Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 19:20
Verwijderd
Iemand hier die een mooi boekje weet ( het liefst Nederlands, anders engels, geen duits ) waarin een goede inleiding word gegeven in het hegeliaans denken.
Of is het boek "Fenomenologie van de geest" van Hegel zelf al een goede inleiding tot zijn denkwijze?

Ik heb namelijk nogal de ervaring dat vele filosofie boeken die een inleiding tot een bepaald denken geven lang niet altijd even helder zijn. Maar aan de andere kant geven deze boekjes soms ook een goed opstapje zodat het eigenlijke werk zelf lezen wat makkelijker word.

Hoop dat iemand me kan helpen .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2005, 21:53
Releric
Releric is offline
Als je een boek over de fenomenologie wil, kun je altijd "The Phenomenology Reader" door Moran en Mooney kopen. ISBN: 0-415-22421-7. Het is een verzameling met werken over fenomenologie van 14 filosofen.

Hegel staat er echter niet in... Het schijnt dat Hegel een hele moeilijke is, moeilijker dan Kant, dus veel plezier met lezen .

Anders zou je ook "fenomenologie van de geest" gewoon kunnen bollen of googlen.
Oud 23-02-2005, 23:41
Sartre
Sartre is offline
Ik denk dat er wel iets als 'Hegel in 90 minuten' of Hegel for Dummies' ofzo bestaat

Fenomenologie van de Geest zou ik niet gaan lezen als je niet een afgeronde filosofie studie hebt gevolgd.
Oud 24-02-2005, 04:46
Egel
Egel is offline
Ik heb een tamelijk verwerkbare korte inleiding tot Hegel gelezen in een boekje dat eigenlijk een inleiding tot Marx was. Dat is misschien een aanrader, omdat het verband tussen Kant, Feuerbach, Hegel en Marx in een paar hoofdstukjes uit de doeken werd gedaan
Oud 24-02-2005, 11:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Robo schreef op 23-02-2005 @ 20:20 :

Of is het boek "Fenomenologie van de geest" van Hegel zelf al een goede inleiding tot zijn denkwijze?
Afschuwelijk boek. Hegels werk is over het algemeen niet te pruimen. Nog erger dan Kant.

Laatst gewijzigd op 24-02-2005 om 11:51.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 23-02-2005 @ 22:53 :
Als je een boek over de fenomenologie wil, kun je altijd "The Phenomenology Reader" door Moran en Mooney kopen. ISBN: 0-415-22421-7. Het is een verzameling met werken over fenomenologie van 14 filosofen.

Hegel staat er echter niet in... Het schijnt dat Hegel een hele moeilijke is, moeilijker dan Kant, dus veel plezier met lezen .

Anders zou je ook "fenomenologie van de geest" gewoon kunnen bollen of googlen.
Ziet er wel goed uit dat boek. Maar ik interesseer me vooral in Hegel door de connectie tussen Marx en Hegel. Is het boek dan nog steeds handig, wanneer dat dus mijn reden is om mij te verdiepen in Hegel.
Eigenlijk wil ik mij voornamelijk verdiepen in de filosofien rond Kant, Feuerbach, Hegel en Marx. Misschien dat je dan wat anders weet...

En Egel, welk boek was dat dan precies waarin het verband tussen Marx, Feuerbach, Kant en Hegel zo goed werd uitgelegd?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:39
Egel
Egel is offline
Citaat:
Robo schreef op 24-02-2005 @ 13:16 :

Eigenlijk wil ik mij voornamelijk verdiepen in de filosofien rond Kant, Feuerbach, Hegel en Marx. Misschien dat je dan wat anders weet

En Egel, welk boek was dat dan precies waarin het verband tussen Marx, Feuerbach, Kant en Hegel zo goed werd uitgelegd?
http://www.lemniscaat.nl/dynamic/boe...sbn=9056372378

Ik vond het 3 à 4 jaar geleden zeer leerzaam, maar ik weet niet of een 'Kopstukken van de Filosofie'-boekje voldoet voor jou, hoeveel je je erin wilt verdiepen. Maar de filosofen die je noemt en hun samenhang komt werkelijk keurig naar voren

Verder beaam ik wat Releric zegt over de onleesbaarheid van Hegel.
Oud 24-02-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Egel schreef op 24-02-2005 @ 15:39 :
http://www.lemniscaat.nl/dynamic/boe...sbn=9056372378

Ik vond het 3 à 4 jaar geleden zeer leerzaam, maar ik weet niet of een 'Kopstukken van de Filosofie'-boekje voldoet voor jou, hoeveel je je erin wilt verdiepen. Maar de filosofen die je noemt en hun samenhang komt werkelijk keurig naar voren

Verder beaam ik wat Releric zegt over de onleesbaarheid van Hegel.
Ik zal er is naar kijken dat boekje.
Verder vind ik dat het toch wel te vaak voorkomt dat filosofen onleesbaar worden. Heel zonde is dat natuurlijk, het zou voor iedereen toegankelijk moeten kunnen zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor alle tips, en nieuwe zijn welkom .
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 18:52
Releric
Releric is offline
Citaat:
Robo schreef op 24-02-2005 @ 19:36 :
Ik zal er is naar kijken dat boekje.
Verder vind ik dat het toch wel te vaak voorkomt dat filosofen onleesbaar worden. Heel zonde is dat natuurlijk, het zou voor iedereen toegankelijk moeten kunnen zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor alle tips, en nieuwe zijn welkom .
Ik zou wel bij een makkelijkere beginnen dan Hegel en Kant, want daar heb je wel de 2 moeilijkste te pakken.

Filosofie voor dummies
Oud 06-03-2005, 21:35
FLechdrop
FLechdrop is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-02-2005 @ 12:48 :
Afschuwelijk boek. Hegels werk is over het algemeen niet te pruimen. Nog erger dan Kant.
Oud 07-03-2005, 00:34
McCaine
McCaine is offline
Hegel is een van die schrijvers die ik eigenlijk moet lezen maar die ik alsmaar uitstel
Reageren

Regels voor berichten