Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 18:48
kuufke
kuufke is offline
Vegetariėr... voor de ene een levensmissie, voor de andere klinklare onzin... Hoe denk jij hierover? Moet je hiermee rekenig houden of niet?
Oud 07-03-2005, 19:05
Verwijderd
Als iemand anders vegetarier is en bij je komt eten, moet je daar wel rekening mee houden, natuurlijk. Lijkt me vrij asociaal om dan iets te gaan maken met gehakt erdoorheen ofzo. Wat mij betreft hoef je er dan ook niet in zoverre rekening mee te houden dat je echt een vegetarisch gerecht klaarmaakt; bezoek kan ook gewoon niets opscheppen van het bereide vlees.
oh, en ik doe heel ingewikkeld, wat er op neer kom dat als ik bij mensen op bezoek kom om te eten, ik me maar gewoon als vegetarier gedraag

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:07
Verwijderd
Ik ben vegetariėr, gebruik de zoekfunctie maar.

Echter ben ik niet van mening dat men er rekening mee móét houden, maar het is uiteraard wel zo aardig.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:09
SaisPas
SaisPas is offline
Ik vind vegetariėrs toch wel heel vervelend af en toe. M'n zusje is vegetarisch, dus mn moeder moet altijd twee verschillende pannen koken. Ook gaat ze piepen als iets (indirect) in contact is geweest met vlees. Bijvoorbeeld een kaassouflé en een frikandel tegelijk in de frituur. Als ze weet dat die samen hebben gelegen wil ze 'm niet meer.
Ook met uit eten gaan moet er rekening mee worden gehouden.

Als ze nou écht bewust vegetarisch is, had ik ermee kunnen leven. Maar we hebben een hond en een konijn, allebei omdat zij die wou, maar uitlaten/verzorgen ho maar!

(nou hoop ik niet dat Phlox mij naar de keel gaat schieten)
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:14
Verwijderd
Citaat:
SaisPas schreef op 07-03-2005 @ 20:09 :

Ook met uit eten gaan moet er rekening mee worden gehouden.
waarom? zelfs in het meest aftandse eetcafe is nog wel een vegetarisch gerecht te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
SaisPas schreef op 07-03-2005 @ 20:09 :
[B]Ik vind vegetariėrs toch wel heel vervelend af en toe.
Je moet je eens in leven hoe het is om vegetarier te zijn.
Je hebt principes en wil deze erg doorvoeren in je leven, maar word gewoon tegengewerkt door je omgeving.

Citaat:
M'n zusje is vegetarisch, dus mn moeder moet altijd twee verschillende pannen koken. Ook gaat ze piepen als iets (indirect) in contact is geweest met vlees. Bijvoorbeeld een kaassouflé en een frikandel tegelijk in de frituur. Als ze weet dat die samen hebben gelegen wil ze 'm niet meer.
Ik heb een eigen frituurpan. Al het vet erin raakt verzadigd men dierlijke vetten enzo... blegh..

Citaat:
Als ze nou écht bewust vegetarisch is, had ik ermee kunnen leven. Maar we hebben een hond en een konijn, allebei omdat zij die wou, maar uitlaten/verzorgen ho maar!
vegetarisch hoeft niet te betekenen dat je dan maar ook goed voor je dieren zorgt ofzo. Veel vegetariers (die niet zo lang bezig zijn) zijn ook nog erg ontwetend en doen het vooral uit het zielige.
Zo was ik eerst ook.
Oud 07-03-2005, 19:20
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-03-2005 @ 20:14 :
waarom? zelfs in het meest aftandse eetcafe is nog wel een vegetarisch gerecht te krijgen.
eeeecht niet... vegetarisch is vaak een kaasgerecht. Kaas met dierlijk stremsel dus...
En andere vegetarische gerechten zitten ook nog vol met wat leuke dierlijke vetten enzo.
Oud 07-03-2005, 19:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-03-2005 @ 20:07 :
Ik ben vegetariėr, gebruik de zoekfunctie maar.

Echter ben ik niet van mening dat men er rekening mee móét houden, maar het is uiteraard wel zo aardig.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:27
Mara
Mara is offline
Citaat:
TechXP schreef op 07-03-2005 @ 20:20 :
eeeecht niet... vegetarisch is vaak een kaasgerecht. Kaas met dierlijk stremsel dus...
En andere vegetarische gerechten zitten ook nog vol met wat leuke dierlijke vetten enzo.
Maar dat is toch niet vegetarisch, maar veganistisch? Wel een verschil.

Een vegetarier kan ik trouwens wel rekening mee houden, een veganist niet. Ten eerste weet ik dat niet allemaal en ten tweede zou dat betekenen dat ik enorm veel dingen dan apart zou moeten aanschaffen die we normaal nooit gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:28
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Ga je dan niet al richting het veganisme als je helemaal niets dierlijks wilt nuttigen?

Overigens vraag ik me af of vegetariers die niet-vegetariers te eten krijgen daar ook rekening mee houden.
Oud 07-03-2005, 19:40
Verwijderd
Citaat:
dierlijke vetten maken voor de vegetarischheid natuurlijk niet uit...
en ik zie soms wel inderdaad dat ze alleen een kaasgerecht hebben, maar vaker kun je uit twee dingen kiezen of is het iets waar wel ergens kaas bij zit, maar dat kunnen ze dan ook weglaten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 07-03-2005 @ 20:28 :
Overigens vraag ik me af of vegetariers die niet-vegetariers te eten krijgen daar ook rekening mee houden.
Als er bij mij iemand komt eten die principieel carnivoor is, dan zal ik diegene vlees voorzetten . Iemand die gewoon vlees eet, kan natuurlijk net zo goed een keer geen vlees eten; in een boterham met jam zit ook geen vlees, en in een patatje ook niet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 19:47
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-03-2005 @ 20:41 :
Als er bij mij iemand komt eten die principieel carnivoor is, dan zal ik diegene vlees voorzetten . Iemand die gewoon vlees eet, kan natuurlijk net zo goed een keer geen vlees eten; in een boterham met jam zit ook geen vlees, en in een patatje ook niet.
Das een nieuwe voor mij : principieel carnivoor

Dat laatste is ook zo, maar ik kan me dan weer voorstellen dat je om principiele redenen geen eten met vlees zou willen bereiden.
Wat dat betreft is het dan denk ik voor een niet-vegetarier makkelijker om een vegetarier op bezoek te krijgen dan andersom.
Oud 07-03-2005, 19:51
Verwijderd
mjah, nouja, als een 'vleeseter' bij mij zou komen eten op een dag dat ik geen vlees eet, dan krijgt-ie ook gewoon geen vlees dat bedoelde ik meer met mijn laatste zin.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:29
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 07-03-2005 @ 20:27 :
Maar dat is toch niet vegetarisch, maar veganistisch? Wel een verschil.

Ik zeg niet dat het vetten zijn uit eieren of melk.

Citaat:
Een vegetarier kan ik trouwens wel rekening mee houden, een veganist niet. Ten eerste weet ik dat niet allemaal en ten tweede zou dat betekenen dat ik enorm veel dingen dan apart zou moeten aanschaffen die we normaal nooit gebruiken.
Denk dat de basis van de meeste huishoudens eigenlijk gewoon al veganistisch is hoor, tenminste zo goed als.
Oud 07-03-2005, 20:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Ik als veganist houd wel rekening met de niet-veggies. Ik maak een lekkere maaltijd. Dat het zonder vlees is maakt toch niet echt uit. Als het maar smaakt
Oud 07-03-2005, 21:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als er bij mij een vegetarier zou komen eten dan zou ik daar wel zo goed mogelijk rekening mee proberen te houden. Zelf eet ik ook een aantal keer in de week geen vlees en dat zou ik dan net zo goed op die dag kunnen dan dat ik een vegetarier te eten krijg.
Oud 07-03-2005, 21:32
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
TechXP schreef op 07-03-2005 @ 21:29 :
Ik zeg niet dat het vetten zijn uit eieren of melk.
Maar uit vlees dus? en waar stoppen ze het in?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:33
Bloem
Bloem is offline
Ik vind het fijn dat mijn moeder met koken rekening houdt met het feit dat ik geen vlees eet (Ik eet wel vis trouwens, geen echte vegetariėr dus ) en dat ze dus mijn vegaburgers in een andere pan bakt, ik vega-spaghetti saus heb en we nu
regelmatig met zijn allen geen vlees eten. En ik ga ook niet moeilijk doen als ik moet koken en de rest van mijn familie eet wel iets waar vlees in zit, dat maak ik gewoon klaar. Zij willen wel vlees eten, dat is hun keuze, zij respecteren de mijne, en ik dus de hunne.

En ik vind het echt totale onzin om bv. niet uit eten te willen met mensen die vlees eten, 'omdat je het niet aan kunt zien'. Op vegatopia.com heb ik een tijdje gelezen, dat vond ik echt overdreven. Zolang je het zelf niet hoeft te eten, of klaar hoeft te maken als je er echt op tegen bent, is het toch goed?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:44
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 07-03-2005 @ 22:32 :
Maar uit vlees dus? en waar stoppen ze het in?
Men kan bouillon gebruiken van rundvlees, terwijl je wellicht denkt dat de tomatensoep vegetarisch is? Er kan dierlijke vetten gebruikt worden bij iets frituren of bepaalde extracten kan gebruikt worden in brood. Bepaalde enummers kunnen komen uit niet-vegetarische bronnen. etc
Oud 07-03-2005, 21:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-03-2005 @ 22:33 :
Zij willen wel vlees eten, dat is hun keuze, zij respecteren de mijne, en ik dus de hunne.

Maar eigenlijk doe je het liever niet klaar maken?

Citaat:
En ik vind het echt totale onzin om bv. niet uit eten te willen met mensen die vlees eten, 'omdat je het niet aan kunt zien'. Op vegatopia.com heb ik een tijdje gelezen, dat vond ik echt overdreven. Zolang je het zelf niet hoeft te eten, of klaar hoeft te maken als je er echt op tegen bent, is het toch goed?
Dan snap je nog niet het punt. Een principiele vegetarier of veganist ziet daar niet een hapje eten van iemand anders, die ziet daar een stuk dood dier liggen. Dat maakt het eten al erg onsmakelijk. Ook de stank ervan af bederft toch echt de eetlust.
Dan is het toch nooit echt een prettige ervaring als je dan als vegetarier er tussen zit. Ik vind het hier ook erg onprettig bij het eten (woon nog thuis) en men eet stukken vlees erbij. Ik kijk dan gericht naar mijn bord, eet het snel weg en ga van tafel.
Oud 07-03-2005, 21:49
Verwijderd
Bekende stoffen die niet vegetarisch zijn zijn bijv. stremsel (wordt gewonnen uit de maag van een kalf, zit in vrijwel alle Hollandse kaas en in een groot gedeelte van de kaasjes uit het mediterrane gebied), gelatine (gemalen botten, beenmerg, wordt gebruikt in bijna alle soorten drop, winegums, roze koeken etc.) en E153 (carbo medicalis, houtskool, wordt gemaakt van verbrand slachtafval, wordt vaak gebruikt als kleurstof voor bijv. drop). Ik weet overigens niet zeker of carbo (medicalis) vegetabilis altijd geheel plantaardig is of niet, maar ik denk van wel.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:49
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Nee, aangezien de meeste het niet klaar zullen maken...
Rekening houden met Veggies is volgens mij gewoon normaal sociaal gedrag, dus tuurlijk houd je daar rekening mee!
Oud 07-03-2005, 21:50
Fantōme
Fantōme is offline
Als ik weet dat iemand vegetarier is zou ik daar rekening mee proberen te houden ja.
Oud 07-03-2005, 21:53
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 07-03-2005 @ 22:47 :

Dan snap je nog niet het punt. Een principiele vegetarier of veganist ziet daar niet een hapje eten van iemand anders, die ziet daar een stuk dood dier liggen. Dat maakt het eten al erg onsmakelijk. Ook de stank ervan af bederft toch echt de eetlust.
Dan is het toch nooit echt een prettige ervaring als je dan als vegetarier er tussen zit. Ik vind het hier ook erg onprettig bij het eten (woon nog thuis) en men eet stukken vlees erbij. Ik kijk dan gericht naar mijn bord, eet het snel weg en ga van tafel.
Constant ruiken aan je eigen eten voordat je een hap neemt werkt wel aardig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2005, 21:55
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Dit vind ik dan weer aso...
Je moeder (?) heeft een fatsoenlijke maaltijd gemaakt, en jij hebt niet het respect (dat ze wel voor jou op brengt) om normaal te eten, en dus niet gelijk weg te lopen.
Oud 07-03-2005, 21:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
TechXP schreef op 07-03-2005 @ 22:44 :
Men kan bouillon gebruiken van rundvlees, terwijl je wellicht denkt dat de tomatensoep vegetarisch is? Er kan dierlijke vetten gebruikt worden bij iets frituren of bepaalde extracten kan gebruikt worden in brood. Bepaalde enummers kunnen komen uit niet-vegetarische bronnen. etc
Een aantal dingen hiervan wist ik en hou ik ook rekening mee, van de tomatensoep dacht ik inderdaad dat het vegetarisch was.

Wat bestel jij zelf als je in een gewoon restaurant komt? Want ik neem aan dat ook jij daar niet altijd aan kan ontkomen, of je moet een heel geregeld leven leiden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 22:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 07-03-2005 @ 22:55 :
Dit vind ik dan weer aso...
Je moeder (?) heeft een fatsoenlijke maaltijd gemaakt, en jij hebt niet het respect (dat ze wel voor jou op brengt) om normaal te eten, en dus niet gelijk weg te lopen.
Hoezo geen respect. Ik eet het eten??
Dat ik snel eet is overiges bij allemaal zo hier. Dus dat is geen probleem.
Oud 07-03-2005, 22:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 07-03-2005 @ 22:57 :
Wat bestel jij zelf als je in een gewoon restaurant komt? Want ik neem aan dat ook jij daar niet altijd aan kan ontkomen, of je moet een heel geregeld leven leiden. [/B]
Ik hou inderdaad graag zelfcontrole, dus ik ga alleen uit eten bij gelegenheden. Maar dan zal ik ook navraag doen enzo.

Maar als ik keuze kan krijgen, dan word het een vegetarisch restaurant of een veggie-vriendelijk restaurant.

Ik ben een half jaar in curacao geweest en daar moest ik gewoon steeds informeren naar wat er in zat enzo. En uitleg geven natuurlijk.
Op zich kan een restaurant natuurlijk altijd wat flansen, maar ik weet nooit zeker of ze niet iets raars uithalen enzo. Dan moet je noodgedwongen van het goede van de kok uit gaan.

Ik ken echter wel verhalen van vegetariers die het uitgelegd hadden en gezegd wat ze wilde en toen toch nog vlees enzo er tussen kregen.
Oud 07-03-2005, 23:17
Naru
Naru is offline
ik vind dat vegetariers zo zeikerig overkomen.. zo van ik eet geen vlees draag geen leer want dat komt van een dier. ik bedoel get a life: die dieren worden tog dood gemaakt en die ene koe die je per jaar eet die wordt tog wel dood gemaakt..

ik ben er niet tegen ofzo, maar mijn zusje is dus veganist of hoe je dat schrijft en het is zooooooooooo overdreven, ze eet zelfs geen eieren enzo.. dan hoort ze weer van dit komt van dat dier en dan is het weer 'dat eet ik niet meer hoor'. en ondertussen wel zelf een vissenbak hebben en hem nooit verschonen.. kom op zeg, neem dan ook geen vis!!

met ze rekening houden vind ik dus geen probleem... maar dan moeten ze niet zo gaan zeiken en zo overdreven doen.

ze willen gewoon dat de hele wereld geen vlees meer gaat eten. dat zal zo overigens nog knap lastig worden aagezien in bij wijze van spreken alle culturen vlees eten centraal staat. dat krijg je er echt nooit meer uit.. zelfd niet met die 3% van de nederlanders die vegetarisch is [/sarcasme]
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 23:32
11568
11568 is offline
Ik kom nooit problemen tegen eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 00:49
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Naru schreef op 08-03-2005 @ 00:17 :
ik vind dat vegetariers zo zeikerig overkomen.. zo van ik eet geen vlees draag geen leer want dat komt van een dier. ik bedoel get a life: die dieren worden tog dood gemaakt en die ene koe die je per jaar eet die wordt tog wel dood gemaakt..

Je moet dan eens weten hoe wij ons voelen als die zeikerige vleeseters komen met hun grappen en grollen en proberen ons weer vlees te laten eten, of ons wijzen op zogenaamd inconsequent gedrag etc.

Citaat:
ik ben er niet tegen ofzo, maar mijn zusje is dus veganist of hoe je dat schrijft en het is zooooooooooo overdreven, ze eet zelfs geen eieren enzo.. dan hoort ze weer van dit komt van dat dier en dan is het weer 'dat eet ik niet meer hoor'. en ondertussen wel zelf een vissenbak hebben en hem nooit verschonen.. kom op zeg, neem dan ook geen vis!!
Overdreven is een groot woord. Voor jou heeft het geen betekenis omdat je het niet snapt waarom iemand het word, dus is het simpel om te zeggen dat het onzin is of overdreven.
Heeft ze de vis genomen in de tijd dat ze al veganist was? Dan is het zeker een beetje raar. Veganisten zullen nl. niet zo snel een dier kopen, misschien alleen opvangen.
Veganist zijn betekent dat je tegen de uitbuiting bent van dieren o.a.

Citaat:
ze willen gewoon dat de hele wereld geen vlees meer gaat eten. dat zal zo overigens nog knap lastig worden aagezien in bij wijze van spreken alle culturen vlees eten centraal staat. dat krijg je er echt nooit meer uit.. zelfd niet met die 3% van de nederlanders die vegetarisch is [/sarcasme]
In nederland is ongeveer 5% vegetarier. Daarnaast zal er ook nog zo een 10 tot 20% echt bewust part time vegetarier of flexitarier zijn (dus dat men niet elke dag vlees tot zich neemt omdat ze het niet nodig achten enzo). 25% van de mensen eet nog steeds elke dag vlees vanwege die gedachte dat het hoort.
Vlees staat zeker niet centraal in elke cultuur. In nederland is het wel een onderdeel. In oosterse landen niet perse. Daar staan vooral de specerijen en kruiden centraal. En sommige culturen (india/thailand) kennen vegetarisme en veganisme erg goed. Daar was het vroeger ook zo. Nu eten ze daar wel meer vlees nu dan vroeger.

Daarnaast is het onzin wat je zegt dat 'ze' (refererend naar veggies en vegans) een vleesloze wereld willen. Dat is niet zo.
Tenminste dat is niet het doel. Wat natuurlijk per persoon verschilt.
Ik heb er geen problemen mee bijvoorbeeld als men jaagt of vlees eet omdat men moet overleven en daarbij gewoon met respect leeft naar de natuur. Niet meer nemen dan nodig enzo.
Echter vlees is nu niet nodig en qua voedingsstoffen kunnen we 'plantaardig' leven. En aangezien mensen overal efficient in willen zijn is het raar om vlees te eten, omdat er meer in gaat dan er uit komt. (het vee moet veel eten).
Ook vernietigd het verbouwen van alle gewassen (o.a. soja, mais) voor vee vele stukken natuur (bv. regenwoud in argentinie e.o.)
Hierdoor verdwijnt er flora & fauna. Erg zonde.
Daarnaast nog dat de mensen die in 3e wereldlanden werken op die plantages voor het veevoer die worden neit erg eerlijk behandeld enzo. Ontvoeringen zijn in die landen niet raar en slavenarbeid ook niet.
Ook is de uitstoot die de vlees(bio)industrie heeft erg hoog. En veroorzaken ze grondwatervervuiling, luchtvervuiling, stankoverlast.
Oud 08-03-2005, 11:00
PV
PV is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 07-03-2005 @ 22:49 :
Nee, aangezien de meeste het niet klaar zullen maken...
Rekening houden met Veggies is volgens mij gewoon normaal sociaal gedrag, dus tuurlijk houd je daar rekening mee!
Dat is een beetje krom..
niet-vegetariers die rekening houden met wel-vegetariers, is sociaal gedrag, maar andersom hoeft het ineens niet meer? dat is dan toch asociaal van die vegetariers?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 12:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
PV schreef op 08-03-2005 @ 12:00 :
Dat is een beetje krom..
niet-vegetariers die rekening houden met wel-vegetariers, is sociaal gedrag, maar andersom hoeft het ineens niet meer? dat is dan toch asociaal van die vegetariers?
Nee, want je mist hier het punt dat het om principiele redenen gaat.
En het gaat om een dieet. Iemand die bijvoorbeeld een bepaald dieet heeft ga je ook niet anders voorschotelen.
Als een vleeseter bij een vegetarier gaat eten heb je geen principiele redenen om vlees te eten, je doet het omdat het lekker is enzo, maar het gerecht wat je krijgt kan net zo lekker zijn.
Oud 08-03-2005, 14:45
Uice
Uice is offline
Citaat:
PV schreef op 08-03-2005 @ 12:00 :
Dat is een beetje krom..
Eet jij vlees uit principe?
Eet je ook geen boterhammen met hagelslag omdat er geen vlees in zit?
Oud 08-03-2005, 14:55
indelebile
indelebile is offline
Citaat:
Naru schreef op 08-03-2005 @ 00:17 :
ik bedoel get a life: die dieren worden tog dood gemaakt en die ene koe die je per jaar eet die wordt tog wel dood gemaakt..
hoe minder vraag er naar een product is, hoe minder er zal worden geproduceerd.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
indelebile schreef op 08-03-2005 @ 15:55 :
hoe minder vraag er naar een product is, hoe minder er zal worden geproduceerd.
Inderdaad. Dom gelul dus.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 18:57
Ragnar
Ragnar is offline
Vegetariėrs dienen ook rekening te houden met mij. Ik weet niet hoevaak ik van zulke lui moet aanhoren dat ik slecht leef omdat ik veel vlees eet.

Of dat zo iemand tegen me gaat zeiken omdat ik 3 leren jassen heb, dat daar weer een beest voor dood is.

Prima als iemand vegetariėr is, maar probeer mij geen schuldgevoel aan te praten omdat ik wel van vlees geniet.
Oud 08-03-2005, 19:04
madyliefje
madyliefje is offline
ik ben ook vegetarier , nu ongeveer 6 en half jaar, en als ik bij mensen ga eten wordt er altijd rekening mee gehouden
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 20:38
K-elli-e
K-elli-e is offline
Natuurlijk MOETEN ze geen rekening houden met mijn veganisme, maar ik eet gewoon iets niet op als ik dat niet wil. En zelf houdt ik rekening met wel vleeseters. Ik probeer niet te zieken als ze aan het eten zijn enzo.. Vaak vind ik het wel lastig als mensen rekening met me houden omdat ze het ontzettend goed bedoelen maar soms toch het foute nemen. Ik ben veganist en vaak denken ze dat ik dan wel een vegetarische schrijf mag e.d.

Ik bedank ze dan voor de moeite en zeg vaak dat ik me niet lekker voel ensow.

Persoonlijk kan ik het wel waarderen als ze rekening met je houden
Oud 09-03-2005, 07:20
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 07-03-2005 @ 22:33 :
En ik ga ook niet moeilijk doen als ik moet koken en de rest van mijn familie eet wel iets waar vlees in zit, dat maak ik gewoon klaar. Zij willen wel vlees eten, dat is hun keuze, zij respecteren de mijne, en ik dus de hunne.
Ik vind het wel belangrijk dat mijn vegetarische dingen niet klaar gemaakt worden in een pan waar bv. ook vlees in gebakken wordt. Lijkt me ook nogal logisch.

Citaat:
Dan snap je nog niet het punt. Een principiele vegetarier of veganist ziet daar niet een hapje eten van iemand anders, die ziet daar een stuk dood dier liggen. Dat maakt het eten al erg onsmakelijk.
Klopt, maar dan nog is dat hun keus en ik ga mensen daar niet op veroordelen. En ik hoop dat zij dat omgekeerd ook niet doen. Ik probeer er idd gewoon niet naar te kijken.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 07:23
Verwijderd
Citaat:
AmnesJAn schreef op 08-03-2005 @ 19:57 :
Vegetariėrs dienen ook rekening te houden met mij. Ik weet niet hoevaak ik van zulke lui moet aanhoren dat ik slecht leef omdat ik veel vlees eet.

Of dat zo iemand tegen me gaat zeiken omdat ik 3 leren jassen heb, dat daar weer een beest voor dood is.

Prima als iemand vegetariėr is, maar probeer mij geen schuldgevoel aan te praten omdat ik wel van vlees geniet.
Precies. (En ja, ik ben wel vegetariėr en in mijn huis komt bv. ook geen leren bank, maar als een ander die wel wil nemen, dan moet die persoon dat zelf weten.)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 07:24
Verwijderd
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 08-03-2005 @ 21:38 :
Ik bedank ze dan voor de moeite en zeg vaak dat ik me niet lekker voel ensow.
Is het dan niet handiger om de waarheid te zeggen, anders lijkt de kans me vrij groot dat ze het een eventuele volgende keer weer voor je klaar maken?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 11:33
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-03-2005 @ 08:20 :
Ik vind het wel belangrijk dat mijn vegetarische dingen niet klaar gemaakt worden in een pan waar bv. ook vlees in gebakken wordt. Lijkt me ook nogal logisch.
Ja, maar daar houdt mijn moeder ook rekening mee. Maar eet jij bv. ook geen friet uit frituurvet waar eerder een kroket in is gebakken? Dat eet ik wel nl. Mijn moeder houdt er zoveel mogelijk rekening mee, maar om nou een aparte frituurpan aan te schaffen voor mijn frituursnacks gaat haar, en mij, echt te ver.

Citaat:
Laat ik het zo zeggen, als de rest van mijn familie zou besluiten om ook geen vlees meer te eten, zou ik dat natuurlijk toejuichen. En ik vind het ook heel fijn dat zij nu ook wat minder vlees eten. Maar ik vind het ook geen drama om wel vlees klaar te maken, ik doe mijn best er bewust mee om te gaan, meer kan ik niet doen.

Als ik op mezelf zou wonen en ze zouden komen eten zou ik trouwens wel liever zonder vlees koken, omdat dat gewoon ook hartstikke lekker is.

(Maar misschien denk ik wat soepeler omdat ik niet alleen uit principiele redenen geen vlees eet, maar ook uit lichamelijke. Anders zou ik ook geen vis (moeten) eten, maar dat eet ik dus wel.)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:17
Uice
Uice is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-03-2005 @ 08:20 :
Mij niet. Ik eet geen vlees omdat ik niet wil dat beesten voor mijn luxe sterven. Maar als een biefstuk reeds aangeschaft is, gaat de koe niet extra dood als in de jus van haar vlees ook mijn vegaburger ligt te pruttelen. Ik wil gewoon niet dat er vlees voor mij gekocht wordt, maar vind het best als mijn eten met andermans vlees in aanraking komt.
Oud 09-03-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 09-03-2005 @ 17:17 :
Mij niet. Ik eet geen vlees omdat ik niet wil dat beesten voor mijn luxe sterven. Maar als een biefstuk reeds aangeschaft is, gaat de koe niet extra dood als in de jus van haar vlees ook mijn vegaburger ligt te pruttelen. Ik wil gewoon niet dat er vlees voor mij gekocht wordt, maar vind het best als mijn eten met andermans vlees in aanraking komt.
Jij eet geen vlees om een andere reden dan ik (en ik denk dan de meeste mensen). Ik kan me voorstellen dat jij er geen moeite mee hebt, maar ik heb dat dus wel.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 09-03-2005 @ 12:33 :
Ja, maar daar houdt mijn moeder ook rekening mee. Maar eet jij bv. ook geen friet uit frituurvet waar eerder een kroket in is gebakken?
Als het even mogelijk is niet idd. Ik eet niet echt vaak iets uit frituurvet en bij de snackbar hebben ze vrijwel altijd gescheiden "frituurbakken" en mijn schoonmoeder vervangt vaak het vet als ik kom eten en we eten patat en dan bakt ze eerst de patat en dan de frikandellen ed.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 15:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-03-2005 @ 18:14 :
Jij eet geen vlees om een andere reden dan ik (en ik denk dan de meeste mensen).
Wat is jouw reden (en die van de meeste andere mensen) dan?
Oud 10-03-2005, 15:28
Merg
Merg is offline
Je moet niets. Ik zou het persoonlijk fijn vinden om rekening te houden met een ander want het is ook fijn als iemand rekening met mij houdt. Als je vegetariėr bent en iemand zet lekkere vegasnacks voor je op tafel tussen de stukken worst, dan is dat gewoon lief. Maar ja als jij daar niets om geeft verder, laat dan lekker zitten.
Oud 10-03-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 10-03-2005 @ 16:25 :
Wat is jouw reden (en die van de meeste andere mensen) dan?
Ik weet niet of mijn reden die van de meeste mensen is, maar mijn hoofdreden was/is vooral omdat ik geen vlees kan eten zonder aan het beest te denken waar het vandaan komt en bij de gedachte aan dat ik een koe, varken, kip, schaap, vis of wat dan ook voor beest aan het eten ben word ik vreselijk misselijk. En als dat (of iets soortgelijks "het zielig vinden" - of ivm gezondheid) de reden is, dan denk ik dat je liever niets eet wat er mee in aanraking is geweest. En ik kan me voorstellen dat iemand die geen vlees eet om de omstandigheden waarin sommige dieren leven (ook wel een beetje een reden voor mij, maar niet de hoofdreden, want dan zou ik altijd nog biologisch vlees kunnen eten), dan kan ik me dat ook wel voorstellen. En het lijkt me grotendeels een soort van principekwestie...

Ik bedenk me net: ik houd ook wel rekening met anderen, zo waren er op onze trouwerij ook "vleesdingen" en als we een verjaardag hebben oid, dan is er ook worst en als iemand komt eten dan krijgen ze niet per se iets vegetarisch. Zal ook zo zijn omdat mijn man wel "gewoon" vlees eet. En als we kinderen krijgen dan zullen zij zeer waarschijnlijk ook "gewoon" vlees te eten krijgen, als ze dan wat ouder zijn kunnen ze zelf kiezen of ze wel of geen vlees meer willen eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten