Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2002, 16:40
renethielen
renethielen is offline
Ik zou jullie iets willen vragen, ik heb een stelling waar ik graag reacties op zou krijgen, komt ie:
Moeten er meer taakstraffen in plaats van celstraffen gegeven worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2002, 16:46
barkrukkie
barkrukkie is offline
Hmm, misschien dat je iets meer kunt toelichten voor welke vergrijpen. Ik vind dat er voor sommige vergrijpen misschien meer taakstraffen moeten komen (vooral bij jongeren en vandalisme enzo) maar bij grotere misdrijven (zoals overval, zinloos geweld, verkrachting e.d.) moeten er geen taakstraffen ofzo zijn, alleen maar (langere) celstraffen
Oud 04-06-2002, 16:49
renethielen
renethielen is offline
Het gaat er gewoon om wat voor soort straffen criminelen moeten krijgen. Meer zoiets van: hoe worden ze harder gestraft?
Denk je dat zij het hard gestraft worden in zo'n klein hokkie met bijna geen contact met de buitenwereld, of denk je dat ze harder worden gestraft door ze taakstraffen uit te laten voeren?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:53
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ik denk dat jongeren die kleine geintjes uit hebben gehaald het beste met een taakstraf kunnen krijgen. Maar voor de wat grotere criminelen werkt een klein hokkie en water en brood beter lijkt mij
Oud 04-06-2002, 19:52
Maartenpaarten
Maartenpaarten is offline
Nee, zo komen criminelen er veel te makkelijk vanaf. Taakstraffen zijn denk ik alleen geschikt voor jongeren die bij bureau HALT of iets vergelijkbaars terecht komen.
Oud 04-06-2002, 20:12
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
renethielen schreef:
Het gaat er gewoon om wat voor soort straffen criminelen moeten krijgen. Meer zoiets van: hoe worden ze harder gestraft?
Denk je dat zij het hard gestraft worden in zo'n klein hokkie met bijna geen contact met de buitenwereld, of denk je dat ze harder worden gestraft door ze taakstraffen uit te laten voeren?
die kleine hokkies zijn tegenwoordig bijna hotelsuites
Oud 04-06-2002, 20:56
renethielen
renethielen is offline
Daar heb je inderdaad wel gelijk in ja, het is veel te lux geworden. Zo'n isoleercel is op z'n tijd ook wel goed! Vooral voor die echte smeerlappen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 21:02
Joostje
Joostje is offline
ik vind dat je criminelen minder moet straffen en meer ervoor zorgen dat het niet meer gebeurt.
Oud 04-06-2002, 21:36
Verwijderd
Mensen die hier roepen over de luxe van een gevangeniscel weten er weinig van. Ik heb zelf voldoende bezoeken gebracht aan verschillende gevangenissen (m'n vader is directeur van een jeugdinrichting), zelf studeer ik strafrecht, dus ik weet wel enigszins waar ik het over heb. Cellen zijn misschien redelijk goed voorzien, maar dat kan ook niet anders als je er lang moet zitten. Mensen onderschatten te snel de impact van gevangenisstraf op een mensenleven. Een jaar cel lijkt van buitenaf weinig, maar is wanneer je het zelf moet ondergaan, echt veel. Cellen zijn ook echt niet luxe, wanneer je er 24/7 inzit. Dan zou zelfs de gezelligste kamer nog een hel worden.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 07:29
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
en meer ervoor zorgen dat het niet meer gebeurt.
Ja oke, dat wil iedereen natuurlijk. Maar volgens mij gaat 't hier om hoé je ze moet straffen als ze schuldig bevonden zijn...
Oud 05-06-2002, 08:33
Citaat:
nare man schreef:
Mensen die hier roepen over de luxe van een gevangeniscel weten er weinig van. Ik heb zelf voldoende bezoeken gebracht aan verschillende gevangenissen (m'n vader is directeur van een jeugdinrichting), zelf studeer ik strafrecht, dus ik weet wel enigszins waar ik het over heb. Cellen zijn misschien redelijk goed voorzien, maar dat kan ook niet anders als je er lang moet zitten. Mensen onderschatten te snel de impact van gevangenisstraf op een mensenleven. Een jaar cel lijkt van buitenaf weinig, maar is wanneer je het zelf moet ondergaan, echt veel. Cellen zijn ook echt niet luxe, wanneer je er 24/7 inzit. Dan zou zelfs de gezelligste kamer nog een hel worden.
Daar heb je op zich wel gelijk in ja, de cellen zijn er wel op verbeterd. Ik kan me wel voorstellen dat het nogal klote is om in zo'n klein hokje te zitten, maar de mensen die er zitten, zitten er vast niet voor niets, en hebben ze dan luxe nodig? Ze zitten er om hun zonden te overdenken, en daar kunnen ze vast geen tv/radio voor gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 09:48
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ben voor taakstraffen, of eigenlijk, voor hormoonkuren en hersenspoeling. Mensen gedragen zich toch niet, dan kun je ze straffen: dat helpt niet. Je moet de mensen veranderen, zodat ze niet meer gemeen doen. Dus: lekker Perfect-Day'en en platspuiten die handel. Is wel zo praktisch.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 09:58
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Weet er iemand of onderzocht / bewezen is dat taakstraffen een 'betere' invloed zouden hebben op volwassen zware criminelen? (Op jongeren zal het wel gebeurd zijn, anders had men immers niet dat HALT-gebeuren bedacht.)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:47
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Weet er iemand of onderzocht / bewezen is dat taakstraffen een 'betere' invloed zouden hebben op volwassen zware criminelen? (Op jongeren zal het wel gebeurd zijn, anders had men immers niet dat HALT-gebeuren bedacht.)
De politici zeggen natuurlijk allemaal dat het werkt, maar ik vraag het me af. Zo hier en daar hoor je dat diegene die deze straffen opgelegd hebben gekregen soms helemaal niet komen opdagen. En daar wordt dan niet echt veel aan gedaan.
Ik zou ook wel eens willen weten of het echt werkt.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:50
Citaat:
nare man schreef:
Zou je me eens willen vertellen hoe die cellen er tegenwoordig uitzien. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, en jij zegt dat je er wel het één en ander van weet, dus...laat maar komen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 15:56
Spoeleh
Spoeleh is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
ja en dat is dus ook zware onzin dat HALT.
kben er (helaas) 1x geweest samen met een vriend van me. moesten een middagje rommel prikken. om de 5 min. kwamen ze naar ons toe of we nog iets te drinken wouden of iets te eten. als we dorst hadden moesten we het maar pakken. heb de hele dag alleen maar lol gemaakt en fanta gedronken. sloeg echt op nixxx.

maar anyway. het verschild heel erg hoelang de straf is! als het een straf tot laat zeggen 2 maanden is ofzo laat hem dan maar lekker werken. ik weet niet wat beter zal helpen voor de gene die moet zitten/werken maar 't is wel slim als je kijkt naar het cellentekort in ned. een vriend van mijn zus heeft nu ook een werkstraf binnekort. tis kut genoeg voor hem (hij mist zijn vakantie erdoor en moet klotewerk doen) en om dat soort lui nou in de cel te lazeren voor een paar maandjes schiet naar mijn idee ook niet echt op.
Oud 05-06-2002, 16:06
Hey bedankt voor de info, kan ik wel gebruiken.. Moet er morgen op school over disscussiëren. Zo ben ik op de hoogte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten