Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 19:12
kliwie
kliwie is offline
ik ben vandaag bij een arts geweest. ik had nogal last van mijn darmen enzo, vooral opstoppingen. Hij is dmv onderzoek erachter gekomen dat ik te weinig vetten binnen krijg en dat ik daarom pillen moet slikken: omega-3 pillen . het is een softgel-pil waar visolieconcentraat in zit. het levert EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). de arts heeft verder gezegt dat ik meet vetten moet eten, ik moet roomboter eten en veel vis, zoals makreel.

ik vind het nogal wat. ik bedoel je denkt vaak gezond te eten door zo min mogelijk vetten tot je te nemen (dat deed ik altijd) ik nam nooit jus en als ik boter op mijn brood deed van het linera. dat is een boter met het minste vet. en nu opeens roomboter! waar ook nog eens veel verzadigde vetten in zitten. daar heb ik wel een beetje problemen mee.

ik zat eraan te denken elke dag 1 boterham met pindakaas te eten (zitten veel onverzadigde vetten in). verder weet ik niet zo goed wat ik kan eten om veel goede(!!) vetten binnen te krijgen.

heeft iemand hier meer ervaring mee, of weet iemand wat meer over die pillen? hij heeft er namelijk niet zoveel over verteld.

bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Eet veel vette vis, bak in olie in plaats van in bakboter, eet idd nootjes en dan zal het wel een stuk beter gaan denk ik
Oud 23-02-2005, 19:30
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Ja idd, veel vis, noten, olijfolie, bevatten allemaal goede vetten.

Als je met olijfolie wil bakken of koken, moet je wel speciaal daarvoor gemaakte olijfolie nemen. Dat is wel echt belangrijk, want sommige vormen olijfolie (die je dus alleen koud bij salades moet doen) gaan kapot bij het koken, en de onverzadigde vetten veranderen dan in transvetten ofzo...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:49
Verwijderd
Ik had min of meer hetzelfde een aantal jaar terug. Idd in olie bakken, wel dressing bij je sla doen, wel jus nemen, af en toe wat nootjes eten, idd bv. een boterham met pindakaas, boter op je brood, meer vlees en vis en dan zal het vast wel goed zijn.

Kijk wel uit dat je niet alles in eens en alles veel doet, dat lijkt me ook weer wat te veel van het goede.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:10
Auntie M
Auntie M is offline
Het is al jaren een misverstand dat weinig vet goed voor je is. Je lichaam heeft gewoon vet nodig. Teveel vet is niet het enig waar je dik van wordt of je aderen van dichtslibben, teveel eiwitten is bijvoorbeeld ook niet goed. Waar je op moet letten is dat je de juiste soort vetten tot je neemt, geen hard vet zoals in chips en koekjes, maar de soorten die hier boven al geopperd worden.

Om gezond te eten moet je de juiste balans vinden tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. En alles waar 'te' voor staat, tsja das niet goed.
Oud 23-02-2005, 20:49
Mara
Mara is offline
Vis eten.
Als snacks nootjes nemen.

Niet naar het slechte vet grijpen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 23:55
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 23-02-2005 @ 21:49 :
Vis eten.
Als snacks nootjes nemen.

Niet naar het slechte vet grijpen
Juustem, olie smeert de darmpjes, daarnaast is vet goed voor het onderhouden van organen en de hormoonbalans. Overdrijf het niet, niet teveel, maar ook niet te weinig. 30% vet van het totaal aantal kcal is voor de gemiddelde mens een redelijke aanbeveling. Anders dan (kracht)sporters uiteraard.

Verzadigd vet heeft ook zo zn voordelen met name qua stabilisatie van het cholesterol gehalte en de hormoonbalans maar overdrijf het niet, 1/3 van alle vet uit verzadigde bronnen is acceptabel.

Wat betreft die pillen, het gaat daar om meervoudig onverzadigd vetzuren die specifieke functies hebben voor de gezondheid en het wel functtioneren van o.a. de spijsvertering. EPA en DHA behoren tot de omega familie en die is in dagelijkse voeding idd niet in overdaad aanwezig. Tenzij je uiteraard met regelmaat vette vis eet etc.

Laatst gewijzigd op 23-02-2005 om 23:57.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 07:17
kliwie
kliwie is offline
Heel erg bedankt! hier heb ik wel wat aan die pillen waren inderdaad voor een betere spijsvertering.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 09:06
00RedBaron
00RedBaron is offline
Brinta pap werkt ook goed. Maar ik denk niet dat je zin zal hebben om elke morgen twee bekers pap naar binnen te werken.
Oud 24-02-2005, 09:22
tandenborstel
tandenborstel is offline
Je hebt vet gewoon nodig, beide typen.!
Zowel onverzadigde (plantaardig vaak) als verzadigde (dierlijk vaak) vetten. Omdat in veel junkfood etc. veel verzadigd vet zit kan je daar makkelijk te veel van krijgen, en dat is niet zo goed. Maar het betekend niet dat je alleen maar onverzadigde "gezonde" vetten moet eten, want dan kunnen bepaalde stoffen in je lichaam te weinig gemaakt worden..
Gewoon alles in evenwicht houden en niet te veel of te weinig.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:17
Fieneke
Fieneke is offline
wat ik zelf heel lekker vind, is van die blikje vis, sardientjes of zo, en dat dan op je brood doen, dat zin meestal in iets van olie. en tis op zich wel vette vis. Dus dat zou moeten helpen
Oud 24-02-2005, 16:46
kliwie
kliwie is offline
Citaat:
Fieneke schreef op 24-02-2005 @ 17:17 :
wat ik zelf heel lekker vind, is van die blikje vis, sardientjes of zo, en dat dan op je brood doen, dat zin meestal in iets van olie. en tis op zich wel vette vis. Dus dat zou moeten helpen
ow dat is wel een goed idee! het klinkt wel lekker en ik ben dol op vis dus daar zal ik eens naar uit kijken in de winkel!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 18:16
bench140
bench140 is offline
Lijnzaadolie, je drollen worden zo vet als bagger(te koop bij bio-winkeltjes). Gewoon 's ochtends een eetlepel naar binnen mikken en daarnaast nog noten eten.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten