Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2005, 18:17
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik voel me al een tijdje er moe en futteloos. Ik heb al velen onderzoeken gehad bij de dokter, maar steeds kwam er niks uit.

Toen kreeg ik van mijn tante een nummer van een magnetiseur.
Hier ben ik gister naar toe geweest en heb ik een lang gesprek mee gehad.
(Ik hoop op alleen positieve reacties, want dit gesprek betekende heel veel voor mij)
Deze man ging voor me zitten met zn handen in mijn richting. Hij voelde mijn moeheid en kreeg ook de oorzaken door.
-Doordat ik nogal een snelle groeispurt heb gehad, kon ik eigenlijk de geestelijke groei niet goed aan en ben te snel volwassen geworden.
-Ik straal iets uit dan mensen met problemen snel naar mij toe komen, maar ipv alleen te luisteren maak ik er ook mijn eigen probleem van; voel me verantwoordelijk. Ik moet leren te luisteren, maar accepteren dat ik niet iedereen kan helpen en de problemen na het gesprek als het ware terug te geven ipv in mijn hoofd te laten draaien.
-Ik verwerk indrukken niet; die blijven allemaal in mn hoofd zitten. Verder ben ik ook gevoeliger dan normaal voor buien van anderen.
-Ik praat wel veel en lach veel, maar ik ZEG nooit iets. Inhoudelijk zegmaar.. qua mijn gevoelens of problemen.

Dit is ongeveer wat er dus uit het gesprek kwam.
Maar nu zit het zo. Ik weet wel dat dit ongeveer klopt allemaal, maar mijn vriendin is vroeger mishandeld en komt dus vaak met haar problemen naar me toe. En ik wil haar heel graag helpen, maar ik lig er zelf ook vaak wakker over; te draaien en te piekeren. Het is nog niet zo lang bekend, ze heeft het pas ongeveer een maand "bekend" gemaakt, dus ze heeft niet zo veel mensen om naar toe te gaan.
Eigenlijk ga ik dus zelf aan haar problemen onderdoor. Maar ik kan haar ook niet laten vallen.. Iemand een idee?
Oud 27-03-2005, 18:26
Verwijderd
Hoe vervelend het ook is: je kunt haar niet helpen. Dat moet je je idd realiseren. Maar dat betekend niet dat je haar moet laten vallen. Wat die magnetiseur dus ook al zei: "Je moet leren te luisteren, maar accepteren dat je niet iedereen kan helpen" en dat is niet gelijk aan iemand laten vallen. Daarnaast helpt het ook als je zelf praat over wat je bezig houdt, dan kun je dingen zelf ook verwerken. En dat kun je allebei leren. Je kunt ook tegen je vriendin zeggen dat je het zelf ook moeilijk vindt, dan weet zij dat ook en kan ze er misschien soms een beetje rekening mee houden en kun jij er ook open met haar over praten, ik denk dat dat heel veel scheelt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:11
dark princess
dark princess is offline
Ik denk ook dat het het beste is als je dat tegen je vriendin zegt, dan weet zij ook wat er met jou aan de hand is. Ik denk dat ze het wel fijn vindt als jij ook over jouw gevoelens praat enzo. Voor haar is het het fijnst dat ze weet dat er iemand is voor haar, dat er iemand om haar geeft!

Veel sterkte meid! Het is wel moeilijk om jezelf er minder bij te betrekken (ik weet niet hoe ik het goed kan zeggen), maar probeer het iig en praat er met haar over.
Oud 28-03-2005, 07:14
coopergirl
coopergirl is offline
Je kunt haar aangeven dat je het lastig vindt met haar situatie om te gaan. Dat je van haar probleem jouw probleem maakt. Misschien kun je een 'alternatief aanbieden' zoals het helpen de stap te zetten naar professionele hulpverlening?

Succes meid!
Oud 29-03-2005, 11:09
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Dat je je problemen van mensen teveel aantrekt betekent niet dat je deze mensen niet meer hun verhaal moet laten doen bij jou of ze de rug toe moet keren.

Het probleem zit vaak in het feit dat je mensen probeert te helpen die je niet kunt helpen. De enige die bijvoorbeeld jou vriendin kan helpen is zijzelf. Ze zal het zelf moeten doen, je kunt dat niet voor haar doen, want dan leert zo iemand nooit hoe hij/zij zichzelf kan helpen.

Probeer je tijd, aandacht, en zorg wat beter te verdelen. Niet alles voor jezelf, of alles voor de ander, maar aandacht voor de ander èn aandacht voor jezelf . En daarbij geldt sowieso, jij staat op nr. 1, dan pas de anderen.

Liefs,

Laura
Oud 29-03-2005, 14:57
Verwijderd
Ik kan mezelf wel vinden in jouw gedachtengang. Je hoeft je vriendin niet direct te laten vallen. Je kunt ook zeggen dat je graag naar haar wilt luisteren, maar niets voor haar kunt betekenen. Leg je daar dan ook bij neer. Je kunt niets doen. Wat Leonoor dus zegt eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 22:48
Verwijderd
meis, dat is heel erg naar...
ik snap dat je je vriendin niet wil laten vallen, maar uiteindelijk zal je haar er juist neit door laten vallen!
je kent vast wel dat filmpje wat ze in vliegtuigen laten zien, dat als er iets gebeurt, je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten en dan dat van je kind, omdat je dan je kind beter kan helpen.
zo is dat ook hierbij.
als jij niet goed voor jezelf zorgt, kan je haar ook niet helpen.
en ja, het is natuurlijk ook waar dat je haar niet kan helpen, je kan haar alleen steunen, maardat is ook heel erg belangrijk.
ik denk dat ze het best zal snappen als jij even wat meer tijd voor jezelf wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten