Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: Jongeren denken alleen maar aan zichzelf
ja klopt 14 14.43%
veel wel 45 46.39%
veel niet 11 11.34%
nee klopt niet 27 27.84%
Aantal stemmers: 97. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2005, 15:14
Lieve Anne
Lieve Anne is offline
Wij moeten een onderzoek houden voor godsdienst en dit is een stelling waar we graag wat reacties op willen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2005, 15:19
Merg
Merg is offline
Persoonlijk denk ik dat we zo opgevoed worden in de maatschappij. Welnu, het is niet zoals het zou moeten zijn. Liefde geven en ontvangen en goed zijn voor andere mensen is het fijnste dat er bestaat. Aan de andere kant is onze opvoeding niet zo.

De tijd van de jongere, de puberteit, is precies díe tijd waarin zulke dingen voor spanningen zorgen. Het is logisch dat mensen daar eerst doorheen moeten, zij het door te neuken, drinken, blowen, roken, zij het door depressief te worden en veel met zichzelf bezig te zijn, zij het ...etc., voordat men definitief een ander leven kan gaan leiden.

Dus ja ik ben het met je eens; maar zo wordt men opgevoed. Opvoeding kan zo schadelijk zijn, maar ook zo iets goeds als je het goed gebruikt.
Oud 02-03-2005, 15:36
Verwijderd
Dat is niet waar, en dan neem ik enkel mijzelf als voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:50
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Dukko schreef op 02-03-2005 @ 16:36 :
Dat is niet waar, en dan neem ik enkel mijzelf als voorbeeld.
Oud 02-03-2005, 15:54
Verwijderd
ik vind het toch knap dat 1 persoon representatief kan zijn voor alle jongeren. maar de 2 mensen hier boven mij zijn daarin geslaagd, hulde!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:17
Verwijderd
Citaat:
STUFF schreef op 02-03-2005 @ 16:54 :
ik vind het toch knap dat 1 persoon representatief kan zijn voor alle jongeren. maar de 2 mensen hier boven mij zijn daarin geslaagd, hulde!
Dank je
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:03
Eend
Eend is offline
Ik vind dat de meeste wel te veel aan zichzelf denken ja.
Oud 02-03-2005, 17:35
elledc
elledc is offline
Niet alleen jongeren, ook ouderen.
Iedereen denkt eerst aan zichzelf, de mens = egocentrisch.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:40
yavanna
yavanna is offline
de meeste wel. Lijken nix om de toekomst te geven. 'na mij de zondvloed'.
Ik erger me er soms toch wel aan. Dat andere mensen van mijn leeftijd zo'n desinteresse tonen in zaken die toch behoorlijk belangrijk zijn voor de toekomst.
Tjah... als je maar je make-up, brommertje en mobieltje hebt... dan maakt het helemaaal niets uit wat er met de rest gebeurd....
dat vind ik dus nergens op slaan. Pas op het moment dat je die dingen ook inderdaad niet hebt, ga je er pas over nadenken. Dat moet anders kunnen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:50
CSN
CSN is offline
Veel wel, maar dat is niet alleen van deze tijd.

Edit: Ze denken natuurlijk niet alleen maar aan zichzelf. In dat geval stem ik 'Nee, dat klopt niet.'
Oud 02-03-2005, 17:53
Fantôme
Fantôme is offline
in de zin van 'eerst ik, dan de rest' komt het misschien wel vaker voor dan, imo, nodig zou zijn... maar ik kan het niet over iedereen zeggen natuurlijk. De vrienden die ik heb denken eigenlijk wel veel aan anderen (vooral elkaar, dus dan is het weer 'wij' boven 'zij' maar zo kan je wel weer ff doorgaan...). Ehmz, maar als je het anders ziet... Jongeren vergelijken zich ook veel met anderen (zowel jongeren als volwassenen) waarbij ze niet per definitie eerst aan zichzelf denken. Veel jongeren denken 'Wat zal die en die ervan denken als ik in deze kleren verschijn' ipv 'Vind ik het leuk om in deze kleren te verschijnen'. Maar dat is denk niet wat je bedoeld.

xxx fantome
Oud 02-03-2005, 17:54
Verwijderd
Er zijn genoeg mensen die (te) veel aan anderen denken en ik denk dat er niemand is die alleen maar aan zichzelf denkt, dat lijkt me onmogelijk.

Ik zie het verschil tussen ja klopt/veel wel en veel niet/nee klopt niet btw niet zo...ik heb nu iig op "nee klopt niet" gestemd.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:01
I-alone
I-alone is offline
Niet mee eens. Dat alleen jongeren dat zouden doen is dikke onzin. Als het op aan komt, kiest iedereen voor eigenbelang denk ik. Dat is een soort biologisch egoisme? Weet ik het, maar zo zie ik het. Dus niet alleen jongeren. En over de wat ''kleinere dingen'' denkt een jeugdig iemand echt niet alleen aan zichzelf. (denk ik )
Oud 02-03-2005, 18:03
RanC
RanC is offline
Mensen (dus ook jongeren) denken van nature eerst aan zichzelf, dan aan anderen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 02-03-2005 @ 19:03 :
Mensen (dus ook jongeren) denken van nature eerst aan zichzelf, dan aan anderen.
Dan denken ze dus al niet meer alleen aan zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:05
Verwijderd
"Te veel" wel, maar niet "alleen maar".

Niet zo leuk
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 02-03-2005 @ 18:35 :
Niet alleen jongeren, ook ouderen.
Iedereen denkt eerst aan zichzelf, de mens = egocentrisch.
Dat denk ik ook ja.

Ik denk dat de mens van nature egoïstisch is.
Ook al doe je iets goeds voor iemand anders, of help je iemand anders.
Je doet dat dan toch (bewust of onbewust) om je er zelf beter van te gaan voelen.
Maar in deze betekenis is het woord "egoïsme" ook niet zo negatief als wanneer het gaat over alleen maar of te veel aan jezelf denken.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:26
phensicske
phensicske is offline
'k Heb het niet doorgelezen, maar ik denk dat jongeren niet egoïstisch zijn, egocentrisch daarentegen zeker wel.

Met de jaren vervaagt dat meestal wel een beetje, ofwel kunnen ze 't gewoon wat beter camoufleren.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 19:30
Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
ouderen ook
Oud 02-03-2005, 19:51
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Bijna alle mensen denken teveel aan zichzelf tegenwoordig.
Oud 02-03-2005, 20:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Veel wel, teveel eigenlijk...

Ik niet, natuurlijk. Hoewel dat hier op dit forum wel eens anders kan overkomen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 22:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
veel wel

Maar dat heeft niets met deze tijd te maken en ook niet met jongeren in het bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 22:54
Luna
Luna is offline
Op grote schaal wel, als jij wereldwijd kijk is iedereen fucking egoistisch.
Maar in mijn eigen kleine wereldje merk ik dat er nog best veel mensen zijn die vaak aan mij denken(als het niet goed met me gaat), en dus niet alleen aan zichzelf..
Oud 03-03-2005, 02:05
Verwijderd
volgens mij denken veel mensen aan zichzelf en hun zaakjes eerst regelen. Waarom mensen helpen?Vaak omdat men uit gaat dat ze wat terug krijgen, kijk maar bij vriendschappen. Puur altruistisch gedrag zoals een oud omaatje helpen de straat over te steken, komt bijna niet meer voor.
De mens is ingesteld op overleven, ingesteld op eigen belang eerst.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 02:15
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
devilious schreef op 03-03-2005 @ 03:05 :
Puur altruistisch gedrag zoals een oud omaatje helpen de straat over te steken, komt bijna niet meer voor.
Dat komt doordat ze tegenwoordig geholpen worden door een rollator.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2005, 02:25
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 03-03-2005 @ 03:15 :
Dat komt doordat ze tegenwoordig geholpen worden door een rollator.
bprobeer jij maar vooruit te komen met deze sneeuw
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 07:33
Mennuz
Mennuz is offline
Veel wel. gelukkig niet allemaal
Er moeten ook nog mensen aan mij denken natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 10:36
coopergirl
coopergirl is offline
Ik vind het onvolledig. In de nederlandsche samenleving staat individualisme centraal. Dat houdt indirect in dat jongeren in de eerste plaats aan zichzelf moeten denken omdat het niet voor hun gedaan wordt (ik type 'jongere' maar het geldt eveneens voor oudere generaties). Opvallend is dat veel personen (jongeren in dit geval) zichzelf positieve kenmerken toeschuiven maar wel aanvinken dat 'veel andere jongeren wel enkel aan zichzelf denken'. Ik beschik wel over een portie gezond egoïsme. Indien ik in een supermarkt het laatste netje sinasappels pak, denk ik niet aan een moeder met 3 kinderen die wellicht eveneens graag dat laatste netje zou willen hebben. Ik geef niet elke bedelaar geld, terwijl ik het op dat moment wel bij me heb. Het is trouwens maar net hoe breed je het begrip egoisme verklaard.

"take care of yourself, others won't do it for you"

Cheerio, Joyce
Oud 03-03-2005, 11:17
Verwijderd
Haha, wat een ontzettend klotetopic. Dit is echt zo'n onderzoeksopdracht dat je krijgt in 1VMBO.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 02-03-2005 @ 19:03 :
Dan denken ze dus al niet meer alleen aan zichzelf.
Ze hebben wel de natuurlijke neiging om hun eigen belangen voorop te stellen. Daarna komen wellicht de belangen van anderen, maar als er maar één mogelijkheid tot handelen is zal die mogelijkheid dus worden ingevuld met de eigen belangen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 12:44
Nona
Nona is offline
Ik heb er persoonlijk lang over gedaan om te leren wat meer aan mezelf te denken. Ik heb dan ook geen geld om elke bedelaar geld te geven en aan ieder goed doel te doneren. Dat wilde ik vroeger wel. En ik denk dat bijna iedereen dat wel heeft gehad als kind.
Oud 03-03-2005, 12:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet het eigenlijk niet zo, het hangt denk ik ook veel per persoon af... Sommige mensen hebben juist de neiging om eerst aan anderen te denken en nauwelijks aan zichzelf, terwijl anderen denken dat de wereld om hen draait. Eigenlijk denk ik dan ook dat je vraag niet in zo'n gemakkelijk poll valt te beantwoorden
Oud 03-03-2005, 13:25
RanC
RanC is offline
Het is menselijk om eerst 'aan je eige' te denken en daarna aan een ander.

Oerinstincten endezo.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 16:10
phensicske
phensicske is offline
'k Denk dat de grootste oorzaken van dit egocentrisme, individualisme en pessimisme/stress is.
Met dit laatste bedoel ik gewoon dat de mensen nogal gehaast of gestresst rondlopen en dan geen zin hebben om nog anderen te gaan helpen. Ze hebben zo wel genoeg zorgen aan hun hoofd.

Maar als het er echt op aankomt helpen mensen wel nog denk ik en denken ze niet puur aan zichzelf.

Om te overleven heb je ook anderen nodig en door die te helpen, help je eigenlijk ook uzelf (in feit alweer ego..)
Of gewoon om uw geweten te sussen (eigenlijk weer een pro voor het egocentrische), want die grote acties voor de Tsunami zijn echt grotendeels op het schuldgevoel gebaseerd volgens mij.

Er zijn dus wel redenen genoeg waarom iemand egocentrisch kan zijn, maar dan denk ik dat dit enkel geldt t.o.v. vage bekenden of onbekenden.
Iedereen denkt toch wel aan zijn gezin of vrienden (mensen die dicht bij je staan?)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 18:50
Verwijderd
Citaat:
devilious schreef op 03-03-2005 @ 03:05 :
volgens mij denken veel mensen aan zichzelf en hun zaakjes eerst regelen. Waarom mensen helpen?Vaak omdat men uit gaat dat ze wat terug krijgen, kijk maar bij vriendschappen. Puur altruistisch gedrag zoals een oud omaatje helpen de straat over te steken, komt bijna niet meer voor.
De mens is ingesteld op overleven, ingesteld op eigen belang eerst.
Altruïsme is een kutwoord. Het bestaat niet eens, je doet iets altijd wel voor jezelf, al is het maar voor je eigen goede gevoel erover, of voor de godsdienst waarvoor je zo goed moet leven om in de 'hemel' te komen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 18:58
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
veel niet

wij jongeren denken juist steeds meer aan andere mensen door mileuvriendelijk enzoow te zijn.
die oudjes die hebben al die rook de atmosfeer ingegooid
ok slecht argument.. maar tog: veel niet
Oud 12-03-2005, 19:40
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
ItsSuuS schreef op 12-03-2005 @ 19:58 :
veel niet

wij jongeren denken juist steeds meer aan andere mensen door mileuvriendelijk enzoow te zijn.
die oudjes die hebben al die rook de atmosfeer ingegooid
ok slecht argument.. maar tog: veel niet
right want van dat milieuvriendelijk merk ik helemaal niets
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten