Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 09:55
anjali
anjali is offline
Ik vindt dat wie voor een dubbeltje geboren wordt, nooit een kwartje wordt (oud Nederlands gezegde dat wil zeggen dat het mensen uit een sociale laag met weinig maatschappelijk aanzien nooit lukt om volledig te gaan behoren tot een hogere sociale laag).

Mijn vraag aan jullie is of jullie een idee hebben van in hoeverre en in welke hoedanigheid deze problematiek NU speelt.

En hoe denken jullie over hetgeen ik hierboven zeg:
IK VINDT DAT WIE VOOR EEN DUBBELTJE GEBOREN WORDT, NOOIT EEN KWARTJE WORDT.

Zijn jullie het ermee eens of oneens en waarom.

Ben benieuwd naar jullie meningen en weetjes!

Alvast harstikke bedankt!

Anjali.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2005, 10:00
Verwijderd
Ik vind dat mensen die de tegenwoordige tijd niet kunnen vervoegen beter op moeten letten tijdens de Nederlands les.

Ik vind ook dat je stelling bullshit is. Mijn ouders hadden weinig geld, maar ik studeer wel aan de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 10:17
Verwijderd
Ik ben het ook niet eens met de stelling, je mist misschien nog enige levenservaring. Daarbij is sociale ongelijkheid ontstaan door mensen die hetzelfde willen als andere mensen, maar het niet kunnen krijgen. Of andersom, dat mensen minachtend doen over wat andere mensen niet kunnen krijgen.

Sociale ongelijkheid bestaat alleen als je vind dat andere mensen meer of minder zijn dan jij zelf.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 10:18
Verwijderd
Inkomensverschillen kun je overbruggen. Verschillen in sociale klasse zijn bij je geboorte bepaald.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 10:24
RanC
RanC is offline
Ik vind dat sociale ongelijkheid iets van alle tijden is, maar dat het tegenwoordig veel minder is dan vroeger.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 11:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 11:18 :
Inkomensverschillen kun je overbruggen. Verschillen in sociale klasse zijn bij je geboorte bepaald.
behalve als je mr. Ripley heet
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 11:10
T_ID
T_ID is offline
Het is logisch dat er ongelijkheid is, niet iedereen kan en wil even hard werken om zichzelf te verbeteren.

Echter, of dat onterecht is.... de huidige samenleving bied genoeg kansen om zowel omhoog als naar beneden te gaan op de sociale ladder.
Oud 23-02-2005, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 23-02-2005 @ 12:04 :
behalve als je mr. Ripley heet
Maar die was dan ook talented.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:00
the secret
the secret is offline
Onzin, er zijn genoeg kansen om je op te werken. Middelen zijn er genoeg. Alleen moet je daar wel capaciteiten voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:35
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 11:18 :
je kunt wle degleijk in een andere sociale klasse komen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 13:23
PGWR
PGWR is offline
Sociale ongelijkheid is niet alleen logisch, het is ook goed. Talent en een goede werkhouding zijn waardenvol en moeten dus beloont worden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 13:23
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 23-02-2005 @ 13:35 :
je kunt wle degleijk in een andere sociale klasse komen
Nee hoor. Als jij het kind van extreme kamer- of pauperouders bent, blijf je altijd die achternaam en die status houden, ook al scoor je nog zo goed op je examens.

Ik heb het hier dus even over sociale status in de zin van het op irrationele gronden toekennen van eigenschappen aan iemand omdat hij uit een bepaald milieu komt. Dat is niet te verbeteren door hoge school- of werkprestaties.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 13:45
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 14:23 :
Nee hoor. Als jij het kind van extreme kamer- of pauperouders bent, blijf je altijd die achternaam en die status houden, ook al scoor je nog zo goed op je examens.

Ik heb het hier dus even over sociale status in de zin van het op irrationele gronden toekennen van eigenschappen aan iemand omdat hij uit een bepaald milieu komt. Dat is niet te verbeteren door hoge school- of werkprestaties.
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Wanneer men verhuist naar een gemeente die een paar kilometer verderop ligt, komt men in aanraking met mensen voor wie de achtergrond onbekent is.

Als men gestudeert heeft en gaat werken, komt men vaak automatisch terecht in een ander milieu.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 13:47
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
pffffff
Oud 23-02-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 23-02-2005 @ 14:45 :
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Wanneer men verhuist naar een gemeente die een paar kilometer verderop ligt, komt men in aanraking met mensen voor wie de achtergrond onbekent is.

Als men gestudeert heeft en gaat werken, komt men vaak automatisch terecht in een ander milieu.
Haha! Er wordt bijna nergens zulk keihard onderscheid gemaakt tussen mensen uit verschillende sociale klassen als onder studenten. Die hebben daar hele eigen regels voor.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:44
juno
juno is offline
Citaat:
PGWR schreef op 23-02-2005 @ 14:45 :

En daar ga je dan als hele gewone jongen echt niet bij horen, omdat je ouders het verkeerde beroep hadden, jij op de verkeerde school zat en in het verkeerde milieu opgroeide. Je hebt het verkeerde verleden. Je afkomst kun je niet verloochenen, daar zorgen anderen wel voor. Heel erg naar volk, het Old Boys Network, wees maar blij dat je daar niet bijhoort.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:03
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 15:24 :
Haha! Er wordt bijna nergens zulk keihard onderscheid gemaakt tussen mensen uit verschillende sociale klassen als onder studenten. Die hebben daar hele eigen regels voor.
Ikzelf ben ook student, maar op mijn hogeschool wordt eigenlijk geen onderscheid gemaakt a.d.h.v. sociale afkomst.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:15
Verwijderd
Mjah, tot op zekere hoogte kun je echt wel stijgen wbt sociale klasse. Maar de 'old boys netwerken' zijn wel redelijke uitersten waar je als outgroup lid vrij moeilijk/niet in kunt geraken. Net als dat je uit de laagste sociale klassen erg moeilijk omhoog kunt klimmen. Maar tot op zekere hoogte kun je dmv opleiding en inkomen wel redelijk mobiel zijn op de sociale ladder.

PWGR; waar haal jij de link sociale ongelijkheid en talent/goede werkhouding vandaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten