Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2005, 19:35
Shredder
Shredder is offline
Ik ben bezig met een PO voor ANW en die gaat over magnetisme. Er moest ook iets bij over civiele doeleinden. Dus ik heb nu al iets over treinen die zich dmv magnetisme voorstuwen. Maar nu wil ik ook iets over MRI-scans.

Het probleem is alleen dat ik niet precies weet hoe ze dat doen. Ik heb wel gelezen dat het met spoelen werkt en Y-straling. Dat was me allemaal duidelijk, maar toen vertelde er iemand iets over zijn ervaring die dat ook eens heeft gehad en die zei dat hij van te voren iets kreeg ingespoten. De dokters zeiden dat dat nodig was voor de MRI-scan.

Weet iemand hier of dat apparaat gewoon de Y-straling terug opvangt en was dat van die dokters maar lulkoek. Of is die vloeistof nodig om de Y-straling te verminderen en zo beeld te krijgen?
Oud 24-02-2005, 19:36
professor2
professor2 is offline
radioactieve vloeistof inspuiten is de pet scan
verde rkan ik zo even niets bedenken
niets met de mri scan te maken iig
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:46
sdekivit
sdekivit is offline
bij de mri-scan wordt gebruik gemaakt van de rotatie van waterstofprotonen.

deze hebben een bepaalde spinnig die door het magnetisch veld ofzo van rochting worden veranderd, waardoor de spin een andere richting krijgt.

Daarna gaan de protonen weer naar hun oorspronkelijke staat onder uitzending van gamma-straling en in het ene weefsel gaat dit sneller dan in het andere.

dit resulteert in een contrastverschil in de afbeelding.

Laatst gewijzigd op 24-02-2005 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:53
Shredder
Shredder is offline
Aaaah oke dat klinkt logisch

Maar zijn het de protonen die voor de Y-straling zorgen? Op een andere site stond een vaag plaatje dat ze met magnetisme alle protonen in 1 richting zetten, zoals je zegt.

Maar dat ze dan met fotonen(Y-straling) ze weer 'los laten schieten'
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:59
sdekivit
sdekivit is offline
ja klopt

heb meteen ff aangepast. --> ze worden zeg maar 'aangeslagen' door het magnetisch veld en daardoor draait de as van de spinning en bij het teruggaan wordt straling uitgezonden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:33
GinnyPig
GinnyPig is offline
MRI staat voor (Nuclear) Magnetic Resonance Imaging. Wat er gebeurt heb je min of meer al beschreven, dus ik licht het nog ff toe.

Het komt allemaal neer op het in kaart brengen van watermoleculen (en vet-) in het lichaam. Dit gebeurt door een sterk magneetveld aan te brengen (met behulp van supergeleiders), die ervoor zorgt dat de zogeheten spin van alle protonen in dezelfde richting gaan staan. Klassiek kan je dit opvatten alsof alle protonen om een as draaien die in dezelfde richting staat (namelijk, dat van het magnetisch veld).

Nu kan je door een lichtpuls op een proton af te sturen, ervoor zorgen dat deze "uit balans" wordt gebracht. Het proton zal namelijk, door de lichtpuls, om een andere as gaan draaien, waardoor de spin van ieder proton niet meer in dezelfde richting staat gericht. Dit komt doordat tenslotte de lichtpuls ook een magnetische component heeft, die voor een gelijke verstrooiing zorgt. Voorwaarde hiervoor is dat het licht wel de juiste frequentie (=energie) heeft, de zogeheten resonantie-frequentie (vandaar de R in MRI). Die resonantiefrequentie is onder andere afhankelijk van de sterkte van het magneetveld. Daarom wordt het magneetveld zodanig gekozen, dat de resonantiefrequentie in het gamma-spectrum zit. Gammastraling kan tenslotte door het hele lichaam heen, en zo kan je het hele lichaam in kaart brengen.

Gevolg is in ieder geval dat het licht ervoor zorgt dat de richting van de spin uit balans wordt gebracht. Na de lichtpuls zal het systeem weer in evenwicht terug willen keren. Het proton doet dat onder meer door weer licht uit te zenden, wat weer in het gamma-spectrum ligt. Dat licht kan je weer opvangen. Maar het proces van relaxeren, gebeurt niet instantaan. Het blijkt dat de omgeving van het proton van invloed is op de snelheid waarmee het systeem weer terug in evenwicht komt. Door die zogeheten relaxatietijd te meten (= het verschil tussen de uitgezonden puls en het licht) kan je dus iets zeggen over wat er in de omgeving zit van het proton.

MRI is dus geschikt om zowel iets te zeggen over waar water en vetmoleculen zitten, en in wat voor omgeving die moleculen zich bevinden.
Oud 25-02-2005, 09:09
Verwijderd
Even een klein detail: je schrijft niet Y-straling, maar gamma-straling, dus met de griekse kleine letter gamma.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 13:41
Shredder
Shredder is offline
aangezien de gamma toets niet op mijn toetsenbord aanwezig is doe ik het met Y-straling
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Shredder schreef op 25-02-2005 @ 14:41 :
aangezien de gamma toets niet op mijn toetsenbord aanwezig is doe ik het met Y-straling
Anders schrijf je gammastraling toch gewoon voluit?
Bij jouw notatie Y-straling moest ik overigens denken aan het feit dat Röntgen de naar hem genoemde straling X-straling noemde, een term die in het Engels overigens nog steeds voorkomt.
Reageren

Regels voor berichten