Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2005, 15:15
kalinho
kalinho is offline
Werkstraf voor 'Hirsi Ali-rappers'

Uitgegeven: 27 januari 2005 14:43
Laatst gewijzigd: 27 januari 2005 14:55

DEN HAAG - De politierechter in Den Haag heeft donderdag twee rappers van Den Haag Connection (DHC) veroordeeld voor de bedreiging van het Tweede- Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. De 23-jarige H.L. en de 25-jarige R. el H. uit Den Haag kregen werkstraffen van 150 uur en twee maanden voorwaardelijke celstraf.

De Hagenaren hadden in een zogeheten diss geschreven dat ze de nek van Hirsi Ali wilden breken en dat een liquidatie van en een bomaanslag op het VVD-Tweede-Kamerlid in voorbereiding was. De gewelddadige rap werd via internet verspreid.

bron: www.nu.nl of teletekst of journaal

Wat vinden jullie ervan?ikzelf vind 't eigenlijk wel een beetje zielig voor DHC. Dan claim je zo gangster achtig te zijn, met rappen enzo, maar ik heb da liedje ns geluisterd, en het is echt gewoon een baggernummer. rijmt slecht, slechte beat. Dan breng je dus je slechts gemaakte liedje ooitu it op internet, en dan moet je nog 150 uur in een oranje hesje werkstraf uitvoeren, dan ben je toch aardig voor lul gezet vind ik zelf

De DHC'ers hebben de grenzen van de vrijheid van meningsuiting overschreden met het lied, zo vindt de rechter. De diss bestaat namelijk louter uit ernstige bedreigingen.

Tijdens de behandeling van hun zaak twee weken geleden benadrukten de verdachten dat ze het lied niet zelf op het internet hadden geplaatst. Ze zouden de song slechts voor zichzelf hebben geschreven omdat ze nogal gefrustreerd waren over de scherpe uitlatingen van de politica over moslims. Ze zouden niet hebben gewild dat de rap in de openbaarheid kwam.

Meningsuiting

Volgens raadsman V. Koppe was hun handelen dan ook niet strafbaar. Bovendien betoogde hij dat het maken van een rap binnen de vrijheid van meningsuiting valt. De advocaat was het met het Openbaar Ministerie (OM) eens dat de vrijheid van artistieke expressie geen vrijbrief is om lukraak te beledigen, maar stelde dat grof taalgebruik en belediging een essentieel onderdeel van de rapcultuur is.

De rechter is echter van mening dat een en ander wel voor rekening van de rappers komt. Er is weliswaar geen bewijs dat ze de diss zelf hebben verspreid, maar blijkbaar hebben zij er ook niet voor gezorgd dat niemand anders aan de rap kon komen en hem verspreiden. Bovendien hebben ze geen afstand genomen van hun uitingen, maar juist in het openbaar de verantwoordelijkheid op zich genomen door in het tv-programma NOVA te verschijnen.

Werkstraf

Het OM eiste twee weken geleden een werkstraf van 150 uur en een voorwaardelijke celstraf van vier maanden tegen de mannen. De voorwaardelijke celstraf viel lager uit, omdat de twee Hagenaars nog niet eerder met justitie in aanraking waren geweest en zij achteraf hun excuses hebben aangeboden
Oud 27-01-2005, 15:17
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
kalinho schreef op 27-01-2005 @ 16:15 :

Wat vinden jullie ervan?ikzelf vind 't eigenlijk wel een beetje zielig voor DHC. Dan claim je zo gangster achtig te zijn, met rappen enzo, maar ik heb da liedje ns geluisterd, en het is echt gewoon een baggernummer. rijmt slecht, slechte beat. Dan breng je dus je slechts gemaakte liedje ooitu it op internet, en dan moet je nog 150 uur in een oranje hesje werkstraf uitvoeren, dan ben je toch aardig voor lul gezet vind ik zelf

verkeerd geknipt en geplakt
Oud 27-01-2005, 15:17
Verwijderd
DHC is waus!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 27-01-2005 @ 16:17 :
DHC is waus!
ik vind ze niet echt goed. Alleen 180 cc klinkt een beetje.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-01-2005 @ 16:19 :
ik vind ze niet echt goed. Alleen 180 cc klinkt een beetje.
Dat zeggen ze zelf.

inderdaad 180 cc klint nog wel.

De rest is bagger.

Turrokaanse mix is wel grappig.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 27-01-2005 @ 16:21 :
Dat zeggen ze zelf.

inderdaad 180 cc klint nog wel.

De rest is bagger.

Turrokaanse mix is wel grappig.
ja he, die was ik vergeten.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-01-2005 @ 16:25 :
ja he, die was ik vergeten.
jij woont naast mij.

kom koffie drinken!

Ik hou van jou!!!

Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:29
Metal
Metal is offline
ik vind het een beetje overdreven, het is maar een liedje.

het zijn btw wel echt dwazen
Oud 27-01-2005, 15:30
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 27-01-2005 @ 16:27 :
jij woont naast mij.

kom koffie drinken!

Ik hou van jou!!!

maar jij erstaat de helft zeker niet, of wel? Het turkse deel is ook heel grappig.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-01-2005 @ 16:30 :

maar jij erstaat de helft zeker niet, of wel? Het turkse deel is ook heel grappig.
Ja, grappig liedje.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:38
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Krijgt Theo Maassen nu ook een werkstraf?
Oud 27-01-2005, 15:40
Merci
Merci is offline
Citaat:
jij woont naast mij.

kom koffie drinken!

Ik hou van jou!!!

zij zijn zeker grappig
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:41
Love & Peace
Love & Peace is offline
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:42
Merci
Merci is offline
omg
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:44
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
hahahaha omg, ze nemen die gasten nog serieus ook
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 16:57
Verwijderd
Echt zielig dit. Als een stel Nederlandse knulletjes een bedreigende en beledigende rap over Gerrit Zalm zou maken zou er geen haan naar kraaien, maar zodra datzelfde over Hirsi Ali gedaan wordt door een stel allochtone knapen schreeuwt men moord en brand.

Maar goed, belediging mag nu eenmaal niet, ze hadden het kunnen weten in het huidige klimaat en met een werkstraf komen ze er nog redelijk vanaf.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 17:00
Myuki
Myuki is offline
De bedoeling achter dat liedje is duidelijk.

nee dus
Oud 27-01-2005, 17:13
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-01-2005 @ 17:57 :
Echt zielig dit. Als een stel Nederlandse knulletjes een bedreigende en beledigende rap over Gerrit Zalm zou maken zou er geen haan naar kraaien, maar zodra datzelfde over Hirsi Ali gedaan wordt door een stel allochtone knapen schreeuwt men moord en brand.

Maar goed, belediging mag nu eenmaal niet, ze hadden het kunnen weten in het huidige klimaat en met een werkstraf komen ze er nog redelijk vanaf.
als iemand al bedreigt worden moet onderduiken etc dan vind ik het logisch dat er zwaarder aan een ''bedreiging '' word getilt
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 17:32
Samaris
Samaris is offline
Hehe...geownd.

Moet je maar geen kutnummers maken.
Oud 27-01-2005, 17:44
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
professor2 schreef op 27-01-2005 @ 18:13 :
als iemand al bedreigt worden moet onderduiken etc dan vind ik het logisch dat er zwaarder aan een ''bedreiging '' word getilt
Dat stomme wijf zou eens haar baan moeten gaan vervullen in plaats van de vermoorde onschuld uit te hangen.
Oud 27-01-2005, 18:14
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 27-01-2005 @ 18:44 :
Dat stomme wijf zou eens haar baan moeten gaan vervullen in plaats van de vermoorde onschuld uit te hangen.
idd
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Samaris schreef op 27-01-2005 @ 18:32 :
Hehe...geownd.

Moet je maar geen kutnummers maken.
Helaas is het maken van opgefokte schijtmuziek nog geen strafbaar feit.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:19
Verwijderd
Heeft joostje even geluk
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 27-01-2005 @ 18:44 :
dat stomme wijf heeft geen invloed over de rechterlijke macht dus ik snap niet waar je het over hebt
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 27-01-2005 @ 19:23 :
dat stomme wijf heeft geen invloed over de rechterlijke macht dus ik snap niet waar je het over hebt
Dat ze zich beter als kamerlid kan gaan profileren en haar werk te doen dan de mediageile doos uit te hangen.........I gues
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 18:27
professor2
professor2 is offline
Citaat:
makelville schreef op 27-01-2005 @ 19:25 :
Dat ze zich beter als kamerlid kan gaan profileren en haar werk te doen dan de mediageile doos uit te hangen.........I gues
volgens mij profleert ze zich al genoeg

Laatst gewijzigd op 27-01-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:35
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
jij woont naast mij.

kom koffie drinken!

Ik hou van jou!!!

naar mijn weten is dat niet van dhc hoor

dag buurmeisje dag

turkse gedeelte is ook wel grappig
Oud 27-01-2005, 19:14
snoodaard
snoodaard is offline
Wat een ongelofelijke stumpers.
Oud 27-01-2005, 19:37
Cheops
Cheops is offline
wat een bullshit, dit valt toch gewoon onder vrijheid van meningsuiting...is dit niet gewoon een voorbeeld klassejustitie?
Oud 27-01-2005, 23:45
Verwijderd
180cc
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 00:44
Metal
Metal is offline
^
Oud 28-01-2005, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Eraser schreef op 28-01-2005 @ 00:45 :
180cc
Lol, wat een idioten.

Ze hebben duidelijk die 'warning' van Jackass niet gelezen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Cheops schreef op 27-01-2005 @ 20:37 :
wat een bullshit, dit valt toch gewoon onder vrijheid van meningsuiting...is dit niet gewoon een voorbeeld klassejustitie?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 21:37
Verwijderd
tsja triest enzo
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 10:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cheops schreef op 27-01-2005 @ 20:37 :
"ik vind persoon X een klootzak die een erge ziekte zou moeten krijgen" - vrijheid van meningsuiting.

"persoon X is een klootzak en ik ga die besmetten met een erge ziekte" - bedreiging.

Deze straf is meer dan terecht, al was het maar om ze aan hun verstand te peuteren dat ze geen 'coole gangstah niggah's' zijn, maar gewoon een stelletje losers die geen muziek kunnen maken.
Oud 29-01-2005, 21:18
Maty
Maty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 27-01-2005 @ 16:30 :

maar jij verstaat de helft zeker niet, of wel? Het turkse deel is ook heel grappig.
Dat liedje
Maar wat zegt ie in dat Turkse gedeelte, dat versta ik niet.

Oh sorry offtopic. Hm, ja wie neemt DHC nou serieus. Stom, die werkstraf, al gingen ze wel te ver met dat lied.

Laatst gewijzigd op 29-01-2005 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 21:22
fen
fen is offline
oke je mag je menig uiten maar wel tot op zelere hoogte en je moet de ander wel in zn waare laten dat doen de moslim extremilisten niet vind ik om van te walgen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 22:18
Verwijderd
Citaat:
fen schreef op 29-01-2005 @ 22:22 :
oke je mag je menig uiten maar wel tot op zelere hoogte en je moet de ander wel in zn waare laten dat doen de moslim extremilisten niet vind ik om van te walgen

Ten eerste waarom mag een moslim zijn mening tot een bepaalde hoogte alleen uiten, en dit kennelijk niet geldt voor mensen als hrisi ali, Theo van gogh etc.

En ten tweede weet je wel wie DHC is, want als je wel weet wie het zijn dan zal je direct merken dat het geen moslimextremisten zijn en zich zelf niet eens voor moslim uitmaken in hun gedrag of liedjes.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 11:44
one.
one. is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-01-2005 @ 19:18 :
Helaas is het maken van opgefokte schijtmuziek nog geen strafbaar feit.
Nu de rest nog..
Oud 30-01-2005, 12:26
Verwijderd
Om even een poging doen lange frans en baas b in de Oor van deze maand te citeren: ' dit is gewoon hun manier om te laten horen dat ze aha een pannenkoek vinden'. 'Als internet er niet was geweest hadden hoogstens een paar vrienden het nummer gehoord en was het daarbij gebleven'. 'Die jongens zijn echt niet serieus van plan iets tegen aha te beginnen'.

Ik denk dat ze daarmee wel genoeg gezegd hebben, je moet dit soort dingen niet bijzonder serieus nemen, en sowieso gewoon niet zo belachelijk veel aandacht aan schenken.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:15
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-01-2005 @ 11:41 :
"ik vind persoon X een klootzak die een erge ziekte zou moeten krijgen" - vrijheid van meningsuiting.

"persoon X is een klootzak en ik ga die besmetten met een erge ziekte" - bedreiging.

Deze straf is meer dan terecht, al was het maar om ze aan hun verstand te peuteren dat ze geen 'coole gangstah niggah's' zijn, maar gewoon een stelletje losers die geen muziek kunnen maken.
Dan kunnen we bijna alle rappers wel aan gaan klagen..
bovendien als zij een straf krijgen waarom theo maassen dan niet?!
Oud 31-01-2005, 22:20
Verwijderd
Wel, kort gezegd, omdat iedereen wel weet dat Theo Maassen niet echt een handgranaat gaat gooien (zoals hij in Doodsbedreiging beweert) terwijl niemand weet of DHC niet toevallig echt een stel geflipte radicalen is die misschien de daad wel bij het woord voegen.

Het klinkt erg lullig, maar in het huidige klimaat moet je zulke raps gewoon niet maken, tenzij je een bekende cabaretier bent en je heel erg zeker weet dat niemand het verkeerd zal opvatten.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 22:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cheops schreef op 31-01-2005 @ 23:15 :
Dan kunnen we bijna alle rappers wel aan gaan klagen..
bovendien als zij een straf krijgen waarom theo maassen dan niet?!
Omdat van Theo Maassen niemand verwacht dat het iets anders is dan satire.
Reageren

Regels voor berichten