Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2008, 15:47
Havo 5
Hallo iedereen,

Wij moeten voor nederlands een debat houden over de stelling:
Mogen ouders die weten dat hun kinderen het syndroom van down hebben, het kind aborteren??
Wat is jou mening hier over?? !!

Het zou ons heel erg helpen om zoveel mogelijk verschillende meningen over deze stelling te lezen, des te beter word ons debat, voor of tegen maakt niet uit, verzin maar wat leuks!!

Alvast bedankt,
Leerlingen van havo 5
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2008, 16:11
Verwijderd
Hebben jullie zelf geen mening ofzo
Met citaat reageren
Oud 18-09-2008, 17:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat is jou mening hier over?? !!
Dat het een non-discussie is omdat de moeder op basis van de mensenrechten (recht op integriteit eigen lichaam) daar sowieso recht op heeft.

Met de tegenstanders wordt de vloer aangeveegd in een dergelijk debat als ze zich niet heel rap nuanceren.
Oud 19-09-2008, 13:50
Verwijderd
Als het binnen en legale termijn voor abortus blijft; ja. Als moeder al 6 maand zwanger is; nee.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 14:00
Nona
Nona is offline
Citaat:
Als het binnen en legale termijn voor abortus blijft; ja. Als moeder al 6 maand zwanger is; nee.
Precies. Dus wat je uit moet zoeken is: wanneer kun je zien of een kind Down heeft? Als het voor die zes maanden al bepaald kan zijn en de ouders besluiten abortus te willen plegen, dan hebben zij daar net zoveel recht op als ieder ander.
Oud 19-09-2008, 20:30
Havo 5
Oke, we zullen de vraag iets anders formuleren:Is het syndroom van down een goede reden om je kind te laten aborteren?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2008, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Oke, we zullen de vraag iets anders formuleren:Is het syndroom van down een goede reden om je kind te laten aborteren?
Dat is puur persoonlijk, ik kan me goed voorstellen dat wanneer je op tijd weet dat je een kindje zou krijgen met het syndroom van Down, je voor een abortus kiest. Ik vind niet dat je zoiets goed kunt beargumenteren. Als de vraag zou zijn of blauwe ogen een goede reden zou zijn voor abortus, dan is het antwoord natuurlijk 'nee', maar het syndroom van Down is echt niet niets. Als je vroeg weet dat je kindje 't syndroom van Down heeft, weet je nog niet of 't ooit zal kunnen lopen, praten etc, ik vind dat best zwaar. (En natuurlijk zie je ook heel veel kindjes/mensen met het syndroom van Down die heel vrolijk en schattig zijn, maar een heel groot gedeelte ligt de hele dag in bed, heeft 24/7 zorg nodig, dat is nogal wat..) Dus ja, ik kan 't me goed voorstellen als mensen voor abortus kiezen wanneer ze weten dat hun kindje 't syndroom van Down zou krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2008, 15:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is een vraag die niemand behalve de toekomstige (on)gelukkige ouders in kwestie kunnen (en mogen) beantwoorden.
Oud 21-09-2008, 12:26
blablatje
blablatje is offline
Voor je eerste vraag is het nodig om uit te zoeken wanneer het syndroom van Down vastgesteld kan worden, hoeveel procent zekerheid dat geeft en wat de abortuswetgeving in Nederland is (en eventueel hoe die tot stand is gekomen).
Voor je tweede vraag is het daarnaast belangrijk om uit te zoeken wat de verschijnselen van een kind met syndroom van Down kunnen zijn; je denkt zelf misschien vooral aan de vrolijke kinderen die je bij "knoop in je zakdoek" ziet, maar dat zijn de intelligensten; bovendien geeft Down niet alleen een verstandelijke handicap maar ook veel lichamelijke afwijkingen, er zijn vast heel goede websites daar over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten