Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 15:10
Sartre
Sartre is offline
Hebben jullie een Boek thuis?
Wat voor een?
Hoeveel hebben jullie daarvan gelezen?
Welke boeken en delen zijn leuk om te lezen?
En welke stukken moet je lezen om een goed beeld te hebben van wat het Boek wil zeggen?

Mijn Boek is een statenvertaling uit 1893

Ik heb tot nu toe alleen stukken van Genesis en exodus gelezen.

Laatst gewijzigd op 16-02-2005 om 15:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2005, 15:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wij hebben twee kinderbijbels, een of ander bijbeltje dat we ooit hebben gekregen en een echte, grote die we dit jaar voor Sinterklaas hebben gekregen. Zo'n nieuw vertaalde met zo'n blauwe kaft. Die kinderbijbels heb ik gelezen en de eerste bladzijdes van de nieuwe vertaling, maar kan er verder niet echt veel over zeggen

Wat hebben wij trouwens veel bijbels als humanistisch/ atheïstisch gezin
Oud 16-02-2005, 15:51
Verwijderd
Ik geloof dat bij mijn ouders nog wel een bijbel ligt, ben er ooit in begonnen, maar ik ben niet zo'n doorzetter dus nouja, na bladzijde één had ik genoeg van het 'en God zag dat het goed was' en heb ik hem weggelegd.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 16:00
Verwijderd
Wij hebben een Het Boek en een crappy kinderbijbel die van het niveau 'een kameel is een soort hond met twee bulten, maar dan anders' plus interpretaties als 'koning Herodus liet alle kinderen jonger dan twee ombrengen en God vond dat ok, want anders werden de Joden hooghartig. Niet echt mijn favoriete versie.

Zelf heb ik een uitgave van het Nieuwe Testament uit 1881.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:03
Roosje
Roosje is offline
Mijn papa&mama hebben vast wel een paar bijbels, want ze zijn gelovig opgevoed, maar wij zijn dat allemaal niet.
Oud 16-02-2005, 19:20
Verwijderd
Ik heb een schoolbijbel, Nederlands Bijbel Genootschap, vertaling 1951.

En in de boekenkast staat nog een héle oude bijbel uit 1909, maar die laten we maar fijn daar staan, hij is al wat beschadigd.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:24
Verwijderd
Ik heb een e-Book en een oude bijbel die mijn oma ooit van een bekerensgrage nicht kreeg.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:32
Verwijderd
we hebben er verschillende (van moderne kinderbijbels tot vage ingewikkelde ouderwetse bijbels). Daar lezen we op zondag iets uit wat bv. bij de tijd van het jaar past (nu richting pasen).
Zelf heb ik de grootnieuws bijbel van de basisschool gekregen. Daarin staat achterin een indeling van verschillende stukken, op 'hoe je je voelt' . zo van "ben je verdrietig? Lees dan eens dit" Daar lees ik soms wel eens wat van

En in mijn latijn-boek staan stukken uit Genisis. Ik vond het wel leuk om daar wat van te vertalen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:53
Sartre
Sartre is offline
Leuk hoor. Maar de vraag is dus eigenlijk ook welke stukken ik moet gaan lezen om mijn bijbelkennis wat op te schroeven
Oud 16-02-2005, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 16-02-2005 @ 20:53 :
Leuk hoor. Maar de vraag is dus eigenlijk ook welke stukken ik moet gaan lezen om mijn bijbelkennis wat op te schroeven
Formuleer je post dan duidelijker. Eerst een hele rij vragen en onderaan pas wat je echt wil weten.

Ontopic: geen idee. Ik ben er (helaas) niet zo in thuis.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 20:00
Charlottetje
Charlottetje is offline
nou ehh, we hebben het kerstverhaal van Dick Bruna!!!
Mijn ouders hebben ook 2 kleine bijbeltjes, dezelfde, de nieuwe vertaling uit 1950 ofzo. Volgens mijn oma hebben mijn ouders ook een kinderbijbel, maar die heb ik nooit gevonden.

Ik ken alleen het kerstverhaal een beetje, maar volgens mij kent mijn nichtje van 3,5 die beter dan ik (haar pappa is gelovig, zij is dus al vaker in een werkende kerk geweest dan ik)

Verder heb ik ooit, toen ik in het kruidvat stond, een kinderbijbel ingekeken, maar daar had eva geen naam, en ontstond zij door een stukje van adam en dus niet doordat er een rib uit hem genomen werd....

geen idee waar je zou moeten lezen om je bijbelkennis te vergroten. praten met gelovige vrienden (of bijna vijanden) werkt bij mij een stuk beter...

Charlotte
Oud 16-02-2005, 20:10
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
zuster schreef op 16-02-2005 @ 20:59 :
Formuleer je post dan duidelijker. Eerst een hele rij vragen en onderaan pas wat je echt wil weten.

Ontopic: geen idee. Ik ben er (helaas) niet zo in thuis.
Ik vind mijn post duidelijk genoeg alleen niet iedereen leest blijkbaar tot het eind.
Oud 16-02-2005, 20:28
Verwijderd
L. Goosen heeft twee boeken geschreven die van A tot Z het Oude en het Nieuwe Testament behandelen als inspiratiebron voor literatuur, kunst, muziek, theater enz. Alle belangrijke bijbelse thema's worden daarin dus kort behandeld.

"Van Abraham tot Zacharia" voor het Oude Testament;

en "Van Andreas tot Zacheus" voor het Nieuwe Testament.

Daaraan heb je denk ik meer dan wildvreemde aanspreken en vragen waar de bijbel over gaat.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 20:32
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 16-02-2005 @ 21:28 :
L. Goosen heeft twee boeken geschreven die van A tot Z het Oude en het Nieuwe Testament behandelen als inspiratiebron voor literatuur, kunst, muziek, theater enz. Alle belangrijke bijbelse thema's worden daarin dus kort behandeld.

"Van Abraham tot Zacharia" voor het Oude Testament;

en "Van Andreas tot Zacheus" voor het Nieuwe Testament.

Daaraan heb je denk ik meer dan wildvreemde aanspreken en vragen waar de bijbel over gaat.

LUH-3417
Dat denk ik niet. ik wil namelijk graag zelf in de bijbel gaan lezen en maar om gewoon op bladzijde 1 te beginnen lijkt me nogal een opgave waar ik geen motivatie voor heb. De vraag is trouwens niet waar de bijbel over gaat maar welke passages interessant zijn voor het verkrijgen van wat fundamentele kennis. Zo moeilijk is dat dacht ik niet hoor.
Oud 16-02-2005, 20:41
Jones
Bij m'n ouders thuis zwerven een hele hoop bijbels rond, een paar oude van m'n pa (in een ver verleden priester geweest) 2 kinderbijbels, de nieuwe vertaling (die ik zelf ook in de kast heb staan) en een paar delen van "het verhaal gaat" (als iemand dat iets zegt) en er staat ook nog een koran in de kast. In het hebreeuws, ook van m'n pa die in een ver verleden ook hebreeuws kon lezen

En nee, we zijn niet christelijk, m'n ouders neigen vooral naar meditatie en yoga etc.. en zelf ben ik er nog niet uit

Zelf ben ik niet verder gekomen dan de kinderbijbels en een paar stukken van "het verhaal gaat" Ik zou daarom ook niet weten welke stukken de moeite waard zijn of welke stukken een goede indruk van de bijbel opzich geven. (Is dat wel mogelijk? De bijbel deels lezen en dan toch een goede indruk ervan krijgen?)

Laatst gewijzigd op 16-02-2005 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 21:02
Charlottetje
Charlottetje is offline
TS, mag ik even vragen wat nou precies je doel is?
De bijbel lezen of de bijbel (en daarmee het geloof?) begrijpen.
Of wil jij gewoon als enige optie dmv de bijbel het geloof begrijpen en wil je daar graag een leidraad voor oid?

Charlotte
Oud 16-02-2005, 21:11
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-02-2005 @ 22:02 :
TS, mag ik even vragen wat nou precies je doel is?
De bijbel lezen of de bijbel (en daarmee het geloof?) begrijpen.
Of wil jij gewoon als enige optie dmv de bijbel het geloof begrijpen en wil je daar graag een leidraad voor oid?

Charlotte
Mijn doel is precies datgeen wat er in de eerste post staat. Ik ben dus benieuwd wie er een bijbel thuis heefft en of daara wel eens in gelezen wordt.
Ik weet opzich aardig wat van de basis van het Christelijk geloof vanwege mijn studie, maar ik zou het graag eens met eigen ogen lezen. Ik wil alleen niet de bijbel van voor naar achter gaan lezen omdat dat - zeker met mijn 110 jaar oude bijbel - nogal een opgave is. Daarom zou ik graag van iemand horen welke stukken de moeite waard zin...
Oud 16-02-2005, 22:15
Verwijderd
In het oude testament kun je gewoon aan het begin beginnen en alle stukken met stambomen overslaan. Het Oude Testament is, na het scheppingsverhaal een geschiedenis van het Joodse volk, met de exodus, de plagen van egypte, de ark van Noach en meer van die klassiekers. Ik weet niet echt of er stukken zijn die je over kunt slaan die totaal niet boeiend zijn (naast de geboorterigisters dan), maar als je iets totaal niet herkent, zal het wel niet zo heel erg cultureel belangrijk zijn Na de twee boeken 'Kronieken' wordt het volgens mij wel minder boeiend, want dan komen er een boel profeten, spreuken en psalmen waar je niet zoveel mee kunt.

Uit het nieuwe testament moet je één van de evangeliën van de apostelen kiezen (Johannes is het meest bekend). Alle brieven daar kun je skippen en als je er trek in hebt, kun je de openbaringen lezen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten