Maar een beeldend spel, is dat dan niet heel lastig? Of moet ik beeldend niet zien als in tekenen, handvaardigheid, enz.?
Maar gewoon qua spellen...wat ik met kleuters wel eens gedaan heb: een mandje vullen met (makkelijk herkenbare) spulletjes, doekje er over en dan een kind een voorwerp uit het mandje laten pakken (doek er over heen houden), het kind laten voelen en laten omschrijven wat hij voelt en het dan laten raden wat het is. Je kunt natuurlijk ook een kind achter een kast laten zitten met een voorwerp en het dan laten omschrijven wat het ziet en dat de klas dan moet raden.
Of een scherm neerzetten met aan allebei de kanten dezelfde muziekinstrumenten. Aan elke kant van het scherm gaat een kind zitten, nr. 1 maakt een geluid met een muziekinstrument en nr. 2 zoekt het goede instrument er bij (moeten ze dus goed luisteren). Is alleen niet echt een geschikte klassikale activiteit, denk ik.
Je kunt ook de gehoorkokers gebruiken (ik weet niet of je die kent?) en die verdelen onder de kinderen in de klas en dan de kinderen de paren bij elkaar laten zoeken. (Dit kan natuurlijk ook met dingen met geuren.)
Of een kind blinddoeken en het dan een ander kind laten voelen en zo raden wie het is. Of zelf een kind (of een ander kind dat laten doen) omschrijven ("de broek is blauw, de trui is rood, ..." ik zeg maar wat) en de andere kinderen dan laten raden wie het is.
Enz. Als je meer of andere dingen moet weten moet je het maar zeggen, dan zal ik kijken of ik nog wat anders kan bedenken.