan?''
Persoon: ''Nee natuurlijk niet!! zegt de man kwaad. jij weet al te veel. jij gaat mee nu!!''

Jasper kan nu niet ontsnappen de gemaskerde man houd hem goed onder schot..
De gemaskerde man neemt Jasper mee in een busje, Jasper krijgt een blinddoek om en word vastgebonden met tape. en de deur word dichtgeslagen en ze rijden weg...

Wat gaat er gebeuren met Jasper? weet hij te ontsnappen of....

**de moeder heet Saskia vandaar de S

reageer wat je ervan vind ook bezoeker mogen dat doen

Laatst gewijzigd op 24-05-2012 om 13:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2012, 19:12
Kitten
Kitten is offline
Ik denk dat ik even wat belangrijke technische details er uit wil halen voordat ik er inhoudelijk op in ga:
  • Je gebruikt een format dat 'post' wordt genoemd. Dingen die worden gezegd worden uitgeplozen: (Man: "Het is niet gebruikelijk om te knipogen."). Dit kan wel ewrken, maar je moet je bedenken dat je gesproken tekst veel meer los zal staan van je beschrijvingen.
  • Dialoog moet effectief zijn. Laat mensen geen dingen zeggen die al duidelijk zijn, of korte stop-zinnen TENZIJ je er een duidelijk doel mee hebt. 'Normale' gesprekken gaan wel zo, maar in geschreven tekst wil je proberne hier goed mee om te gaan.
  • Maak duidelijk gebruik van alinea's en splits dit goed uit. Je huidige manier ziet er wat 'patchy' uit.
  • Start nooit 2 zinnen met hetzelfde woord (bijv,: De man)
  • Let op hoofdletters!
  • Waarom gebruik je tegenwoordige tijd? Dat is veel en veel lastiger dan normale verleden tijd.

Dit zijn natuurlijk dingen die gericht zijn op de 'mooiheid' van het stuk, maar dit maakt zeker uit naar hoe iemand het gaat lezen. Dat de eerste gesproken zin een beetje een zooitje is, ziet er gewoon onaantrekkelijk uit en zal veel mensen die het lezen laten stoppen.

Nu kijkend naar de inhoud: Wat vertel je? Wat is het DOEL van deze scene? Ik heb geprobeerd te kijken naar wat je nou eigenlijk wil vertellen, maar het mist een beetje. Er is iemand en nog iemand en een van hen heeft een naam. Waarschijnlijk is persoon 1 de hoofdpersoon, maar dat valt nog niet helemaal af te leiden uit het stuk.

Dit klinkt misschien een beetje vervelend, maar waarom grijp je me niet gelijk aan met wat je doet? Dit is de eerste scene van je verhaal. Je gaat hier de toon zetten van je verhaal en zorgen dat wij de personages interessant vinden. Hoe wil je dat doen?

Voorbeeld:
[Vervolgens komt er een man aan op de markt, hij ziet veel van de kledingkraampjes en loopt gewoon voorbij,maar dan.. ziet hij iets waar hij met een verbaasde blik naar staart hij loopt ernaartoe en vraagt..
Hoeveel kost die jurk?
50 euro meneer.
Oke ik neem hem.]

[Een man beent met grote passen door de regen heen. Hij heeft zijn kraag omhoog staan en zijn hoofd tussen zijn schouders gedrukt, waardoor alleen zijn natte haar boven zijn jas uitsteekt. Kraam naar kraam gaan aan hem voorbij zonder een pas in te houden. Dan staat hij stil voor een afgeleefd kraampje. Ouderwetse soepjurken hangen onder het lekkende afdak, sommige donker van het water.

Een minuut lang staat hij stil en negeert de mensen die om hem heen moeten stappen. Langzaam, bijna aarzelend, stapt hij naar de verkoper toe.
"Excuse me," zegt hij. "Hoeveel voor die rode jurk?"

De verkoper volgt de hand van de man. "Met de bloemen? Veertig pond, sir."

Uit zijn zak haalt de man een grote lederen portefeuille en telt de briefjes af. Een minuut later beent hij door met de tas onder zijn arm, het tempo hetzelfde als voorheen en verdwijnt weer in de regen.]

