Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2005, 16:41
tandenborstel
tandenborstel is offline
Een korte vraag, die ik nergens kan terugvinden:

Is het verplicht om op een factuur ook de bedragen van producten en/of het totaalbedrag EXCLUSIEF btw te vermelden?

Of is het voldoende als je duidelijk vermeld dat alle prijzen van de producten en de totaal prijs altijd inclusief btw zijn, dat je niet nog apart de prijs exclusief hoeft te vermelden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2005, 17:26
TechXP
TechXP is offline
Ik doe het exclusief en inclusief. Maar mijn facturen zijn voor bedrijven vooral. Inclusief kan denk wel als je het naar particulier doet.
Wel moet je kvk en btw nr. vermelden op je factuur heb ik begrepen en moet het factuurnummer in een logische volgorde zijn.
Oud 26-02-2005, 20:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-02-2005 @ 18:26 :
Ik doe het exclusief en inclusief. Maar mijn facturen zijn voor bedrijven vooral. Inclusief kan denk wel als je het naar particulier doet.
Wel moet je kvk en btw nr. vermelden op je factuur heb ik begrepen en moet het factuurnummer in een logische volgorde zijn.
Is het BTW nummer echt verplicht? Wij hebben immers nog steeds geen BTW nummer ontvangen (is inmiddels al een maand geleden dat we dat spul op de bus hebben gedaan) en zijn ervanuit gegaan dat dit niet verplicht was.

Volgens mij is het namelijk alleen maar verplicht als je zaken doet met het buitenland, maar zeg het alsjeblieft als ik daar verkeerd zit.
Oud 26-02-2005, 20:48
Gimme more beer
Ontopic trouwens, prijzen inclusief BTW zijn niet zonder meer toegestaan, er moet altijd een prijs exclusief BTW en een BTW bedrag gerekend worden.
Oud 26-02-2005, 21:17
TechXP
TechXP is offline
Mijn vader (werkt bij belastingdienst) zegt dat het vermelden verplicht is van exclusief en inclusief btw.

En je BTW nummer moet er ook verplicht op. Mijn vader zegt ook dat je btw nummer opgebouwd is als volgt:

NL [fiscaalnummerhier] B01

Dat B01 kan wel anders zijn als je meerdere zaken hebt. Als het je eerste bedrijf is is het B01
Oud 27-02-2005, 10:31
Gimme more beer
Citaat:
TechXP schreef op 26-02-2005 @ 22:17 :
Mijn vader (werkt bij belastingdienst) zegt dat het vermelden verplicht is van exclusief en inclusief btw.

En je BTW nummer moet er ook verplicht op. Mijn vader zegt ook dat je btw nummer opgebouwd is als volgt:

NL [fiscaalnummerhier] B01

Dat B01 kan wel anders zijn als je meerdere zaken hebt. Als het je eerste bedrijf is is het B01
Ik heb geen eenmanszaak, ik heb een VOF, wat wordt dan m'n fiscaal nummer? Of kan ik daar nog niets over zeggen?

Ik heb de facturen tegengehouden nu, maar moet dit wel snel regelen, anders zijn we zo failliet voordat we echt begonnen zijn

Laatst gewijzigd op 27-02-2005 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-02-2005 @ 11:31 :
[B]Ik heb geen eenmanszaak, ik heb een VOF, wat wordt dan m'n fiscaal nummer? Of kan ik daar nog niets over zeggen?
Misschien dat het met een VOF anders is.

ff aan mijn vader gevraagd.

Met het VOF is het inderdaad anders. Het fiscaalnummer kan je dan niet al van te voren weten.
Je kan op je factuur neerzetten dat BTW nr. nog niet toegekend is door de belastingdienst of gewoon niet neerzetten (je kan het nog niet neerzetten omdat je het niet hebt). Je kan iig niet maanden wachten voordat het BTW nummer bekend is, daar kan je dus niks aan doen.
Als je maar straks wel BTW nummers neergaat zetten als je het wel hebt
Oud 27-02-2005, 11:50
Gimme more beer
Citaat:
TechXP schreef op 27-02-2005 @ 12:31 :
Misschien dat het met een VOF anders is.

ff aan mijn vader gevraagd.

Met het VOF is het inderdaad anders. Het fiscaalnummer kan je dan niet al van te voren weten.
Je kan op je factuur neerzetten dat BTW nr. nog niet toegekend is door de belastingdienst of gewoon niet neerzetten (je kan het nog niet neerzetten omdat je het niet hebt). Je kan iig niet maanden wachten voordat het BTW nummer bekend is, daar kan je dus niks aan doen.
Als je maar straks wel BTW nummers neergaat zetten als je het wel hebt
Stemt de belastingdienst daarmee in denk je?

Ik kan dus bijvoorbeeld "BTW nummer: in aanvraag" op de factuur zetten?

Mjah, misschien maar even met de klanten overeenkomen dat ze de officiele factuur gewoon wat later ontvangen en het geld alvast overmaken.
Oud 27-02-2005, 12:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-02-2005 @ 12:50 :
Stemt de belastingdienst daarmee in denk je?

Ja hoor, want hun snappen ook wel dat je niet 3 maanden na start kan wachten met factureren. Met dat 'BTW nummer: in aanvraag' kan je je iig indekken. Maar ik denk niet dat ze moeilijk erover doen.

Citaat:
Ik kan dus bijvoorbeeld "BTW nummer: in aanvraag" op de factuur zetten?
Ja. Volgens mij is het BTW nummer toch niet erg belangrijk voor je klanten. Tenminste in de meeste gevallen.

Citaat:
Mjah, misschien maar even met de klanten overeenkomen dat ze de officiele factuur gewoon wat later ontvangen en het geld alvast overmaken.
Ja dat kan ook wel. Of je stuurt ze een factuur met dat het in aanvraag is. Dat ze een nieuwe versie krijgen als het BTW nummer er is ofzo?
Oud 27-02-2005, 12:23
Gimme more beer
We gaan het gewoon zo proberen, hopen dat we er geen gezeik mee krijgen, cheers
Reageren

Regels voor berichten