Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2005, 16:03
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
ik heb er na dit jaar, 6 jaar op zitten op de middelbare school * eerst TL en toen havo en heb er eigenlijk wel genoeg van, school.

k denk er over om een jaartje te stoppen, werken, rijbewijs halen, autotje en beetje rondkijken wat me allemaal aanspreekt.

hoe denken jullie hierover?
Oud 25-02-2005, 16:12
Verwijderd
Ik zou het zelf nooit doen, gewoon omdat ik studeren veel te leuk vind. Als jij denkt dat je dat jaar rust nodig hebt, dan moet je het natuurlijk doen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:22
Verwijderd
Dat is vrijwel altijd een teken dat je bang bent om te kiezen en dat is onvermijdelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Volgens mij zijn er veel mensen die na zo'n jaartje niet eens meer gaan studeren omdat t werken ze wel bevalt. Of natuurlijk juist wel omdat dat simpeler werk níet bevalt.

Je moet t zelf weten. Als jij niet weet wat je wil, waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:34
Kevin D.
Kevin D. is offline
Ik ben een jaar gestopt, na een mislukte studie informatica. Dat was gewoon niks voor mij
Een jaar stoppen heeft zo ze voordelen en nadelen. Je kunt idd wel lekker relaxen. Of geld verdienen, en nog langer orienteren.
Maar ik denk wel dat je dan het volgende jaar misschien meer moeite hebt. Dat kan zijn omdat je dan opeens weer hard moet gaan leren, of omdat je bijvoorbeeld met een stuk minder geld moet leren leven.
Oud 25-02-2005, 17:03
Susanne
Susanne is offline
Zelf zou ik het niet doen omdat ik heel erg veel zin heb om te gaan studeren

Maar jij kan het best doen, opzich best een goed idee, als je maar met jezelf 'afspreekt' dat je na dat jaar wel terug gaat naar school...
Oud 25-02-2005, 17:40
jet
jet is offline
ik denk niet dat daarna je motivatie om verder te gaan groter is

jij zelf wel?
Oud 26-02-2005, 03:26
Verwijderd
Voor sommige mensen kan een jaar stoppen echt heel nuttig zijn. Dan kunnen ze even rondkijken in de wereld, ervaring opdoen in het echt leven en erachter komen wat ze willen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 11:38
Verwijderd
Dat berust ook alleen maar op de nogal romantische aanname dat je jezelf beter leert kennen door een jaar te werken. En dat is geenszins bewezen, laat staan dat het voor iedereen geldt.

Zoals ik zei, de meeste mensen gebruiken zo'n jaar werken (of een jaar Australië for that matter) als excuus om niet te hoeven kiezen. Maar als je dan na een jaar tóch weer moet kiezen wordt het echt niet makkelijker. In tegendeel, het wordt alleen maar moeilijker, omdat je er nóg een optie bij hebt gekregen: namelijk helemaal niet meer gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2005 @ 12:38 :
Dat berust ook alleen maar op de nogal romantische aanname dat je jezelf beter leert kennen door een jaar te werken. En dat is geenszins bewezen, laat staan dat het voor iedereen geldt.

Zoals ik zei, de meeste mensen gebruiken zo'n jaar werken (of een jaar Australië for that matter) als excuus om niet te hoeven kiezen. Maar als je dan na een jaar tóch weer moet kiezen wordt het echt niet makkelijker. In tegendeel, het wordt alleen maar moeilijker, omdat je er nóg een optie bij hebt gekregen: namelijk helemaal niet meer gaan studeren.

Dat is altijd een optie

Ik zou er best een jaar tussenuit willen en inderdaad gaan reizen, maar daar vind ik mezelf nog te jong voor en een jaar werken zie ik écht niet zitten. Dus ik ga lekker studeren
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:10
Lautrec
Lautrec is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 25-02-2005 @ 17:03 :

beetje rondkijken wat me allemaal aanspreekt.

Bedoel je qua vervolgopleiding? Heb je dat nog niet gedaan en/ of kan je niet kiezen? Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, omdat je de dagelijkse gang van zaken op school zat bent.

Je zou inderdaad er een jaartje tussenuit kunnen. Aan de andere kant als je van jezelf weet dat je nog niet echt hebt rondgekeken, terwijl je nog wel de gelegenheid hebt om dat te doen, stuit je misschienwel op een studie die je aanspreekt = motivatie. Er vanuitgaande dat het hbo, in dat opzicht, afwijkt van een middelbare school.

Het is toch een jaar.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 26-02-2005 @ 13:09 :
Dat is altijd een optie

Ik zou er best een jaar tussenuit willen en inderdaad gaan reizen, maar daar vind ik mezelf nog te jong voor en een jaar werken zie ik écht niet zitten. Dus ik ga lekker studeren
Je kunt beter eerst studeren en wat geld verdienen, dan heb je veel meer mogelijkheden om een leuke reis te maken. Bovendien ben je dan wat ouder en heb je waarschijnlijk meer aan de ervaringen die je op zo'n reis opdoet.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar imo is het grootste gedeelte van de mensen die bijv. een jaar in Australië gaan werken gewoon bang om een keuze te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:11
Verwijderd
Ik zou het niet snel doen, veel mensen gaan daarna nooit meer studeren omdat het werken en het geld verdienen ze wel bevalt (nu verdien je met een hbo-diploma uiteindelijk meer, maar goed).

Maar het kan ook andersom werken: Zelf heb ik een half jaartje gewerkt omdat ik halverwege het jaar stopte met mijn studie, ik wist daarna wel dat ik de rest van mijn leven niet in een winkel wilde werken ('t was erg gezellig, maar nou niet bepaald uitdagend werk oid).

Studeren is heel anders dan de middelbare school, vind ik iig. Waarom niet nu iig beginnen met kijken wat je aanspreekt?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:20
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2005 @ 13:48 :
Je kunt beter eerst studeren en wat geld verdienen, dan heb je veel meer mogelijkheden om een leuke reis te maken. Bovendien ben je dan wat ouder en heb je waarschijnlijk meer aan de ervaringen die je op zo'n reis opdoet.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar imo is het grootste gedeelte van de mensen die bijv. een jaar in Australië gaan werken gewoon bang om een keuze te maken.
je valt in herhaling. Daarbij komt dat het helemaal niet erg is, als je zo'n belangrijke keuze nog niet kunt maken en als je die nog even niet wilt maken. Het is logisch dat je die keuze een keer MOEt maken, maar wanneer is niet van toepassing. En een jaar reizen , naar australie of wat dan ook is erg leerzaam en juist op sommige leeftijden. Het is een levenservaring en een keerpunt in sommige levens, ik kan dat niet meer dan alleen maar aanmoedigen.

Anywho, ik ben zelf ook een jaar gestopt, ik wist niet wat ik moest doen, dus om zomaar ergens aan te beginnen vond ik ook zonde. Ik heb dat jaar veel nagedacht en mezelf georienteerd op wat ik in de toekomst wou doen. Het is leerzaam voor me geweest, ook omdat ik nog helemaal niet toe was aan echt werken. Ik heb dat verveelde gecompenseert door in het weekend los te gaan, vrienden te gaan, te zuipen om maar niet aan het werken te denken. En al het geld wat ik verdiende, waarvan ik een rijbewijs, studie etc. zou van betalen heb ik het weekend allemaal uitgegeven. Simpelweg omdat ik dat werk wou vergeten.

Een keuze was voor mij al snel gemaakt, nog steeds ben ik er niet zeker van en studeer inmiddels al een half jaar. Maar toch, extra gemotiveerd was ik wel. Ik vind het heerlijk om weer in de schoolbanken te zitten en mijn hersenen te pijnigen.

Het is echt per persoon verschillend. Er zijn zoveel mensen die werken ofzo wel leuk vinden etc. Of voor wie zo'n jaar wel goed uitpakt.

Het zal iig leerzaam zijn. Ik heb er dan ook geen spijt van, dat ik dat jaartje studieloos heb doorgebracht.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:39
Verwijderd
Zonde van de tijd en het geld.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 13:14
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-02-2005 @ 12:39 :
Zonde van de tijd en het geld.
tis pas zonde van je geld als je als een kip zonder kop aan een studie begint en uiteindelijk toch na een half jaar stopt., kan je ook nog eens je stufieshit terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 13:48
Verwijderd
Citaat:
zeep007 schreef op 27-02-2005 @ 14:14 :
tis pas zonde van je geld als je als een kip zonder kop aan een studie begint en uiteindelijk toch na een half jaar stopt., kan je ook nog eens je stufieshit terug betalen.
Je hebt op de middelbare school ruim voldoende tijd om na te denken welke studie je wil gaan doen.

Zelfs dan is het nog geen ramp om te switchen. Daar leer je imo meer van dan een jaar niksen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:12
Verwijderd
waarom niet? ik ken ook wel mensen die dat gedaan hebben en straks weer aan een vervolgopleiding gaan beginnen. even een jaartje bijkomen, reizen, werken weet ik wat. alleen denk ik wel dat het na een jaar geen school te hebben gehad moeilijker is om weer te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:35
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-02-2005 @ 14:48 :
Je hebt op de middelbare school ruim voldoende tijd om na te denken welke studie je wil gaan doen.

Zelfs dan is het nog geen ramp om te switchen. Daar leer je imo meer van dan een jaar niksen.
das dikke bullshit, op de middelbare school kan je er iid over nadenken etc. maar je leeftijd en de fase waarin je zit maken je het iets moeilijker om die beslissing te maken.

en jij vind switchen dan niet zonde van je tijd en geld. want dat zit er toch ook aan verbonden.?! tis een duur grapje.

en een jaar er tussenuit is wel degelijk leerzaam, want je ook doet, niksen doe je niet, tenzij je gewoon een lui varken bent.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 27-02-2005 @ 15:35 :
en jij vind switchen dan niet zonde van je tijd en geld. want dat zit er toch ook aan verbonden.?! tis een duur grapje.
Ach, wat een onzin. Als je stopt voor 1 februari hoef je die 5 maanden niet terug te betalen. En die 5 maanden studiefinanciering bij mn volgende opleiding kan ik echt wel missen op het eind. Gewoon een kwestie van er van te voren rekening mee houden. Daarbij ben je tijdens die laatste 5 maanden toch alleen maar bezig met afronding of stage oid. En wat zijn nou 5 maanden.

Ik denk dat het me geen klap heeft gekost. Behalve dan wat geld voor boeken, maar dat viel ook wel mee. En ik ben wel een belangrijke ervaring rijker.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
zeep007 schreef op 27-02-2005 @ 15:35 :
das dikke bullshit, op de middelbare school kan je er iid over nadenken etc. maar je leeftijd en de fase waarin je zit maken je het iets moeilijker om die beslissing te maken.

en een jaar er tussenuit is wel degelijk leerzaam, want je ook doet, niksen doe je niet, tenzij je gewoon een lui varken bent.
Als je switcht na één jaar weet je ook al hoe het er aan toegaat op een hogeschool/universiteit.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:32
esprit-chick
esprit-chick is offline
ken t punt, de verleiding is erg groot, gewoon een beetjke (dom) werk doen en veel vrije tijd, de 'klap' zal harder worden als je daarna nog moet kiezen, zoals ook al gezegd

ikzelf denk er ook wel over, maar ik ken mezelf ook, ik krijfg dan nooit meer de motivatie om uberhaupt nog te gaan studeren (ja mss als k 80 ben)

ik denk zelf dat een goed geslaagde zomervakantie, en daarmee bedoel ik een leuke reis en veel beleven en zo, ook wel zal voldoen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 16:33
Luna
Luna is offline
Lijkt me een goed idee, ik denk dat je buiten school ook een hoop kunt leren.
Ik ga zelf ook(minstens) een jaar geen school doen, ik wil heel graag naar Zuid-amerika, spaans leren. En inderdaad, erachter komen welke studies me aanspreken.(al heb ik wel al ideeën)
Oud 27-02-2005, 16:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Luna schreef op 27-02-2005 @ 17:33 :
Lijkt me een goed idee, ik denk dat je buiten school ook een hoop kunt leren.
Ik ga zelf ook(minstens) een jaar geen school doen, ik wil heel graag naar Zuid-amerika, spaans leren. En inderdaad, erachter komen welke studies me aanspreken.(al heb ik wel al ideeën)
Ja gaat toch Spaans leren? Dan doe je toch ook een studie? Hetzij in het buitenland?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 18:32
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ik zit in V6 en ook ik zit erover te denken om een jaar als au pair mijn talen te gaan verbeteren. Ik weet ook niet zo goed wat ik nou moet gaan studeren en heb geen zin om de verkeerde keuze te maken om vervolgens een jaar collegegeld, stufi en kamergeld weg te gooien, daarom vind ik een jaartje er tussen uit een goede optie...

Mijn vriend heeft ook een jaar gewerkt omdat hij was uitgeloot... Hij vond het werken niks en te simpel en was dus blij dat hij weer mocht gaan studeren maar hij heeft nu wel een vette bankrekening wat het leven als student een stuk makelijker maakt...
Oud 27-02-2005, 19:19
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-02-2005 @ 16:47 :
Ach, wat een onzin. Als je stopt voor 1 februari hoef je die 5 maanden niet terug te betalen. En die 5 maanden studiefinanciering bij mn volgende opleiding kan ik echt wel missen op het eind. Gewoon een kwestie van er van te voren rekening mee houden. Daarbij ben je tijdens die laatste 5 maanden toch alleen maar bezig met afronding of stage oid. En wat zijn nou 5 maanden.

Ik denk dat het me geen klap heeft gekost. Behalve dan wat geld voor boeken, maar dat viel ook wel mee. En ik ben wel een belangrijke ervaring rijker.
Ik heb het meer over een evt lening die je terug moet betalen, al zou je dat natuurlijk niet meteen merken. Ik vind het iig wel belangrijk genoeg om daar rekening mee te houden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 19:21
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-02-2005 @ 17:28 :
Als je switcht na één jaar weet je ook al hoe het er aan toegaat op een hogeschool/universiteit.
Al weet je hoe het eraan toeaat, dat heeft toch niet zoveel te maken met de studiekeuze die je uiteindelijk maakt? Het gaat dan toch meer om de richting die je op wilt gaan? Tuurlijk kan je daar ook van leren, maar zeg niet dat het zonde van je tijd etc. is als je er wel een jaar mee stopt, want daar leer je ook van.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 19:28
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 27-02-2005 @ 20:21 :
Al weet je hoe het eraan toeaat, dat heeft toch niet zoveel te maken met de studiekeuze die je uiteindelijk maakt? Het gaat dan toch meer om de richting die je op wilt gaan? Tuurlijk kan je daar ook van leren, maar zeg niet dat het zonde van je tijd etc. is als je er wel een jaar mee stopt, want daar leer je ook van.
zeep007 heeft helemaal gelijk! Ik ken mensen die na 2 keer gestopt te zijn met een studie nog steeds niet weten wat ze willen.... Nou dan mis je wel 1,5 jaar stufi en dat is wel veel! Studeren kost gewoon veel geld en als ik ga studeren dan wil ik het goed doen en meteen op de goede plek zitten!

Daarnaast ben ik niet zo goed in engels terwijl dat op de Uni wel erg belangrijk is... dat ga ik dus verbeteren binnen dat jaar...
Oud 28-02-2005, 00:27
Integer
Integer is offline
Pfff, de tijd waarin je niet studeert kost je uiteindelijk veel en veel meer dan het geld wat je verdient in de tijd waarin je voor een paar euro per uur als een arbeider aan het werk bent. Liever een jaar iets gestudeerd te hebben dan een jaar niets geleerd te hebben en wat suffe euro's verdiend te hebben. Wat verrijkt de geest nu meer dan kennis?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 09:13
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Integer schreef op 28-02-2005 @ 01:27 :
Pfff, de tijd waarin je niet studeert kost je uiteindelijk veel en veel meer dan het geld wat je verdient in de tijd waarin je voor een paar euro per uur als een arbeider aan het werk bent. Liever een jaar iets gestudeerd te hebben dan een jaar niets geleerd te hebben en wat suffe euro's verdiend te hebben. Wat verrijkt de geest nu meer dan kennis?
we hebben een meningsverschil over wat je dan nou leert in dat jaar. Ik ben en blijf van mening dat van een jaar stoppen met school, werk, reizen of wat dan ook, vet veel leert, wat je op een school waar je geen poep aan vindt niet zou leren. Mede omdat de studie die je dus gekozen hebt, niet leuk vind, geen motivatie hebt, dus ook "niks" leert.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, ik hou van leren. Maar ik begrijp goed dat sommige mensen die belangrijke keuze niet meteen kunnen maken, tuurlijk moedig ik men dan wel aan, omdat na dat jaar alsnog te gaan leren. Verder heb ik mijn punt nu wel gemaakt, is dit in principe ook nog eens offtopic geblaat, want de jongen in kwestie vroeg hier niet eens om.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 09:23
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 25-02-2005 @ 17:03 :
ik heb er na dit jaar, 6 jaar op zitten op de middelbare school * eerst TL en toen havo en heb er eigenlijk wel genoeg van, school.

k denk er over om een jaartje te stoppen, werken, rijbewijs halen, autotje en beetje rondkijken wat me allemaal aanspreekt.

moet je doen Niemand kan je dat jaartje ervaringen die je opdoet afnemen.....mij lijkt het ook geweldig om een jaar iets anders te doen, of een taalcursus in het buitenland te volgen ofzo, maar ik ben al een jaar blijven zitten, dus ik denk dat dat in mijn geval niet zo heel verstandig is...
Oud 28-02-2005, 13:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 27-02-2005 @ 20:28 :
zeep007 heeft helemaal gelijk! Ik ken mensen die na 2 keer gestopt te zijn met een studie nog steeds niet weten wat ze willen.... Nou dan mis je wel 1,5 jaar stufi en dat is wel veel! Studeren kost gewoon veel geld en als ik ga studeren dan wil ik het goed doen en meteen op de goede plek zitten!

Daarnaast ben ik niet zo goed in engels terwijl dat op de Uni wel erg belangrijk is... dat ga ik dus verbeteren binnen dat jaar...
Zo goed hoef je nou ook weer niet te zijn in engels. Je doet vwo neem ik aan? Dan heb je waarschijnlijk kennis genoeg. Mijn moeder doet mn dr huishoudschool engels ook een studie waar ze een aantal (niet alle maar goed) boeken in het engels heeft en zij kan het ook. Niet eens met moeite, enkel en alleen in het begin.

Of je moet een engels talige studie gaan doen. Maar die ga je niet doen als je niet goed bent in engels, neem ik aan...

En zoveel mensen zijn er niet die 2 keer stoppen met een studie. Lees mijn verhaal over stoppen met een studie, het hoeft helemaal niet zoveel te kosten. Tenminste, als je gewoon op tijd stopt wat dus betekent voor 1 februari.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 22:54
fantaik
fantaik is offline
HAD ik het dit jaar maar gedaan...

Was school beu, toch maar doorgegaan, omdat ik anders nooit meer terug zou gaan volgens sommigen....Kortom, jaar verneukt, weinig inkomsten gehad, geïrriteerd etc.

Raad je aan: BUITENLAND!

Heb je je hele leven nog iets aan, aan zo'n ervaring!!

jammer jammer dat ik het niet gedaan heb
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 22:56
fantaik
fantaik is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 28-02-2005 @ 10:23 :
moet je doen Niemand kan je dat jaartje ervaringen die je opdoet afnemen.....mij lijkt het ook geweldig om een jaar iets anders te doen, of een taalcursus in het buitenland te volgen ofzo, maar ik ben al een jaar blijven zitten, dus ik denk dat dat in mijn geval niet zo heel verstandig is...
Zat in precies hetzelfde geval als jij nu zit. Wilde wel, maar omgeving raadde het af, en zelf had ik al een jaar verspeeld op de HAVO....

Nu heb ik wederom een jaar verspeelt, ZONDER iets van levenservaring te hebben ingewonnen, nogal zonde al zeg ik zelf, maargoed, sommigen weten het beter en de druk om toch maar naar school te gaan heerste|
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:35
Lenemarleen
Lenemarleen is offline
Volgens mij is kan zo'n jaartje stoppen hardstikke nuttig zijn, het ligt er maar aan wat je precies doet. Ik heb zelf vorig jaar een oriëntatiejaar op de Vrije Hogeschool in Driebergen gedaan. Da's een beetje een kunstzinnige school die niet lijkt op een school. Het is echt een tussenjaartje dat je voor jezelf doet. Je hoeft geen tentamens of wat voor testen dan ook te doen. Lekker een jaar geen cijfers of hard moeten blokken maar leuke dingen doen op school! En met je eigen persoonlijke ontwikkeling en studiekeuze bezig zijn. En da's best wel relaxed na die 6 jaar vwo.
Wie weet is het een goed idee voor sommigen..?
Op het moment doe ik trouwens Social Work in den Biosch, maar wie weet ga ik het na een tijdje wel onderbreken..
Groetjus!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 01:32
Footprint
Footprint is offline
ik doe dit jaar ook de vrije hoge school in driebergen
kan het je zeker aanraden
www.vrijehogeschool.nl voor meer info,
voor andere vragen ofzo kun je me ook pm'en
Reageren

Regels voor berichten