Er zijn een paar dingen die ik probeer te laten zien:
  • Effectief beschrijven: zet neer wat iemand kan zien, zorg dat je dingen toevoegd die relevant kunnen zijn.
  • Herhaal beschrijvingen niet, tenzij nodig, en mik op de details die 'echtheid' geven
  • Of je kijkt in iemand's hoofd, of niet. Als je niet in iemand's hoofd kijkt, kan je alleen laten zien wat iemand van buiten kan zien. Laat de lezer de vrijheid om zelf dingen in te vullen
  • Creeer spanning. Niemand heeft enig idee waarom een man in hemelsnaam een oude soepjurk koopt. Prikkel de interesse van je lezer door dat niet te vertellen. Geef in plaats daarvan de ruimte om die nieuwsgierigheid te voelen
  • Zet ook de toon voor het vervolg. De man koopt zomaar een jurk. Je weet niet waarom, maar plotseling worden beroofd is wel logischer. De lezer gaat nadenken wat die jurk belangrijk maakt. Zelfs al heeft de jurk niet direct waarde, is er wel een mysterie gecreeerd

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben erg kritisch misschien, maar ik denk dat je altijd meer leert op deze manier.

Tip: zoek youtube filmpjes en probeer eens 10 - 12 seconden te beschrijven. Let op de details die jij ziet en wil overbrengen. Negeer de details die niet van belang zijn.
Oud 24-05-2012, 19:16
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Goede post, Kitten! Je hebt veel dingen gezegd die mij ook opvielen, maar die ik teveel moeite vond om onder woorden te brengen of niet goed kon verwoorden. Super
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 21:07
Attention
Attention is offline
Citaat:
Ik denk dat ik even wat belangrijke technische details er uit wil halen voordat ik er inhoudelijk op in ga:
  • Je gebruikt een format dat 'post' wordt genoemd. Dingen die worden gezegd worden uitgeplozen: (Man: "Het is niet gebruikelijk om te knipogen."). Dit kan wel ewrken, maar je moet je bedenken dat je gesproken tekst veel meer los zal staan van je beschrijvingen.
  • Dialoog moet effectief zijn. Laat mensen geen dingen zeggen die al duidelijk zijn, of korte stop-zinnen TENZIJ je er een duidelijk doel mee hebt. 'Normale' gesprekken gaan wel zo, maar in geschreven tekst wil je proberne hier goed mee om te gaan.
  • Maak duidelijk gebruik van alinea's en splits dit goed uit. Je huidige manier ziet er wat 'patchy' uit.
  • Start nooit 2 zinnen met hetzelfde woord (bijv,: De man)
  • Let op hoofdletters!
  • Waarom gebruik je tegenwoordige tijd? Dat is veel en veel lastiger dan normale verleden tijd.

Dit zijn natuurlijk dingen die gericht zijn op de 'mooiheid' van het stuk, maar dit maakt zeker uit naar hoe iemand het gaat lezen. Dat de eerste gesproken zin een beetje een zooitje is, ziet er gewoon onaantrekkelijk uit en zal veel mensen die het lezen laten stoppen.

Nu kijkend naar de inhoud: Wat vertel je? Wat is het DOEL van deze scene? Ik heb geprobeerd te kijken naar wat je nou eigenlijk wil vertellen, maar het mist een beetje. Er is iemand en nog iemand en een van hen heeft een naam. Waarschijnlijk is persoon 1 de hoofdpersoon, maar dat valt nog niet helemaal af te leiden uit het stuk.

Dit klinkt misschien een beetje vervelend, maar waarom grijp je me niet gelijk aan met wat je doet? Dit is de eerste scene van je verhaal. Je gaat hier de toon zetten van je verhaal en zorgen dat wij de personages interessant vinden. Hoe wil je dat doen?

Voorbeeld:
[Vervolgens komt er een man aan op de markt, hij ziet veel van de kledingkraampjes en loopt gewoon voorbij,maar dan.. ziet hij iets waar hij met een verbaasde blik naar staart hij loopt ernaartoe en vraagt..
Hoeveel kost die jurk?
50 euro meneer.
Oke ik neem hem.]

[Een man beent met grote passen door de regen heen. Hij heeft zijn kraag omhoog staan en zijn hoofd tussen zijn schouders gedrukt, waardoor alleen zijn natte haar boven zijn jas uitsteekt. Kraam naar kraam gaan aan hem voorbij zonder een pas in te houden. Dan staat hij stil voor een afgeleefd kraampje. Ouderwetse soepjurken hangen onder het lekkende afdak, sommige donker van het water.

Een minuut lang staat hij stil en negeert de mensen die om hem heen moeten stappen. Langzaam, bijna aarzelend, stapt hij naar de verkoper toe.
"Excuse me," zegt hij. "Hoeveel voor die rode jurk?"

De verkoper volgt de hand van de man. "Met de bloemen? Veertig pond, sir."

Uit zijn zak haalt de man een grote lederen portefeuille en telt de briefjes af. Een minuut later beent hij door met de tas onder zijn arm, het tempo hetzelfde als voorheen en verdwijnt weer in de regen.]

Er zijn een paar dingen die ik probeer te laten zien:
  • Effectief beschrijven: zet neer wat iemand kan zien, zorg dat je dingen toevoegd die relevant kunnen zijn.
  • Herhaal beschrijvingen niet, tenzij nodig, en mik op de details die 'echtheid' geven
  • Of je kijkt in iemand's hoofd, of niet. Als je niet in iemand's hoofd kijkt, kan je alleen laten zien wat iemand van buiten kan zien. Laat de lezer de vrijheid om zelf dingen in te vullen
  • Creeer spanning. Niemand heeft enig idee waarom een man in hemelsnaam een oude soepjurk koopt. Prikkel de interesse van je lezer door dat niet te vertellen. Geef in plaats daarvan de ruimte om die nieuwsgierigheid te voelen
  • Zet ook de toon voor het vervolg. De man koopt zomaar een jurk. Je weet niet waarom, maar plotseling worden beroofd is wel logischer. De lezer gaat nadenken wat die jurk belangrijk maakt. Zelfs al heeft de jurk niet direct waarde, is er wel een mysterie gecreeerd

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben erg kritisch misschien, maar ik denk dat je altijd meer leert op deze manier.

Tip: zoek youtube filmpjes en probeer eens 10 - 12 seconden te beschrijven. Let op de details die jij ziet en wil overbrengen. Negeer de details die niet van belang zijn.
nee nee niet erg dat je zo kritisch bent integendeel vind ik dit juist goed hier leer ik weer van
ik pas hem morgen wel aan
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 21:15
Kitten
Kitten is offline
Citaat:

nee nee niet erg dat je zo kritisch bent integendeel vind ik dit juist goed hier leer ik weer van
ik pas hem morgen wel aan
Ik zou hier even de tijd voor nemen. Als je 'snel even aanpast' gaat het mis. Schrijven is iets dat je rustig moet uitwerken. Natuurlijk door veel willekeurige dingen te schrijven, maar vooral ook door na te denken. Ik heb een groot aantal vragen aan je gesteld; probeer die voor jezelf te beantwoorden.
Oud 24-05-2012, 21:28
Attention
Attention is offline
Citaat:
Ik zou hier even de tijd voor nemen. Als je 'snel even aanpast' gaat het mis. Schrijven is iets dat je rustig moet uitwerken. Natuurlijk door veel willekeurige dingen te schrijven, maar vooral ook door na te denken. Ik heb een groot aantal vragen aan je gesteld; probeer die voor jezelf te beantwoorden.
daarom doe ik het juist ook morgen ik ga zo slapen want morgen sportdag om en dan ga ik in de middag er eens voor zitten

nogmaals bedankt dat je het kritisch bekeken hebt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 21:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik denk dat hij met 'er even voor zitten' niet een middagje bedoelt, maar een paar weken, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 22:02
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik denk dat hij met 'er even voor zitten' niet een middagje bedoelt, maar een paar weken, eigenlijk.
Dat hoef niet zozeer. Maar een middagje lijkt me inderdaad nogal weinig. Ik denk meer aan twee dagen. Je moet je bedenken dat je ook aangeeft verder te willen met je verhaal. Dan moet je heel goed nadenken over wat je op de lange termijn er mee wil.

Ik zou je aanraden te beginnen met korte verhaaltjes (+/- 2000 woorden). Die zijn overzichtelijk en goed te begrijpen. Vooral voor jezelf.
Oud 25-05-2012, 07:22
Attention
Attention is offline
Citaat:
Dat hoef niet zozeer. Maar een middagje lijkt me inderdaad nogal weinig. Ik denk meer aan twee dagen. Je moet je bedenken dat je ook aangeeft verder te willen met je verhaal. Dan moet je heel goed nadenken over wat je op de lange termijn er mee wil.

Ik zou je aanraden te beginnen met korte verhaaltjes (+/- 2000 woorden). Die zijn overzichtelijk en goed te begrijpen. Vooral voor jezelf.
ik bedoelde eigenlijk ik ga dan eens beginnen met kijken elke dag eventjes en of ik er verder mee zie ik dan nog wel
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:08
Issun
Issun is offline
Nog iets: probeer niet meteen te veel te vertellen. Laat mensen, zoals Kitten ook al zei, nieuwsgierig zijn. Vertel bijvoorbeeld nog niet meteen wat er precies met Jaspers moeder is gebeurd, zo creeër je spanning.
Reageren

Regels voor berichten