Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 13:56
Ramble On
Ramble On is offline
Ik zit erover na te denken na mn vwo (ik zit nu in de 6e) Spaans te gaan studeren aan de UvA. Is hier iemand die Spaans studeert en daar het een en ander over kan vertellen (vind je het leuk, saai, moeilijk)? En wat kan ik precies verwachten van een taal studeren? Moet je veel boeken lezen of leer je vooral spreken etc. En heeft iemand iets te melden over de beroepsperspectieven?
Oud 25-01-2005, 16:02
Jeopardize
Jeopardize is offline
Volgens mij wordt Spaans door veel mensen naast een andere studie gedaan
Oud 25-01-2005, 17:32
Verwijderd
Wat ik in een ander topic heb gezegd:
Citaat:
doezel schreef op 21-01-2005 @ 20:29 :
Ik heb wel eens met een tolk gepraat en die zei dat met Spaans je eigenlijk niet zo veel kans heb op een job want dat ze in België toch nog vooral engels, frans en duits vragen. Maar ja, je moet doen waar je zin in hebt natuurlijk
En wat perseus heeft geantwoord hierop:
Citaat:
perseus schreef op 22-01-2005 @ 14:49 :
^Om even te reageren op wat hierboven staat: Spaans wordt ontzettend veel gesproken, er is weliswaar niet zoveel vraag naar Spaanse tolken in België, maar de TS zou ook buiten België werk kunnen zoeken. Bovendien leert men bij een universitaire letterenstudie niet tolken, als ik het goed heb.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:01
Ramble On
Ramble On is offline
Ik woon in Nederland, even voor de duidelijkheid.
Oud 26-01-2005, 19:12
shy gurl
shy gurl is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 26-01-2005 @ 18:01 :
Ik woon in Nederland, even voor de duidelijkheid.
Spaans is ook een wereldtaal..dus het lijkt mij dat er wel vraag naar is. Het is de taal die het meest gesproken wordt na Engels..
Oud 27-01-2005, 16:49
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
shy gurl schreef op 26-01-2005 @ 20:12 :
Spaans is ook een wereldtaal..dus het lijkt mij dat er wel vraag naar is. Het is de taal die het meest gesproken wordt na Engels..
Ja daar dacht ik zelf dus ook al aan
Maar Duits bijvoorbeeld schijn je meer mee te kunnen omdat Duitsland Nederland's grootste handelspartner is.
Oud 09-02-2005, 19:10
shy gurl
shy gurl is offline
Je kan ook in Groningen (weet niet waar je woont...) Romaanse taal en cultuur studeren. Dan kies je een thuistaal, voor jou dan waarschijnlijk Spaans, en nog een andere taal die je ook redelijk diep uit spit (volgens mn decaan). Dan heb je in ieder geval niet alleen Spaans en heb je misschien meer kans op een beroep.
Misschien heb je hier nog iets aan:
http://studiekeuze.schoolweb.nl/ople...ngTaalID=15468
Oud 23-02-2005, 18:28
Crazyfist
Crazyfist is offline
Als je een taal en cultuurstudie doet wordt je heel erg breed opgeleid. De master die je kiest na je bachelor zorgt ervoor dat je nog breder wordt opgeleid en uiteindelijk ben je zo op erg veel verschillende manieren inzetbaar en zal er ook veel vraag zijn naar jou. Het is niet waar dat veel studenten een taal en cultuurstudie naast hun gewone studie doen. Het zijn er maar een paar die dat kunnen. Een taal en cultuurstudie kost erg veel tijd, dus dat kan je echt niet zomaar naast iets anders doen.
Oud 24-02-2005, 18:41
Ramble On
Ramble On is offline
eindelijk weer es een reactie
dankjewel.
ik heb de keus zo'n beetje wel gemaakt nu (maar ik ben een enorme twijfelaar en ik heb al zo'n 8 keer 'de keus gemaakt' ).
Oud 26-02-2005, 18:17
brittje
brittje is offline
Hey!
Zit zelf ook in de 6e en twijfel ook over Spaans.
Nu ga ik op de open dag van universiteit Antwerpen op 19 maart kijken, want daar kun je gemakkelijk een dubbel-talen studie doen. Dan wordt het voor mij Spaans en Duits...
Misschien is dat ook wel iets voor jou??
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:00
Breg
Breg is offline
ik wil kijken of het mogelijk is om naast geschiedenis, Spaans te studeren (in Leiden). Maar misschien is dat wel heel erg veel
Oud 26-02-2005, 20:59
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
brittje schreef op 26-02-2005 @ 19:17 :
Hey!
Zit zelf ook in de 6e en twijfel ook over Spaans.
Nu ga ik op de open dag van universiteit Antwerpen op 19 maart kijken, want daar kun je gemakkelijk een dubbel-talen studie doen. Dan wordt het voor mij Spaans en Duits...
Misschien is dat ook wel iets voor jou??
Hm twee talen tegelijk (sowieso twee studies tegelijk) doen is niets voor mij, want ik ben best lui
Ik zit ook nog te denken aan Europese Studies met als variant (wat als rode draad door je studie loopt) Spaans. Maar Europese Studies is misschien toch wat te breed, omdat je ook nog wat van rechten, economie en geschiedenis krijgt.
Anders maar gewoon Spaans dus.
Oud 28-02-2005, 13:22
Crazyfist
Crazyfist is offline
Ik denk zelf, zoals ik al eerder zei, dat het vrijwel onmogelijk is om naast een taal nog een andere studie te doen. Het kan vast wel, maar je wilt niet weten hoe druk je het dan krijgt...
Oud 13-03-2005, 17:23
Litmanen
Litmanen is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 26-02-2005 @ 21:59 :

Ik zit ook nog te denken aan Europese Studies met als variant (wat als rode draad door je studie loopt) Spaans. Maar Europese Studies is misschien toch wat te breed, omdat je ook nog wat van rechten, economie en geschiedenis krijgt.
Bedoel je Europese Studies aan de UvA? Dat doe ik ook. Als je Spaans als variant kiest, krijg je genoeg Spaans, want je kan net zoveel taalverwervings-modules kiezen als bij de studie Spaanse taal en cultuur. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je rechten en economie krijgt. Het ligt er maar aan wat je erbij kiest. Europese geschiedenis krijg je wel sowieso, maar dat is juist erg handig.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 18:09
Verwijderd
Citaat:
shy gurl schreef op 26-01-2005 @ 20:12 :
Sterker nog: Spaans wordt meer gesproken dan Engels. Echter wordt het Engels meer in de handel en in het internationale onderwijs en de internationale wetenschap gebruikt dan Spaans, zeker wat Nederland en België betreft. Bovendien is wat Ramble On zelf al opmerkte zeker waar: Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Er is vrijwel geen handel met Spanje. Aan het beheersen van Spaans specifiek heb je dus vrijwel niets in Nederland, er is vrijwel geen vraag naar.

Graag wil ik benadrukken wat ik eerder al heb gepost: de TS zou buiten Nederland en België (voornamelijk in de mediterrane landen) werk kunnen zoeken. Bovendien is het niet zo dat je met een universitaire studie wordt opgeleid tot tolk of iets dergelijks, het is een wetenschappelijke studie met, naast taalverwerving, veel cultuur-historische en literaire achtergronden (hoewel dat in Nederland betrekkelijk nog wel meevalt). Als je Spaans wilt tolken, kun je beter een HBO-opleiding kiezen die opleidt tot tolk.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Ramble On schreef op 26-02-2005 @ 21:59 :
Hm twee talen tegelijk (sowieso twee studies tegelijk) doen is niets voor mij, want ik ben best lui (...)
Ik weet eigenlijk niet of Romaanse talen echt zwaar is, maar ik ben eens voorgelicht door een docent Italiaans die dat had gestudeerd in Luik, hij doceert nu aan de universiteit van Leiden.

Het was werkelijk waar een verschrikkelijk verhaal. Het begon met de mededeling dat er twee soorten motivatie zijn om Italiaans te gaan studeren: positieve en negatieve. Hij had zelf voor Romaanse talen in Luik gekozen, maar wist toen nog niet dat hij naast Spaans nog een andere Romaanse taal moest kiezen. Op het laatste moment heeft hij toen maar voor Italiaans gekozen. Zijn motivatie was dus negatief. Wat hij hier in godsnaam mee wilde zeggen, weet ik niet.

De rest van zijn verhaal was ook vreselijk, hij heeft in een uur tijd eigenlijk twintig keer herhaald dat in het Italiaans de medeklinkers meer nadruk krijgen dan de klinkers, met een stuk of drie voorbeelden ('mamma' bijv. dient te worden uitgesproken als 'mmmammmmmah' en niet als 'maaamaaa'). Het eind van zijn verhaal ging over wat er kenmerkend is aan de studie Italiaans zoals die in Leiden wordt aangeboden. Hij sprak zichzelf hierbij bijna constant tegen en hij werd door bijna alle aanwezigen steeds weer op zijn fouten gewezen.

Kortom; hij maakte een verschrikkelijk domme indruk, terwijl hij die studie met succes heeft afgerond en nu zelfs docent in Leiden is. Maar goed, hij is uiteraard maar één van de velen...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 20:06
Verwijderd
Ik zit er ook aan te denken om volgend jaar Spaans te gaan studeren. Ik studeer nu IB&L in Groningen, en dit bevalt tot nu toe erg goed. Echter, ik wil de Spaanse taal graag beter leren, vandaar dat ik het er graag naast wil doen. Ik weet alleen nog niet of daar mogelijkheden voor zijn in Groningen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 13:02
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Litmanen schreef op 13-03-2005 @ 18:23 :
Bedoel je Europese Studies aan de UvA? Dat doe ik ook. Als je Spaans als variant kiest, krijg je genoeg Spaans, want je kan net zoveel taalverwervings-modules kiezen als bij de studie Spaanse taal en cultuur. Daarnaast hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je rechten en economie krijgt. Het ligt er maar aan wat je erbij kiest. Europese geschiedenis krijg je wel sowieso, maar dat is juist erg handig.
Ja dat bedoel ik!
Sterker nog, ik heb me ook al opgegeven voor deze studie dus dit topic kan eigenlijk wel dicht tenzij er nog andere mensen zijn die er iets aan hebben.
Ik ga dan in ieder geval Spaans als variant kiezen.
Wat heb jij als variant/minors gekozen eigenlijk?
Verder iedereen bedankt voor de reacties
Oud 15-03-2005, 15:40
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Je kan ook bij veel studies Spaans als keuzevak nemen, misschien ook handig?
Oud 15-03-2005, 15:43
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 15-03-2005 @ 16:40 :
Je kan ook bij veel studies Spaans als keuzevak nemen, misschien ook handig?
Lees jij eens goed
Oud 15-03-2005, 22:43
Litmanen
Litmanen is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 15-03-2005 @ 14:02 :
Ja dat bedoel ik!
Sterker nog, ik heb me ook al opgegeven voor deze studie dus dit topic kan eigenlijk wel dicht tenzij er nog andere mensen zijn die er iets aan hebben.
Ik ga dan in ieder geval Spaans als variant kiezen.
Wat heb jij als variant/minors gekozen eigenlijk?
Verder iedereen bedankt voor de reacties
Ik doe als variant economie. Volgend jaar ga ik ook Spaans doen, de rest weet ik nog niet helemaal zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten