Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 22:19
Verwijderd
29 februari

Vastberaden trekt zij groeven in het grijnzen van de zee,
haar kalmte lijkt te impliceren dat zij gisteren pas vertrok,
‘t was veel langer dat zij dwaalde, een jaar vol weggezonken tijd
maar met de boot die zij ver-haalde, heeft zij toch haar doel bereikt:
De kliffen – die van februari – rijzen langzaam voor haar op.

Vanuit de schaduw van de kliffen stuurt zij schuchter naar de zon.
De statigheid van de twee rotsen sterken haar nu in haar kracht
en zij tuurt al naar de doorgang, waaruit al het licht verschijnt,
waarin ook het mysterie-donker net zo plotseling verdwijnt.
Nog heel even en zij is er, daar waarop zij heeft gewacht.

Op ’t water slechts een schim nog, daar waar eerst een bootje lag,
omdat de schaduw van die kliffen uiteindelijk iets tijdigs was.

De titel (gedeeltelijk) als reactie op Not for Sale's 1 maart van vorig jaar.
Ik vraag me af of wel duidelijk is wat ik bedoel (het is wel vaker wazig ) en of het wat toevoegt dat de laatste twee regels schuingedrukt zijn?

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 22:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2005, 08:08
Halogeen
Halogeen is offline
Het ritme loopt in tegenstelling tot Not for Sale's gedicht niet zo vloeiend. Verder vind ik het ook net op het randje van proza. Het schuingedrukte gedeelte mocht voor mij ook niet schuingedrukt zijn; het voegt niets toe imo.

Ik vind eigenlijk vooral de titel leuk . Het geheel vind ik niet onaardig, maar zoals je zelf al aangaf, ik weet niet echt goed wat ik hier mee aanmoet. Ik zal het vanmiddag nog wel eens doorlezen.
Oud 02-03-2005, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 02-03-2005 @ 09:08 :
Het ritme loopt in tegenstelling tot Not for Sale's gedicht niet zo vloeiend. Verder vind ik het ook net op het randje van proza. Het schuingedrukte gedeelte mocht voor mij ook niet schuingedrukt zijn; het voegt niets toe imo.

Ik vind eigenlijk vooral de titel leuk . Het geheel vind ik niet onaardig, maar zoals je zelf al aangaf, ik weet niet echt goed wat ik hier mee aanmoet. Ik zal het vanmiddag nog wel eens doorlezen.
Oké, dank je
Het was verder ook geen reactie op dat gedicht zélf hoor (dat was een beetje te hoog gegrepen ), alleen op de titel.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 10:28
Not for Sale
Not for Sale is offline
*Overpeinst*

Ik was net in de trein bezig aan een gedicht met de titel "2 maart"
Oud 02-03-2005, 16:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
natuurlijk is je groeven in het grijzen goed. je metrum loopt op zich aardig, het heeft wel iets aparts, maar de 2e regel van de 2e strofe vind ik echt niet lopen. hoe zeg je dat - op een gegeven moment verval je in een soort ritme, en dat lijkt me er hier uitgaan. in de 4e regel van dezelfde strofe lijk ik bijv. weer een woord te missen, in de laatste regel ligt de klemtoon wat raar, maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. de kliffen - die van februari vind ik overigens erg leuk, net als -op zich- het slot van je gedicht, je achterliggende tussen-de-regels-door-lezen is erg goed. dat blijkt vooral uit je 'ontknoping'. schuingedrukt, het haalt mij niet uit. je legt er zo meer nadruk op, maar dat hoeft niet - ook omdat deze strofe sowieso uit 2 regels bestaat. ik vind het opzich wel goed, niet slecht - heet dat .
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 08:12
Reem
Reem is offline
Ik vind je gedicht mooi. Je roept een mysterieuze sfeer op en ik vind dat het fijn leest. Af en toe hapert het ritme een beetje en, zoals Halogeen zegt, het is een beetje prozaïsch, maar ik stoor me hier niet aan. Sterker nog, ik vind het juist wel mooi. Prachtige verwoordingen en ook die alliteraties vind ik erg leuk. Over het schuingedrukte: ik denk niet dat dit per sé nodig is. Zonder zou het net zo goed zijn, denk ik. Waarschijnlijk is het meer dat je iets extra's toe wilt voegen aan je gedicht, maar in mijn ogen is dat overbodig.
Oud 03-03-2005, 11:31
xineof
xineof is offline
Enorm gaaf, het beeld van een meisje (zo zie ik het) dat ergens vroeger de reis maakte en haar bootje achterliet, zelf door die doorgang ging en een soort mythe is met een duidelijk doel. Wat dat doel is weten we als lezer niet; wel wordt de indruk geschept dat ze ongeduldig is en het idee heeft dat de reis zelf verloren tijd was; ze wil eerder op haar eindbestemming zijn.

De beeldvorming waarvoor dit gedicht zorgt vind ik fantastisch gecreëerd .
Oud 03-03-2005, 18:45
Tsasil
Tsasil is offline
Ik vind het een verschrikkelijk mooie beeldvorming, een bijna mythisch tafereel speelt zich in mijn hoofd af. De sfeersetting is vrij duidelijk en dat is waar het volgens mij om gaat. Niemand hoeft persee te weten wat het meisje gaat doen, en waarom ze het gaat doen. Ook denk ik wel wat van de gedachtengang achter het gedicht te doorgronden, maar dat is wel mijn visie erop natuurlijk

Overigens ga ik mee met de rest en vind ik het schuine van de laatste 2 regels vrij overbodig.
Oud 04-03-2005, 01:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik blijf het een grote eer vinden dat je je door mijn titel(-symboliek) hebt laten inspireren
Wat nou "te hoog gegrepen"

Zeeën van tijd - daar was je toen nog niet aan begonnen toch?

Ik vind het over het algemeen een heel sterk gedicht, ik ben het 't meest eens met =zwart wit= geloof ik. Die noemt enkele frases die ik ook erg mooi vond, samen met een jaar vol weggezonken tijd en Op ’t water slechts een schim nog, daar waar eerst een bootje lag, en ook noemt ze het deel van het gedicht dat ik in het geheel wat minder vind: De tweede strofe vanaf ...sterken haar nu... Ik vind De statigheid van de twee rotsen een schitterend beeld en veelbelovend, maar wat daarop volgt lijkt niet goed te passen, en in klank zo anders. En "licht verschijnt / donker verdwijnt" is me wat te simpel of cliché.

Als je dat nog zou verbeteren zou het helemaal goed zijn. Maar ik lees het al met zulk plezier dat ik het je best kan vergeven
Oud 04-03-2005, 01:48
Daaaan
Daaaan is offline
de titel doet 't em, waarom? dat vertel ik later..
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 08:16
Verwijderd
Dank jullie wel voor de reacties.

Fijn dat het in ieder geval een bepaalde sfeer oproept bij sommigen, dat was ook de bedoeling, en wát er precies gebeurt maakt ook niet uit.
@ xineof (&Tsasil), leuk om te horen wat jij erin ziet, dat vind ik altijd leuk
@ Not for Sale: Ik ga over die paar regels nog wel even nadenken. (Maar het moest vóór 2 maart af vond ik )
En nee, maar Torens van Februari kende ik natuurlijk wel
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 10:18
traangast
traangast is offline
Ok, ik snapte het niet in 1 keer lezen, maar nu kan ik het allemaal wel aardig plaatsen volgens mij. Ik heb ook moeite met de 2e regel van de 3e strofe, dat "haar nu in haar" vind ik niet lekker klinken. Je beeld is inderdaad mooi, je taalgebruik treffend, ritme goed(op die ene regel na dan) en die laatste 2 regels vind ik ook sterk, maar wat mij betreft hoeven ze niet cursief, dan leg je er voor mij teveel de nadruk op .
Reageren

Regels voor berichten