Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2005, 20:13
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik heb een vraagje schrijft hier iemand uit z'n eigen ervaring?
Zoja waarover en waarom?
dank je!
Oud 23-03-2005, 21:11
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik schrijf meestal over eigen ervaringen of in ieder geval dromen die mijn leven passeren. Vroeger waren mijn hoofdpersonen precies het ideaal beeld van hoe ik wilde zijn en er zaten ook veel karaktereigenschappen en zinnen die ik in het dagelijks leven echt zeg, in verweven.

Nu schrijf ik veel autobio, maar met ook veel fantasie erdoorheen waardoor ik meestal de enige ben die begrijpt hoe het terugslaat op mijn leven. Ik zal dan ook niet snel vertellen wat uit welk verhaal nu echt gebeurd is en hoe ik dat dan weer verwerkt heb.

Dat mogen jullie maar raden .

Echt schrijven over problemen die mijn leven passeren en hoe ik daar als persoon mee om ben gegaan, heb ik nooit gedaan. Op de één of andere manier heb ik niet het idee dat mijn woorden de lading dekt die mijn emotie kan beschrijven. Daar ben ik nog niet goed genoeg voor en weet ook niet of ik dat ooit ga worden.

Nu moet ik maar weer eens een echt verhaal gaan schrijven, vind ik.

En jij?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 21:26
rare kwast
rare kwast is offline
ik was begonnen aan een eigen ervaring verhaal....
vandaar dat ie ook niet boeiend gevonden werd
Oud 23-03-2005, 21:32
dromendiefje
dromendiefje is offline
af en toe schrijf ik eigen ervaring verhalen. Soms ook geheel verzonnen, maar meestal beetje mixje van beide
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 21:43
neardo
neardo is offline
Niet zo zeer op ervaringen maar wel op gevoelens. In alles wat ik schrijf zit wel een stukje van mezelf.
Oud 23-03-2005, 22:13
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Simoen schreef op 23-03-2005 @ 22:11 :

En jij?
Ik?
Ik schrijf voornamelijk over de gebeurtenissen die voorbij komen....
Ik ben nu ook een beetje bezig met een auto bio maar idd met fantasie er door heen maar meerendeels is toch wel op waarheid gebaseerd.....
Ik zou ook graag van iemand anders ervaring verhalen willen lezen..... uit interesse maar ook uit inspiratie......
Oud 23-03-2005, 22:26
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het enige dat ik ooit uit eigen ervaring heb geschreven, is het eerste dat ik hier plaatste, een kort verhaaltje over paracetamol. Het was niet volledig autobiografisch, maar wel zo goed als.

Wegens teveel wisselende kritieken heb ik het niet meer gedaan. Uiteraard gebruik ik wel eigen ervaringen als het in een situatie past, dan weet ik in ieder geval dat het logisch/levendig is.
Oud 23-03-2005, 22:28
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 23-03-2005 @ 23:26 :
Het enige dat ik ooit uit eigen ervaring heb geschreven, is het eerste dat ik hier plaatste, een kort verhaaltje over paracetamol. Het was niet volledig autobiografisch, maar wel zo goed als.

Wegens teveel wisselende kritieken heb ik het niet meer gedaan. Uiteraard gebruik ik wel eigen ervaringen als het in een situatie past, dan weet ik in ieder geval dat het logisch/levendig is.
Ik vindd/denk war mensen ook zeggen over je verhaal (voornamelijk auto biografisch gezien dan) dat je zelf het beste weet hoe het moet...
Oud 23-03-2005, 22:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Leeghoofd schreef op 23-03-2005 @ 23:28 :
Ik vindd/denk war mensen ook zeggen over je verhaal (voornamelijk auto biografisch gezien dan) dat je zelf het beste weet hoe het moet...
Tja, maar je schrijft toch uiteindelijk om gelezen te worden? Als je zelf de enige bent die het kan lezen...

Oud 24-03-2005, 07:24
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 23-03-2005 @ 23:33 :
Tja, maar je schrijft toch uiteindelijk om gelezen te worden? Als je zelf de enige bent die het kan lezen...

Dat is waar maar als je eens denkt hoeveel verhalen van schrijvers vroeger werden afgezeikt en die nu superberoemd zijn????
Oud 24-03-2005, 09:41
Soapsie
Soapsie is offline
Ik schrijf niet zo zeer over onderwerpen die betrekking hebben op mijn leven, maar mijn personages lijken wel heel erg op mij. Al denk ik dat dat haast vanzelf gaat...
Oud 24-03-2005, 10:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Al mijn verhalen zijn in meer of mindere mate gebaseerd op mijzelf. Bij sommige is dat duidelijk, bij andere, zoals Simoen al zei, is dat eigenlijk totaal niet duidelijk. Ik schrijf ook heel veel een droom uit die ik heb gehad en dan merk je het niet echt, maar soms schrijf ik ook over een gebeurtenis uit mijn leven en dat is gewoon autobiografisch, behalve dat ik het soms iets meer logisch, kloppend maak, zeg maar.

Maar goed, volgens mij is het heel moeilijk schrijven over iets dat je niet hebt meegemaakt, dus in die zin is alles wat ik schrijf eigenlijk wel autobiografisch...

Hoe tijd verloopt is dan wel een toekomstverhaal, maar toch Ik weet het ook niet precies
Oud 24-03-2005, 10:40
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
neardo schreef op 23-03-2005 @ 22:43 :
Niet zo zeer op ervaringen maar wel op gevoelens. In alles wat ik schrijf zit wel een stukje van mezelf.
Ik heb het heel erg, als ik me puberaal kut voel ga ik schrijven en dan is het over.
Oud 24-03-2005, 11:47
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 24-03-2005 @ 11:40 :
Ik heb het heel erg, als ik me puberaal kut voel ga ik schrijven en dan is het over.
Whahahaha dat heb ik nou ook vaak!
Oud 24-03-2005, 12:03
Verwijderd
ik schrijf niet echt over mezelf, maar in elk stuk dat ik schrijf zit wel iets van mezelf.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 12:28
I C U
I C U is offline
Veel dingen die ik schrijf zijn gebaseerd op een gevoel of situatie in mijn omgeving. Vaak vervorm ik het zo dat het haast niet te herkennen is, maar voor de ingewijden is het toch wel te zien.
Vaak is het ook gewoon een los idee die me ineens te binnen schiet...

Maar zoals al gezegd is: in elk verhaal zit een stukje van mijzelf. ommige personen doen dingen die ik gedaan heb, of graag zou willen doen, of ze hebben eigenschappen die ik ook heb, of graag zou willen hebben, dat soort dingen. Ik denk dat dat bij iedereen wel zo werkt...
Oud 24-03-2005, 13:51
Verwijderd
Eigen ervaringen gemixt met fantasie. Verder zijn ze zodanig door elkaar gestuurd, dat maar weinig mensen echt weten waar het over gaat.
Ik, en de personen aan wie ik het verhaal uitleg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten