Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2005, 09:41
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
eeey
Heb een tijdje geleden Fedora Core 3 geinstaleerd op mijn pc naast windows xp. (wel beide op een verschillende harde schijf) Nu wil ik dit veranderen en ze niet meer naast elkaar in een systeem laten draaien, maar beide in een verschillend systeem. Dit kan helaas niet simpel want ze hebben elkaars boot over genomen. Nu wil ik de schijven formatteren maar dat kan alleen bij windows en bij linux lukt me dat niet. Gdisk werkt ook niet want dat is een windows programma en dat ondersteunt linux niet.
wie kan mij helpen fedora er af te gooien...
alvast heel erg bedankt

phoebe
Oud 01-04-2005, 09:52
grensgeval
grensgeval is offline
je wilt dus als k het goed begrijp alles formatteren en een schone start met winXP beginnen?

als volgt:

winXP cd heeft een ingebouwde format optie, dus je start gewoon op via die cd, je format beide schijven, en je installeerd winXP op de schijf die je wilt en klaar is ** Phoebe **
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 09:54
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
jah maar winows ziet dan de tweede harde schijf niet. waar linux op staat
Oud 01-04-2005, 09:55
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
** Phoebe ** schreef op 01-04-2005 @ 10:54 :
jah maar winows ziet dan de tweede harde schijf niet. waar linux op staat
ook niet als je van die cd opstart?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 09:55
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
nope
Oud 01-04-2005, 09:59
freyk
freyk is offline
Nou Phoebe, er zijn verschillende manieren om een linux-distributie te verwijderen:
  • Gebruik een partitie manager die de bestandsystemen van linux kan lezen en formateren, bijvoorbeeld norton partition magic.
  • Een linux-livecd downloaden en via zijn partitiemanager de boel formateren, bijvoorbeeld knoppix.
    (Ik kon helaas niet zo mijn swap verwijderen)
  • enz
Oud 01-04-2005, 10:34
Verwijderd
Citaat:
** Phoebe ** schreef op 01-04-2005 @ 10:55 :
nope
Dan doe je iets niet goed denk ik. Hij moet gewoon twee unknown partities zien. een EXT2/EXT3/Reiser en een SWAP. Tenminste normaliter. Ik heb met de WXP installer nog nooit moeite gehad om deze weg te gooien. Het kan wel zijn dat je een keer de recovery console in moet duiken en dan fixboot en fixmbr in moet tikken.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 12:02
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ah, makkie:

Rechtermuisklik op My Computer -> Manage -> Storage -> Disk Management. Daar staan dan als het goed is je Linux partities (iets van unknown filesystem zal het zijn) en die kun je met een rechtermuisklik verwijderen. Vervolgens vanaf de Windows XP booten
en

1) Of Windows opnieuw installeren;

2) Of recovery console ingaan en fixmbr intypen.

Als je het eerste doet wordt je MBR standaard overschreven en hoef je dus geen fixmbr meer te typen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 13:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jongens fixmbr plaatst een nieuw Master Boot Record op de schijf, maar haalt echt geen partities weg ofzo. Het zorgt alleen weer voor dat het NT boot menu weer tevoorschijn komt als je meerdere OS'en hebt geinstalleerd (zoals XP en 98).
Oud 05-04-2005, 17:56
Verwijderd
maar dan is iig grub of lilo weg
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:03
grensgeval
grensgeval is offline
ja, en dan? Heel windows ziet die partitie blijkbaar niet...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
grensgeval schreef op 05-04-2005 @ 19:03 :
ja, en dan? Heel windows ziet die partitie blijkbaar niet...
dan is ie hidden of iets dergelijks, alhoewel dat niet veel zegt. Als ik een partitie hide met gdisk, dan ziet windows die gewoon, alleen zonder letter en als onbekende partitie. Windows 'ziet' zelfs netware partities en andere exotische filesystems. Hij kan er nix mee, behalve weggooien, maar hij ziet ze wel.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:32
GVR
GVR is offline
Citaat:
** Phoebe ** schreef op 01-04-2005 @ 10:41 :
eeey
Heb een tijdje geleden Fedora Core 3 geinstaleerd op mijn pc naast windows xp. (wel beide op een verschillende harde schijf) Nu wil ik dit veranderen en ze niet meer naast elkaar in een systeem laten draaien, maar beide in een verschillend systeem. Dit kan helaas niet simpel want ze hebben elkaars boot over genomen. Nu wil ik de schijven formatteren maar dat kan alleen bij windows en bij linux lukt me dat niet. Gdisk werkt ook niet want dat is een windows programma en dat ondersteunt linux niet.
wie kan mij helpen fedora er af te gooien...
alvast heel erg bedankt

phoebe
wil je de hele linux schijf vernietigen?

dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/hda

in linux vernietigt de hele partitie tabel van schijf hda als dat is wat je wil (alle partities op die schijf zijn dan verdwenen...)
LET OP! misschien bedoel je wel /dev/hdb (denk zeg het even...)
Ik heb dit echter nog nooit geprobeert maar volgens mij blijven de partities die je gemount heb geldig todat je de boel afsluit...

Windows herkent btw geen enkel ander fs dan ntfs en fat (zover ik weet). Maar filesystems en partities zijn iets anders (een partitie heeft een filesystem)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 20:40
Destralak
Destralak is offline
...ik pakte een magneet en...
Reageren

Regels voor berichten