Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2005, 23:24
Type
Type is offline
brevity.

Citaat:
"...en door te schrijven
'Ik hou van jou'
bewijs ik weer
dat de pen machtiger is dan het zwaard."
Oud 28-02-2005, 16:38
Type
Type is offline
toch mooi, had dit 'zonder titel' geheten, dan waren waarschijnlijk veel meer mensen er naar gaan kijken
Oud 28-02-2005, 17:01
Sketch
Sketch is offline
Ik heb er al naar gekeken hoor, alleen geen nuttige opmerkingen.
Ik vind hem mooi, goed. Het is knap dat het met zo weinig woorden, en zo simpel verwoord, toch zo sterk overkomt. Het spreekwoord is er heel goed in verwerkt, zonder het cliché te maken. Alleen die puntjes aan het begin, ben ik niet zo'n fan van.
imho

Heb jij het geschreven? En wat/wie is dat/die brevity?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 17:10
Type
Type is offline
ik heb het geschreven ja, de puntjes aan het begin zijn om aan te geven dat het een citaat is, gegrepen uit het midden van een gesprek.

Ik houd in de dichtkunst het meest eigenlijk van zinnetjes die vluchtig langs je af gefluisterd lijken te zijn, vandaar.

En brevity == 'kortheid', zeg maar. Weet het Neerlandsch woord er niet voor.
'brief' == engels voor kort, vandaar.
Oud 28-02-2005, 17:59
Sketch
Sketch is offline
Ok, ik raakte een beetje in de war omdat je het gequote had (huh, heeft hij het nou van ene brevity gequote?)

Laatst gewijzigd op 28-02-2005 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:16
Type
Type is offline
'hij', niet 'ze'
Ik heb een leuter.
Oud 28-02-2005, 18:22
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Type schreef op 28-02-2005 @ 19:16 :
'hij', niet 'ze'
Ik heb een leuter.
ohja, sorry, ik zit steeds met Ieke in m'n hoofd
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 19:33
Verwijderd
Type!
Niet uppen! Dit is D&A niet. En voor een keer zie ik door de vingers dat je er 2 op een dag hebt gepost.

Het ding zelf. Tja. Ik vind het nogal hmmm... saai. En logisch dat de pen machtiger is dan het zwaard in dit geval, ik hou van jou kun je niet zeggen met een zwaard. Daarentegen kun je veel beter zeggen ik haat je met een zwaard dan met een pen. Onzinspreekwoord ook. Je kunt schrijven wat je wil, de zwaarden hakken sowieso wel door. Maar dat spreekwoord heb jij niet verzonnen ^^.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 21:16
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Mutant schreef op 28-02-2005 @ 20:33 :
Het ding zelf. Tja. Ik vind het nogal hmmm... saai. En logisch dat de pen machtiger is dan het zwaard in dit geval, ik hou van jou kun je niet zeggen met een zwaard. Daarentegen kun je veel beter zeggen ik haat je met een zwaard dan met een pen. Onzinspreekwoord ook. Je kunt schrijven wat je wil, de zwaarden hakken sowieso wel door. Maar dat spreekwoord heb jij niet verzonnen ^^.
Haha! tjakka. In één keer vind ik 'm lang zo mooi niet meer. 'Brevity' is overigens 'beknoptheid' (maarja, engels staat natuurlijk veel stoerder)
Oud 28-02-2005, 21:47
xineof
xineof is offline
Citaat:
Type!
Niet uppen! Dit is D&A niet. En voor een keer zie ik door de vingers dat je er 2 op een dag hebt gepost.
Je bent ee nstuk strenger dan ik .

Citaat:
toch mooi, had dit 'zonder titel' geheten, dan waren waarschijnlijk veel meer mensen er naar gaan kijken
Daar zou ik niet op rekenen: 'zonder titel' trekt véél en véél minder de aandacht dan dit. Neem het maar van me aan ^^.

'Brevity' vind ik leuk, toen je schreef 'en door te schrijven / ik hou van jou' vond ik het nog spannend, maar de ontknoping vind ik niet zo'n succes eerlijk gezegd. Wat Mutant al zegt; het is vanzelfsprekend dat de pen hier machtiger is; eigenlijk is dit spreekwoord niet echt relevant op deze situatie. Bovendien is het toch wel een overbekend spreekwoord; ik zou er je eigen wijsheid plaatsen . De eerste twee regels zo laten, want daar heb ik een zwak voor .
Oud 01-03-2005, 15:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
juist. dit had je mooier kunnen maken, en dit kun je ook beter maken. de eerste 2 of 3 regels, mooi, maar de laatste 2 of 1 maken het tot een gedachte - tot een 'o.' of 'aha.' gedicht. en das jammer, want de basis is very oke.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 16:04
Type
Type is offline
Citaat:
Het ding zelf. Tja. Ik vind het nogal hmmm... saai. En logisch dat de pen machtiger is dan het zwaard in dit geval, ik hou van jou kun je niet zeggen met een zwaard. Daarentegen kun je veel beter zeggen ik haat je met een zwaard dan met een pen.
Dan is mijn gedicht toch alleen nog maar veel meer waar?

Het feit dat ik liever schrijf over de liefde zegt toch meteen dat de pen om te bezingen sterker is dan het zwaard, omdat ik laat zien dat ik het liever over liefde heb dan over haat.
Citaat:
Zut Alors! schreef op 28-02-2005 @ 22:16 :
Haha! tjakka. In één keer vind ik 'm lang zo mooi niet meer. 'Brevity' is overigens 'beknoptheid' (maarja, engels staat natuurlijk veel stoerder)
Het gaat niet om stoerder, ik wist het nederlandse woord niet.

Citaat:
xineof schreef op 28-02-2005 @ 22:47 :
'Brevity' vind ik leuk,
Dat was alleen om aan te geven dat het weer een oefening in beknoptheid is.

[quote][b]toen je schreef 'en door te schrijven / ik hou van jou' vond ik het nog spannend, maar de ontknoping vind ik niet zo'n succes eerlijk gezegd. Wat Mutant al zegt; het is vanzelfsprekend dat de pen hier machtiger is; eigenlijk is dit spreekwoord niet echt relevant op deze situatie. [b]/quote]
Dit heb ik hier boven al weerlegt

Citaat:
Bovendien is het toch wel een overbekend spreekwoord; ik zou er je eigen wijsheid plaatsen . De eerste twee regels zo laten, want daar heb ik een zwak voor .
Spreekwoorden ontstaan niet voor niets, en het feit dat het overbekend is geeft het ook weer een bepaalde gevoelswaarde waar je soms niet onderuit kan.

Citaat:
=zwart wit= schreef op 01-03-2005 @ 16:09 :
juist. dit had je mooier kunnen maken, en dit kun je ook beter maken. de eerste 2 of 3 regels, mooi, maar de laatste 2 of 1 maken het tot een gedachte - tot een 'o.' of 'aha.' gedicht. en das jammer, want de basis is very oke.
Het is een gedachte, en als ik er een 'aha' mee uitlok heb ik mijn doel bereikt.

Ik loop wel eens door de stad, en dan ga ik even langs mensen lopen en fluister ik zonder ze aan te kijken korte zinnetjes die mensen laten denken 'huh?' en ze dan laten glimlachen.
('vergeet je leven, volg je hart', 'ieder mens is een schoonheid', 'voelen is belangrijker dan weten')

Vreemde blikken, een glimlach en een 'aha' op het gezicht zijn dan m'n beloning. Daar doe ik het voor

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 16:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten