Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2005, 13:23
lonelynessy
lonelynessy is offline
De stelling waarover we op school moeten discussiëren is; de school moet meer aandacht besteden aan het tegenhouden van dikker wordend nederland
denk dan aan bv snoepautomaten weg en meer sport op school.

Wat vind je van deze stelling? wat zijn je argumenten hierover?

Ik hoop dat ik wat argumenten kan gebruiken in de discussie
bij voorbaat dank!!!
Oud 19-03-2005, 13:36
Mara
Mara is offline
Ik vind de titel wat onduidelijk. Ik dacht nu dat het een feit was zeg maar, dat je een artikel/onderzoek had waarover je een discussie wou voeren.

Misschien kan je beter:
Stelling: De school moet overgewicht kinderen voorkomen
doen?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:38
Counterfeit
Counterfeit is offline
ik vind het bullshit, het is je eige verantwoording om voldoende beweging te krijgen zodat je niet alleen maar vet op slaat. Bij mij op school is het wel zo dat de vette hap net zo duur is als broodjes gezond enzo. lijkt me een goed id om die goedkoper te maken dan die snacks.
Oud 19-03-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 19-03-2005 @ 14:36 :
Ik vind de titel wat onduidelijk. Ik dacht nu dat het een feit was zeg maar, dat je een artikel/onderzoek had waarover je een discussie wou voeren.

Misschien kan je beter:
Stelling: De school moet overgewicht kinderen voorkomen
doen?
Ik vind die stelling niet beter
Ik zou zeggen:
Scholen moeten overgewicht bij kinderen voorkomen.

[edit] Ooh, die 'doen' hoort niet bij de stelling Sorry [/edit]

Tot op zekere hoogte ben ik het daar wel mee eens. Scholen moeten kinderen gezond eten aanbieden, niet alleen ongezond eten, en kinderen moeten een soort voorlichting krijgen over gezond en ongezond eten. Maar wat die kinderen vervolgens eten of wat hun ouders hen te eten geven is geen fout van de school.

Laatst gewijzigd op 19-03-2005 om 13:40.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:52
Gothic
Gothic is offline
Meer sport aanbieden op school vind ik een goed plan. Krijg je een beetje het idee wat ze in Amerika doen.
Oud 19-03-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 19-03-2005 @ 14:52 :
Meer sport aanbieden op school vind ik een goed plan. Krijg je een beetje het idee wat ze in Amerika doen.
Idd, meer sport is wel een goed idee. En ook wat beter, iets gerichter misschien. Bij mij op school deden ze altijd maar wat, dat was nooit leuk. In sommige landen heb je echt competities die heel belangrijk zijn, echt evenementen, dat is wel leuk. Dat spoort kinderen misschien ook wat meer aan hun best te doen, want ze willen natuurlijk winnen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:55
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2005 @ 14:54 :
Idd, meer sport is wel een goed idee. En ook wat beter, iets gerichter misschien. Bij mij op school deden ze altijd maar wat, dat was nooit leuk. In sommige landen heb je echt competities die heel belangrijk zijn, echt evenementen, dat is wel leuk. Dat spoort kinderen misschien ook wat meer aan hun best te doen, want ze willen natuurlijk winnen.
Op de basisschool heb je dat bv wel. School voetbal/basketbal/korfbal...
Oud 19-03-2005, 13:58
Vice
Vice is offline
Meer sport hoeft van mij niet. Iedergeval niet verplicht. Ik kan me voorstellen dat het voor jongeren die een hekel aan sport hebben een ramp is.
Ik ben meer voor gezond voedsel. En dan niet alleen broodje gezond, maar ook zakjes fruit inplaats van frituurzooi.
Oud 19-03-2005, 14:35
-(L)-
Citaat:
Dikke/flinke kinderen hebben meestal een hekel aan sport. En of ze echt intensief deelnemen aan de (extra) gymlessen lijkt me niet zo moeilijk te bedenken. Dan kunnen ze beter een sport buiten school gaan doen, die ze leuk vinden. Bovendien is de gymles op school niet echt intensief. Je beweegt een beetje, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 14:40
-(L)-
Citaat:
Vice schreef op 19-03-2005 @ 14:58 :
Meer sport hoeft van mij niet. Iedergeval niet verplicht. Ik kan me voorstellen dat het voor jongeren die een hekel aan sport hebben een ramp is.
Dikke kinderen zullen het inderdaad niet leuk vinden om in een kort broekje en t-shirtje te moeten sporten, en dan ook nog bekeken (en uitgelachen) worden door de rest van de klas. Ik had in de onderbouw een meisje in de klas die meer dan 100kg weegt, iedereen bekeek haar tijdens gym en er werd zelfs om gelachen als ze bijvoorbeeld een stuk rende. Door meer gymlessen te gaan invoeren gaan dat soort kinderen alleen maar meer smoesjes bedenken om niet mee te hoeven doen.

Gezonder voedsel lijkt me dus een stuk effectiever.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 19-03-2005 @ 15:35 :
Dikke/flinke kinderen hebben meestal een hekel aan sport. En of ze echt intensief deelnemen aan de (extra) gymlessen lijkt me niet zo moeilijk te bedenken. Dan kunnen ze beter een sport buiten school gaan doen, die ze leuk vinden. Bovendien is de gymles op school niet echt intensief. Je beweegt een beetje, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Dat kon bij mij op school; een sport kiezen die je leuk vond. Ik had een hekel aan balsporten (zie geen diepte, en dus kreeg ik altijd ballen tegen m'n neus of ik schrok van een bal waarvoor schrikken helemaal niet nodig was) dus koos ik voor fitness. Dat vond ik echt heel fijn, en met mij meer mensen. Zo had ik dus wél zin in gym, ineens, terwijl ik dat nooit gehad had daarvoor. Ik begrijp ook niet waarom scholen geen sportclubs opzetten, voor verschillende sporten, dat zie je in heel veel landen en dat werkt heel goed. Kinderen kunnen kiezen voor een sport die zij leuk vinden, en vervolgens komen ze in een groep met andere kinderen die ook die sport leuk vinden. Wanneer scholen dan competities met elkaar gaan organiseren, geven kinderen zich nog meer, precies wat je moet hebben. Met gezond eten alleen kom je er écht niet.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 14:55
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2005 @ 15:54 :
Dat kon bij mij op school; een sport kiezen die je leuk vond. Ik had een hekel aan balsporten (zie geen diepte, en dus kreeg ik altijd ballen tegen m'n neus of ik schrok van een bal waarvoor schrikken helemaal niet nodig was) dus koos ik voor fitness. Dat vond ik echt heel fijn, en met mij meer mensen. Zo had ik dus wél zin in gym, ineens, terwijl ik dat nooit gehad had daarvoor. Ik begrijp ook niet waarom scholen geen sportclubs opzetten, voor verschillende sporten, dat zie je in heel veel landen en dat werkt heel goed. Kinderen kunnen kiezen voor een sport die zij leuk vinden, en vervolgens komen ze in een groep met andere kinderen die ook die sport leuk vinden. Wanneer scholen dan competities met elkaar gaan organiseren, geven kinderen zich nog meer, precies wat je moet hebben. Met gezond eten alleen kom je er écht niet.
Hehe idd beiden. Dit sport systeem is in de VS allang gewoon maar eveneens is het daar gewoon tussendoor naar snack kraampjes te lopen om je vol te proppen.
Oud 19-03-2005, 15:21
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
ja ik ben vóór!
op mijn middelbare school waren er alleen maar vette happen, snacks, snoep,chips te koop enz.
het vette eten word je op deze manier gewoon opgedrongen!
als je dat eens vervangt voor broodjes gezond, appels etc.
dan gaan mensen veel sneller gezond eten kopen, of nemen de mensen eindelijk weer eens wat van huis mee i.p.v hun brood weg te flikkeren
Oud 19-03-2005, 16:03
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 19-03-2005 @ 15:40 :
Gezonder voedsel lijkt me dus een stuk effectiever.
Dit hebben ze dus al vaak geprobeerd en dat werkt niet, mensen kopen geen appels of ander fruit. En zeker niet als ze kunnen kiezen. En zelfs ook niet als ze alleen gezonde dignen kunnen kopen...

Er is altijd wel een winkel met lekkere dingen vlakbij school en niet te spreken over de karretjes die langskomen in de pauzes.
Oud 19-03-2005, 16:09
Mara
Mara is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 19-03-2005 @ 15:55 :
Hehe idd beiden. Dit sport systeem is in de VS allang gewoon maar eveneens is het daar gewoon tussendoor naar snack kraampjes te lopen om je vol te proppen.
Ja, maar nu kan je kiezen Als je er vervolgens voor kiest om een bak patat achterover te werken is dat jouw keuze
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 16:24
-(L)-
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2005 @ 15:54 :
Ik weet er alles van. Maar met gezond eten kom je al een heel eind. Met gymles waar je tegenop ziet kom je niet echt verder. Helaas is het niet op alle scholen mogelijk zelf een sport te kiezen, dat zou de zaak inderdaad veranderen. Maar toch vind ik 2 uur per week gym genoeg. Het gaat tenslotte om school, en niet om sport.

Ik heb 't zelfde probleem als jij trouwens, ik zie ook geen diepte.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 16:28
-(L)-
Citaat:
Gothic schreef op 19-03-2005 @ 17:03 :
Dit hebben ze dus al vaak geprobeerd en dat werkt niet, mensen kopen geen appels of ander fruit. En zeker niet als ze kunnen kiezen. En zelfs ook niet als ze alleen gezonde dignen kunnen kopen...

Er is altijd wel een winkel met lekkere dingen vlakbij school en niet te spreken over de karretjes die langskomen in de pauzes.
Als er ook gezonde dingen worden verkocht heb je in ieder geval de gelegenheid om te kiezen waardoor de verantwoordelijkheid bij je zelf ligt. (Op middelbare scholen zitten heus geen kleine kinderen meer, dus leerlingen zijn oud genoeg om die verantwoordelijkheid te dragen). Het gaat mij erom dat er ook scholen zijn die alleen maar ongezonde dingen verkopen, dan is het logisch dat leerlingen dat soort dingen kopen, aangezien er geen andere keuze is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 19-03-2005 @ 17:28 :
Als er ook gezonde dingen worden verkocht heb je in ieder geval de gelegenheid om te kiezen waardoor de verantwoordelijkheid bij je zelf ligt. (Op middelbare scholen zitten heus geen kleine kinderen meer, dus leerlingen zijn oud genoeg om die verantwoordelijkheid te dragen). Het gaat mij erom dat er ook scholen zijn die alleen maar ongezonde dingen verkopen, dan is het logisch dat leerlingen dat soort dingen kopen, aangezien er geen andere keuze is.
't Probleem is vooral dat dat niet werkt. Jongeren kiezen niet voor de appel, maar gaan vaak voor de kroket... Voorlichting lost dat misschien al wat op. Daarnaast vind ik 2 uur gym ook wel genoeg, maar daarnaast moet er de keuze kunnen zijn om makkelijk en goedkoop en léuk na school te kunnen sporten, zondat dat dit je overgang naar een volgende klas kan beinvloeden. Er moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat gezond eten en voldoende sporten belangrijk is. Ik heb dat signaal nooit ontvangen van school... (Maar wel van mijn ouders, gelukkig, en daarnaast kom ik niet snel aan, gelukkig.)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 17:13
-(L)-
Citaat:
Andijvie schreef op 19-03-2005 @ 17:41 :
't Probleem is vooral dat dat niet werkt. Jongeren kiezen niet voor de appel, maar gaan vaak voor de kroket...
Dat kan best zo zijn, maar door ze niet eens de mogelijkheid te bieden iets gezonds te kunnen kiezen, wordt het natuurlijk helemaal problematisch. Er zullen ook genoeg leerlingen zijn die wel voor iets gezonds kiezen (of het ongezonde op deze manier beperken door het af te wisselen). En ja, leerlingen die gewoon de hele dag vet willen eten, die heb je altijd en overal, dat moeten ze dan maar zelf weten. Maar meestal zijn dat kinderen die niet snel dik worden. Ik weet bijna zeker dat dikke/flinke kinderen er zeker gebruik van zullen maken iets gezonds te kiezen als dat verkocht wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 17:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 19-03-2005 @ 16:21 :
als je dat eens vervangt voor broodjes gezond, appels etc.
dan gaan mensen veel sneller gezond eten kopen, of nemen de mensen eindelijk weer eens wat van huis mee i.p.v hun brood weg te flikkeren
in een ideaalsituatie misschien, maar zo is het niet.
onze school heeft ook een tijdje de proef ingesteld om appels, broodjes ed. te verkopen. Vette happen verkopen ze uberhaupt al niet. De appels konden ze na de pauze gewoon weggooien, want niemand kocht ze. Ook de broodjes waren niet bepaald populair, hoewel dat ook door de prijs kwam. Iedereen gooide alsnog z'n eten weg en ging naar de supermarkt om daar wat te halen. Ik denk dus dat gezonde dingen op school verkopen echt helemaal niks uit maakt.
Oud 19-03-2005, 17:51
Verwijderd
Leren dat je jezelf in bedwang moet houden met eten is onderdeel van je opvoeding. Je ouders horen je bij te brengen dat je jezelf niet ongecontroleerd moet volproppen maar dat je soms moet wachten tot het eten, of dat je soms niets moet eten omdat het gewoon ongezond is. Als het goed is ontwikkel je dan een beetje gezond dieet tijdens je leven zodat je niet eenzijdig eet en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Enfin, het belang van goede voeding hoef ik niet aan te tonen.

Als je het leren wat goede voeding is beschouwt als opvoeding (en dat doe ik) dan is het dus logisch dat die opvoedingstaak ook door de school wordt uitgevoerd. Het gaat mij net iets te ver om alle frisdrank- en snoepautomaten op school te verbieden, maar er zou wel veel aandacht moeten zijn voor gezonde voeding en je kunt best proberen ongezond eten en snoepen te ontmoedigen, bijv. door fruit goedkoper te maken en op meer plekken te verkopen en snoep duurder en op minder plekken te verkopen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 17:52
gurl19
gurl19 is offline
Je moet het probleem bij het begin aan pakken. De basisschool!! Je moet kleuters een complimentje geven als ze iets gezonds meegeven. Dat vinden ze zo leuk. Als ze iets gezonds bij zich hebben zijn ze helemaal trots op zichzelf etc.

Verder kun je het best verplichten of motiveren dat kinderen gezond trakteren. Een stokje met verschillende stukjes fruit zoals meloen, aardbei, druiven enzovoort doet het ook heel goed bij de kinderen. Of je kunt ook leuke combinaties maken met snoep en fruit.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je het kinderen moet leren om in te zien waarom gezond eten belangrijk is. Jongeren hebben zichzelf al te veel verkeerd gedrag aangeleerd, wat vaak moeilijker is om af te leren. Dus ik vind dat het wel een taak is van de basisschool.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 18:44
Verwijderd
Ik vind het een beetje simpel om te zeggen dat de school daar iets aan moet veranderen.

Natuurlijk kunnen ze hier wel deel aan bijdragen, maar ik ben van mening dat de uiteindelijke zorg voor gezond eten toch wel bij de ouders ligt; bij de opvoeding.

Zij kunnen je toch bijbrengen dat je normaal ontbijt, dat je lunch mee naar school krijgt van ze, of dat je het normaal vindt je eigenlijk brood mee naar school te nemen, en zij kunnen er voor zorgen dat je genoeg beweging krijgt, en genoeg gezond eet.

Ik heb zo geleerd om gewoon te ontbijten, brood mee te nemen en s avonds gezond avond te eten. Natuurlijk heb ik ook wel eens een snack op school gekocht, maar toch wel in een hele kleine mate.
En ook nu, ik koop bijna nooit iets ongezonds op school, in tegenstelling tot vele andere mensen van de opleiding.

Natuurlijk kan school wel bijdrage aan genoeg gym lessen, en aan minder snoep automaten en minder ongezonde, goedkope dingen op school.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 19:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 19-03-2005 @ 18:52 :
Je moet het probleem bij het begin aan pakken. De basisschool!! Je moet kleuters een complimentje geven als ze iets gezonds meegeven. Dat vinden ze zo leuk. Als ze iets gezonds bij zich hebben zijn ze helemaal trots op zichzelf etc.

Verder kun je het best verplichten of motiveren dat kinderen gezond trakteren. Een stokje met verschillende stukjes fruit zoals meloen, aardbei, druiven enzovoort doet het ook heel goed bij de kinderen. Of je kunt ook leuke combinaties maken met snoep en fruit.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je het kinderen moet leren om in te zien waarom gezond eten belangrijk is. Jongeren hebben zichzelf al te veel verkeerd gedrag aangeleerd, wat vaak moeilijker is om af te leren. Dus ik vind dat het wel een taak is van de basisschool.

hmm, dat vind ik eigenlijk niks.
Een kleuter heeft echt geen inbreng over wat er mee naar school wordt genomen en wat niet. Dan krijgt een kleuter die toevallig een ouder heeft die gezond eten meegeeft allemaal complimentjes, terwijl een kind dat ongezond spul van z'n ouders meekrijgt niks te horen krijgt? Alsof het kind d'r wat aan kan doen.

Ook die traktaties: het is leuk geprobeerd, maar er blijven altijd ouders die daar niet aan meedoen. En als kind zie je dan echt wel dat je klasgenootjes blijer zijn met dat zakje chips van je vriendinnetje dan met jouw stokje met stukjes fruit (*spreekt uit ervaring*)
Oud 19-03-2005, 19:44
Verwijderd
Precies. Bovendien, het is helemaal niet dat incidentele zakje chips bij wijze van tractatie waar kinderen dik van worden. Het heeft dus weinig zin om proberen in te spelen op de emoties van kinderen door ze bijv. een complimentje te geven als ze iets gezonds mee naar school brengen, want daardoor leren ze niet waarom het goed is en inderdaad, zoals Balance zegt, kinderen smeren in de regel écht niet hun eigen bammetjes op de basisschool.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-03-2005 @ 20:00 :

Ook die traktaties: het is leuk geprobeerd, maar er blijven altijd ouders die daar niet aan meedoen. En als kind zie je dan echt wel dat je klasgenootjes blijer zijn met dat zakje chips van je vriendinnetje dan met jouw stokje met stukjes fruit (*spreekt uit ervaring*)
Nou mijn vrienden praten nog steeds over de zelfgepukte appels die ze kregen toen ik 14 jaar geleden naar mijn huidige woonplaats verhuisde
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:18
Verwijderd
Ik denk dat je een gezondere levensstijl moet stimuleren door bijvoorbeeld te zorgen dat er in schoolkantines alleen gezonde dingen te krijgen zijn. Sporten moet je goedkoper maken maar niet verplicht stellen. Gewoon dat je steeds voor een periode van 3 maanden een sport kiest en daar op in gaat. Zo heb je dus dat als iemand na die 3 maanden een andere sport kan kiezen die hem/haar leuker lijkt of verder kan gaan met de sport waar hij al mee bezig is.

Zo kan je dus kiezen voor een sport waar je goed in bent, en de meeste mensen vinden een sport waar ze goed in zijn leuker dan een 'normale' gymles.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:20
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
lonelynessy schreef op 19-03-2005 @ 14:23 :
De stelling waarover we op school moeten discussiëren is; de school moet meer aandacht besteden aan het tegenhouden van dikker wordend nederland
denk dan aan bv snoepautomaten weg en meer sport op school.

Wat vind je van deze stelling? wat zijn je argumenten hierover?

Ik hoop dat ik wat argumenten kan gebruiken in de discussie
bij voorbaat dank!!!
Vind ik ook, en ik vind ook dat we meer dingen moeten doen waarmee je echt het lichaam kunt trainen. Dus bijv dingen als fitness en dat soort dingen en zo. En minder dingen als balsporten... want ja, als je daar slecht in bent blijf je slecht en kun je ook niet goed meedoen en helpt het helemaal niet! snap je? Ik doe bijv. nooit goed mee met voetballen en basketbal... ik wil wel, maar ja... ik kan nooit bijhouden waar the hell de bal nu weer is?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:23
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
inderdaad, en waarom kan je op school nooit trainen in de sporten die je leuk vindt en zo? waarom altijd dat domme gym, en dan moet je maar wat debiels doen. ik vind ook dat het in amerika een veeeeeeel beter systeem is qua sport op school dan,

en weg met alle troep uit de kantine, niet alleen verkopen ze snoep, junkfood, frituur, chips, etc... je hebt geen eens gezonde keuzes!! het is, ongezond... of ongezond?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:26
Briseïs
Briseïs is offline
Als je naar mijn oude school kijkt, wat ze aan eten aanbieden: een snoepautomaat met marsen enzo en dingen als roze koeken, gevuldige koeken, speculaas. Het gezondste wat je kun krijgen is een evergreen
Dan zit je toch mooi als je je brood bent vergeten.
Oud 19-03-2005, 20:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2005 @ 18:51 :
Leren dat je jezelf in bedwang moet houden met eten is onderdeel van je opvoeding. Je ouders horen je bij te brengen dat je jezelf niet ongecontroleerd moet volproppen maar dat je soms moet wachten tot het eten, of dat je soms niets moet eten omdat het gewoon ongezond is. Als het goed is ontwikkel je dan een beetje gezond dieet tijdens je leven zodat je niet eenzijdig eet en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Enfin, het belang van goede voeding hoef ik niet aan te tonen.
Okay, dus als je thuis hebt geleerd om gezond te eten. En stel je vergeet je eten naar school te nemen. Moet je dan maar een hele dag gaan uithongeren en koppijn krijgen alleen maar omdat de school geen gezonde keuzes aan biedt? Snap je wat ik bedoel. Ik bedoel, we krijgen geen eens een keuze! Maar ja, ik verhonger dus best wel vaak daar... Maar ik had liever dat ik daar bijv. een banaan ofzo kon kopen!

En over het sporten. Ik vind dat er echt variatie op school moet komen, en dat je niet gedwongen moet worden onderdelen te doen die niet wil doen. Ik bedoel, als je iets leuk vindt... dan doe je toch veel beter mee? En dan is het toch veel beter voor je. Dat vind ik dus echt. Gym van nu slaat echt nergens op. Sorry, maar welke mongool heeft het vak gym in Nederland bedacht? Ik bedoel... gym is wel goed en zo, maar op de manier waarop het nu wordt uitgevoerd. Het is gewoon amateursniveau.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:29
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 21:27 :
Okay, dus als je thuis hebt geleerd om gezond te eten. En stel je vergeet je eten naar school te nemen.
Maar ja hoe vaak vergeet je nou om eten mee naar school te nemen? Ik bedoel bij mij is/ was dat wel echt iets standaards, net zoals ik mijn agenda altijd mee nam bijwijze van
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:29
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Alex schreef op 19-03-2005 @ 21:18 :
Ik denk dat je een gezondere levensstijl moet stimuleren door bijvoorbeeld te zorgen dat er in schoolkantines alleen gezonde dingen te krijgen zijn. Sporten moet je goedkoper maken maar niet verplicht stellen. Gewoon dat je steeds voor een periode van 3 maanden een sport kiest en daar op in gaat. Zo heb je dus dat als iemand na die 3 maanden een andere sport kan kiezen die hem/haar leuker lijkt of verder kan gaan met de sport waar hij al mee bezig is.

Zo kan je dus kiezen voor een sport waar je goed in bent, en de meeste mensen vinden een sport waar ze goed in zijn leuker dan een 'normale' gymles.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-03-2005 @ 21:29 :
Maar ja hoe vaak vergeet je nou om eten mee naar school te nemen? Ik bedoel bij mij is/ was dat wel echt iets standaards, net zoals ik mijn agenda altijd mee nam bijwijze van
Nou ja, 1 keer per week ofzo? Ik voel me dan echt zo klote... als ik 8 uur zonder eten zit, op een klein ontbijtje... je kunt je echt niet concentreren. Dan moet je gewoon studeren, leren, werken en zo terwijl je je hartstikke zwak voelt en koppijn hebt. Ja ik weet niet, ik kan niet goed tegen een lage bloedspiegel... komt denk ik omdat ik gewend ben heel frequent te eten. Toen ik een dag (behalve ontbijt en savonds laat om 11 uur) niets had gegeten... was ik echt zoooooooooooooooooooo ziek. Ik ben nog nooit zo ziek geweest in mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-03-2005 @ 21:26 :
Als je naar mijn oude school kijkt, wat ze aan eten aanbieden: een snoepautomaat met marsen enzo en dingen als roze koeken, gevuldige koeken, speculaas. Het gezondste wat je kun krijgen is een evergreen
Dan zit je toch mooi als je je brood bent vergeten.
Idd. Bij ons is het gezondste een appelflap...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 20:59
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2005 @ 18:51 :

Als je het leren wat goede voeding is beschouwt als opvoeding (en dat doe ik) dan is het dus logisch dat die opvoedingstaak ook door de school wordt uitgevoerd. Het gaat mij net iets te ver om alle frisdrank- en snoepautomaten op school te verbieden, maar er zou wel veel aandacht moeten zijn voor gezonde voeding en je kunt best proberen ongezond eten en snoepen te ontmoedigen, bijv. door fruit goedkoper te maken en op meer plekken te verkopen en snoep duurder en op minder plekken te verkopen.
Juist,
ben het volledig met je eens.

Wat ze bijvoorbeeld ook kunnen doen is bijvoorbeeld flesjes water goedkoper maken, nu we het toch hebben over die frisdrank automaten.
Op mijn school kost een flesje water ( Evian ) €1,15
en een blikje fernandes of cola €0,70.
Nou.. geloof me, ik drink echt dol graag water hoor!
maar in zo'n situatie ga ik dan toch echt voor de fernandes of cola, want lekker smaken doen ze toch wel hoor!
Oud 19-03-2005, 21:00
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 19-03-2005 @ 21:59 :

Nou.. geloof me, ik drink echt dol graag water hoor!
maar in zo'n situatie ga ik dan toch echt voor de fernandes of cola, want lekker smaken doen ze toch wel hoor!
heh... ooit van de wc gehoord?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 21:03
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 21:27 :
Okay, dus als je thuis hebt geleerd om gezond te eten. En stel je vergeet je eten naar school te nemen. Moet je dan maar een hele dag gaan uithongeren en koppijn krijgen alleen maar omdat de school geen gezonde keuzes aan biedt? Snap je wat ik bedoel. Ik bedoel, we krijgen geen eens een keuze! Maar ja, ik verhonger dus best wel vaak daar... Maar ik had liever dat ik daar bijv. een banaan ofzo kon kopen!
Als je een beetje gelezen had, dan had je gelezen dat ik helemaal niet pleit voor afschaffing van 'normaal' eten op school (zoals broodjes en snacks). Het mag alleen wel ontmoedigd worden, bijvoorbeeld door het op minder plekken te verkopen. Het moet echter wel bereikbaar blijven. Ik ben niet zo'n voedselnazi die mensen wil dwingen om gezonde dingen te eten. Je moet nog wel de keuzemogelijkheid hebben zowel 'ongezond' als 'gezond' te eten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 21:04
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-03-2005 @ 22:03 :
Als je een beetje gelezen had, dan had je gelezen dat ik helemaal niet pleit voor afschaffing van 'normaal' eten op school (zoals broodjes en snacks). Het mag alleen wel ontmoedigd worden, bijvoorbeeld door het op minder plekken te verkopen. Het moet echter wel bereikbaar blijven. Ik ben niet zo'n voedselnazi die mensen wil dwingen om gezonde dingen te eten. Je moet nog wel de keuzemogelijkheid hebben zowel 'ongezond' als 'gezond' te eten.
haha sorry... ik had alleen het bovenste stukje gelezen en had geen zin om het daarna niet meer te posten majah... maakt niks uit. het was dus niet echt een reactie op jou maar gewoon op zn geheel

Maar wat wel was... je pleitte niet voor afschaffing van gezond eten... maar ook niet voor aanschaffing van gezond eten! En dat vind ik wel echt heeeeeeeeeeeeeel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 22:47
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 22:00 :
heh... ooit van de wc gehoord?
Sorry..maar dat vind ik echt smerig..
Daarmee wil ik niet zeggen dat het water niet goed zou zijn..
maar de gedachte erachter... Drinken in de wc van je school

En daarbij komt ook..Dat je niet de enige zal zijn die met z'n mond aan zo'n ding gaat lopen drinken
Oud 19-03-2005, 22:56
Roos
Roos is offline
Citaat:
Nou tot nu toe helpt het niks: de meeste dikke kinderen wonen toch echt in Amerika
Oud 20-03-2005, 00:35
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 19-03-2005 @ 23:47 :
Sorry..maar dat vind ik echt smerig..
Daarmee wil ik niet zeggen dat het water niet goed zou zijn..
maar de gedachte erachter... Drinken in de wc van je school

En daarbij komt ook..Dat je niet de enige zal zijn die met z'n mond aan zo'n ding gaat lopen drinken
Oh, ik hang er niet aan met mijn mond. Das echt ranzig. Maar ik vul mijn flesje ermee.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 00:36
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2005 @ 23:56 :
Nou tot nu toe helpt het niks: de meeste dikke kinderen wonen toch echt in Amerika
komt nite door het sportbeleid op school
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 00:52
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 20-03-2005 @ 01:35 :
Oh, ik hang er niet aan met mijn mond. Das echt ranzig. Maar ik vul mijn flesje ermee.
Jah..Maar wie zegt dat mensen zo even onschuldig zijn als jouw .

Maar even serieus..je hebt soms echt van die jongens op m'n school, die er zo vies uit zitten te drinken

Walgelijk echt.

dus ik ben echt nog steeds van mening dat water veel en veel goedkoper mag
Oud 20-03-2005, 08:45
Verwijderd
Om even iets over het gezonde voedsel op school te zeggen :

Bij mij op school kon je tot voor de kerst vakantie elke dag iets uit de frituur halen in de kantine. Ze hebben ook wel eens bakjes yogurth gehad maar daar waren ik en mijnv riend de enige afnemer van .

De oplossing : gezonder voedsel dan de frituur.

Ze verkopen nu 4 dagen in de week broodjes gezond (best groot) voor 1 euro per stuk. Het zijn gewoon lekkere broodjes die best vullen.

Daarnaast heb je op vrijdag een broodje shoarma wat opzich wel gezonder is dan een broodje kroket en op maandag heb je een kaas-ui broodje.

Bij ons op school verkopen de broodjes gezond echt super goed! Je moet snel zijn want anders zijn ze op...

Het is niet dat wij niets anders qua snack-winkeltjes in de buurt hebben.. We hebben 2 snackbars, een AH en een ijscoman voor de deur staan (bij wijze van spreken).

Ik denk dat gezondvoedsel dus wel degelijk helpt!

Daarnaast hebben wij 2x per jaar SOK, dat is Sport Orientatie en Keuze. Je kiest dan voor 3 weken een sport (oa, golf, fitness, duiken, capoeira, squash, tennis, roeien, kanoën, boksen, atletiek) en dan maak je daar kennis mee. Dát zijn de leukste weken van het jaar . Ook denk ik dat eigen invulling van de gymles een hoopt oplevert bij de motivatie. Als je zelf mag bepalen wat je wil doen dan doe je toch iets wat je leuk vindt?

Dus als je anti-balspelen bent dan doe je dat gewoon niet, ja misschien aan het einde 10 minuutjes trefbal maar voor de rest kan je het bij ons op school altijd zelf indelen wat je doet .
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 11:30
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 20-03-2005 @ 01:52 :
Jah..Maar wie zegt dat mensen zo even onschuldig zijn als jouw .

Maar even serieus..je hebt soms echt van die jongens op m'n school, die er zo vies uit zitten te drinken

Walgelijk echt.

dus ik ben echt nog steeds van mening dat water veel en veel goedkoper mag
Hoezo onschuldig? Ik doe dit niet voor anderen... maar ik wil die gore bacterieen niet aan mijn mond hebben?

Waarom zou het goor zijn je flesje ermee te vullen? Je raakt die kraan toch niet aan? En als je het eerst laat spoelen, spoelen die bacterien wel weg.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 11:48
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 20-03-2005 @ 12:30 :
Hoezo onschuldig? Ik doe dit niet voor anderen... maar ik wil die gore bacterieen niet aan mijn mond hebben?

Waarom zou het goor zijn je flesje ermee te vullen? Je raakt die kraan toch niet aan? En als je het eerst laat spoelen, spoelen die bacterien wel weg.
Jaaah Hoor
Dus je wilt zeggen dat als je je flesje ermee vult,
dat het heel veel uitmaakt?

En dat je door 1 keer spoelen alle bacterie weg krijgt

Niets voor niets bestaan er schoonmaak middelen

PS. Met dat onschuldig bedoel ik..niet iedereen doet het zo netjes om water in een flesje te vullen, maar die hangen eraan
Oud 20-03-2005, 11:50
Verwijderd
Citaat:
wr_faya schreef op 20-03-2005 @ 12:48 :
Jaaah Hoor
Dus je wilt zeggen dat als je je flesje ermee vult,
dat het heel veel uitmaakt?

En dat je door 1 keer spoelen alle bacterie weg krijgt

Niets voor niets bestaan er schoonmaak middelen

PS. Met dat onschuldig bedoel ik..niet iedereen doet het zo netjes om water in een flesje te vullen, maar die hangen eraan
Wat is er goor aan je flesje vullen bij de kraan op de wc? Doe ik ook altijd.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 12:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 22:04 :
Maar wat wel was... je pleitte niet voor afschaffing van gezond eten... maar ook niet voor aanschaffing van gezond eten! En dat vind ik wel echt heeeeeeeeeeeeeel belangrijk.
Hij zegt dat ie normaal voedsel op school (zoals broodjes) niet wil afschaffen. Dan is dat normale voedsel toch al aanwezig? Van aanschaffing hoeft dan toch helemaal geen sprake meer te zijn?

En ik betwijfel het hoeveel mensen er hier elke dag gezond een appeltje of een broodje kaas zouden gaan kopen als dat op hun school werd aangeboden. Op mijn school werkte dat echt totáál niet. Nou kan mijn school heel goed een uitzondering zijn, maar ik denk dat het meerendeel allemaal mooie theorieën heeft die in de praktijk wel heel anders uitkomen.
Oud 20-03-2005, 12:11
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 20-03-2005 @ 12:50 :
Wat is er goor aan je flesje vullen bij de kraan op de wc? Doe ik ook altijd.
Nou..zoals ik al eerder zei..
Er zullen mensen zijn die met hun mond aan zo'n kraan hangen..
Geloof me...ben ik zelf getuige van geweest..Smerig gewoon

Regels voor berichten