![]() |
|
Bedreigd Kamerlid overnacht in cel
Wilders 'woont' in gevangenis Zeist Door onze redacteuren René Moerland en Frank Vermeulen DEN HAAG, 18 FEBR. Het met de dood bedreigde Tweede-Kamerlid Geert Wilders is uit veiligheidsoverwegingen al maanden ondergebracht in de gevangenis Kamp Zeist. Hij overnacht in een cel. Het eveneens bedreigde Kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD) verblijft op het zwaar bewaakte marineterrein in Amsterdam. Dit brengt Hirsi Ali vandaag zelf in de openbaarheid. Zij wil daarmee protesteren tegen de omstandigheden waaronder zij en Wilders in het geheim zijn gehuisvest. Wilders wil niet reageren. Hirsi Ali maakt deze geheime locaties bekend ,,uit angst dat het door anderen ontdekt wordt. Ik wil wonen op een plek waarvan iedereen weet: daar woont een bedreigd Kamerlid en daar is hij of zij veilig. Zo gaat het ook in landen als de VS en Israël, maar ook in Italië en Spanje.'' Hirsi Ali ervaart het als ,,zeer onrechtvaardig en heel aangrijpend'' op geheime locaties te moeten leven. Volgens haar is ,,het grondrecht om vrij politiek te bedrijven'' in het geding door de veiligheidsfilosofie die minister Donner en de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging (NCBB) hanteren. In de woorden van Hirsi Ali is die filosofie ,,dat degene die bedreigd wordt, weggestopt moet worden''. Volgens Hirsi Ali werkt de overheid daarmee ,,onbedoeld in de hand dat mijn tegenstanders alles op alles zetten om mij dwars te zitten: van bedreiging tot concrete moordplannen.'' De bedreigde Kamerleden worden overigens zelf niet geďnformeerd over de aard en ernst van de bedreigingen. Hirsi Ali onderstreept dat de situatie al lang niet meer tijdelijk is. Zij moest al in september 2002 haar eigen huis verlaten wegens bedreigingen. Ook Kamervoorzitter Weisglas protesteert tegen het ontbreken van vaste woonruimte voor Hirsi Ali en Wilders. ,,We weten al vier maanden, sinds november, dat dit waarschijnlijk lang gaat duren. De minister had meer haast moeten maken met het vinden van een acceptabele langetermijnoplossing.'' Weisglas onderstreept overigens ,,geen enkele mededeling'' te doen over de verblijfplaatsen van Hirsi Ali en Wilders. Hirsi Ali bevestigt dat het haar niet lukt met de NCBB tot overeenstemming te komen over een vaste woonplaats. ,,Hun uitgangpunt is dat het een geheim adres moet zijn, zonder uitzicht, een huis waarin niemand je ziet. Dan heb je dus altijd het risico dat je weer weg moet als het ontdekt wordt.'' Het Kamerlid Wilders is voorgehouden dat hij tot september in de gevangenis in Zeist moet wonen voordat hij eigen woonruimte kan krijgen. Vijf jaar geleden diende deze gevangenis als huis van bewaring voor de twee Libische verdachten van de aanslag op een vliegtuig boven het Schotse plaatsje Lockerbie. Na de Lockerbie-processen is het voormalige militaire kamp-Zeist omgebouwd tot gevangenis. In eerste instantie diende deze als detentie-inrichting voor op Schiphol opgepakte drugskoeriers en bolletjesslikkers. Inmiddels zitten er ook aangehouden vreemdelingen, en arrestanten. Kamervoorzitter Weisglas noemde het vorige maand in deze krant een ,,plicht van de overheid'' ervoor te zorgen dat Kamerleden een normaal leven kunnen leiden. ,,Als je elke avond naar een andere plek gebracht wordt waar je niet thuis bent, komt dat je werk als parlementariër niet ten goede'', zei hij toen. Hirsi Ali bevestigt dat haar werk onder druk staat. ,,Kamerlid zijn is een stressvol bestaan. En ik heb niet als andere Kamerleden dat je in het weekeinde thuiskomt en kan zeggen: even wat anders. Ik ben bereid veel te investeren in het publieke leven, maar dit is niet proportioneel. Ik heb geen vrijheid.'' 18 februari 2005 bron |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
btw, ik vraag me af of Hirsi Ali het eerst aan Geert Wilders heeft gevraagd, of ze zijn verblijfplek mocht verklappen of niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|