Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2005, 09:33
Verwijderd
De vader van een vriend van mij is overleden,,, en nou vraag ik me eigenlijk af: hoe kan ik hem het beste helpen, want ik weet het eigenlijk niet zo goed
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 09:53
RIV
RIV is offline
een tijdje geleden is de vader van mijn beste vriend ook overlededen..

1 Troost em
2 Zeur nergens over door,
als je vraagt of hij bevoorbeeld zin heeft om vanmiddag te komen en hij zegt dat hij niet kan, ga dan niet vragen waarom niet, want dit betekent meestal geen zin. Zeuren kan je op zo'n moment sowieso niet gebruiken =p
3 Geef em zoveel mogelijk aadacht als die nodig heeft, maar zorg dat je het merkt als die alleen wel zijn en laat em dan ook alleen.
4Bescherm em tegen anderen, ik weet niet hoe oud die is,maar stel dat mensen op school vervelend doet, zorg dan dat ze daar mee stoppen, want dat kan je op zo'n moment niet gebruiken.

khoop dat ik je hiermee goed geholpen heb
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 10:12
Verwijderd
Citaat:
RIV schreef op 02-04-2005 @ 10:53 :
een tijdje geleden is de vader van mijn beste vriend ook overlededen..

1 Troost em
2 Zeur nergens over door,
als je vraagt of hij bevoorbeeld zin heeft om vanmiddag te komen en hij zegt dat hij niet kan, ga dan niet vragen waarom niet, want dit betekent meestal geen zin. Zeuren kan je op zo'n moment sowieso niet gebruiken =p
3 Geef em zoveel mogelijk aadacht als die nodig heeft, maar zorg dat je het merkt als die alleen wel zijn en laat em dan ook alleen.
4Bescherm em tegen anderen, ik weet niet hoe oud die is,maar stel dat mensen op school vervelend doet, zorg dan dat ze daar mee stoppen, want dat kan je op zo'n moment niet gebruiken.

khoop dat ik je hiermee goed geholpen heb
Dank je wel
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 10:16
coopergirl
coopergirl is offline
Zeg tegen hem dat je de situatie behoorlijk lastig vindt, dat je hem wel graag wìlt helpen maar je niet weet hoe..

- Ga in ieder geval niet zeggen dat je weet hoe hij zich voelt, want indien je niet iets dergelijks hebt meegemaakt kun je dat niet weten
- Blijf steunen, en niet na een weken ermee stoppen. Het is mens eigen om na een relatief korte periode op te houden met kaartjes sturen, steun bieden etc.
- Zorg dat je hem niet gaat ontlopen. Sommige mensen weten niet wat te doen en gaan om die reden iemand 'vermijden'.

Er zijn informatieve boeken met betrekking tot rouwverwerking, alle fasen worden uitgelegt (Ontkenning, boosheid, marchanderen, depressie, acceptatie e.d. Niet alle stadia hoeven voor te komen, en ook niet per se in bovenstaande volgorde).

Take care,
Oud 02-04-2005, 10:34
Verwijderd
Wat coopergirl zegt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 17:37
Lelle_*
Lelle_* is offline
Mensen denken altijd dat rouwen om een ouder (of iets dergelijks) na een paar maanden weer over is, maar dat is dus absoluut niet zo. Haak niet af, na een tijdje. Het zal uiteraard na een tijd wel beter gaan, maar het blijft moeilijk. Soms wordt het zelfs erger.

Stuur hem af en toe lieve kaartjes als je niet weet wat je moet zeggen. Een kaartje of iets dergelijks geeft aan dat je hem graag wilt steunen. Vraag hem wat hij het liefste heeft. Wil hij praten, tv kijken, huilen, of wat dan ook. Het draait om wat hij wil.

Sterkte.
En veel succes.

Kheb het zelf meegemaakt, als je vragen hebt, mag je me een pm sturen
Oud 02-04-2005, 18:27
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Praat er over met hem.
Maar drang niet aan.
Oud 02-04-2005, 19:53
Yerli
Yerli is offline
Maak in ieder geval duidelijk dat jij er voor hem/haar bent en ook zult zijn als diegene je nodig heeft.

En inderdaad al het bovenstaande
Reageren

Regels voor berichten