Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2005, 14:41
nepstier
nepstier is offline
Fly,
vlieg of vlucht,
dier of reis,
vlieg hoog of vlucht weg,
het is dubbelzinnig,
zoals zoveel andere dingen,
ken jouw betekenis eraan toe,
laat je niet dwingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2005, 14:51
Verwijderd
na de eerste keer lezen vroeg ik me precies af wat de betekenis was van hetgene je hier hebt gepost. pas nadat ik de woorden en de structuur van dit gedicht nader bestudeerd had, kwam ik tot de innerlijke schoonheid van dit ogenschijnlijk luchtige lapje tekst.

ik vind het vooral heel knap dat je met zo weinig woorden zoveel kan zeggen. dit gedicht is simpel doch gecompliceerd. ja, dit zijn gedichten die mijn ziel weer nieuw leven inblazen. hulde aan de dichter, ik zou zeker je gedichtenbundel kopen als die in de winkel ligt!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:00
lianne17
lianne17 is offline
Ook ik vind dit gedicht echt een poetisch hoogstandje. Die woorden passen zo goed bij de zinnen en ook andersom! Het gevoel dat je met dit gedicht oproept is onbeschrijfelijk. Ik denk dat dit gevoel voor iedereen herkenbaar is. Ga vooral door met schrijven want het gouden kalf lonkt....
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:12
CSN
CSN is offline
Dit Fly,
vlieg of vlucht,
dier of reis,

is erg mooi. De hierop volgende regel het is dubbelzinnig vind ik erg jammer: ik had het leuker gevonden als je de lezer het 'dubbelzinnige' wat meer zelf had laten ontdekken. Doordat 'dubbelzinnig' ook in de titel terugkomt, was dat denk ik best gelukt. De rijm dingen/dwingen is op zich best goed gevonden, maar die zin waarin dat dwingen dan staat vind ik eigenlijk vrij zwak. Of ja, zwak: zinnen als 'laat je niet dit, laat je niet dat' vind ik gewoon vaak overdreven moralistisch klinken.

De eerste vier regels zijn voor mij dus al een volwaardig gedicht .
Oud 28-02-2005, 15:28
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CSN schreef op 28-02-2005 @ 16:12 :

De eerste vier regels zijn voor mij dus al een volwaardig gedicht .
dat vind ik dus ook.

Schrap die andere regels, want die voegen niets toe.
Oud 28-02-2005, 15:43
Reem
Reem is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 28-02-2005 @ 16:28 :
dat vind ik dus ook.

Schrap die andere regels, want die voegen niets toe.
Of maak er iets anders achteraan wat minstens zo goed is als die eerste regels. Anders zou ik het namelijk ook weer niet helemaal ´af´ vinden.
Oud 28-02-2005, 16:41
Verwijderd
Normaal kom ik nooit op dit forum, toeval dat ik er nu ben, maar na het lezen van dit gedicht kijk ik zeker vaker. Ik vind het echt een heel mooi gedicht, misschien kan je wat meer gedichten plaatsen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 17:22
lianne17
lianne17 is offline
Citaat:
CSN schreef op 28-02-2005 @ 16:12 :
Dit Fly,
vlieg of vlucht,
dier of reis,

is erg mooi. De hierop volgende regel het is dubbelzinnig vind ik erg jammer: ik had het leuker gevonden als je de lezer het 'dubbelzinnige' wat meer zelf had laten ontdekken. Doordat 'dubbelzinnig' ook in de titel terugkomt, was dat denk ik best gelukt. De rijm dingen/dwingen is op zich best goed gevonden, maar die zin waarin dat dwingen dan staat vind ik eigenlijk vrij zwak. Of ja, zwak: zinnen als 'laat je niet dit, laat je niet dat' vind ik gewoon vaak overdreven moralistisch klinken.

Alsof jij het beter kunt. Pffff... alleen maar klagen en commentaar hebben, terwijl het juist erg knap is van deze jongeman om zijn gevoelens hier maar in het openbaar te plaatsen. Ik zie hier geen gedicht van jouw staan. De beste stuurlui staan aan wal he...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 17:30
Type
Type is offline
Citaat:
lianne17 schreef op 28-02-2005 @ 18:22 :
Alsof jij het beter kunt. Pffff... alleen maar klagen en commentaar hebben, terwijl het juist erg knap is van deze jongeman om zijn gevoelens hier maar in het openbaar te plaatsen. Ik zie hier geen gedicht van jouw staan. De beste stuurlui staan aan wal he...
TS post hier om kritiek te krijgen, dan krijgt hij dat.
'beste stuurlui staan aan wal'-verhaaltje gaat dus niet op, want de TS vraagt aan de betreffende stuurlui of ze opmerkingen hebben...

>>
Daarnaast, als je geen gedicht van CSN ziet staan, hoe kun je dan zeggen 'alsof jij het beter kunt...'
Misschien kan CSN het wel beter.
Oud 28-02-2005, 17:36
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
ehm... lol?

als je complimenten wil ga je maar naar het fancy forum. Het is flauw om te zeggen welke dichter ik beter vind, wat belangrijker is: CSN geeft gegronde opbouwende kritiek, bedoeld om nepstier alleen nog maar beter te laten dichten. Wie ben jij om zulk positief commentaar af te zeiken?
Oud 28-02-2005, 18:07
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Ze zei ook dat het eerste gedeelte wel heel mooi is. En wat Halo zei, ze geeft gegronde opbouwende kritiek. Trouwens, CSN heeft hier toch al wel het een en ander gepost

OT: ik ben het eigenlijk wel eens met CSN (heeft verder totaal niks te maken met het bovenstaande)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:25
CSN
CSN is offline
Citaat:
Jee, ik kom hier vaak, en al had ik nog nooit iets gepost: dat maakt niets uit. Stel je niet zo aan. Als mijn commentaar nou onredelijk negatief was geweest, dan had ik me kunnen voorstellen dat je daar op een normale manier tegen in zou gaan, maar mijn commentaar was niet eens negatief.
Oud 28-02-2005, 22:24
Verwijderd
*houdt zich met moeite buiten discussie*

Ik sluit me verder trouwens aan bij CSN, Re3m en Halogeen. Erg mooi, de eerste vier regels
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 22:30
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 28-02-2005 @ 18:36 :
ehm... lol?
My thoughts.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:39
Verwijderd
Citaat:
rustig
het gouden kalf zal evengoed blijven lonken!
vooral met zulke (lovende) kritieken.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 15:49
nepstier
nepstier is offline
Bedankt voor het commentaar. En hou het rustig hee
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:04
Verwijderd
Wow! Dies ech keikeikeimooi!! Ech super mooi... K hou van wazige gedichjes, dus ook van dit
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Omg, het is wel verbijsterend hilarisch dat een 17jarige zo kan reageren op een 14jarige die hier haar strepen al lang verdiend heeft. Kind, get a life, grow up en neem een voorbeeld aan diegene die je denkt op zijn plaats te kunnen zetten.
En dat je geen gedicht van haar ziet staan, bewijst alleen temeer dat jij niet op je plaats hier bent of tenminste iets meer moeite zou moeten doen te weten waarover je het hebt. En doe iets aan die spelling!

Het gedicht. Ik sluit mij hoofdzakelijk aan bij mijn intelligente voorgangers, niet bij de raaskallende soort. Het 2e deel van het gedicht verpest het. Niet dat ik het eerste deel zo ongelofelijk mooi vind, maar ik vind het wel redelijk goed. Het 2e deel propt ons een uitleg door de strot die er teveel aan is, laat wat te raden over, zet de mens aan het denken en leg niet alles te lang uit. De meesten zijn slimmer dan je denkt en als ze dat niet zijn, dan is je gedicht sowieso aan hen verspild.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten