Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2005, 00:47
Rushiru
Rushiru is offline
Ik hoor altijd zo veel negatieve dingen over georganiseerde religie*, bijvoorbeeld dat het achterhaald en ouderwets zou zijn. Wat is jullie kijk daarop? Heeft georganiseerde religie in het algemeen alleen maar nadelen, of kleven er ook voordelen aan?

Dus: wat zijn voor jullie persoonlijk de voors en tegens?

* Georganiseerde religie kun je in de breedste zin van het woord opvatten - georganiseerd christendom, georganiseerd jodendom, georganiseerde islam, etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 02:06
T_ID
T_ID is offline
voordelen: mensen die niet zonder kunnen mogen legaal oogkleppen opzetten.

tegen: alle zaken behalve bovengenoemde.
Oud 13-02-2005, 02:16
Sartre
Sartre is offline
Veel mensen hebben steun aan hun religie.

Het voordeel voor hun van georganiseerd is dat ze dan niet zelf hoeven na te denken.
Oud 13-02-2005, 08:48
Verwijderd
Ik vind alle religie achterhaald en ouderwets.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:02
Love & Peace
Love & Peace is offline
Wat betekend "georganiseerde" geloof?

btw, ik voel een flamewar aankomen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:26
cartman666
cartman666 is offline
Ik ben ook van mening dat de niet-gelovigen hier wat fel van leer gaan tegen gelovigen die zich organiseren in kerken/moskee's/synagogen. Ik zal morgen eens wat uitgebreider eropin gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:30
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
voordeel: mensen houden ervan bij een hechte gemeenschap te horen

nadelen: meer indoctrinatie en minder binding met de rest van de maatschappij
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:39
one.
one. is offline
Klinkt als georganiseerde criminaliteit. (voor de diehards, dit was een grapje.)
Oud 13-02-2005, 13:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 13-02-2005 @ 13:39 :
Klinkt als georganiseerde criminaliteit. (voor de diehards, dit was een grapje.)
is het ook. (okay, breng die flamewar nu maar )
Oud 13-02-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2005 @ 13:02 :
Wat betekent "georganiseerde" geloof?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 21:44
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Ach, er zijn ook voordelen van geloof en religie als het 'allemaal niet waar is'. Het steunt mensen echt, steun die ze vaak nergens anders kunnen krijgen, waarom moet daar zo negatief op gereageerd worden?

Als je werkelijk 'rationalistisch' (of hoe je jezelf beschouwt) en eerlijk bent, had je allang kunnen bedenken/zien dat religie/geloof (mits, goed nageleefd) veel goeds doet. Ik zie mensen die (wel of niet lichamelijk) genezen worden, alleen al door hun sterke geloof (onafhankelijk of het wel of niet waar is). Ik zie mensen die een lichtpuntje hebben in hun levens, die vol met tegenslagen zitten. Ik zie mensen die proberen goed te leven, en er voor anderen te zijn. Wat is hier slecht aan?

Georganiseerd geloof/religie is niet per definitie slecht. Duh! Ik denk dat het ook niet per definitie achterhaald of ouderwets is. Wat is er dan achterhaald en ouderwets aan? Het doel, de manier van doen?

In bijvoorbeeld het Christelijke geloof zijn de waarden nog steeds erg actueel, en dat zullen ze altijd blijven.

@ Sartre
Ik ken 'georganiseerde' gelovigen die juist waarde hechten aan het zelf denken. Dit is volgens mij ook een groeiende groep. Eigenlijk zijn de reactie's tot nu toe gewoon generaliserend. En dan heet je 'Sartre' als Profile name.

Ik ben benieuwd naar de reactie van Cartman!
Oud 13-02-2005, 21:50
Tha#1ChiLL
Tha#1ChiLL is offline
Oja, en zelf vind ik: (vooral van evangelische gemeente's)

Voordeel:
1. Een groep mensen wordt aangemoedigd om goed te leven, en er voor elkaar er te zijn.
2. Er worden leuke activiteiten georganiseerd.
3. Mensen met problemen worden opgevangen.
4. Georganiseerd is het beter mogelijk meer mensen te bereiken.
5. Mensen kunnen elkaar spreken (meer mensen) en samen hun ideen ontwikkelen, kijken wat hun wel/niet aanpreekt aan bijvoorbeeld meningen van ene voorganger etc.
6. Heel simpel, mensen kunnen werken aan hun sociale contacten.
7. Mensen kunnen verder leren in iets wat erg belangrijk voor ze is.

Nadeel:
1. Mensen kunnen op den duur afhankelijk worden van die organisatie.
2. Mensen hechten teveel waarde aan 'hun' groep/organisatie. Dat kennen we wel...
3. Negatieve/slechte ideen kunnen ook sneller verspreiden. (slechte voorgangers etc.)
Meer kan ik zo snel niet bedenken.
Oud 14-02-2005, 16:05
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
het probleem is het woord georganiseerd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 18:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
voor de gelovigen is het wel fijn, zo'n georganiseerde religie. gezelligheid, de steun, sociale contacten, lotsverbondenheid, begrepenheid, uitstraling etc. voor de ongelovigen en maatschappij mss wat minder, op sommige punten, maar dat doet niet terzake.

wat houd georganiseerd in. maakt het verschil of wij georganiseerd toevoegen of niet? of bedoelen wij gewoon de gemeenschap zelf?

dan kan het voor omstanders nml wat minder worden..helemaal als we door slaan in het organiseren.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 20:18
cartman666
cartman666 is offline
Het probleem zit em inderdaad in 'georganiseerd'.
Vandale zegt het volgende:
1 in een gestructureerd geheel, een organisatie ondergebracht

Waarom zouden gelovigen samen moeten werken in een organisatie? Is geloven niet iets heel persoonlijks? Iets wat van persoon tot persoon verschilt? De organisatie dwingt ons in een bepaalde richting en dat beperkt onze vrijheid tot persoonlijk geloven, bovendien legt het ons standpunten op waar we nooit over hebben nagedacht.

Tsja, helaas ben ik het daar niet mee eens, anders waren we snel klaar. Natuurlijk verschilt ons geloof van persoon tot persoon, maar we baseren ons geloof allemaal op een heilig geschrift of op een bepaalde leer. Elke gelovige wil dus dat geschrift goed bestuderen en weten dat zijn kennis overeenkomt met dat geschrift. (laten we daar vanuit gaan) Dat zou betekenen dat elke gelovige theologie zou moeten studeren, of in elk geval heel veel tijd moet besteden om de teksten te kunnen lezen.

Rede om te organiseren: Het bestuderen en interpreteren van teksten kan uitbesteed worden.
nadeel: Je moet vertrouwen op de persoon aan wie je het bestuderen hebt uitbesteed.
Echter, er zijn vele mensen die de bijbel bestuderen(second opinions te over) en als je ergens over twijfelt kan je ook zelf op onderzoek uitgaan en het heft in eigen hand nemen. Zoiets kost echter tijd, en wij zijn vaak liever lui dan moe. Dat is hetzelfde als bij individueel geloven, als je lui bent en na 1 bijbelboek je standpunt wel af hebt dan is je standpunt vrij suf en stelt je geloof imho weinig voor.

Eigenlijk maakt het organiseren voor de eigen identiteit van het geloof dus niet zoveel uit. De aard van de mensen komt juist heel duidelijk terug. Mensen die geen tijd/zin hebben om zich te verdiepen in de literatuur zullen in hun eentje niet geloven of flinterdun geloven. Zulke mensen lopen in een kerk met de geloofs-geleerde mee.
Mensen met meer tijd/interesse zullen individueel een flinke kluif hebben aan het geloof maar met veel vrije tijd ongetwijfeld een eind kunnen komen. Als ze echter organiseren en iemand aanstellen die voor hen full-time studie doet en secundaire literatuur schrijft/leest dan kunnen ze zelf in hun vrije tijd het werk van de geloofsgeleerde controleren en persoonlijk maken door extra studie.

Verder helpt organiseren natuurlijk ook voor de zaken die Tha#1ChiLL al noemde, dat zie je in elke vereniging terug. Samen kan je meer berijken, is het gezelliger, en kan je de leden van je vereniging helpen.

oja, ik gebruik soms wat christelijke woorden gezien mijn achtergrond, maar het gaat imho voor elk georganiseerd geloof op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten