Advertentie | |
|
![]() |
|
Ja, is ook een kwestie van smaak.
Ikzelf vind dat er soms wel eens een 'zou' mist, als in: Hij kneep zijn ogen tot kleine spleetjes, zodat de dunne, harde regendruppels niet in zijn ogen terecht zouden komen. Begrijp je? Ik kan het niet zo goed uitleggen, vandaar even een voorbeeld. Maar ach, opzich wel een leuk begin hoor! Geen echte fouten ofzo. Niet iets waar ik verder aan erger. Ik zou zeggen, schrijf gewoon door, daar leer je ook van...
|
Verwijderd
|
Ik ga inderdaad eens letten op "zou". Ik heb wel gemerkt dat sommige zinnen lastig te lezen zijn.
En inderdaad, door veel te doen leer je. Ik heb dit stukje ook in verschillende versie's geschreven gehad, en ben elke keer een stapje vooruit gegaan. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Misschien moet je ook eens bepalen waarom je schrijft.
Wat ik lees, is namelijk een soort replica van wat er al is. Je moet elk woord in dienst van je tekst stellen, op wat voor manier dan ook. Jij schrijft tamelijk beeldend, maar waarom? Persoonlijk ben ik nooit onder de indruk van mensen die woorden gebruiken om zinnen te zeggen. De ene zin moet in feite niet zonder de ander kunnen, dan krijg je een verhaal. Sfeerbeschrijvingen mogen dus alleen als de sfeer ertoe doet. Ik doel nu (bijvoorbeeld) op de eerste regels van je verhaal. Een tekst waarin de wind snijdt en de schimmen donker zijn, lijkt een beetje op een playback-tekst. |
![]() |
||
Citaat:
Ik zou het duidelijk maken dat hij met iets op zijn lever ligt, maar niet precies wat. Zo laat je de fantasie van de lezer een beetje de vrije loop. De lezer komt zo pas te weten wat er echt gaande is wanneer martijn's vader hem er daadwerkelijk op aanspreekt. Dit soort dingen zijn onmisbaar om een verhaal interessant te houden, vind ik dan. De tijden kloppen idd niet helemaal maar je hoeft idd de tijd waarin het geschreven is niet te veranderen indien je dat niet wil. Er van uit gaan dat tt beter is dan vt slaat nergens op, het kan gewoon allebei. Gewoon de fouten corrigeren. Wat Tisch zegt is me ook opgevallen. Ik erger me bv nogal aan het feit dat het woord steen te veel na elkaar voorkomt. De zin "anderzijds heeft niemand er wat aan" ofzo ![]()
Laatst gewijzigd op 09-02-2005 om 21:30. |
![]() |
|
Wat Droyd al zei: je moet in het begin van het verhaal geen dingen 'weggeven'. Het moet langzaam duidelijk worden aan de lezer (lijkt mij dan). Het is bijvoorbeeld veel interessanter als hij op de fiets zit te peinzen hoe zijn ouders hem zouden ontvangen, of iets dergelijks, en vervolgens komt de brullende stem van zijn vader hem tegemoet wanneer hij de deur open doet. Zoiets.
Verder is dat met die tijden me niet opgevallen, en ik heb eerlijk gezegd geen tijd om het nog een keer na te lezen *moet straks ff ontbijten*. Ik kan niet zeggen dat ik het geweldig vind, maar ik zou wel een eventueel vervolg lezen. Het mist nog iets van stijl, maar misschien komt dat omdat dit je eerste verhaal is, en moet je die stijl nog ontwikkelen ![]() Blijven schrijven!
||
Citaat:
![]() Verder vind ik het best een leuk verhaaltje, hoor!
|
Ik vond het niet lekker lezen. Er staan nogal wat overbodige beschrijvingen en woorden in. Ook vloeit het verhaal niet, doordat je vreemde tijdsbepalingen en aanwijzende voornaamwoorden gebruikt, die het geheel iets houterigs geven.
Allé, voor een eerste verhaal moet dat kunnen, maar dat maakt nog niet dat ik het een prettig te lezen verhaal vond.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] nog geen titel Bloementje | 11 | 04-05-2005 19:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] nog zonder titel Verwijderd | 22 | 25-10-2004 10:18 | |
Verhalen & Gedichten |