Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2005, 13:57
Mr. Mojo Risin'
Mr. Mojo Risin' is offline
Hoe gaat het met de aandelenkoers? Ik heb aandelen van:
* Hagemeyer, gekocht op 1.51. Huidige Koers 2.10
* Philips, gekocht op 18.52. Huidige koers 21.33

Wat is jouw geheime beleggingstactiek? Een keer flink de mist in gegaan? Deel die intieme ervaringen, opdat de AEX moge stijgen.
Oud 11-03-2005, 14:38
Verwijderd
Op dit moment:

-Kpn gekocht op 4,05 staat nu op 7,01
-Getronics gekocht op 1,45 staat nu op 1,93

Ik heb niet echt een strategie, maar mijn voorkeur gaat uit naar hele goedkope aandelen, bijvoorbeeld Getronics.. als die aandelen stijgen dan stijgen ze gelijk een hele hoop

En verder Sell in May and go away, dat werkt dus echt. (al heb ik het nooit gedaan, ik zie dat het wel werkt) Ik ben niet echt flink de mist in gegaan, wel heb ik Vedior 'moeten' verkopen met 5% verlies.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 16:03
Verwijderd
Effectenrecht is gigantisch interessant, maar beleggen is vreselijk saai.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 16:49
Tranzzam
Tranzzam is offline
Klint gaaf.
Wat is zo'n beetje het gemiddelde rendement per, laten we zeggen, jaar?

Ik kan momenteel best een piek of honderd missen, wie geeft me wat tips?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Tranzzam schreef op 11-03-2005 @ 17:49 :
Klint gaaf.
Wat is zo'n beetje het gemiddelde rendement per, laten we zeggen, jaar?

Ik kan momenteel best een piek of honderd missen, wie geeft me wat tips?
Er is geen gemiddeld rendement per jaar. Zeker als je individuele aandelen gaat is het een verschil van dag en nacht. Je kan 50% verlies hebben maar ook 100% winst.

Met 100 euro is het de moeite niet om zelf aandelen te gaan kopen (doordat je ook kosten hebt zoals transactiekosten). Met 100 euro kan je wel in een fonds gaan beleggen.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 14:05
Tranzzam
Tranzzam is offline
Citaat:
Alex schreef op 11-03-2005 @ 18:49 :
Er is geen gemiddeld rendement per jaar. Zeker als je individuele aandelen gaat is het een verschil van dag en nacht. Je kan 50% verlies hebben maar ook 100% winst.

Ja okee, maar ik neem aan dat indexen als de AEX per jaar toch een aardig nauwkeurig berekenbaar rendement hebben, en dat dat voor 'afzonderlijke' aandelenook in zekere mate geld.
Goed, in het verleden behaalde blabla, maar toch.

Citaat:
Met 100 euro is het de moeite niet om zelf aandelen te gaan kopen (doordat je ook kosten hebt zoals transactiekosten). Met 100 euro kan je wel in een fonds gaan beleggen.
Een fonds. Zegt me helemaal niks. Hoe moet ik me dat voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 15:02
Unexplained
Unexplained is offline
Elke maand stort ik een bedrag in een Robeco fonds. Zit aan mijn hypotheek gekoppeld. Het is een zogenaamd 'defensief' fonds, waardoor het rendement niet te groot is - maar de risico's zijn ook een stuk kleiner.
Oud 12-03-2005, 22:16
sebastiaan1987
sebastiaan1987 is offline
als je gewoon voor jezelf een beetje wil beleggen. wel zelfstandig dat je alles zelf kunt bepalen. vanaf hoeveel geld moet je dan gaan denken.
ik hoor dat honderd euro te weinig is..
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 09:42
iamcj
iamcj is offline
Als je je heel goed in allerlei bedrijven verdiept is er geld te verdienen middels aandelen.

Verder ben ik door middel van analyse tot de conclusie gekomen dat op welk moment je ook inlegt (AEX) er altijd 50% kans is op een stijging en 50% kans op een daling net als in een willekeurige reeks. Weet jij toch juist de AEX te voorspellen, neem dan opties, dan is je rendement veel hoger.

Aangezien de kansen 50/50 zijn, heeft 50% van de mensen geluk en 50% niet.

De wereldeconomie groeit nog steeds waardoor de totale waarde van alle bedrijven stijgt en er dus een stuwende kracht omhoog onder de beurs zit. Jij betaald echter netjes geld aan de bank voor iedere transactie die je doet waardoor je gemiddeld per saldo op 0 uitkomt.

Technische analyse is ook zo'n leuke, het lijkt namelijk te werken omdat je het in 50% van de gevallen goed doet.

Verkopen bij 5% verlies en verkopen bij 10% werkt ook niet, aangezien je in minder dan 50% van de gevallen die 10% zal halen en dus meer verlies hebt en per saldo je transactiekosten kwijt bent.

Wat wel werkt is je inzet verdubbelen iedere keer als de beurs daalt, moet je alleen genoeg geld hebben. Als je met 100 euro begint, moet je toch wel een miljardje achter de hand hebben en dan nog kun je de boot ingaan.

Op basis van het 50% principe heb ik wel een strategie ontwikkeld die zou moeten werken alleen heb ik er 20000 euro voor nodig en ja, die heb ik niet. En als ik ze had weet ik niet of ik het erop zou wagen.

Mijn eerste transacties waren ook succesvol, maar toen brak het jaar 2000 aan en ben ik een jaar de helft kwijt geraakt. Bij iedere transactie die je doet in een dalende beurs, verlies je gewoon een paar honder euro + je transactiekosten en dan gaat het heel hard.

China en Japan lenen geld aan Amerika zodat Amerika hun producten kan kopen, het geld dat ze daarmee verdienen, wordt weer aan Amerika geleend. Dat piramidespel (wat volgens mij de economie eigenlijk is) klapt een keer in elkaar. De olie raakt een keer op, zo komt er altijd voedingsbodem voor een daling en zie ik de beurs eigenlijk ook gewoon als een natuurlijk evenwicht. Dat is in principe voorspelbaar, maar je weet nooit hoe ver het daalt of stijgt en hoe lang dat duurt.

Conclusie, probeer wat spaargeld weg te zetten tegen een procentje of 8, dan heb je een heel mooi rendement wat je op de beurs nog maar moet zien waar te maken.
Oud 13-03-2005, 10:23
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
iamcj schreef op 13-03-2005 @ 10:42 :
Conclusie, probeer wat spaargeld weg te zetten tegen een procentje of 8, dan heb je een heel mooi rendement wat je op de beurs nog maar moet zien waar te maken.
Hmm, maarja, waar vind je tegenwoordig nog 8% rente....
Oud 13-03-2005, 11:28
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 13-03-2005 @ 10:42 :
(...)

Dat piramidespel (wat volgens mij de economie eigenlijk is) klapt een keer in elkaar. De olie raakt een keer op, zo komt er altijd voedingsbodem voor een daling en zie ik de beurs eigenlijk ook gewoon als een natuurlijk evenwicht. Dat is in principe voorspelbaar, maar je weet nooit hoe ver het daalt of stijgt en hoe lang dat duurt.

En wat is denk jij de reden dat geld op een spaarrekening rente oplevert?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:44
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 13-03-2005 @ 11:23 :
Hmm, maarja, waar vind je tegenwoordig nog 8% rente....
Vorig jaar een leuk bedrag tegen 9% (15 jaar lang) weggezet
Oud 13-03-2005, 14:45
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2005 @ 12:28 :
En wat is denk jij de reden dat geld op een spaarrekening rente oplevert?
Wie had het over ene spaarrekening
Reageren

Regels voor berichten