Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2005, 12:12
mzzlman
mzzlman is offline
Hallo,

De laatste tijd zeggen er wel eens mensen tegen me dat ik een beetje op de lijn moet letten. Nou hebben ze misschien gelijk, want ik begin een beetje een buikje te krijgen. Mijn lengte is 1 meter 80 en ik weeg ongeveer 85 kilo.
Zelf ben ik gewoon tevreden over mijn lijf. Eigenlijk erger ik me er nooit aan dat ik te dik of te zwaar ben.
Uiteraard let ik wel een beetje op. Junk food komt er bij mij niet in en ook het speculaasje bij de koffie laat ik liggen. Chips neem ik heel soms, minder dan zo'n 30 gram in de week. Maar een avondmaal als kip kerrie, aardappelschotel, spaghetti of iets dergelijks gaat er in als pap. Daar kan ik wel 2 borden van op. Verder eet ik netjes 3 keer per dag.
Sporten heb ik jaren geleden wel gedaan maar daar heb ik geen zin en geen tijd voor. Ik heb gewoon geen zin mezelf moe te gaan maken voor mensen die mij graag wat platter willen zien. Misschien ben ik dan egoïstisch maar zo vat ik dat in ieder geval op.
Moet ik naar anderen luisteren en keihard gaan sporten en lijnen om de overtollige kilo's te verwijderen? Of moet ik mezelf gewoon blijven accepteren zoals ik ben?

Greetz,

mzzlman
Oud 15-03-2005, 12:14
Verwijderd
Dat is misschien een beetje aan de zware kant volgens de heersende opvattingen. Voor iemand van 1m80 zou 75 kg een ideaal gewicht zijn. Maar als jij zelf tevreden bent zou ik niets veranderen: je kunt als man van twintig beter iets te zwaar zijn dan zo'n mager scharminkel waar je de ribben van kunt tellen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 12:16
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ja maar dan heb je het over je BMI en dan zou je idd iets kunnen afvallen. maar dat verschilt ook weer per lichaam, dus misschien dat je een keer een test kunt gaan doen bij een sportschool ofzo of bij de huisarts, want elk lichaam is anders en de een heeft gewoon meer vet nodig dan de ander.
Oud 15-03-2005, 12:17
annetjuh
annetjuh is offline
ik vind persoonlijk, dat je jezelf het figuurtje moet aanmeten waar jij jezelf prettig in voelt en waar jij geen problemen mee hebt.
Als jij vind dat je er prima uitziet en er goed kan wezen waarom zou je dan lijnen? nergens voor nodig.
Als ze dan met argumenten komen van dat het ongezond is.
Er zijn zoveel dingen ongezond, roken, drinken, en sporten is niet indirect ongezond. Je zult maar vallen je been breken en nooit meer kunnen lopen
Oud 15-03-2005, 12:18
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:17 :
ik vind persoonlijk, dat je jezelf het figuurtje moet aanmeten waar jij jezelf prettig in voelt en waar jij geen problemen mee hebt.
Als jij vind dat je er prima uitziet en er goed kan wezen waarom zou je dan lijnen? nergens voor nodig.
Als ze dan met argumenten komen van dat het ongezond is.
Er zijn zoveel dingen ongezond, roken, drinken, en sporten is niet indirect ongezond. Je zult maar vallen je been breken en nooit meer kunnen lopen
sporten is helemaal niet ongezond, wat nou indirect niet ongezond? Zo kun je het wel heel makkelijk zeggen
Oud 15-03-2005, 12:22
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 15-03-2005 @ 13:18 :
sporten is helemaal niet ongezond, wat nou indirect niet ongezond? Zo kun je het wel heel makkelijk zeggen
weet ik ook wel. Maar even voor de duidelijkheid veel sporten is niet gezond. Topsport is niet gezond, je gewrichten, spieren hebben dan aardig wat te voorduren, en dan kan het zeker weten zijn dat je gewrichten op vroege leeftijd versleten zijn. Zie voornamelijk bij turnsters
Oud 15-03-2005, 12:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:22 :
weet ik ook wel. Maar even voor de duidelijkheid veel sporten is niet gezond. Topsport is niet gezond, je gewrichten, spieren hebben dan aardig wat te voorduren, en dan kan het zeker weten zijn dat je gewrichten op vroege leeftijd versleten zijn. Zie voornamelijk bij turnsters
je bedoelt dat je kans hebt op een blessure
tjah
maar in het algemeen is beweging gezond natuurlijk

we hebben het hier niet over 14-jarige russische topturnsters die geen grammetje vet hebben.
Oud 15-03-2005, 12:26
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:22 :
en dan kun je je gaan afvragen wat topsport is? ik train 15-25uur per week, en daarbij zorg ik er alleen maar voor dat ik mijn conditie erg op peil houdt, mijn lichaam goed in vorm blijft...mijn rugblessures voorkom etc.etc. ik heb lichamelijke kwaaltjes die ik dmv veel sporten juist uit de weg ruim.
Oud 15-03-2005, 12:27
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 15-03-2005 @ 13:25 :
je bedoelt dat je kans hebt op een blessure
tjah
maar in het algemeen is beweging gezond natuurlijk

we hebben het hier niet over 14-jarige russische topturnsters die geen grammetje vet hebben.
neej, een vriendin van mij mag ook niet meer sporten, doordat hij knieën zijn versleten, dankzij turnen, terwijl ze echt niet hoog en veel turnde. Maar denk dat dat ook veel op techniek aankomt.
Want als je land en niet goed door je knieën veert. wil het ook wel snel gaan.
Oud 15-03-2005, 12:30
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:27 :
neej, een vriendin van mij mag ook niet meer sporten, doordat hij knieën zijn versleten, dankzij turnen, terwijl ze echt niet hoog en veel turnde. Maar denk dat dat ook veel op techniek aankomt.
dat heeft er meer mee te maken dat ze de sport niet goed weet uit te oefenen...........en heeft niks mee te maken dat sporten gewoon goed is voor je, daarbij zorgt sport er ook voor dat je je mentaal beter voelt (schijnt hoor daar weet ik verder ook geen uitleg over te geven)
Oud 15-03-2005, 12:33
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 15-03-2005 @ 13:26 :
en dan kun je je gaan afvragen wat topsport is? ik train 15-25uur per week, en daarbij zorg ik er alleen maar voor dat ik mijn conditie erg op peil houdt, mijn lichaam goed in vorm blijft...mijn rugblessures voorkom etc.etc. ik heb lichamelijke kwaaltjes die ik dmv veel sporten juist uit de weg ruim.
het is ook niet zo dat ik anti sport ben ofzo.
Ik trainde vorig jaar ook 5x 1,5 uur in het water en 2 uur op de kant. PLus mijn dagelijkse 3 kilometer lopen.
Maar nu ik van zwemmen af ben. Voornamelijk door mijn knieen heb geen blessures ofzo. maar ik ben lichterlijk hypermobiel dus had last van botirritaties en crebitaties en door de tevele tijd ben ik er mee gestopt. Zit nog wel af en toe in de sportschool en met mooi weer loop ik nog wel een rondje maar niet meer zo fanatiek
Oud 15-03-2005, 12:34
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 15-03-2005 @ 13:30 :
dat heeft er meer mee te maken dat ze de sport niet goed weet uit te oefenen...........en heeft niks mee te maken dat sporten gewoon goed is voor je, daarbij zorgt sport er ook voor dat je je mentaal beter voelt (schijnt hoor daar weet ik verder ook geen uitleg over te geven)
als je lichaam actief is, men je mentaal ook actiever heeft met het ARAS en DRAS te maken.
DAarom kun je lopend beter leren.
Oud 15-03-2005, 12:37
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ja maar ik geloof dat onze lieve mzzlman hier geen baat bij heeft
@mzzlman:
Jongen, gewoon doen waar je jezelf het gelukkigst bij voelt, en als je dan toch wat meer wilt gaan bewegen raad ik je aan eerst even een testje te doen bij een sportschool ofzo
Oud 15-03-2005, 12:39
alu_aapi
alu_aapi is offline
Er is toch wel een verschil tussen te dik en te zwaar zijn? Ik denk dat als je te dik bent, je overtollig vet hebt, en als je te zwaar bent dat je overgewicht hebt. Dit valt dan toch niet in kilo's te meten? Je kan best een BMI van 20 hebben, dus gewoon normaal gewicht hebben, en toch een buikje hebben. Ik heb ook gelezen dat dieten geen zin heeft, je komt er na het dieet juist meestal meer van aan.
Oud 15-03-2005, 13:34
kellytje
kellytje is offline
Dieeten heeft gene zin als je crashdieeten gaat volgen of na je dieet je weer gaat volproppen. ALs je op een gezonde manier afvalt en daarna let op wat je eet helpt het wel
Oud 15-03-2005, 13:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:27 :
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 15-03-2005 @ 13:30 :
Volgens mij heeft dat niets te maken met techniek. Turnen is gewoon slecht voor je gewrichten. Als je bijv. door je knieen veert krijg je puntaftrek, dus ja dan wordt de schok natuurlijk heel groot. Je doet ook allemaal dingen die je lichaam niet hoort te doen. Maar ja, volgens mij lijden topturnsters ook heel veel pijn. Maar ja, extremen zijn nooit goed.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:00
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 15-03-2005 @ 13:26 :
25 uur? Dat is volgens mij echt niet gezond. Of doe je het niet intensief ofzo? dat is iets van 4 uur per dag... Je moet wel oppassen met je gewrichten en dat je niet gaat overtrainen. Wat voor sport doe je dan?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 18:23
Verwijderd
buikje is schattig.

en als je jezelf maar gezond voelt, niet wat andere te dik vinden.
doen waar je je bij prettig voelt.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 18:31
-(L)-
Ik vind dat je moet doen waar je je prettig bij voelt. Waarom zou je gaan afvallen omdat anderen mensen dat vinden? Wat een onzin. Je kan je eventueel wel voornemen dat je niet zwaarder wordt en gewoon een beetje op je eten letten, maar ik zie geen reden waarom je zou moeten lijnen als je jezelf goed voelt bij dit gewicht.

Verder zie ik liever een iets stevigere jongen, dan zo'n kapstok waar overal botten uitsteken
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 18:41
Iduna
Iduna is offline
Meningen en opmerkingen van anderen kunnen wel vervelend zijn.. Sporten doe je voor jezelf, niet voor anderen.

Als jij je slecht gaat voelen over je eigen lichaam, dan moet je er wel iets aan doen. Sowieso kan het nooit kwaad om te letten op je voeding, maar volgens mij doe je dat al goed genoeg.
Dus, als je er zelf mee gaat zitten. Let er dan op dat je voldoende beweegt, minstens 30 minuten per dag. Misschien pak je al gauw de auto of bus? Dan kun je beter op de fiets gaan of te voet.
Maar zolang je je lekker voelt, zie ik niet in waarom je zou moeten afvallen (tenzij je ineens veel zwaarder wordt).
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:20
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 14:58 :
Volgens mij heeft dat niets te maken met techniek. Turnen is gewoon slecht voor je gewrichten. Als je bijv. door je knieen veert krijg je puntaftrek, dus ja dan wordt de schok natuurlijk heel groot. Je doet ook allemaal dingen die je lichaam niet hoort te doen. Maar ja, volgens mij lijden topturnsters ook heel veel pijn. Maar ja, extremen zijn nooit goed.

zoveel verstand heb ik ook niet van turnen. Behalve dat ik weet dat de meeste turnsters op hun 20ste-30ste versleten gewrichten hebben.
Oud 15-03-2005, 19:23
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 20:20 :
zoveel verstand heb ik ook niet van turnen. Behalve dat ik weet dat de meeste turnsters op hun 20ste-30ste versleten gewrichten hebben.
Ik heb er ook geen verstand van. Maar ja, mijn zus was vroeger een beetje een competitive turner, en ja... ik heb een beetje naar de olympics gekeken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:23
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Ik heb ook veel liever een stevige jongen dan een magere lat, maar een buikje ofzo... dat moet niet te erg worden.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik zou me, als ik jou was, geen zorgen maken.
Oud 15-03-2005, 20:00
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Al zou ik wel gaan sporten als ik jou was. Ook al val je niet af, je wordt er echt wel mooier van. En het is zooooooooveel beter voor je gezondheid, het scheelt echt HEEL veel. En je moet ook echt niet aankomen, als je oud wordt gaat het er trouwens erg moeilijk af, hoe langer het blijft zitten hoe moeilijker het eraf gaat. Dus als je het ooit wil doen, NU is de tijd.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 07:53
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 15:00 :
25 uur? Dat is volgens mij echt niet gezond. Of doe je het niet intensief ofzo? dat is iets van 4 uur per dag... Je moet wel oppassen met je gewrichten en dat je niet gaat overtrainen. Wat voor sport doe je dan?
er staat toch 15 tot 25uur per week. Ik train zeg maar: 6x per week en dan 3 dagen 2 uur en 3 dagen 3 uur, en als er meer tijd is op de dagen dat ik 2uur train nog wat langer....en zondags zwem ik altijd En ik moet erg veel trainen, omdat ik nogal veel last van mijn rug heb, maar ik train voornamelijk cardio dus er is niks mis mee. Ik heb een strak trainingsschema en verschillende persoonlijke trainers die mij prima in de gaten houden Ik fitness en ik dans heel intensief, ik doe mee aan kampioenschappen enzo, dus dan moet je gewoon in topvorm zijn en blijven
Oud 16-03-2005, 14:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Kweenie... ik heb britneys fitness schema gezien, en zelfs zij traint niet zoveel, maar dat is zonder het dansen dan. http://www.britneyspears.bz/bp/dolik...exercise.shtml
Hier staat het als je naar beneden scrollt, maar na dat fitnessen danst en performt ze natuurlijk ook super veel..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:28
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 15-03-2005 @ 13:33 :
[B] hypermobiel/B]
joh bestaat dat echt? ik dacht dat mijn fysiotherapeut kwats aan het verkopen was toen ze dat zei. Ik ben heel lang het woord vergeten, maar nu ik zag staan: dat was het! ik ga meteen googlen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:41
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
lindaaaa schreef op 16-03-2005 @ 15:28 :
joh bestaat dat echt? ik dacht dat mijn fysiotherapeut kwats aan het verkopen was toen ze dat zei. Ik ben heel lang het woord vergeten, maar nu ik zag staan: dat was het! ik ga meteen googlen
hier heb je info
Oud 16-03-2005, 15:38
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 21:00 :
Al zou ik wel gaan sporten als ik jou was. Ook al val je niet af, je wordt er echt wel mooier van. En het is zooooooooveel beter voor je gezondheid, het scheelt echt HEEL veel. En je moet ook echt niet aankomen, als je oud wordt gaat het er trouwens erg moeilijk af, hoe langer het blijft zitten hoe moeilijker het eraf gaat. Dus als je het ooit wil doen, NU is de tijd.
Toch is dat bullshit. Bij een normaal eetpatroon (zo'n 1800-2200 kcal per dag voor een volwassen man) is een halfuur bewegen per dag voldoende om niet aan te komen. Als je dus elke dag een kwartier naar school fietst en terug en misschien in het weekend nog een stevig eind gaat lopen hoef je echt niet erbij te sporten.

En of het mooi is valt te bezien. Persoonlijk vind ik mensen waarbij je alle spieren kunt zien behoorlijk afstotelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:40
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-03-2005 @ 16:38 :
Toch is dat bullshit. Bij een normaal eetpatroon (zo'n 1800-2200 kcal per dag voor een volwassen man) is een halfuur bewegen per dag voldoende om niet aan te komen. Als je dus elke dag een kwartier naar school fietst en terug en misschien in het weekend nog een stevig eind gaat lopen hoef je echt niet erbij te sporten.

En of het mooi is valt te bezien. Persoonlijk vind ik mensen waarbij je alle spieren kunt zien behoorlijk afstotelijk.
Beweer ik ergens dat hij zou gaan aankomen als hij niet ging sporten dan? Volgens mij niet...

En ik vind het wel mooi... je hoeft natuurlijk ook niet naar extremen te gaan, maar een beetje een atletisch lichaam is wel mooi vind ik.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 12:14
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
ff offtopic:

Turnen en dergelijke is zowiezo niet goed voor je.
Je verragt niet alleen je knieen maar ook je rug en je polsen. En daar hoef je geen hoog niveau voor te hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:48
VanillaCream
VanillaCream is offline
Zolang jij er tevreden mee bent, moet je gewoon zo doorgaan vind ik. Je eet gezond en 3x per dag maar geen tussendoortjes.
Als je niet wilt sporten dan vind ik dat niet nodig zolang je wel genoeg beweegt (een dagelijkse portie beweging zoals lopen, fietsen, enz.)

Mocht je je er toch aan gaan ergeren dan kan je magere en light producten gaan gebruiken, maar zolang je zelf tevreden bent en niet verder aankomt is er niks aan de hand
Oud 18-03-2005, 08:08
Suuzel
Suuzel is offline
Misschien kan je in plaats van 3 keer per dag 5 keer per dag eten. Dus de 3 gewone maaltijden en 2 gezonde tussendoortjes. Misschien eet je 's avonds dan wat minder.

Suus
Oud 18-03-2005, 09:19
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 14:58 :
uhm.. neej je krijgt geen punten aftrek, landingen moeten altijd met gebogen knieen en heupen. Staat in de wedstrijdoefenstof. Daarnaast ben je stabieler als je door je knieen veert bij een landing (das bijvoorbeeld erg handig op de balk )
Oud 18-03-2005, 09:50
Yaris
Yaris is offline
Citaat:
mzzlman schreef op 15-03-2005 @ 13:12 :

Ik heb gewoon geen zin mezelf moe te gaan maken voor mensen die mij graag wat platter willen zien.

mzzlman
Dat hoeft ook helemaal niet. Als je aan teamsport doet (en je hebt een gezellig team) dan kun je gezelligheid en afvallen/lichaam trainen combineren?

Citaat:

En het is zooooooooveel beter voor je gezondheid, het scheelt echt HEEL veel
Dat is niet geheel correct. Ik heb 't, na 13 jaar sporten, voor elkaar gekregen om m'n enkelband te slopen. Ik ben, 4 maanden later, nog steeds aan 't revalideren zodat ik na de zomervakantie weer wedstrijden kan spelen.

In elke sportcategorie gaan, in sommige gevallen, je knieen, enkels, ellebogen, rug etc. er aan.

Fitnessen is iets minder blessuregevoelig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 11:42
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 18-03-2005 @ 10:19 :
uhm.. neej je krijgt geen punten aftrek, landingen moeten altijd met gebogen knieen en heupen. Staat in de wedstrijdoefenstof. Daarnaast ben je stabieler als je door je knieen veert bij een landing (das bijvoorbeeld erg handig op de balk )
Oh, toen ik naar de olympics keek moesten ze altijd met rechte benen landen en gelijk stil blijven staan.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 11:44
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Yaris schreef op 18-03-2005 @ 10:50 :

Dat is niet geheel correct. Ik heb 't, na 13 jaar sporten, voor elkaar gekregen om m'n enkelband te slopen. Ik ben, 4 maanden later, nog steeds aan 't revalideren zodat ik na de zomervakantie weer wedstrijden kan spelen.

In elke sportcategorie gaan, in sommige gevallen, je knieen, enkels, ellebogen, rug etc. er aan.

Fitnessen is iets minder blessuregevoelig.
Wow... das kut. Ja ik had het ook over gewoon op een goede manier te gaan sporten/fitnessen. Ik heb boven ook al ergens iets gezegd over overtrainen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten