Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2005, 20:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Bedreigd Kamerlid overnacht in cel

Wilders 'woont' in gevangenis Zeist

Door onze redacteuren René Moerland en Frank Vermeulen

DEN HAAG, 18 FEBR. Het met de dood bedreigde Tweede-Kamerlid Geert Wilders is uit veiligheidsoverwegingen al maanden ondergebracht in de gevangenis Kamp Zeist. Hij overnacht in een cel. Het eveneens bedreigde Kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD) verblijft op het zwaar bewaakte marineterrein in Amsterdam.

Dit brengt Hirsi Ali vandaag zelf in de openbaarheid. Zij wil daarmee protesteren tegen de omstandigheden waaronder zij en Wilders in het geheim zijn gehuisvest. Wilders wil niet reageren.

Hirsi Ali maakt deze geheime locaties bekend ,,uit angst dat het door anderen ontdekt wordt. Ik wil wonen op een plek waarvan iedereen weet: daar woont een bedreigd Kamerlid en daar is hij of zij veilig. Zo gaat het ook in landen als de VS en Israël, maar ook in Italië en Spanje.''

Hirsi Ali ervaart het als ,,zeer onrechtvaardig en heel aangrijpend'' op geheime locaties te moeten leven. Volgens haar is ,,het grondrecht om vrij politiek te bedrijven'' in het geding door de veiligheidsfilosofie die minister Donner en de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging (NCBB) hanteren. In de woorden van Hirsi Ali is die filosofie ,,dat degene die bedreigd wordt, weggestopt moet worden''.

Volgens Hirsi Ali werkt de overheid daarmee ,,onbedoeld in de hand dat mijn tegenstanders alles op alles zetten om mij dwars te zitten: van bedreiging tot concrete moordplannen.''

De bedreigde Kamerleden worden overigens zelf niet geďnformeerd over de aard en ernst van de bedreigingen. Hirsi Ali onderstreept dat de situatie al lang niet meer tijdelijk is. Zij moest al in september 2002 haar eigen huis verlaten wegens bedreigingen.

Ook Kamervoorzitter Weisglas protesteert tegen het ontbreken van vaste woonruimte voor Hirsi Ali en Wilders. ,,We weten al vier maanden, sinds november, dat dit waarschijnlijk lang gaat duren. De minister had meer haast moeten maken met het vinden van een acceptabele langetermijnoplossing.'' Weisglas onderstreept overigens ,,geen enkele mededeling'' te doen over de verblijfplaatsen van Hirsi Ali en Wilders.

Hirsi Ali bevestigt dat het haar niet lukt met de NCBB tot overeenstemming te komen over een vaste woonplaats. ,,Hun uitgangpunt is dat het een geheim adres moet zijn, zonder uitzicht, een huis waarin niemand je ziet. Dan heb je dus altijd het risico dat je weer weg moet als het ontdekt wordt.''

Het Kamerlid Wilders is voorgehouden dat hij tot september in de gevangenis in Zeist moet wonen voordat hij eigen woonruimte kan krijgen. Vijf jaar geleden diende deze gevangenis als huis van bewaring voor de twee Libische verdachten van de aanslag op een vliegtuig boven het Schotse plaatsje Lockerbie. Na de Lockerbie-processen is het voormalige militaire kamp-Zeist omgebouwd tot gevangenis. In eerste instantie diende deze als detentie-inrichting voor op Schiphol opgepakte drugskoeriers en bolletjesslikkers. Inmiddels zitten er ook aangehouden vreemdelingen, en arrestanten.

Kamervoorzitter Weisglas noemde het vorige maand in deze krant een ,,plicht van de overheid'' ervoor te zorgen dat Kamerleden een normaal leven kunnen leiden. ,,Als je elke avond naar een andere plek gebracht wordt waar je niet thuis bent, komt dat je werk als parlementariër niet ten goede'', zei hij toen.

Hirsi Ali bevestigt dat haar werk onder druk staat. ,,Kamerlid zijn is een stressvol bestaan. En ik heb niet als andere Kamerleden dat je in het weekeinde thuiskomt en kan zeggen: even wat anders. Ik ben bereid veel te investeren in het publieke leven, maar dit is niet proportioneel. Ik heb geen vrijheid.''

18 februari 2005
bron
Advertentie
Oud 18-02-2005, 21:13
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Mja, wat moeten we hier nou mee?
Oud 18-02-2005, 21:15
Verwijderd
Mooi, wilders is al waar hij hoort
Oud 18-02-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 18-02-2005 @ 22:15 :
Mooi, wilders is al waar hij hoort
Oud 18-02-2005, 21:23
meisje
meisje is offline
Erg
Oud 18-02-2005, 21:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Lekker laten zitten, deur dicht, op slot, sleutel weggooien. Klaar is Geert... eh... Kees.
Oud 18-02-2005, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-02-2005 @ 22:27 :
Lekker laten zitten, deur dicht, op slot, sleutel weggooien. Klaar is Geert... eh... Kees.
Oud 18-02-2005, 21:44
MH
MH is offline
En Wilders is het voor 300% eens met Ayaan. Kortom, die kerel kan gewoon niet rekenen.
Oud 18-02-2005, 21:45
Verwijderd
Nou, lekker daar laten blijven.
Oud 18-02-2005, 21:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
MH schreef op 18-02-2005 @ 22:44 :
En Wilders is het voor 300% eens met Ayaan. Kortom, die kerel kan gewoon niet rekenen.
Kortom, jij weet niet wat beeldspraak is.

btw, ik vraag me af of Hirsi Ali het eerst aan Geert Wilders heeft gevraagd, of ze zijn verblijfplek mocht verklappen of niet.
Oud 18-02-2005, 22:36
T_ID
T_ID is offline
Kan iemand de lachband aanzetten, humor van de bovenste plank is hierboven af te lezen.

Waarom staat dit trouwens niet onders 'tiswah"? Ik zie niet echt de discussiewaarde hiervan.
Oud 18-02-2005, 23:05
Mujahideen
Mujahideen is offline
Mogen we nu erop rekenen dat er én een "Submission" deel drie én een "Submission" deel vier komt?
Oud 18-02-2005, 23:08
DMC
DMC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 18-02-2005 @ 22:27 :
Oud 18-02-2005, 23:14
DMC
DMC is offline
Tevens denk ik dat Wilders wel toestemming zal hebben gegeven aan Hirsi Ali... ik bedoel maar hij moet weer in de 'picture' komen om geen zetels te verliezen en met het woord 'gevangenis' trek je wel aandacht.
Oud 18-02-2005, 23:16
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Is het nou echt nodig om over elke scheet van Hirsi Ali een topic te openen?

Regels voor berichten