Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 13:31
Upke
Upke is offline
Ik kan het niet in woordenboeken vinden of op website zoals google. Kan iemand mij hier in normale simpele nederlandse woorden vertellen wat dit inhoud? Dank je wel
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 13:48
Verwijderd
pro·mis·cue (bn.)
1 vrije seksuele omgang hebbend

pro·mis·cu·ï·teit (de ~ (v.))
1 volledig vrije seks

Wat begrijp je er niet aan?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 13:54
Upke
Upke is offline
Citaat:
zuster schreef op 15-05-2005 @ 14:48 :
pro·mis·cue (bn.)

1 volledig vrije seks

Wat begrijp je er niet aan?
"pro·mis·cue (bn.)

1 volledig vrije seks"

Dit begrijp ik er niet aan. Wat betekend het nou? Op de ene site word er verteld dat het onveilige sex is, de ander verteld dat het sex is tussen twee mensen van verschillende rassen, dan word er weer verteld dat sex voor het huwelijk is, en dan word ver vervolgens weer verteld dat vreemdgaan is. En daar komt bij dat ik woordenboekentaal niet snap, misschien dat je het kunt vertellen in nog simpelere taal? Of gebruik een kort verhaaltje als voorbeeld want zo snap ik er echt niks van.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 13:57
Verwijderd
volledig vrije seks lijkt mij gewoon 'seks met iedereen waar je seks mee wil' betekenen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 15-05-2005 @ 14:57 :
volledig vrije seks lijkt mij gewoon 'seks met iedereen waar je seks mee wil' betekenen
Mij ook.

Citaat:
Upke schreef op 15-05-2005 @ 14:54 :
"pro·mis·cue (bn.)

1 volledig vrije seks"

Dit begrijp ik er niet aan. Wat betekend het nou? Op de ene site word er verteld dat het onveilige sex is, de ander verteld dat het sex is tussen twee mensen van verschillende rassen, dan word er weer verteld dat sex voor het huwelijk is, en dan word ver vervolgens weer verteld dat vreemdgaan is. En daar komt bij dat ik woordenboekentaal niet snap, misschien dat je het kunt vertellen in nog simpelere taal? Of gebruik een kort verhaaltje als voorbeeld want zo snap ik er echt niks van.
De Amerikaanse sites zullen vast zeggen dat het seks voor het huwelijk is en vreemdgaan en onveilig (want niet binnen het huwelijk). Het is imho gewoon dat iedereen seks heeft met iedereen en dat niemand er moeilijk over doet. Een beetje zoals in sommige communes in de jaren zestig en zoals bij de bonobo's.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 15:21
Upke
Upke is offline
Oke bedankt voor je informatie
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 17:12
Denkie
Denkie is offline
Promiscuïteit betekent in de praktijk dat er geen onderscheid gemaakt wordt door bijvoorbeeld huidskleur of ras, je kiest je seksuele partner dus niet selectief zoals je dat normaal gebeurd. Neem een voorbeeld: je staat 's avonds in een kroeg en je wilt per se seks. Je kijkt in eerste instantie alleen maar naar blonde meisjes omdat je die het aantrekkelijkst vindt. Naarmate de avond vorderd wordt je gedrag anders, de blonde meisjes moeten je niet en ze worden schaars omdat er steeds minder blonde meisjes in de kroeg staan, je gaat niet alleen meer blonde meisjes kiezen maar je kiest elk willekeurig meisje omdat je per se seks wilt. Dan is er spraken van promiscuiteit.

Normaal kies je iemand selectief uit. Bij sommige mensen (of bij gedragsverandering) maakt het totaal niets uit en dan spreken we van het begrip promiscuiteit (dat wordt overigens vaak in de seksuologie gebruikt en is vaak negatief geladen) kortom: je bent niet meer selectief.

Dit heeft inderdaad ook te maken met veilige seks. Door geen voorkeur te hebben doordat je gedachten de vrije loop laat en elk meisje pakt dat je pakken kan, wordt de kans op een besmetting groter, er is namelijk bij promiscuiteit geen monogamie.

Echter is het heel normaal dat je een dergelijk gedrag vertoont. Hoewel het bij bepaalde ziekten zoals bepaalde afwijkingen dit gedrag kan versterken en onophoudelijk is, denk bijvoorbeeld aan een verkrachter die geen onderscheid maakt in zijn/haar slachtoffers (in het achterhoofd houdend dat sommige verkrachters wèl een onderscheid maken en een bepaald verband hebben in hun slachtoffers).

Daarnaast was het inderdaad bij sommige sekten en communes heel normaal om niet monogaam te zijn en met iedereen naar bed te gaan en seks te hebben. Neem bijvoorbeeld in de tijd van de klassieken zoals de Grieken en Romeinen, of dichter bij onze tijd in idd 60-er jaren bijv. de hippies enzo.

In sommige culturen is promiscuiteit overigens heel erg normaal en in sommige culturen juist taboe.

Promiscuiteit komt daarnaast ook vaak voor bij een seksverslaving, bijvoorbeeld bij een nymfomane (= vrouw die verslaafd is aan seks).

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 17:14.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten