Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2005, 19:02
ecrivaine
ecrivaine is offline
Bij ons op school kun je in 5 en 6 vwo filosofie volgen als keuzevak. Ik vind filosofie wel interessant, maar ik wil weten wat filosofie als schoolvak inhoudt. Moet je allemaal filosofen en hun gedachtegoed in je kop stampen, of ben je meer 'zelf' aan het filosoferen? Kost het veel tijd? Als jij filosofie doet, vind je het leuk/interessant?
Oud 08-02-2005, 19:26
ewoudlover
ewoudlover is offline
sorry ik heb geen filosofie andere kinderen van het 2e jaar hebben dat wel maar ik en nog anderen niet
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 19:29
MieX
MieX is offline
Bij ons was het een beetje van allebei. Er werd bij mij op school ook een proefles gegeven om een beetje te laten zien wat het vak allemaal inhield, wordt dat bij jou op school niet gedaan?
Oud 08-02-2005, 19:35
professor2
professor2 is offline
ligt aan je school
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 19:37
Sappie
Sappie is offline
bij mij is het een soort mengelmoes. We lezen de gedachtengangen van filosofen en vormen aan de hand daarvan onze eigen mening.
Elke les is het een soort groepsgesrek, het bevalt me heel goed.
Maar ik denk dat het heel sterk kan verschillen per leraar en per methode...
Oud 08-02-2005, 21:03
Verwijderd
Vraag het aan de docent.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 21:14
forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik heb ook filosofie. Het ligt helemaal aan de leraar wat je gaat doen. Bij mijn eerste leraar was het inderdaad wel redelijk theoretisch, maar bij de leraar die ik nu heb ben je continu zelf aan het filosoferen. Zelf vind ik het een erg leuk vak, en je bent er niet erg veel tijd mee kwijt, hoewel je voor de repetitie nog wel eens een flinke lap tekst door moet werken.
Oud 08-02-2005, 21:14
snuvvel
snuvvel is offline
Ik zit in 6VWO en ik heb ook filosofie. bij ons is het zo dat je heel erg veel moet weten, alles wat behandeld is vanaf de vierde klas tot nu. Ik zit met 8 andere mensen in de klas, en bij ons is het echt zo dat het je ligt of niet. Mij ligt het niet, ik kan alles uit mijn hoofd leren voor een toets en dan weet ik ook echt alles, en toch haal ik steeds hoogstens een 6, maar meestal onvoldoendes. Onze leraar is zoals hij zelf zegt niet geìnteresseerd in wat wij denken, maar alleen in wat je moet leren. Wij werken met de methode Via Delta, twee boekjes over ethiek en wetenschapsfilosofie, en nu in het 6e jaar werken we met het boekje "deugdelijk leven" van Paul van Tongeren.
Het is heel moeilijk om het je iets aan te raden, de onderdelen moeten je interesseren en er gaat bij mij heel veel tijd inzitten, ook in de praktische opdrachten. Maar wel handig om erbij te zeggen is dat onze leraar vrij extreem is. Dus ik denk dat je echt bij jezelf moet kijken of je het interessant vindt en er bereid voor bent er tijd in te steken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 21:20
nijs
nijs is offline
Bij mij in de klas (VWO 5) is het zo dat heel veel mensen heel enthousiast voor filosofie kozen, maar dat het hen enorm is tegengevallen, omdat het allemaal heel theoretisch is. Dit verschil natuurlijk per school, het theoriegehalte, maar het is denk ik wel zo dat je eerst een beetje de theorie moet doornemen (dus over de verschillende filosofen en hun gedachtes en de verschillende stromingen binnen de filosofie) voordat je echt kunt gaan discussieren.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 23:34
Vice
Vice is offline
Waarom wordt dit vak eigenlijk niet op het vmbo en havo gegeven. Het leek mij wel interessant.
Oud 09-02-2005, 09:11
Esther
Esther is offline
Ik heb ook filosofie (5vwo) en het bevalt mij heel goed. Bij ons is het drie uur in de week, dus dat is best veel, maar we krijgen amper huiswerk op. Wij werken met 'De wereld van Sofie', de opdrachten die daarbij horen en nu zijn we bijvoorbeeld met een boekje over ethiek bezig. Theorie vormt natuurlijk de basis, maar uiteindelijk is inzicht ook belangrijk. Bij ons heb je zeker de kans om je eigen mening te vormen en te uiten, want we hebben regelmatig discussies in de les.

Als je filosofie interessant vindt en er zijn geen andere vakken die je misschien liever zou kiezen, zou ik het doen als ik jou was.
Oud 09-02-2005, 09:19
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik wil ook filosofie!
Oud 09-02-2005, 15:49
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
toen ik filosofie had was het af en toe de stof doornemen, nieuwe theorieen leren en gedachtengangen van enkele filosofen/stromingen..

in de les voornamelijk discusseren, maar dan wel gebaseerd op de nieuwe kennis die je opdoet, een van de interessantere vakken @ school als je het mij vraagt..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 15:56
mando-diao
mando-diao is offline
Met mijn filosofieklas, ik zit in de zesde, doen we heel veel leuke dingen, zoals laatst hebben we een congres gehouden over de hersenen; erg interessant.
Misschien zou je eens kunnen vragen om met een 5 of 6 VWO klas mee kan draaien? Dit geeft je vast wel een goed beeld van wat het inhoudt.
Oud 09-02-2005, 16:03
schaapiej
schaapiej is offline
Ik zit nu in vwo5 en volg filo ook als n keuzevak..t valt me alleen btje tegen..we krijgen de godganse les aantekeningen en dr is weinig tijd om zelf te discussieren (wat ik zelf t leukst vind)
Maar k denk dat dit dus aan de leraar ook ligt hor..
Verder moet je wel beseffen dat filosofie als vak niet iets is "wat je dr ff bijneemt", tis heus geen eitje, zit vaak best moeilijke stof tussen. Dat je t ff weet
Oud 09-02-2005, 16:32
Nyawa
Dat verschilt heel erg per leraar, dus ik denk dat je dat het beste aan leerlingen van je school kunt vragen die filosofie hebben. Ik heb twee leraren gehad voor filosofie; bij de eerste was het de eerste helft van de periode discussie en de tweede helft legde hij vrij veel uit en ging het meer om de feiten en bepaalde denkbeelden van filosofen. Bij de tweede leraar, die ik nu heb, is het eigenlijk alleen maar discussie. Van mensen op andere scholen hoor ik weer hele andere verhalen, dat ze bijvoorbeeld alleen maar moeten luisteren en aantekeningen maken en niets aan discussie doen. Het verschilt dus heel erg per school.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 19:14
NN
NN is offline
Ik heb in 5-6 VWO het keuzevak Filosofie gedaan. Het is best wel een moeilijk vak omdat je nogal abstract bezig bent, maar wel interessant.

Tijdens mijn studie heb ik nu best wel vaak dat ik denk hé dat hebben we met Filosofie gehad.
Oud 12-02-2005, 15:57
ecrivaine
ecrivaine is offline
Bedankt voor alle reacties!
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik ga doen, vooral omdat ik behoorlijk veel vakken wil gaan volgen. Binnenkort ga ik even praten met de filosofieleraar op school en ook wat rondvragen onder de leerlingen. Maar ik heb nu al een iets beter beeld
Oud 13-02-2005, 20:04
Experiment
Experiment is offline
Inderdaad, over een bepaald onderwerp krijg je de ideeen van filosofen en je gaat er zelf ook over discussieren, ik vind het zelf heel leuk!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 20:36
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik ga ook filosofie kiezen. Onze lerares zei dat het niet zo veel leerwerk was, maar het ligt natuurlijk wel aan je eigen leraar. Ik heb 1 les filosofie gehad en dat was heel leuk, maar dat komt misschien omdat we de leukste lerares van de school hebben
Oud 13-02-2005, 20:44
Verwijderd
ja het kost veel tijd, je moet zelf natuurlijk ook essays schrijven over bepaalde zaken
je leert veel over verschillende kijken op de samenleving en de geschiedenis + filosofen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 21:16
createdmind
createdmind is offline
uhm daar hebbe we toch internet voor, we zijn de copyplack generatie... vroeger moesten scholieren 'egt werken'..wij hebben het gemak dat alles op het internet staat..hier en daar een beetje veranderen en ready steady!
Oud 14-02-2005, 01:44
jokerinnocence
jokerinnocence is offline
damn ik wou dat ik filosofie kon kiezen. nou ja volgend jaar op hbo dan maar als cursusje.
Oud 14-02-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 09-02-2005 @ 00:34 :
Waarom wordt dit vak eigenlijk niet op het vmbo en havo gegeven. Het leek mij wel interessant.
op havo wordt het wel gegeven. en vmbo mensen zijn te dom om zich met filosofie bezig te houden.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 14:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 09-02-2005 @ 10:19 :
ik wil ook filosofie!
Ik ook.. Op sommige scholen kan dat ook in plaats van Frans of Duits, dus ik ben echt zwaar jaloers
Oud 15-02-2005, 10:12
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Bij ons op school kunnen vanaf volgend jaar 4 en 5 vwo filosofie volgen....en ik zit volgend jaar in de 6e!!
Het lijkt mij ook een erg leuk vak .
Oud 17-02-2005, 14:04
Verwijderd
Ik heb inmiddels al wel mijn diploma, maar heb ook filosofie gevolgd in 5 en 6 vwo. En het was echt mijn favoriete vak (omdat drama niet zo leuk gegeven werd ).
Je leert er ongelofelijk veel en je gaat ook buiten de lessen enorm veel over dingen nadenken op een hele grappige manier. Dat is dus wat het vak filosofie teweeg kan brengen..
Wat het inhoudt was bij mij vooral in 5 vwo: geschiedenis van de filosofie, met ook de belangrijkste filosofen als Plato, Aristoteles, Van Aquino, de empiristen, Kant en Freud (en nog veel meer).
In 6 vwo werd er dieper ingegaan op onderdelen van de filosofie. In ons geval eerst wetenschapsfilosofie en vervolgens (als eindexamenonderwerp) deugdethiek.
Heel interessant allemaal.
Niet altijd even makkelijk though
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten