Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 13:17
Tiño
Tiño is offline
hoi allemaal.

Ik ben bezig met een HBO studie die mij niet echt bevalt en ben van plan zeker na dit jaar te stoppen.Ik ben op de hoogte van de 1feb regeling, ik heb hier echter geen gebruik van gemaakt omdat ik niet wou stoppen met school, en ook geen ander alternatief had.Volgend jaar wil ik verder gaan, of opnieuw beginnen, met een andere nieuwe hbo studie, gewoon in t eerste jaar.Ik hoorde nu alleen laatst dat als je in n jaar geen 30punten ofzo haalt,dat je dan geen stufi meer krijgt.Nu weet ik niet of die 30punten wel gaat lukken(ja, dom..dom) maar weer iemand anders zei dat zolang je doorgaat en binnen 10 jaar een diploma haalt je gewoon stufi krijgt...weet iemand meer?praktijkervaringen? deel ze met me...alvast bedankt.

Tino
Oud 10-02-2005, 13:27
Verwijderd
Als je in het eerste jaar dat je een vervolgopleiding volgt, geen 30 european credit points haalt (dus waar er 60 van zijn), moet je de stufi die je in het eerste jaar hebt gekregen terugbetalen (dit wordt dus geen gift). Daarna krijg je nog wel stufi, en als je binnen 10 jaar een diploma van een vervolgopleiding haalt wordt 3 jaar (of meer als je een langere studie hebt) daarvan een gift. Geloof ik. Ik weet 't niet helemaal zeker.
Je hebt dan ook een negatief studie-advies, maar dat maakt niet uit want je wilt toch iets anders gaan doen

Ik hoop dat ik t een beetje duidelijk heb uitgelegd
ik had zelf 29 ecp's in het eerste jaar, lekker net onder 't randje, maarja.

Laatst gewijzigd op 10-02-2005 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 13:29
Wawl
Wawl is offline
Eerst heb je inderdaad de 1-februari regeling, maar die geldt bij jou niet meer omdat je 9 (!!!) dagen te laat bent. Verder heb ik op de site van de IBG wel het volgende kunnen vinden:
Citaat:
Ik heb in het eerste jaar te weinig punten gehaald. Wat nu?

Heb je in het eerste jaar geen 30 studiepunten gehaald, maar haal je wel binnen 10 jaar na de eerste maand dat je een prestatiebeurs hebt gekregen een diploma? Dan wordt ook het eerste jaar omgezet in een definitieve gift.

Als 2004-2005 je eerste studiejaar is met prestatiebeurs in het hoger onderwijs, dan wordt het eerste jaar niet omgezet in een gift of definitieve lening. Alleen het behalen van een diploma binnen 10 jaar bepaalt dan of je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift.
Dit lijkt me wel een duidelijk antwoord geven op jouw vraag.
Oud 10-02-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 10-02-2005 @ 14:29 :
Eerst heb je inderdaad de 1-februari regeling, maar die geldt bij jou niet meer omdat je 9 (!!!) dagen te laat bent.
Volgens mij kun je ook met terugwerkende kracht stoppen, alleen moet je dan een halve maand boete voor je OV-jaarkaart betalen. En anders kun je idd gebruik maken van die andere regeling die jij noemt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 13:52
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-02-2005 @ 14:33 :
Volgens mij kun je ook met terugwerkende kracht stoppen, alleen moet je dan een halve maand boete voor je OV-jaarkaart betalen. En anders kun je idd gebruik maken van die andere regeling die jij noemt.
Dat zou goed kunnen, dus ik adviseer Tiño dan toch om eens contact op te nemen met de IBG, want een half jaar studeren voor niets is natuurlijk niet slim. Dan kan je nog een half jaar gaan werken waarna je na de vakantie verder gaat met studeren aan een nieuwe hogeschool/studie.
Oud 10-02-2005, 16:04
Verwijderd
Ik snap eigenlijk niet waarom je doorgaat mee deze studie als je er na dit jaar toch mee wilt stoppen. Het is zonde van je stufi en je kan dan toch beter een half jaar gaan werken?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 14:35
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ik zit ook een beetje met hetzelfde probleem... dus zal dit topic ook gaan volgen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 16:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 10-02-2005 @ 17:04 :
Ik snap eigenlijk niet waarom je doorgaat mee deze studie als je er na dit jaar toch mee wilt stoppen. Het is zonde van je stufi en je kan dan toch beter een half jaar gaan werken?
Inderdaad. Ik ben wel per 1 februari gestopt en ben daardoor maar 5 maanden studiefinanciering kwijt. Na dit jaar zou ik er iets van 10 kwijt zijn ofzo. Scheelt toch weer 750 euro voor mn nieuwe studie.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 20:16
Tiño
Tiño is offline
ja, die 1feb regeling, ja...
mn grootste knelpunt is dat ik die stufi nu echt niet kan missen omdat ik pas uit huis ben gegaan, en meer werken lukt amper, werk al aardig veel...
Maarja, zonder school geen stufi, dat is dus het probleem, en deze hbo studie gaat dusdanig slecht dat ik vrees of ik wel 30 punten haal, daar komt bij dat er echt niets meer aan is , en het vooraf geschetste beeld totaal anders is.
Oud 11-02-2005, 21:37
Verwijderd
Waarom zou je niet meer kunnen werken? Als je niet studeert heb je toch tijd "over", waarin je eventueel zou kunnen werken?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 21:58
Tiño
Tiño is offline
omdat ik nu aan 100 uur per maand zit.
200+ wordt lastig...
Ik werk zo veel omdat ik alles zelf betaal, moet betalen.
Heb nu ook een lening bij de ib groep erbij...dus om dat te compenseren moet ik dusdanig veel werken dat ik tijd tekort kom.
Oud 12-02-2005, 07:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Tiño schreef op 11-02-2005 @ 22:58 :
omdat ik nu aan 100 uur per maand zit.
200+ wordt lastig...
Ik werk zo veel omdat ik alles zelf betaal, moet betalen.
Heb nu ook een lening bij de ib groep erbij...dus om dat te compenseren moet ik dusdanig veel werken dat ik tijd tekort kom.
Ja *zucht*, maar Leonoor zegt toch dat als je stopt met je studie meer tijd overhoudt. Dan kan je mákkelijk 150 uur per maand gaan werken. Als het goed is moet dat aardig in de richting komen van je studiefinanciering. En als je deze zelf moet betalen, je hebt ook geen studiekosten.

Daarbij heb je dus pech inderdaad: dit jaar wordt omgezet in een schuld én je bent een jaar kwijt aan studiefinanciering. Dus t laatste jaar van je nieuwe studie moet je ook gaan betalen. 2 jaar dus, op zn minst. En dát is aardig wat aangezien je blijkbaar uitwonende beurs hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 00:35
Tiño
Tiño is offline
ja, naja als ik een studie af heb hoop ik ook wel binnen niet al te lang een redelijke baan te vinden enzo.
Mja, is idd wel zo , 150u werken kan, deed k in 3 en 4havo ook, maar dan kom ik in zo'n zomervakantiegevoel,waar k nu nog in zit en dus geen reet uitvoer .
Dus ik zit erg in dubio wat ik moet doen,maarja motiveren nu om hiermee door te gaan wordt lastig, want ik vind het echt niet leuk meer, hoevaak ik mezelf ook voorspeigel dat ik het dat wel vind.
Oud 14-02-2005, 09:41
Verwijderd
Ik had het idd over als je stopt met je studie. En met een 40-urige werkweek, maak je dan 160 uur per maand. Waarom zou je dan een zomervakantiegevoel krijgen? Je werkt dan toch gewoon fulltime? Plus dat je dan kunt sparen voor als je weer gaat studeren en je nog studiefinanciering over hebt ed.

Niet dat ik je wil overhalen om te stoppen met je studie, dat moet je zelf weten, maar als je het wilt is het niet onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 10-02-2005 @ 14:27 :
european credit points
Damn gelukkig val ik nog in de oude studiepunten verhaal...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:53
Sven
Sven is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 20-02-2005 @ 12:35 :
Damn gelukkig val ik nog in de oude studiepunten verhaal...
wat is er zo erg aan 60 punten ipv 42? vind het wel relaxt.. nu haal ik ipv 7 punten 10 punten voor een tentamen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten