Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2005, 13:55
lottelien
hoi kan iemand mij vertellen hoe je de orde van een reactie bepaalt, of het eerste of tweede orde is? ik snap niet hoe je dat doet.
en hoe bepaal je de reactiesnelheidsconstante k van een reactie?

Ik hoop dat iemand mij dit met bv een voor beeld kan uitleggen.
Alvast super bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 14:48
blablalou
blablalou is offline
hallo l...n

ga naar...
http://home.hetnet.nl/~alchemilab/
... haal op WILHELMY.EXE en unzip
Het programma bevat 3 voorbeelden

of haal op BERZELIUS.EXE en unzip
zoek in de COMBOBOX naar reactiesnelheid
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 15:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
lottelien schreef op 13-02-2005 @ 14:55 :
hoi kan iemand mij vertellen hoe je de orde van een reactie bepaalt, of het eerste of tweede orde is? ik snap niet hoe je dat doet.
en hoe bepaal je de reactiesnelheidsconstante k van een reactie?

Ik hoop dat iemand mij dit met bv een voor beeld kan uitleggen.
Alvast super bedankt!
Bij een eerste-ordereactie geldt dat de reactiesnelheid evenredig is met de concentratie van een van de gebruikte stoffen. Als A -> B + C een reactie van de eerste orde voorstelt, waarbij de reactiesnelheid s van het aantal mol A afhangt, dan geldt: s=k*[A]. Stel dat je om de minuut de concentratie van A bepaalt, dan is s te berekenen door de concentratieverandering te delen door de tijdsverandering. Met behulp van de formule s=k*[A] kun je dan de reactiesnelheidsconstante k berekenen.
Bij een tweede-ordereactie van de vorn 2A-> B + C geldt dat de reactiesnelheid evenredig is met [A]², dus s=k*[A]², en bij een tweede-ordereactie van de vorn A+B -> C + D geldt dat de reactiesnelheid evenredig is met [A]*[B], dus s=k*[A]*[B]. Als bij een reactie van de vorn 2A-> B + C door meting blijkt dat de gemeten reactiesnelheid s evenredig is met [A]², dus als s/[A]²=k constant is, dan weet je dat het om een tweede-ordereactie gaat.
Als bij een reactie van de vorn A+B -> C + D blijkt dat de gemeten reactiesnelheid s evenredig is met [A]*[B], dus als s/([A]*[B])=k constant is, dan weet je dat het in dit geval ook om een tweede-ordereactie gaat.
Oud 13-02-2005, 16:58
sdekivit
sdekivit is offline
in het algemeen geldt:

voor de reactie pA + qB --> rC + sD is de reacitesnelheidsvergelijking
s = k * [A]p * [B]q waarbij de orde van de reactie gelijk is aan p + q

de orde van de reactie wordt bepaald aan de hand van de snelheidsbepalende stap.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 11:16
gede
gede is offline
Citaat:
de orde van de reactie wordt bepaald aan de hand van de snelheidsbepalende stap.
Dit is onjuist denk ik. De snelheidsbepalende stap bepaalt in grote mate de orde van de reactie. Omgekeerd wordt de orde van de reactie echter experimenteel bepaald als een globale reactie-orde.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 17:17
sdekivit
sdekivit is offline
nee , enkel de snelheidsbepalende stap bepaald de orde van de reactie

--> heel vaak verloopt een reactie in meerdere deelreacties. De orde van de deelreactie die bepalend is voor de snelheid van de totaalreactie is ook de orde van deze totaalreactie.

de orde van de reactie wordt bepaald uit concentratie verhogen van een stof in de reactie en dan kijken wat het effect is op s.

--> dan heb je automatisch de snelheidsbepalende stap. als een stof niet bijdraagt aan de snelheid, dan komt deze namelijk niet in de snelheidsvergelijking.

Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 17:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten