Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2005, 13:11
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Laatst dacht ik eraan: Ik schrijf, maar wat wil ik ermee?
Het viel me in ieder geval op dat ik, als ik terugkijk op het begin, een hoop heb geleerd en al min of meer een eigen stijl heb ontwikkeld. Tot nu toe is het voor mij altijd een hobby geweest, maar ik denk dat ik er toch wel meer mee wil gaan doen. Gericht schrijven. Hoe zit dat bij jullie?

Hoe ervaren jullie je eigen schrijven en hoe zien jullie je toekomst als schrijver?

Lijkt me echt eens interessant om te polsen.
Oud 27-03-2005, 13:18
I C U
I C U is offline
Schrijven is voor mij een hobby, een manier om mijn gevoelens kwijt te kunnen. Of ik er later iets mee wil doen, weet ik niet, dat zien we dan wel. Ik wil eerst een goede opleiding hebben gehad, zodat ik niet volledig afhankelijk ben van wat ik eventueel zou kunnen verdienen met schrijven.
Verder merk ik ook wel dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld (soort van), en ik ben zeker kritischer geworden mbt allerlei teksten (mede dankzij Letteren), ik vind niet snel meer iets helemaal geweldig.
Oud 27-03-2005, 13:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Toen ik zes was, schreef ik mijn eerste verhaal. Al vrij snel daarna was ik ervan overtuigd dat ik beroemd zou worden.

Nu weet ik ook wel dat het niet zo gemakkelijk is om beroemd te worden, en misschien ook wel helemaal niet zo leuk, maar toch heeft die gedachte me altijd op de been kunnen houden. Het was mijn reden om te leven.
Ik weet niet of ik ooit een boek zal schrijven of dat het altijd gewoon een hobby zal blijven, iets waarin ik mijn gedachtes en gevoelens kwijt zal kunnen, maar ik zal toch wel altijd blijven schrijven.

En wat de toekomst brengt, dat weet ik sowieso niet echt... Ik ga Literatuurwetenschap studeren, maar wat je daarmee kunt bereiken?
Oud 27-03-2005, 14:08
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
I C U schreef op 27-03-2005 @ 14:18 :
Schrijven is voor mij een hobby, een manier om mijn gevoelens kwijt te kunnen. Of ik er later iets mee wil doen, weet ik niet, dat zien we dan wel. Ik wil eerst een goede opleiding hebben gehad, zodat ik niet volledig afhankelijk ben van wat ik eventueel zou kunnen verdienen met schrijven.
Verder merk ik ook wel dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld (soort van), en ik ben zeker kritischer geworden mbt allerlei teksten (mede dankzij Letteren), ik vind niet snel meer iets helemaal geweldig.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn
Oud 27-03-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Niets meer aan toe te voegen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 15:06
Verwijderd
Schrijven is voor mij een hobby, een manier om mijn gevoelens kwijt te kunnen. Of ik er later iets mee wil doen, weet ik niet, dat zien we dan wel. Ik wil eerst een goede opleiding hebben gehad, zodat ik niet volledig afhankelijk ben van wat ik eventueel zou kunnen verdienen met schrijven. Verder merk ik ook wel dat ik een eigen stijl heb ontwikkeld (soort van), en ik ben zeker kritischer geworden mbt allerlei teksten (mede dankzij Letteren), ik vind niet snel meer iets helemaal geweldig. ~ I C U

Mijns.

Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 15:33
Droomz
Droomz is offline
Ik zie mezelf niet echt als schrijver. Ik zie het als hobby. Om gevoelens en ideaalbeelden van mezelf kwijt te kunnen. Om mensen mee te laten lezen met wat ik over iets denk of vind.

En om iets moois te creëren met een zooi van letters en woorden.
Oud 27-03-2005, 16:29
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Ook niet zoveel meer aan toe te voegen.
Oud 27-03-2005, 16:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Over 'eigen stijl' gesproken...

