Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2005, 14:49
Verwijderd
Houdt dat in dat het contract automatisch verlengd wordt, tenzij een van beide partijen aangeefd het niet te verlengen?

Het klinkt wel zo logisch, maar ik wil het graag zeker weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2005, 16:00
Nona
Nona is offline
Volgens mij wel ja.
Oud 09-02-2005, 16:06
Verwijderd
Dat klopt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 16:09
Verwijderd
...dat niemand iets over de verlenging zegt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 16:09
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Olafant schreef op 09-02-2005 @ 15:49 :
Houdt dat in dat het contract automatisch verlengd wordt, tenzij een van beide partijen aangeefd het niet te verlengen?

Het klinkt wel zo logisch, maar ik wil het graag zeker weten.
ja dat klopt, zolang niemand zegt dat ie eronder uit wil, wordt het weer met een bepaalde tijd verlengt.
Oud 09-02-2005, 16:58
Verwijderd
Oké, weet ik dat. Moet ik niet vergeten het tegen die tijd ook echt te zeggen als ik wil stoppen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 17:46
Auntie M
Auntie M is offline
Hou dan ook even in de gaten hoe vaak het contract 'stilzwijgend' verlengd is, voor je het weet zit je aan de baan vast (hoewel dat tegenwoordig meer uitzondering dan zaak is).
Oud 09-02-2005, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Olafant schreef op 09-02-2005 @ 17:58 :
Oké, weet ik dat. Moet ik niet vergeten het tegen die tijd ook echt te zeggen als ik wil stoppen.
Sla wel acht op een opzegtermijn als er sprake van is.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 18:02
Auntie M
Auntie M is offline
In principe is er geen sprake van een opzegtermijn bij een contract. Het loopt van rechtswege af omdat er een einddatum is vastgesteld.

Al zou hij een contract voor onbepaalde tijd hebben dan kan er ook geen sprake zijn van stilzwijgende verlenging.
Oud 09-02-2005, 18:14
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 09-02-2005 @ 19:02 :
In principe is er geen sprake van een opzegtermijn bij een contract. Het loopt van rechtswege af omdat er een einddatum is vastgesteld.

Al zou hij een contract voor onbepaalde tijd hebben dan kan er ook geen sprake zijn van stilzwijgende verlenging.
Niet helemaal. Een opzegtermijn is niet de termijn waarin je je contract moet beëindigen, het is de termijn waarbuiten je een stilzwijgende verlenging dient te weigeren.
Oud 09-02-2005, 18:24
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-02-2005 @ 19:14 :
Niet helemaal. Een opzegtermijn is niet de termijn waarin je je contract moet beëindigen, het is de termijn waarbuiten je een stilzwijgende verlenging dient te weigeren.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Hoe kun je nu een stilzwijgende verlenging weigeren als een contract van rechtswege ophoudt? Als je zelf zo dom bent om weer te komen terwijl dat niet hoeft (omdat het contract beeindigt is) en je werkgever er verder ook niets van zegt dan valt er weinig te weigeren.
Je bent volgens mij niet verplicht om dat aan te geven voor het contract afloopt (hoewel dat wel zo chique zou zijn).

Er is overigens wel een opzegtermijn verplicht als er sprake is van tussentijdse opzegging.
Oud 09-02-2005, 19:04
Grimmetje
Grimmetje is offline
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. Auntie heeft het over arbeidsovereenkomsten, terwijl Gimme more beer het volgens mij heeft over situaties zoals afgesloten contracten (bijv: telefoonabonnementen).

In geval van een arbeidsovk heb je idd geen opzegtermijn als er sprake is van een tijdelijke ovk. Dan eindigt die overeenkomst op de dan gestelde datum. Bij abonnementen e.d. heb je wel degelijk een opzegtermijn die je dient te hanteren als je van die overeenkomst af wilt, en zal die dus wel stilzwijgend worden verlengd als je dit na laat.
Oud 09-02-2005, 19:34
Auntie M
Auntie M is offline
Ik heb het inderdaad over arbeidsovereenkomsten. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat het daarover ging, maar nu ik het topic teruglees zou het ook over een ander soort overeenkomst kunnen gaan
Oud 09-02-2005, 19:35
Gimme more beer
Citaat:
Auntie M schreef op 09-02-2005 @ 19:24 :
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Hoe kun je nu een stilzwijgende verlenging weigeren als een contract van rechtswege ophoudt? Als je zelf zo dom bent om weer te komen terwijl dat niet hoeft (omdat het contract beeindigt is) en je werkgever er verder ook niets van zegt dan valt er weinig te weigeren.
Je bent volgens mij niet verplicht om dat aan te geven voor het contract afloopt (hoewel dat wel zo chique zou zijn).

Er is overigens wel een opzegtermijn verplicht als er sprake is van tussentijdse opzegging.
Tussentijdse opzegging lijkt me niet aan de orde. Waar heb jij het uberhaupt over? Ik neem niet aan dat de TS het heeft over arbeidscontracten, indien dat wel het geval is, lijkt me stilzwijgende verlenging sowieso niet echt iets onduidelijks.
Oud 09-02-2005, 19:35
Gimme more beer
Okee, het is je vergeven

Maar ik snap sowieso niet waar je uit haalde dat het over een arbeidscontract ging ?
Oud 09-02-2005, 19:40
Auntie M
Auntie M is offline
Ach ja ik lees weer met de ogen van een p&o'er. Die zien dan niet dat het ook nog over iets anders kan gaan.
Als ik lees 'contract stilzwijgend verlengen' en 'als ik wil stoppen' dan denk ik meteen aan werk. Met andere soorten contractjes hou ik me niet zo bezig, daarom snapte ik jou waarschijnlijk niet.

@ Grimmetje: scherp dat je de miscommunicatie zag
Oud 09-02-2005, 19:46
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 09-02-2005 @ 20:40 :
Ach ja ik lees weer met de ogen van een p&o'er. Die zien dan niet dat het ook nog over iets anders kan gaan.
Als ik lees 'contract stilzwijgend verlengen' en 'als ik wil stoppen' dan denk ik meteen aan werk. Met andere soorten contractjes hou ik me niet zo bezig, daarom snapte ik jou waarschijnlijk niet.

@ Grimmetje: scherp dat je de miscommunicatie zag
En dat na een lange dag van 10 tot 6
Oud 09-02-2005, 19:50
rubenrtv
rubenrtv is offline
Stilzwijgend verlengen houdt bij een telefoonabonnement in dat als je opzegbrief niet x maanden (de opzegtermijn) voor het verstrijken het contract binnen is, je abonnement voor een bepaalde tijd wordt verlengd. Dit kan onbepaalde tijd zijn, waardoor je in het geval dat je hem 1 maand te laat stuurt, je 1 maand extra betaalt, maar ook voor bijvoorbeeld 1 jaar. Dit ligt aan de algemene voorwaarden van je provider.
Oud 09-02-2005, 20:51
Verwijderd
Het gaat trouwens wel over een arbeidscontract.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 23:47
Verwijderd
Stilzwijgende verlening is natuurlijk naar zijn aard alleen mogelijk bij overeenkomsten voor bepaalde tijd. Immers, overeenkomsten voor onbepaalde tijd lopen sowieso altijd door tot een van de partijen de overeenkomst opzegt of de overeenkomst ontbonden of vernietigd wordt.

Met stilzwijgende voortzetting/verlenging wordt de situatie bedoeld dat indien partijen geen van beide gewag hebben gemaakt van een voornemen de overeenkomst te beëindigen, de overeenkomst geacht wordt te zijn voortgezet. Sommige overeenkomsten, zoals de arbeidsovereenkomst, geven daar een specifieke regeling voor, bijvoorbeeld een contract van een jaar dat stilzwijgend wordt voortgezet voor een jaar en dat na verloop van tijd geconverteerd wordt in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Bijv. bij telefooncontracten kan het anders liggen, daar wordt stilzwijgende verlenging vaak aangenomen als de klant niet voor de eerste betaling van het nieuwe contractsjaar te kennen heeft gegeven dat hij de overeenkomst wil beëindigen, maar dat zal afhangen van de inhoud van de overeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 12:54
Gimme more beer
Citaat:
Olafant schreef op 09-02-2005 @ 21:51 :
Het gaat trouwens wel over een arbeidscontract.
Echt? Mjah, dat betekent eigenlijk niet meer dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt met een aantal opzegdata (de data van verlenging), over het algemeen.
Oud 11-02-2005, 19:55
mirnie
mirnie is offline
maar meestal wordt voor die tijd aangegeven dat je contract is afgelopen. Waarom wordt het bij sommige mensen dat in stilte verlengt? Bij een uitzendbureau mag je 1 proefcontract hebben en 3 normale contracten. Een collega van mij had al 3 gehad. Was ergens in november afgelopen. Normaal moet je er dan 3 maand uit, maar zij zit er nu nog. Hoe kan dat?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 20:11
Gimme more beer
Citaat:
mirnie schreef op 11-02-2005 @ 20:55 :
maar meestal wordt voor die tijd aangegeven dat je contract is afgelopen. Waarom wordt het bij sommige mensen dat in stilte verlengt? Bij een uitzendbureau mag je 1 proefcontract hebben en 3 normale contracten. Een collega van mij had al 3 gehad. Was ergens in november afgelopen. Normaal moet je er dan 3 maand uit, maar zij zit er nu nog. Hoe kan dat?
Meestal betekent dat dat je een vast contract krijgt.
Oud 11-02-2005, 20:17
mirnie
mirnie is offline
ja maar nu mag ze dus tot eind maart en dan moet ze er 3 maand uit. vind het allemaal een beetje vaagjuhs
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 05:42
Auntie M
Auntie M is offline
Misschien een misrekening van het uitzendbureau?
Reageren

Regels voor berichten