De preciese benaming weet ik niet. Maar ik had laatst een gesprek met mijn docent over dit boek, omdat hij vond dat een dergelijk boek wat te moeilijk was voor een vier vwo leerling. Hij dacht dat ik de strekking niet begreep. Dus ik vertelde hem wat ik uit het verhaal kon opmaken:
Kesey probeert mijn zijn creatie van de inrichting het beeld neer te zetten van de Amerikaanse maatschappij in de tijd van de 'flower power'. Hij laat zien dat een hogere macht alles en iedereen regeert. Dat blok dat Chief Bromden (zo heet die Indiaan als ik het mij goed herinner) optilt zou dan ook symbool kunnen staan voor het verzet dat steeds sterker wordt. Je zou kunnen stellen dat McMurphy de soort van 'hippies' (in iedergeval mensen die zich afzetten tegen de gevestigde heerschappij) moet voorstellen en dat de inrichting en zijn ambtenaren die gevestigde heerschappij zijn. Tegens wiens absolute macht niets in te brengen is.
Dat maakt volgens mij het boek meer een schreeuw van frustratie tegen de maatschappij dan een psychologische roman. Ze zullen nog wel een mooi woord hebben gevonden voor zo'n genre, maar dat ken ik niet

of kom ik nu niet op.