Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2005, 22:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nu een harde schijf van 8 GB op mijn pc, nou heb ik er nog een extra liggen van 2 GB die ik wil gaan gebruiken als back up voor mijn bestanden enzo. Nu vraag ik me alleen af of het zinvol is om die extra schijf in te bouwen voor die 2 GB. En kan het eigenlijk wel dat wat ik ermee wil gaan doen? Kan je een tweede harde schijf wel gebruiken als back up net als een diskette of cd ofzo?

Alvast bedankt
Oud 25-02-2005, 22:56
Jolt
Jolt is offline
Kan wel, heeft zin zolang hij niet vol is.
Maar waarschijnlijk is die 2 gig hdd wel langzamer.
Oud 26-02-2005, 00:44
T_om
T_om is offline
Ik vind een extra harde schijf (of partitioneren) zeker wel zinvol. Ik sla al mijn belangrijke documenten op op de tweede schijf. Mocht mijn windows ooit crashen, of ik moet formateren, dan heb ik altijd mijn belangrijke bestanden nog terug.
Als je die 2 GB schijf alleen al hiervoor zou gebruiken zou ik het al zinvol vinden om die in te bouwen.
Oud 26-02-2005, 01:12
Verwijderd
Ja, wil je zeker zijn dat je documenten bewaard blijven, zet ze dan op een harde schijf en leg die harde schijf in een brandvrije kluis
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 10:22
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2005 @ 02:12 :
Ja, wil je zeker zijn dat je documenten bewaard blijven, zet ze dan op een harde schijf en leg die harde schijf in een brandvrije kluis
Dan kun je ze beter afdrukken op brandveilig papier en dan in die kluis stoppen. Een HDD gaat sneller kapot, denk ik.
Oud 26-02-2005, 10:37
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Het lijkt me nog beter als je voor 75 euro een 200 Gb HDD koopt, ben je meteen van al het gezeur af. Een extra hdd is altijd zinvol, maar 2 gb aan backup van 8gb? Dan kan je wel heel erg weinig backuppen, wat je ook kunt doen is een zip/jazz drive kopen op een 2e hands site, die zijn er rond de 1 gb te kopen, en ben je een stuk goedkoper uit, en heb je uiteindelijk meer opslagruimte, of je koopt een dvdbrander voor 60 euro, en dan heb je al je bestanden op 2 dvd's
Oud 26-02-2005, 10:41
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
Dave Rhubarb schreef op 26-02-2005 @ 11:37 :
wat je ook kunt doen is een zip/jazz drive kopen op een 2e hands site, die zijn er rond de 1 gb te kopen, en ben je een stuk goedkoper uit,
Ahum, ze heeft die 2GB schijf al "gratis" thuis liggen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 10:44
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Citaat:
MaHo schreef op 26-02-2005 @ 11:41 :
Ahum, ze heeft die 2GB schijf al "gratis" thuis liggen
maar je moet in je oordeel meenemen, dat een 2gb hdd, minstens 10 jaar oud is, en dat hij niet meer lang meegaat, die 2gb, is niet echt een optie lijkt me. Een jazz is goedkoper dan een nieuwe hdd....
Oud 26-02-2005, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-02-2005 @ 11:22 :
Dan kun je ze beter afdrukken op brandveilig papier en dan in die kluis stoppen. Een HDD gaat sneller kapot, denk ik.
Ja, maar als jij de inhoud van een 120 GB schijf op papier wilt afdrukken heb je een gebouw vol kluizen nodig om het op te slaan
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 10:51
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2005 @ 11:45 :
Ja, maar als jij de inhoud van een 120 GB schijf op papier wilt afdrukken heb je een gebouw vol kluizen nodig om het op te slaan
Ah, maar we hadden het over "een paar documenten" en al helemaal niet over een 120 GB HDD...

Overigens zijn DVD's vaak wel een veiliger medium om buiten je PC op te slaan dan externe HDD's...
Oud 26-02-2005, 10:58
Verwijderd
Ja, dan wel.

Maar wat DVDs betreft weet ik dat zo zeker nog niet. Daar worden ook gewoon met een laser putjes gebrand in een oppervlak van materiaal dat zich in een soort toestand tussen vast en vloeibaar bevindt en tot nu toe is nog helemaal niet bekend hoelang die dingen goed blijven. Immers ook de alleroudste CDRs zijn niet veel ouder dan een jaar of tien.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 11:28
Jolt
Jolt is offline
Voor als je slechte media heb, die na 3 jaar al naar de klote is.
Of als per ongeluk 16x brand op een 8x schijfje...gaat ie niet langer dan een maand mee...
Oud 26-02-2005, 11:39
Verwijderd
Daarom brand ik ook altijd op 2.4X

Overigens zijn sommige van mijn oudste CDRs nog steeds prima bruikbaar in alle CD-spelers en die zijn al wel meer dan zeven jaar oud. Nota bene: destijds kreeg ik ook al de waarschuwing dat ik met mijn Matsushita CW7502B niet op 4X moest branden 'want dan gaan ze hooguit een jaar mee'
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 11:44
Jolt
Jolt is offline
Maar nu vraag ik mij nog af, ligt het aan de kwaliteit van een gebrande dvd aan de dvd brander en de media. Of alleen een van die?.
Oud 26-02-2005, 11:48
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2005 @ 11:58 :
Maar wat DVDs betreft weet ik dat zo zeker nog niet. Daar worden ook gewoon met een laser putjes gebrand in een oppervlak van materiaal dat zich in een soort toestand tussen vast en vloeibaar bevindt en tot nu toe is nog helemaal niet bekend hoelang die dingen goed blijven. Immers ook de alleroudste CDRs zijn niet veel ouder dan een jaar of tien.
Dat is wel zo, maar bewaar een HDD maar eens 5 jaar in een metalen kluis.
Oud 26-02-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 26-02-2005 @ 12:44 :
Maar nu vraag ik mij nog af, ligt het aan de kwaliteit van een gebrande dvd aan de dvd brander en de media. Of alleen een van die?.
Het ligt hem aan de combinatie natuurlijk. Sommige media zijn gewoon van zichzelf duurzamer dan andere. Alle waar is naar zijn geld. Ook zit er verschil in de brandkwaliteit van branders. Tenslotte - maar de invloed daarvan blijft speculatief - zit er nog verschil tussen de verschillende snelheden waarop eenzelfde brander kan branden. Hogere snelheden leiden tot een burn van mindere kwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 11:55
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-02-2005 @ 12:48 :
Dat is wel zo, maar bewaar een HDD maar eens 5 jaar in een metalen kluis.
Een memory stick is de oplossing!.
2 gig, kost alleen 199 euries.....
Oud 26-02-2005, 12:33
ILUsion
ILUsion is offline
Inbouwen zou ik zeggen; als hij toch maar is voor een back-up. Stel dat hij de geest geeft, dan ben je je back-up kwijt, maar niet de oorspronkelijke gegevens en als je gewone schijf het begeeft, heb je nog een back-up (omdat het onwaarschijnlijk is dat ze alletwee tegelijk de geest geven, tenzij er natuurlijk een brand uitbreekt ofzo).
Trouwens weet ik niet of je zomaar 120GB in een oude computer kunt rammen, hoor. Vaak ondersteunt een BIOS maar harde schijven tot een bepaalde grootte, en alles daarboven wordt afgekapt. Wie zegt je trouwens dat zo'n nieuwe harde schijf wel lang gaat meegaan: de meeste crashes komen voor als de harde schijf pas nieuw is (of als hij heel oud is).
Trouwens zal 8 GB zeker geen 10 jaar oud zijn, toen hadden we immers nog harde schijven van 1 gigabyte in goede gevallen. Ik weet nog dat we in '98 een van 6 gigabyte hadden (en in '96 was het 1 gigabyte).

Dus: gewoon proberen, je hebt niets te verliezen, lijkt me; zeker als je toekomt met 8 gieg nu, zal 2 erbij voor back-up handig zijn.
Oud 26-02-2005, 16:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
T_om1337 schreef op 26-02-2005 @ 01:44 :
Ik vind een extra harde schijf (of partitioneren) zeker wel zinvol. Ik sla al mijn belangrijke documenten op op de tweede schijf. Mocht mijn windows ooit crashen, of ik moet formateren, dan heb ik altijd mijn belangrijke bestanden nog terug.
Als je die 2 GB schijf alleen al hiervoor zou gebruiken zou ik het al zinvol vinden om die in te bouwen.
Dat is idd waar ik het voor wil gaan gebruiken

Nu vraag ik me alleen af: kan ik gewoon Word documenten opslaan op die tweede schijf zonder dat daar Word op geinstalleerd moet staan?

Een grotere harde schijf kopen heeft voor mij geen zin want mijn pc is al heel oud dus ik denk niet dat die het leuk vind en ik heb sowieso niet gek veel bestanden die ik wil back uppen en als het grote bestanden zijn kan ik het wel op cd branden. Het is alleen zo dat ik geen zin heb om alles op cd te moeten branden, dan lijkt dit me veel handiger.
Oud 26-02-2005, 17:28
Verwijderd
Een aantal dingen die ik absoluut nooit kwijt wil raken heb ik in de eerste plaats op een externe server gezet waarvan ik weet dat mijn privacy gewaarborgd blijft en dat de server secure is, in de tweede plaats heb ik niet-privacy gevoelige dingen ook nog eens op een gmail-account staan èn alles op een USB-stickie -- met een behoorlijk wachtwoord beveiligd. 't Moet dan ook raar lopen wil ik de kanarie zijn

True, het is wat werk om je kopieën up-to-date te houden in sommige gevallen, maar behoorlijk worth the effort, i.m.o.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 21:18
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-02-2005 @ 17:14 :
Dat is idd waar ik het voor wil gaan gebruiken

Nu vraag ik me alleen af: kan ik gewoon Word documenten opslaan op die tweede schijf zonder dat daar Word op geinstalleerd moet staan?

Een grotere harde schijf kopen heeft voor mij geen zin want mijn pc is al heel oud dus ik denk niet dat die het leuk vind en ik heb sowieso niet gek veel bestanden die ik wil back uppen en als het grote bestanden zijn kan ik het wel op cd branden. Het is alleen zo dat ik geen zin heb om alles op cd te moeten branden, dan lijkt dit me veel handiger.
Je moet in je besturingssysteem gewoon Word hebben staan, als je bestanden wilt kunnen openen. Op je schijf maakt het niet uit (natuurlijk, in het geval dat schijf1 crasht, kun je de documenten op schijf -2 niet direct openen zonder Microsoft Word of enig ander programma dat Microsoft Word-documenten kan lezen; maar je gegevens zijn niet verloren, dus van het moment af dat je weer Office installeert, kan je weer je bestanden openen).
Oud 26-02-2005, 21:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 26-02-2005 @ 22:18 :
Je moet in je besturingssysteem gewoon Word hebben staan, als je bestanden wilt kunnen openen. Op je schijf maakt het niet uit (natuurlijk, in het geval dat schijf1 crasht, kun je de documenten op schijf -2 niet direct openen zonder Microsoft Word of enig ander programma dat Microsoft Word-documenten kan lezen; maar je gegevens zijn niet verloren, dus van het moment af dat je weer Office installeert, kan je weer je bestanden openen).
Okee, dankjewel, dat bedoelde ik
Reageren

Regels voor berichten