Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2005, 12:12
TiK
TiK is offline
Salut!
ik moet voor nederlands 3 boeken van een schrijver lezen. Hebben jullie mischien wat tips welke schrijver ik moet kiezen? ik zit in 4 VWO. Ik lees niet zo snel dus het liefst niet al te dikke boeken
oja het moet van een Nederlandse schrijver zijn.
iemand ideen? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2005, 12:13
Verwijderd
Zelf heb ik in 5 havo als "thema" (mocht een onderwerp, maar ook een schrijver zijn) Maarten 't Hart gekozen. Iemand als Ronald Giphart kan natuurlijk ook altijd, maar zelf vind ik zijn boeken niet echt geweldig.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:28
Verwijderd
Andere schrijvers waarvan de boeken volgens mij wel redelijk te lezen zijn bijvoorbeeld: Rene Appel, Renate Dorrestein, Carl Friedman, Kristien Hemmerechts, Tim Krabbé, Yvonne Keuls, Tessa de Loo, Doeschka Meijsing, Marga Minco, Jan Wolkers en Joost Zwagerman.

Maar ik denk niet dat je docent blij is als je een schrijfster als Marga Minco of Yvonne Keuls kiest... Als het al mag. Ik raad aan een ander te kiezen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 13:05
OceanEye
OceanEye is offline
F. Bordewijk. Heeft ook een verzamel boek met drie verhalen, Bint, Blokken en nog iets, ben even de naam kwijt. Niet zo'n dik boek, ik denk in totaal 200 blz. Is te doen en nog leuk ook.
Oud 12-02-2005, 13:42
Verwijderd
WF Hermans lijkt mij ook wel leuk: Je kan "au-pair" lezen, en zijn verhalenbunden "de laatste roker" is ook heel leuk. Maar hij heeft nog veel meer boeken geschreven.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 15:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 12-02-2005 @ 14:05 :
F. Bordewijk. Heeft ook een verzamel boek met drie verhalen, Bint, Blokken en nog iets, ben even de naam kwijt. Niet zo'n dik boek, ik denk in totaal 200 blz. Is te doen en nog leuk ook.
Pff, ik vond zijn boeken echt verschrikkelijk om te lezen.

Ik heb zelf wel een aantal boeken van Yvonne Keuls en Ronald Giphart gelezen. Die lezen lekker makkelijk, maar niet elke docent vindt die goed genoeg, dus dat moet je even navragen.

En voor een opdracht in 6vwo moest ik 4 boeken van dezelfde schrijver lezen en toen heb ik Kristien Hemmerechts gekozen. Die boeken zijn ook goed te doen.
Oud 12-02-2005, 17:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 12-02-2005 @ 14:05 :
F. Bordewijk. Heeft ook een verzamel boek met drie verhalen, Bint, Blokken en nog iets, ben even de naam kwijt.
De juiste titel is Blokken, Knorrende beesten, Bint.
Oud 12-02-2005, 20:51
Jon
Jon is offline
In 4VWO heb ik drie titels van Willem Elsschot gelezen (Kaas, Het dwaallicht en Villa des Roses). M'n ouders hadden het verzameld werk nog in de kast, dus vandaar

Overigens zeer goed te doen, de boeken van Elsschot.
Oud 12-02-2005, 22:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
WF Hermans is best een aanrader, daar zijn best drie mooie boeken van te vinden
Oud 12-02-2005, 22:16
Ndimension
Ndimension is offline
Mulisch: Ontdekking van de hemel, Siegfried, De aanslag, De procedure, De elementen...etc
Reve: De vierde man, De avonden, Het boek van violet en dood, Bezorgde ouders...etc
Hermans: Au pair, De donkere kamer van Damokles, Ik heb altijd gelijk, Herinneringen van een engelbewaarder...etc

Maar als je gewoon grappige (makkelijke) boeken wilt lezen, kies dan Giphart (zijn verhalen zijn simpelweg kut, maar Giphart is echt wel grappig).
Phileine zegt sorry, Ik ook van jou, Ik omhels je met 1000 armen

Hermans is eigenlijk het best te lezen van het rijtje, Mulisch is ook erg leuk, maar kan wel moeilijk zijn en Reve...tja, je moet van Reve houden. Ik kan me echt ziek lachen om die gast
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 09:47
Verwijderd
De boeken van Hermans zijn alleen niet zo heel erg dun en lezen niet zo heel erg makkelijk (maar ook niet heel erg moeilijk )... Het behouden huis is wel lekker dun...maar ik vond dat geen "leuk" boek...De donkere kamer van Damokles wel.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:07
TiK
TiK is offline
Bedankt voor alle tips!
ik heb ze alemaal opgeschreven en ga maandag el even naar de bibliotheek.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:50
Konijn
Konijn is offline
Leon de Winter.
Zijn boeken zijn er ook in Lijster-varianten, iig twee.
Leuke boeken, die niet al te dik zijn, bv: De hemel van Hollywood, Supertex, God's Gym (hoewel die laatste wel dik is, maar erg makkelijk te lezen).
Reageren

Regels voor berichten