Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 21:07
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Hoi,

Ik zit er over na te denken om een nieuwe harde schijf te kopen, voor naast mijn huidige 160 GB Hitachi Deskstar 7K250. Deze schijf bevalt me goed, voor alles wat ik er mee doe (gamen, veel lezen en schrijven en multitasken) en dus ligt de keuze voor een tweede Hitachi deskstar 7K250 voor de hand.

Maar ik zag dat de DiamondMax10 van Maxtor ook behoorlijk populair is en misschien inmiddels al een stuk beter is dan mijn Hitachi schijf. Hierdoor twijfel ik of ik niet een betere koop zou kunnen doen met deze Maxtor. Ook kom ik nog af en toe de DiamondMax9 tegen maar het lijkt me dat dit een oudere rij is dan de DiamondMax10...?

Goed, het komt er op neer dat ik een SATA-schijf zoek van ongeveer 160 GB voor mijn ASRock K8S8X moederbord, tot zo'n 90 a 100 €. Wat is op het moment de beste koop voor mij?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2005, 22:00
Jolt
Jolt is offline
Ach een heel groot verschil zit er niet in. Zoek maar eens revieuws op, sommige zijn net 2 db stiller of 0,1 ns sneller.

Ik zou het gewoon zo doen, wil je RAID setup gaan maken?De Hitachi, anders Maxtor Diamond 10.
Oud 17-03-2005, 23:11
phoxetis
phoxetis is offline
't is allebei kut. Koop dan de hitachi, die hebben tenminste nog enig prestatievermogen
Oud 17-03-2005, 23:17
M@rco
M@rco is offline
Maxtor Diamondmax 10.

Los van het feit dat ie nieuwer en sneller is dan de Hitachi: ik heb zelf ondervonden dat als je twee exact dezelfde schijven tegelijk draait (in mijn geval toevallig 2x Hitachi 7K250), je een heel hinderlijk geluid krijgt. Een soort "pulserend" geluid, dat wordt veroorzaakt doordat je twee dezelfde schijven hebt die bijna op hetzelfde toerental draaien, maar toch niet helemáál (ze draaien nooit precies 7200rpm); dat verschil daartussen veroorzaakt een zwaar irritant geluid (althans, dat is de uitleg die ik vond op SPCR). En geloof me, dat wil je niet Ik werd er gek van, nieuwe Hitachi schijf omgeruild voor een Samsung en het geluid was weg.
Oud 17-03-2005, 23:31
Verwijderd
Nou, de prestaties van die Maxtor Dmax10 zijn niet 'een stuk' hoger dan die Hitachi. Het ontloopt elkaar echt niet veel. Die Deskstar 7K250 is nog steeds een topschijf die echt supergoede prestaties levert in het desktop-ATA-segment: alleen de WD Raptor en de Maxtor MaXline III zitten er écht boven qua prestaties. De Dmax10 zit eigenlijk nog in hetzelfde segment. Het scheelt niet meer dan een paar procent.

Van dat pulserende geluid heb ik nog nooit gehoord, terwijl ik genoeg computers heb gezien waar twee identieke schijven in draaiden - en ik ben erg kritisch qua geluid. Ik zou dus voor nog een Deskstar gaan. In elk geval niet een Diamondmax9 die zijn gewoon qua prestaties, geluidsniveau en warmte verouderd en niet echt meer serieus te nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:44
M@rco
M@rco is offline
Hmm, ik ben toch niet de enige

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=17784

Nou ja, ik ben ook wel een enorme zeikerd qua geluid.

Laatst gewijzigd op 17-03-2005 om 23:46.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:47
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-03-2005 @ 00:17 :
Maxtor Diamondmax 10.

Los van het feit dat ie nieuwer en sneller is dan de Hitachi: ik heb zelf ondervonden dat als je twee exact dezelfde schijven tegelijk draait (in mijn geval toevallig 2x Hitachi 7K250), je een heel hinderlijk geluid krijgt. Een soort "pulserend" geluid, dat wordt veroorzaakt doordat je twee dezelfde schijven hebt die bijna op hetzelfde toerental draaien, maar toch niet helemáál (ze draaien nooit precies 7200rpm); dat verschil daartussen veroorzaakt een zwaar irritant geluid (althans, dat is de uitleg die ik vond op SPCR). En geloof me, dat wil je niet Ik werd er gek van, nieuwe Hitachi schijf omgeruild voor een Samsung en het geluid was weg.
uhmm pulserend geluid

*ff luisteren*

nope niets te horen.... toch 4x dezelfde schijf
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:48
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 18-03-2005 @ 00:44 :
Hmm, ik ben toch niet de enige

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=17784

Nou ja, ik ben ook wel een enorme zeikerd qua geluid.
Ik ook en ik denk eerder dat die gast gewoon iets fout doet.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 23:50
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-03-2005 @ 00:48 :
Ik ook en ik denk eerder dat die gast gewoon iets fout doet.
mja de raid verkeerd over de ide kanalen verdelen ofzo...

ik heb nu raid 1 + 0 en echt nergens last van
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 08:33
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Zo, uiteenlopende meningen zo te zien. Ik heb niet echt nagedacht over een RAID-opstelling, maar als je hier mee snelheid kan winnen (of ander voordeel kunt behalen d.m.v. een andere RAID-opstelling) vind ik het wel in het voordeel van die Hitachi-schijf spreken.

Dat "pulserende" geluid is wel een raar probleem maar ik lees hier dat anderen er eigenlijk geen last van hebben en zelf moest ik denken aan servers, waar vaak ook dezelfde schijf een aantal maal inzit. Weliswaar zijn dit dan vaak typische serverschijven, maar het idee is hetzelfde.

Zelf ga ik gevoelsmatig voor de Hitachi schijf, omdat ik veel problemen bij anderen heb gezien met Maxtor schijven en er zelf ook wel eens mee in aanraking ben gekomen. Maar misschien is zo'n nieuwe lijn dan wel weer heel goed, die DiamondMax10 wordt ook veel verkocht.

Overigens las ik in een review in de PCM dat de WD Raptor de beste SATA-schijf is volgens hun, maar dat is een serverschijf en daar heb ik geen behoefte aan. Tweede is de DiamondMax10 en derde de Seagate Barracuda 7200.8. Dat spreekt toch wel in het voordeel van de Maxtor zou ik zeggen.

Is er voor de rest geen andere schijf van mijn budget die jullie me aanraden?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 09:26
Jolt
Jolt is offline
Western Digital is een dure en kleine maar snelle schijf, leuk voor de OS op te zetten of zo. En daarbij wordt hij ook vrij warm.
Oud 18-03-2005, 09:39
real.scary
real.scary is offline
hm dat over het geluid kan verdubbelen ja, als beide golven precies hetzelfde zijn en de fase dus ook, krijg je een verdubbeling van het geluid.
goed een schijf van zelfde type zal nooit precies hetzelfde draaien maar misschien wel dicht in de buurt, ik zou dus voor een andere gaan ( heb zelf een seagate barracuda 7200.7 160gig en bevalt erg goed )
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:27
Verwijderd
WD Raptor is een mooie, snelle schijf die voor zijn toerental helemaal niet bijzonder warm wordt. Het scheelt wel iets met 7200 tpm-schijven maar de verschillen zijn erg klein. Verder is ook het geluidsniveau iets hoger maar nog steeds niet wereldschokkend hoger dan 7200 tpm-schijven. Of je zo'n Raptor ernaast wilt leggen is helemaal je eigen keus, bedenk wel dat je dan met maximaal een capaciteit van 74 GB zit en dat je bijna drie keer zoveel per megabyte betaalt als bij een gewone schijf.

Ik heb toevallig gister net een review gelezen van die nieuwe Seagate Barracude 7200.8 en dat schijnt ook best een snelle schijf te zijn: groot (320 GB), stil en blijft erg koel. Qua prestaties zit alleen de MaXLine III er echt boven, het is een veilige en goede keus. Maar je kunt ook evengoed een DMax10 kiezen.

Je ziet, vraag tien mensen en je krijgt tien verschillende antwoorden
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:32
M@rco
M@rco is offline
Mja, dat is het ook een beetje met die harde schijven, het maakt tegenwoordig niet zo gek veel verschil welke je kiest. De één zweert bij Seagate, de ander is WD fan en weer een ander wil alleen maar Maxtor.
Oud 18-03-2005, 10:39
Verwijderd
Inderdaad

En je hebt natuurlijk ook altijd nog een categorie l33t h4x0r kiddo's die maar blijven zeiken dat Hitachi 7K250-schijven zo onbetrouwbaar zijn, omdat ze vijf jaar geleden een keer een Deathstar 75GXP hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 11:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Maxtor DM10 en Hitachi 7K250+ zijn goede schijven. De Maxtor DM10 is een native Serial ATA schijf die ook NCQ (Native Command Queueing) ondersteunt. Dat doet de Hitachi 7K250 schijf niet naar mijn weten. Kies welke goedkoper is van de twee, maakt niet veel uit.

Koop echter geen Maxtor DiamondMax 9 of WD Caviar/Seagate. WD Raptor is een heel ander type is een ander segment. Dat is ook meer een serverschijf die op IOps gericht is. Sequential lees/schrijf snelheden (hetgeen belangrijker is voor desktop) maakt het weinig uit. Gewoon een normale desktop schijf kopen dus, tenzij je specifieke afwijkende wensen hebt.
Oud 18-03-2005, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-03-2005 @ 12:13 :
Koop echter geen (...) WD Caviar/Seagate.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 12:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Beide merken bieden schijven die onderdoen tegenover de concurrentie, op vrijwel alle punten. Alleen de Seagate kan nog op geluidsproductie en energieverbruik scoren, maar vergeleken bij de huidige concurrentie is dat verschil erg klein.

Seagate (P)ATA schijven zijn gewoon vreselijk verouderd. Serial ATA gaat nog wel, mede omdat het een native SATA schijf is.

En nee, een echte miskoop kun je niet doen. Tenzij je teveel betaald voor een schijf dan, maar de huidige Hitachi / Maxtor DM10 schijven zijn dé keus.
Oud 18-03-2005, 12:32
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje naar warmteproductie kijk. Omdat Speedfan op het moment temperaturen aangeeft van 55, 38 en 33 graden terwijl ik alleen een beetje zit te surfen en MSN-en, vind ik dat al vrij warm en let ik er dus wel redelijk op. Niet dat ik last heb van instabiliteit of zo, maar het lijkt me ook niet gunstig voor de levensduur van onderdelen.

Omdat de schijven elkaar blijkbaar toch niet echt veel ontlopen, denk ik dat het verstandig is dan maar met een grote boog om het mogelijke probleem van 2x dezelfde Hitachi schijf heen te lopen. Echter, daarmee verdwijnen dus wel mijn RAID-mogelijkheden, begrijp ik. Mis ik daarmee echt een behoorlijke snelheidsboost of valt dat wel mee?

Overigens ontlopen de twee schijven elkaar ook qua prijs niet veel in de Tweakers pricewatch dus dat is wel mooi meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 12:52
M@rco
M@rco is offline
RAID0 moet je sowieso niet doen, beperkte snelheidswinst (het is eigenlijk alleen leuk als je aan video-editing doet ofzo, of als je heel de dag games speelt) terwijl je risico op dataverlies met een factor 2 toeneemt; RAID0 gebruikt als het ware je twee schijven als één schijf, dus er hoeft maar iets fout te gaan met één van de schijven óf de RAID controller (komt ook nog wel eens voor, vooral met crappy onboard controllers) en je bent AL je data kwijt. Niet doen dus, tenzij je regelmatig backups maakt van je belangrijke bestanden.

Laatst gewijzigd op 18-03-2005 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Het risico op dataverlies is helemaal niet groter. Hetzelfde risico heb je als je twee losse schijven hebt. Alleen als 1 kapot gaat ben je wel de data op beide schijven kwijt, dat is het hele verhaal.

33 graden is koel te noemen, aangenomen dat de temperatuur in je kast niet veel koeler dan 28 graden zal zijn. Je kunt beter kijken naar de Delta (temperatuur van HDD minus de omgevingstemperatuur, dus het temperatuurverschil zeg maar). Als 28 graden je kast temperatuur is en je schijven zijn 33 graden, is dat dus een heel lage delta.

Striping heeft wel degelijk voordelen. Als je in zit over 2 schijven qua warmteproductie, zorg dan zat ze niet tegen elkaar aan zitten. Dus b.v. een set om ze in je 5,25 bays te monteren, dan zit er veel ruimte tussen de schijven. Eventueel een fan erop om ze nog extra koel te houden, op 7V ofzo.
Oud 18-03-2005, 13:45
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-03-2005 @ 14:02 :
Het risico op dataverlies is helemaal niet groter. Hetzelfde risico heb je als je twee losse schijven hebt. Alleen als 1 kapot gaat ben je wel de data op beide schijven kwijt, dat is het hele verhaal.
Ja, dan is het risico dus wel groter. Je zegt het zelf al, als 1 van beide schijven kapot gaat dan ben je de data op BEIDE schijven kwijt. Het risico dat je al je data kwijtraakt is dus twee keer zo groot als met twee losse schijven. Daar kan er ook best 1 van stuk gaan, maar hoe vaak gebeurt het dat twee harde schijven tegelijkertijd de geest geven? Verder kun je een losse schijf nog in een andere computer stoppen en er zo je data vanaf halen (als bijv. je OS dusdanig vernaggeld is dat het niet meer opstart), met een RAID volume gaat dat ook al niet.

Striping heeft idd wat voordelen, maar die zijn beperkt. Bij normaal gebruik zijn de voordelen helemaal niet zo groot, áls ze er al zijn, terwijl je dus wel een hoger risico loopt. Ik blijf erbij, RAID hoort gewoon niet thuis in een normale desktopcomputer; de enige uitzondering zou RAID1 kunnen zijn, maar vrijwel niemand zal dat gebruiken vanwege de 100% disk overhead.
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-03-2005 @ 14:02 :
Als je in zit over 2 schijven qua warmteproductie, zorg dan zat ze niet tegen elkaar aan zitten. Dus b.v. een set om ze in je 5,25 bays te monteren, dan zit er veel ruimte tussen de schijven. Eventueel een fan erop om ze nog extra koel te houden, op 7V ofzo.
Hm, volgens mij valt dat wel mee, mits de airflow in je kast OK is. Ik heb een Hitachi en een Samsung recht boven elkaar zitten, komen beide niet boven de 35 graden uit

Laatst gewijzigd op 18-03-2005 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 19:12
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
M@rco schreef op 18-03-2005 @ 14:45 :
Ik heb een Hitachi en een Samsung recht boven elkaar zitten, komen beide niet boven de 35 graden uit
vertrouw jij die sensortjes .......?
Oud 18-03-2005, 19:16
M@rco
M@rco is offline
Ja hoor
Oud 18-03-2005, 20:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik heb goede ervaringen met beide HDD's, dus laat het vooral van de prijs afhangen
Reageren

Regels voor berichten