Zodra de nacht begint, komt de pijn opzetten. Eerst bijna onopvallend, een paar steken in mijn onderbuik, maar dan steeds heviger. Na ongeveer vijf minuten bestaat de omgeving niet meer en ben ik alleen met de pijn. Met mijn ogen gesloten ben ik me niet meer bewust van mijn lichaam. Mijn lichaam is pijn, pijn is mijn lichaam. Ze dringt door alles heen en laat alles verdwijnen. Elke nacht gaat het op deze manier, week na week en maand na maand.
Overdag heb ik nergens last van. ’s Ochtends trekt de pijn even snel weg als dat ze kwam en als ik aan het ontbijt zit, ben ik alweer vergeten hoe eenzaam en verloren ik me die nacht voelde. Op school praat en lach ik, voel ik me levend. En daardoor heeft het zo lang geduurd voordat ik naar de huisarts ging. Overdag vergat ik mijn leed gewoon, dus waarom zou ik naar de geneesheer moeten? Elke nacht weer overvalt de pijn me, geeft mijn lichaam zich over aan het donker.
Uiteindelijk ben ik toch gegaan. De dokter was erg aardig en nam me serieus. Hij stelde vragen als “Waar zit de pijn precies?” Moet je veel doen voor school en eet je wel genoeg?” Ik probeerde zo goed mogelijk te antwoorden en hij zei me dat het waarschijnlijk gewoon stress was. Ik hoefde alleen terug te komen als ik zou afvallen of nog minder zou eten. Ik knikte braaf en wist dat hij het niet zou begrijpen. Hoe zou ik kunnen vertellen dat ik niet wilde dat mijn lichaam bij me hoorde, dat ik mijn lichaam wilde laten weten dat het niet bij me paste? Mijn slechte eetgedrag was eigenlijk een boodschap aan de wereld (“Kijk dan wat ik met mijn lichaam kan doen!”), maar vooral ook aan mijn lichaam (“Ik kan je uithongeren zonder dat het mij schaadt, zie je nu wel dat je niet bij me hoort?”) Ergens stoorde het me ook dat de huisarts over mijn eetgedrag was begonnen, daarvoor was ik toch niet naar hem toegegaan? Ik vroeg zijn hulp voor een nachtelijke pijn die overdag haast onrealistisch leek en het enige wat hij zei was dat het door de stress kwam. Ach, welbeschouwd hebben alle scholieren stress. Ze moeten elke dag naar een gebouw dat ze haten, ze proberen kennis in zich op te nemen en goede cijfers te halen. En als ze ’s middags thuiskomen, ligt er weer een stapel huiswerk te wachten. Ja, bijna elke scholier heeft chronisch last van stress en degene die dat niet hebben, nemen hun school niet serieus genoeg of zijn ontzettend intelligent. Ik ben intelligent, maar moet wel hard werken. Het is logisch dat ik last van stress heb en ik vind het ook niet erg. Ik wil mijn school graag serieus nemen, het is toch een beetje een garantie op een mooie toekomst. Of eigenlijk geldt het meer andersom, mensen die niet serieus bezig zijn met hun school, hebben een veel grotere kans op een minder goede toekomst.
Zodra de nacht begint, komt de pijn opzetten. Ik verwelkom haar met graagte.
Ik vond hem terug in een schrift en ik geef toe dat hij nogal warrig is en toen ik hem over tikte, merkte ik dat het eigenlijk een grote ode aan de drogreden is