Oud 27-03-2005, 16:37
Roosje
Roosje is offline
Oud 27-03-2005, 17:22
Anki
Anki is offline
Ik zie het als hobby, maar vooral om gewoon mijn gevoelens een keer echt goed kwijt te kunnen. Ik kan wel goed praten, maar dat is niet mijn sterkste kant om me eens goed uit te luchten. Dat kan ik door middel van schrijven wel....
Anki
Oud 27-03-2005, 18:06
alu_aapi
alu_aapi is offline
Ik ben van plan Nederlands te gaan studeren
Oud 27-03-2005, 18:29
Tovenaar
Tovenaar is offline
Het is een hobby, maar tegelijk nu al een werk. Hoewel het vak van journalist niet volledig overeenkomt met de schrijvende kunst, merk ik wel dat ik door mijn journalistieke opleiding en het schrijven van artikelen mezelf op papier beter kan verwoorden. Ik doe mijn opleiding met veel plezier, en ben ook naar mijn mening best geschikt om er een redelijke boterham mee te verdienen als ik ''volleerd'' journalist ben. Echter, de literaire ambitie overheerst, en ik ben zeker van plan minimaal een poging te wagen tot het uitbrengen van een boek. Het schrijven van verhalen bevalt me namelijk erg goed, jammer is alleen dat ik door drukte met de journalistiek er niet zoveel tijd voor kan vrijmaken als ik zou willen. Maar dat zal in de komende jaren beter gaan lukken, daar ben ik van overtuigd. En dan, who knows...in ieder geval zullen er genoeg stukjes tekst van ondergetekende op dit forum belanden!
Oud 27-03-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 27-03-2005 @ 17:33 :
Over 'eigen stijl' gesproken...

Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:20
reizer
reizer is offline
ik zie mezelf later op zich wel als schrijver, ik ben nu ook wel aan 2 boeken bezig, maar het werkt toch niet echt, want ik zet niet door, weet iemand een manier om zichzelf over te halen om wel door te zetten ;-) :-S ik schrijf denk ik nu meer voor de mensen van mijn leeftijd ma ik zou ook wel voor mensen van oudere leeftijd kunnen schrijven... ik doe het al vanaf dat ik 8 was, kleine verhaaltjes schrijven, ook dichten.
ik denk wel dat iedereen zijn eigen stijl heeft maar dat sommige mensen ook gewoon heel veel kunnen!
mij lijkt de studie journalistiek ook wel heel leuk, maar university college ook! dus miss kun je wat meer vertellen over je studie tovernaar?? thanx! :-D
Oud 27-03-2005, 19:24
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
reizer schreef op 27-03-2005 @ 20:20 :
weet iemand een manier om zichzelf over te halen om wel door te zetten
Zorg dat je verhaal altijd alle kanten op kan, dan kom je nooit vast te zitten.

Schrijven er hier nog ergens mensen een column in een blad of krant ofzo? Ik denk dat ik me daar ook eens op wil gaan werpen.
Oud 27-03-2005, 19:25
Gravin
Gravin is offline
Ik zie mezelf als een uitermate goede schrijfster. Ik ben met talent geboren en ik maak hier uitermate veel gebruik van. Ik post natuurlijk niet alles, omdat er meer mensen zijn die een kans verdienen hun verhaal hier neer te posten.

Ik ben er overigens van overtuigd dat ik later mijn brood zal gaan verdienen met schrijven. Hoe ver dit hele gebeuren nog in de toekomst ligt kan ik op dit moment niet voorspellen. Wellicht duurt het niet lang meer. Ik laat het jullie weten.

Maar voor dit zover is zal ik hier nog even rondneuzen, mijn kritiek uiten, want hier leren we immers allemaal van .

Liefs Gravin
Oud 27-03-2005, 19:26
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Gravin schreef op 27-03-2005 @ 20:25 :
*arrogante verhaal*

ik hou van je
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:27
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Sketch schreef op 27-03-2005 @ 20:26 :

ik hou van je
Oud 27-03-2005, 20:27
reizer
reizer is offline
ey ik vind dat je van jezelf wel kunt zeggen dat je jezelf een uitermate goede schrijven vindt, t klinkt wel hartstikke arrogant da wil k ook ff zeggen ma ieder ook zo zijn eigen smaak. ;-P haha

Zut Alors! zei::
Schrijven er hier nog ergens mensen een column in een blad of krant ofzo? Ik denk dat ik me daar ook eens op wil gaan werpen.

Dat wil ik ook wel eens weten!! lijkt me namelijk wel heel leuk!

maar weet je wat het is, ik kom niet vast te zitten en zit bordevol ideeen maar ik bent te lui om het allemaal uit te typen... want als ik het uittyp is het allemaal bij elkaar maar 2 paginas ofzo dus moet ik dr weer allemaal dingen bij verzinnen..., maar ik ben sowieso wel van plan om het door te zetten...!!!
ook al ben ik verschompeld en 80 enz enz...!! whaha ;-)
Oud 27-03-2005, 21:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zie mijzelf als een hobby-schrijver. Ookal zegt m'n beste vriendin dat ik schrijfster moet gaan worden 'omdat ik zulke gevoelige dingen kan schrijven'. Maar vriendinnen doen bijna altijd positief, en 'durven' niet echt kritiek te geven. Ookal ben ik niet zo'n type.
Al sinds dat ik een ukkie ben, schrijf ik. Begonnen bij 'beer' en zijn verjaardagsfeestje.

Ik merk dat ik mijn woordenschat erg vergroot en heel kritisch ben geworden nu ik schrijf. Ik verbeter dan ook graag verhalen en teksten van anderen. Vaak hoor ik dan commentaar van: "O, dat let ik nou eigenlijk nooit op..." Mijn nederlands repetities zijn dan ook meestal - gelukkig - foutlous. Kan ik mooi in andere dingen wat meer fouten maken.

Een boek zal ik misschien nooit schrijven, tenminste, voorlopig nog niet. Een verhalenbundel met meerdere verhalen lijkt me ook wel iets om naar te werken. Ik ben van plan om over een tijd, een paar van mijn mooiste verhalen te gaan 'bundelen' tot een boekje. Er zijn wel een paar mensen geinteresseerd, zoals een nederlands lerares bij mij op school.

Ik heb wel een eigen stijl, vind ik zelf. Hij verandert af en toe wel een beetje, maar mijn manier van schrijven blijft steeds hetzelfde. Ik vind het een fijne stijl persoonlijk. Mijn beste vriendin leest alles van mij, nou moest ze voor school zelf een verhaal schrijven, en hoe schreef ze die? In mijn stijl. Vond ik wel grappig om te zien.

Of ik goed ben, geen idee... Ik vind zelf dat het wel beter kan. Ik heb de neiging mijzelf te vergelijken met andere verhalen, maar dat is bijna niet te doen. De stijlen zijn vaak anders, waardoor ik soms denk dat ik heel slecht schrijf.
Ik ben meer voor de gevoelens, dromerig en doordacht.

Schrijven is mijn hobby. Wie weet groeit die hobby ooit uit tot mijn (tweede) werk, maar daar ga ik nu zeker nog niet van uit.

Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 21:04.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:16
Changshan
Changshan is offline
Ik zie mezelf vooralsnog als een 'gelegenheidsschrijver'. Als ik meer wil gaan presteren, moet ik mezelf er eerst toe zetten, minder lui te zijn en consequent afentoe een pagina vol te typen.

Voor zover ik al wel 'echt' geschreven heb, denk ik dat ik een redelijke schrijver ben. Ik heb meerdere malen te horen gekregen dat ik een Griekse stijl van schrijven heb, wat zou betekenen dat ik een mooie schrijfstijl heb met creatief gebruik van participia en andere in het Grieks zo mooi toegepaste begrippen. Door dat soort opmerkingen voel ik mij uiteraard gesterkt, en misschien zullen ze mij ooit wel tot het schrijven van meer stukjes(/stukken?) aanzetten.

Momenteel ben ik volledig onzeker over mijn toekomst; ik denk wel dat ik toch eerst iets anders ga studeren dan wat de letterenkant me biedt, maar weet nu totaal niet meer wat...
Oud 28-03-2005, 08:11
Type
Type is offline
vooralsnog is het een hobby, en ik wil er ook in zoverre mee verdergaan dat ik het als basis wil gebruiken voor het beroep dat ik later wil gaan doen.
Al die dingen die ik nu schrijf en goed / mooi genoeg vind, wil ik later namelijk gaan verfilmen, en ik heb voor mijn schrijf'kunsten' gekozen als toelatingsmogelijkheid tot een filmopleiding.
(helaas niet aan de NFTA dit jaar)

Het zijn allemaal beschrijvende scripts dus, mijn verhalen... Beelden in woorden, verder niets. Maar in mijn hoofd zijn ze altijd mooier
Oud 28-03-2005, 09:50
Verwijderd
Ik heb een kortstondige maar totaal mislukte carrière van jongerenjournalist bij een regionale krant achter me liggen. Ik was laks, mijn interview-collega's werden ontslagen en de organisaties waarmee we samenwerkten kregen geen subsidie meer. Zodoende is het nooit echt van de grond gekomen.

Er zijn een aantal interviews en columns van me in die krant verschenen, één keer zelfs een groot artikel op de voorpagina (over een touwtrekwedstrijd, jawel!). Ik vind het schrijven van die artikelen wel leuk, maar ik vind het niet fijn om mensen te interviewen of ondervragen. Ik denk daarom dat de journalistiek niet echt mijn ding zal worden.

Als alles goed gaat begin ik in september met afstuderen en ben ik begin 2006 klaar met mijn studie. Ik heb nog geen idee wat voor werk ik ga doen, maar ik hoop dat het wat met lettertjes te maken heeft. Ik doe nu correctie-werk bij voornoemde krant, maar het lijkt me ook wel fijn om zoiets voor een (literaire) uitgeverij te doen. Wie weet kan ik dan stiekem de manuscripten de ik lees onder een andere naam recenseren voordat ze uit zijn. Dat lijkt me namelijk ook wel fijn.

Verder blijf ik aanmodderen met mijn eigen verhalen en hoop ik dat die Brakke Hond (met consorten) ooit bijt. Ergens geloof ik er meestal wel in.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 18:48
reizer
reizer is offline
weet iemand dan misschien hoe kun je er voor zorgen dat een column ofzo in een btj een leuk blad of krant komt te staan??
Oud 28-03-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
reizer schreef op 28-03-2005 @ 19:48 :
weet iemand dan misschien hoe kun je er voor zorgen dat een column ofzo in een btj een leuk blad of krant komt te staan??
Chantage en bedreiging werken af en toe wel
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 19:54
Gravin
Gravin is offline
ik zou zeggen: gewoon goed zijn. Maar helaas heeft niet iedereen dat talent van moeder natuur mee gekregen
Oud 28-03-2005, 19:58
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
reizer schreef op 28-03-2005 @ 19:48 :
Ik zou gewoon net zo lang columns/teksten insturen tot ze er een plaatsen of todat ze een brievenbus met papierversnipperaar speciaal voor jou gaan plaatsen.

Dan probeer je gewoon een volgend blad
Oud 28-03-2005, 20:07
Roosje
Roosje is offline
O, en verder zie ik mezelf niet echt als schrijver/schrijfster.
Oud 28-03-2005, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Gravin schreef op 28-03-2005 @ 20:54 :
ik zou zeggen: gewoon goed zijn. Maar helaas heeft niet iedereen dat talent van moeder natuur mee gekregen

Citaat:
Zotje schreef: Ik zou gewoon net zo lang columns/teksten insturen tot ze er een plaatsen of todat ze een brievenbus met papierversnipperaar speciaal voor jou gaan plaatsen.

Dan probeer je gewoon een volgend blad
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 20:27
A Narrator
A Narrator is offline
Niet.
Oud 28-03-2005, 23:31
86dagreed
86dagreed is offline
ik vond het wel mooi hoe giphart vroeger over brouwers dacht

'schrijver ben je altijd. dat wordt je niet, dat ben je.
compleet verliteratuurd worden'.

het heeft iets romantisch, maar andere schrijvers hebben al aangetoond dat dat het niet is, dat er ook wel degelijk leven naast is. schrijvers schijten ook.

ik heb vorig jaar brusselmans ontmoet en een tijd met hem geluld, en hij heeft wel een geweldig leven, indrukken die hij meemaakt op papier zetten, een soort autobiografie ; voortleven (doel van menig schrijver) na de dood.

Ik zou wel iets willen doen met verhalen, wel menig persoon die een positie in de 'literaire'wereld heeft zei dat ik ook door moet schrijven, maar ik ben er niet zo gericht mee bezig, schrijf gedichten en ben bezig met 2 verhalen, maar om er uren mee bezig te zijn lukt door andere sociale activiteiten niet. daarnaast lees ik meer dan ik schrijf.

toch ambieer ik wel om een schrijver te worden, maar dat kan ook naast een ander beroep/iets waar je mee bezig bent.
veel schrijvers ploeteren eerst jaren door allerlei kutbaantjes heen om uiteindelijk (na 400 standaardbrieven te hebben ontvangen) toch een schot ergens rond de roos te hebben.
en dan ervan leven, dat lijkt me ideaal.
Oud 29-03-2005, 22:05
browneyedgirl
browneyedgirl is offline
Boeken lezen en verhalen schrijven waren altijd al twee hele belangrijke dingen voor mij geweest. Schrijfster was dan ook min of meer mijn eerste prille carriereplan (na mijn toverfee/prinses/balletdanseres-periode ) Zoals vele anderen begon ik al als klein kleutertje (een van mijn eerste verhalen ging over een monster in de meterkast, haha) en ben ik vanaf die tijd verder blijven schrijven, ook dagboeken. Niet per se van hoog niveau maar ik vond het altijd leuk om te doen en idd ook fijn om je gevoelens kwijt te kunnen.
Maar, het stagneerde ergens halverwege de middelbare school, waarschijnlijk door tijdgebrek en omdat ik toen met heel veel dingen tegelijk bezig was. Lezen doe ik nog steeds wel zo veel mogelijk en hoewel ik nu iets heel anders ben gaan studeren blijft dat schrijf-gevoel toch ergens in mijn achterhoofd hangen. Ik wil er dus weer iets mee gaan doen maar dan moet ik eerst wel tijd hebben (en inspiratie niet te vergeten )

lang verhaal, maar ik zie me dus op dit moment niet echt als schrijfster, maar wie weet ooit misschien nog wel eens

en leuk topic trouwens, grappig om dat van iedereen te lezen
Oud 29-03-2005, 23:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Mijns. :

Citaat:
Schrijven is voor mij een hobby, een manier om mijn gevoelens kwijt te kunnen. Of ik er later iets mee wil doen, weet ik niet, dat zien we dan wel. Ik wil eerst een goede opleiding hebben gehad, zodat ik niet volledig afhankelijk ben van wat ik eventueel zou kunnen verdienen met schrijven
Nou, als ik iemand een goede opleiding gun ben jij het. Leren ze je daar misschien om niet ongevraagd plaatjes te posten van andere mensen. Hopelijk krijg je dan toch nog fatsoen en ga je ons verrijken met een constructieve bijdrage aan de maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 08:01
I C U
I C U is offline
En dat, beste mensen, was een eerlijke doch duidelijke bijdrage aan het verrijken van dit topic!
Oud 30-03-2005, 09:06
reizer
reizer is offline
dat wat ik eerder zei van hoe je ervoor kunt zorgen bedoelde ik niet echt hoe jullie er allemaal op reageerde haha, het was meer waar je dat kunt doen en een kans kunt maken en bij welk soort bladen of iemand met dat soort ervaringen ofzoiets wat raad kan geven enz enz
Oud 30-03-2005, 10:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
Schrijvers..... ach.

Zelf dump ik hooguit wat letters op papier (of een scherm, maar meestal papier).
Ik schrijf voornamelijk artikels etc. voor mijn JD (jonge democraten) werk en studie en in elk geval elke keer een interview (wat ben ik daar slecht in zeg!) voor de DEMO (verenigingsblad van de JD).

Ik schrijf op een moment dat ik dat wil, omdat ik me verbaas over iets, gefrustreerd ben door iets of juist omdat de sleur weer zo in mijn leven raakt.
Ik ben alleen niet zo goed in schrijven, zou het ook amper een hobby willen noemen en beroepsmatig, dat in elk geval nooit literair (of bouquetreeks).

Charlotte

(hannes meinkema deed ooit ook maar gewoon hbs-b..... dat zij niet eens onder haar eigen naam durft te schrijven....)
Oud 30-03-2005, 13:46
Tranzzam
Tranzzam is offline
Ik zie mezelf als een idioot die letterlijk overloopt van de inspiratie, maar zodra er iets geschreven gaat worden totaal dichtklapt.
Ik ben het vleesgeworden writersblock, de schrijfangst in levende lijve.

Tja, ik denk dat ik in principe meer talent heb dan Gravin, maar als het er niet uitkomt, dan kun je beter wat anders gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten