Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2005, 21:35
jeffke15
jeffke15 is offline
hey ik heb morgen se informatica

nou krijgen we een opdracht over primaire partities en secundaire partities en logische stations en 16/32 ntfs partities e.d.
kan iemand mij dit effe uitleggen aub?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 10:49
T_ID
T_ID is offline
hmm, 'educated guess': je primaire partitie is degene waarvan je OS draait.
Oud 22-03-2005, 13:19
IvdSangen
IvdSangen is offline
Traditioneel gezien kan je maar 4 partities gebruiken. Dit soort partities noemen we primaire partities. Later, toen men meer partities nodig had/wilde hebben, heeft men secundaire of extended (uitgereide) partities bedacht. Een extended partitie bestaat zelf weer uit meerdere logische stations, die door het OS als aparte partities worden herkend. Ik weet even niet hoeveel logical disks je per extended partitie kunt hebben, maar je kan er een flink aantal maken.

16/32 Bits heeft te maken met de manier waarop de boekhouding van de data op het filesystem verloopt. Een filesystem bestaat uit meerdere sectoren en de partitietabel is een tabel die van iedere sector bijhoudt welke data er op staat. Des te meer sectoren je hebt, des te groter wordt je partitietabel. Zo is de evolutie van 12-bits, naar 16-bits, naar 32-bits filesystems verlopen. (NTFS is trouwens per definitie 32-bits).

NTFS staat voor New Technology Filesystem (NT is afgeleid van Windows NT) en dit is een filesystem gebruikt door Windows OS'en met de NT kernel. (NT,2000,XP) Het verschil met FAT32 is dat er vooral meer beveiliging in zit. Waar je bij FAT als user alle data op je pc vrijelijk ter beschikking hebt kan hier bij NTFS beperkingen op worden gezet, wat wel noodzakelijk is voor een server OS.

Beetje duidelijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten