Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder mag de kleine jihad alleen worden gevoerd in gevallen van onderdrukking. En zelfs dan moeten moslims zich aan strenge voorwaarden voldoen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Gaat het hier overigens de jihad met het zwaard of die met het woord? Want imo is die met het woord niet snel in strijd met het geloof.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Tot dusver werden vreedzame vormen van jihad besproken. In sommige gevallen kan jihad -- de beste manier om God te dienen in hart en rede, woord en daad -- erin bestaan naar de wapens te grijpen. Dit is dan de 'jihad al-asghar' - een kleine jihad, in tegenstelling tot de jihad tegen het zelf (jihad an-nafs) die in Sufi-kringen omschreven wordt als de 'grote jihad' (jihad al-akbar). Daarbij wordt vaak naar volgende hadith verwezen: Een groep Muslimsoldaten kwam bij de Heilige Profeet (van een veldslag). Hij zei: "welkom, jullie keren terug van de kleine Jihad naar de grote Jihad". Er werd gezegd: "wat is de grote Jihad"? Hij antwoordde: "het streven van een dienaar tegen zijn lage verlangens." (Al-Tasharraf, Part I, p. 70) Deze hadith komt in geen enkele van de grote hadithverzamelingen (Bukhari, Muslim enz.) voor, zodat er twijfels bestaan over de authenticiteit ervan. De achterliggende gedachte dat de innerlijke jihad belangrijker is dan gewapend verzet, heeft echter veel invloed gehad. De legitimiteit van de gewapende jihad wordt er overigens niet door in twijfel getrokken: in sommige omstandigheden is gewapend verzet toegestaan, en wordt het zelfs voorgeschreven of verplicht. Er bestaat in Muslimkringen een brede eensgezindheid over de voorwaarden waaraan deze gewapende jihad onderworpen is. Islam staat geen offensieve oorlog toe. Enkel wanneer Muslims aangevallen worden, en wanneer alle andere mogelijkheden om de aanval af te slaan zoals het opstarten van vredesonderhandelingen op niets uitdraaien, mag men zich gewapenderwijze verzetten - en dan nog gelden zeer strikte regels. Geweld is de allerlaatste optie. Volgend vers legt uit wanneer fysisch vechten toegestaan is - men spreekt hier van de 'jihad met het zwaard', om deze vorm van jihad te onderscheiden van de jihad met het woord, het hart, de pen, de waarheid, enz. "Aan hen die bestreden worden is [de strijd] toegestaan omdat hun onrecht is aangedaan; God heeft de macht hen te helpen, die zonder recht uit hun woningen verdreven zijn, alleen maar omdat zij zeggen: "Onze Heer is God" - en als God de mensen elkaar niet had laten weerhouden dan waren kluizenaarsverblijven, kerken, synagogen en moskeeën waarin Gods naam vaak genoemd wordt zeker verwoest. Maar God zal hen die Hem helpen zeker helpen; God is krachtig en machtig." (Koran 22:39-40) Dit vers geeft aan wanneer gewapend verzet mogelijk is: De vijandigheden moeten door anderen gestart worden tegen de gelovige Muslims. Enkel Muslims die "bestreden worden", mogen zich verzetten. Het gaat dus om een defensieve oorlog, niet om een offensief. Wat hierbij betracht wordt is het beschermen van de rechtvaardige gematigde gemeenschap waarvan eerder al sprake was. Er moet de Muslims onrecht aangedaan zijn. Hierbij wordt expliciet het onrechtmatig verdrijven uit woningen vermeld. Het doel van de agressor moet de destructie van de Islam en de Muslims zijn. Het vers verwijst naar godsdienstvervolging, waarbij Muslims vervolgd worden enkel omdat zij zeggen dat ze in God geloven. Een oorlog is dus enkel toegestaan als verdediging tegen het onrecht dat veroorzaakt is door een aanval of bezetting, verdrukking of godsdienstvervolging. Daarbuiten, is gewapend verzet niet gelegitimeerd. Gewapende jihad moet daarenboven altijd getemperd worden door een jihad met het hart door het nastreven van vergevingsgezindheid, rechtvaardigheid en zo meer. Dit wordt duidelijk uit een tweede vers dat toelating geeft tot gewapend verzet maar er al onmiddellijk bijzegt dat men niet over de schreef mag gaan: "En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet." (Koran 2:190). Diezelfde toon vind men terug in een vers dat zegt dat men mild moet zijn ten aanzien van de vijand, want op een dag kan hij je vriend worden: "Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is almachtig, en God is vergevend en barmhartig". (Koran 60:7) Dit komt ook tot uiting in de hadith: "Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (gemeld door al-Tirmidhi). De 'jihad met het zwaard' is daarenboven onderworpen aan een hele reeks strikte voorschriften die gebaseerd zijn op de Koran en de Sunnah van Mohamed, alsook op de regels die de eerste Kalief, Abu Bakr, oplegde aan een leger dat hij naar het slagveld stuurde. Abu Bakr legde zijn metgezellen de volgende 10 regels van oorlogsvoering op (Al-Muwatta, Volume 21, Hadith 10) : - Dood geen vrouwen - Dood geen kinderen, - Dood geen bejaarden, - Dood geen zieken. - Hak geen bomen om of verbrand ze niet, vooral als het fruitdragende bomen zijn (ook de oogst mag niet vernield worden). - Verniel geen onbewoonde plaatsen. - Dood geen dieren behalve voor voedsel. - Verbrand geen bijen en drijf hen niet uiteen. - Steel niets van de zaken die in beslag genomen werden gedurende de strijd. - En handel niet laf. Uit andere hadith blijkt dat Abu Bakr ook stelde dat priesters en kloosterlingen met rust gelaten moesten worden, en dat men hun gebedshuizen niet mocht vernielen. Ook burgerconstructies moeten gespaard blijven. Abu Bakr zei ook dat men zelfs de melk van de dieren niet mocht gebruiken tenzij men de toestemming had van de eigenaars van de dieren. Islam kent een zeer uitgebreid stelsel van dierenrechten. 5 Tijdens de oorlog mogen dieren niet gedood worden, tenzij voor voedsel, omdat een oorlog een zaak tussen mensen is en dieren daar niet het slachtoffer mogen van zijn. Sommige Muslims wijzen erop dat als er sprake zou kunnen zijn van een 'heilige oorlog', dit enkel is in de zin van een oorlog waarin Muslims gebonden zijn aan zulke 'heilige' door de Koran en de Sunnah ingestelde hoogstaande principes. Het is echter helemaal geen heilige oorlog in de zin waarin dit in het Westen begrepen wordt, met name een oorlog om anderen met geweld te bekeren tot het eigen geloof. Zoals in 'jihad al-kuffar' gemotiveerd werd is het Muslims volstrekt verboden deel te nemen aan zulk een oorlog. De Koran garandeert immers godsdienstvrijheid en verbiedt uitdrukkelijk het gebruik van dwang in de godsdienst. Van zodra de tegenpartij in een strijd vrede zoekt, moet men daarin meegaan: “En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God." (Koran 8:61) Ook wat er moet gebeuren in geval van een overwinning, wordt door de Koran gereguleerd. De eerder aangehaalde regels van godsdienstvrijheid dienen gerespecteerd te worden en er moet rechtvaardig gehandeld worden zodat een vrije, rechtvaardige samenleving ingesteld wordt waarin mensen vrij zijn zich al dan niet bij de Islam aan te sluiten: "God beveelt jullie in bewaring gegeven goederen aan de rechthebbenden te overhandigen en, wanneer jullie tussen de mensen oordelen, dat jullie rechtvaardig oordelen..." (Koan 4:58) "Jullie die geloven! Wees standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Wees rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid." (Koran 5:8) "God gebiedt rechtvaardig te handelen, goed te doen en aan de verwanten giften te geven en Hij verbiedt wat gruwelijk, verwerpelijk en gewelddadig is...." (Koran 16:90) De Islamitische gemeenschap wordt hierbij, zoals eerder gezegd, naar voor geschoven als een modelgemeenschap, een rechtvaardige gemeenschap die extremen schuwt, een gemeenschap van de middenweg. Jihad al-asghar is enkel toegstaan om deze rechtvaardige maatschappij te verdedigen en beschermen. Laatst gewijzigd op 22-01-2005 om 10:09. |
![]() |
||||||
Citaat:
Vredesonderhandelingen op niets zien uitdraaien, kun je makkelijk zelf aanwakkeren (door enorme extreme voorrwaarden te stellen aan vrede). Zelfverdediging is zeer interpreteerbaar. Citaat:
Kluizenaarsverblijven? ![]() En het gaat er dus om - zie ik - dat moslims in verzet mogen komen als ze aangevallen worden omdat ze moslim zijn. Citaat:
Dus je moslimbroeders helpen in land X mag niet? Citaat:
Ik zie er alleen godsdienstvervolging in terug door middel van bezetting/verdrukking/verdrijving. Citaat:
ik hoor heel wat andere geluiden uit de monden van sommige moslims ![]()
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Omdat ze worden aangevallen vanwege oa hun religie mogen moslims in verzet komen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Maar: Citaat:
![]() Citaat:
Dat je bezet/vernederd/aangevallen wordt etc omdat je moslim bent en niet omdat je toevallig in de weg zit of dat je vanwege een andere reden bezet/vernederd/aangevallen wordt ![]() Stel in land X zijn alle moslism zowat lid van de liberale partij. Deze is verboden in land X want dit land is communistisch. Nu worden leden van de liberale partij vernederd en aangevallen door de communistische autoriteiten. Dan is dit geen reden voor jihad. Maar stel in land X zijn alle moslims lid van zowel de liberale als de communistische partij, maar toch worden moslims door de communistische autoriteiten van land X aangevallen en vernederd omdat ze moslim zijn. Hun politieke opvattingen e.d. doen er niet toe. Dit is dan wel een reden voor jihad. Citaat:
Maar goed, Hoe wordt er trouwens gekeken t.a.v. Soedan waarin moslims hun medebroeders gruwelijkheden aandoen?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Ok. Citaat:
we hadden t over Jihad he? ![]() Citaat:
![]()
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dat lees ik niet uit de teksten die jij net gepost heb. Heb ook aangewezen waarom ik dat er niet uithaal.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een nadere beschouwing van het leven van de Profeet Mohammed (vzmh) laat zien dat oorlog een middel was dat gebruikt werd voor defensieve doeleinden in onvermijdbare situaties. De Koran werd door God aan de Profeet Mohammed (vzmh) geopenbaard gedurende een tijdsbestek van 23 jaar. Gedurende de eerste 13 jaar van deze periode, leefden moslims als een minderheid in een heidense maatschappelijke orde in Mekka en werden vaak onderdrukt. Veel moslims werden lastig gevallen, mishandelt, gefolterd, en zelfs vermoord en hun huizen en bezittingen geplunderd. Ondanks dit leidden de moslims hun leven zonder enige vorm van geweld aan te grijpen en riepen de heidenen op tot vrede. Alleen na de volgende openbaring gaf de Profeet (vzmh) het bevel zich voor te bereiden tot oorlog: Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." … (Koran 22: 39-40) En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief. (Koran 2: 190) De Profeet (vzmh) vermeed wraak en plundering na zijn zege en accepteerde een akkoord, dat aan zijn vroegere vijanden amnestie verleende, in plaats van het zwaard tegen ze te verheffen." 2 Niet alleen tijdens de verovering van Mekka, maar ook in het verloop van alle veldslagen en veroveringen, die plaatsvonden in de tijd van de Profeet Mohammed (vzmh), werden de rechten van onschuldige en weerloze mensen zorgvuldig beschermd. De Profeet Mohammed (vzmh) herinnerde de gelovigen vele malen aan deze verplichting en door zijn eigen gedrag werd hij een goede voorbeeld voor anderen. Hij zei de volgende woorden aan de gelovigen die naar het front gingen: "Wanneer men op oorlogspad gaat, ga dan met de religie van God. Tast de ouderen, vrouwen en kinderen niet aan. Verlicht altijd hun toestand en wees vriendelijk voor hen. God heeft hen lief die oprecht zijn."3 De boodschapper van God legde ook de gedragsregels vast die de moslims moeten volgen, zelfs wanneer ze zich midden in het gevecht bevinden: Doodt geen kinderen. Vermijdt het, om mensen in de kerken aan te tasten die zich hebben toegewijd aan bidden! Doodt nooit vrouwen en ouderen. Steek de bomen niet in de brand en hak ze ook niet om. Verwoest nooit huizen!4 De islamitische grondbeginselen, die God in de Koran heeft beschreven, verklaren deze vredesvolle en gematigde politiek van de Profeet Mohammed (vzmh). God beveelt de gelovigen in de Koran, om de mensen die geen moslim zijn vriendelijk en rechtvaardig te behandelen: Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven…(Koran 60: 8-9) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zij hebben een andere kijk op de Jihad en uiteraard betekent Jihad veel meer dan ten strijde trekken.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Helaas zien anderen alleen wat ze WILLEN zien. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 15:27. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En bovendien mag je tegen je onderdrukker vechten, of er nu wel of geen Kalief op dat moment aanwezig is. Dit kun je ook een Jihad noemen, en uiteraard zijn er nog veel meer voorwaarden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mensen als Osama beroepen zich op de aanwezigheid van Amerikanen in Saudie Arabie. (Koningshuiscontacten etc) En nog veel meer uiteraard. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik zie het zoals jij het ziet. Het is maar de vraag hoe Osama en zijn handlangers het invullen. Zij zien zichzelf niet als terroristen.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar al goed, dus de koran keurt het maken van onschuldige burgerslachtoffers dmv gebruik van offensiefe vernietingstechnieken goed? Apart om je godsdienst dan nog vrede te noemen |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
heb je mn avatar gezien/gelezen? Ik ben absoluut tegen terrorisme, het is maar dat je dat even weet, voordat er misverstanden ontstaan.. ![]() JIJ en IK noemen dat inderdaad terrorisme, zou hij zichzelf terrorist noemen? Zouden terroristen zich uberhaupt terroristen noemen? Dat is de vraag.. Ik denk van niet, zij doen het voor een "goede zaak". En wat dat inhoudt..dat kunnen zij alleen invullen.. En of de Islam dat goedkeurt? Allahoe A3lem. God is Alwetend, en we worden allemaal beoordeeld, aan de hand van je verrichtte daden tijdens het Aardse leven. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens ben ik wel tegen de aanslag op 11 septemer. Dat noem ik wel terorrisme. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|