Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2005, 15:50
Verwijderd
.

Laatst gewijzigd op 06-04-2020 om 10:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2005, 17:20
Silverwolf
Silverwolf is offline
Hoi, een volwassen muis eet gemiddeld zo'n 10 gram voer per dag, dus in een jaar zo'n 10x7x52= 3640 gram
Hou het dus maar op zo'n 4 a 5 kg voer per jaar, aangezien je het nooit exact afmeet. Ik koop zelf 25 kg knaagdiervoer voor zo'n 13,5 euro, en het duurste voer los kost hier zo'n 3,5 euro per kg, dus je bent hooguit zo'n 3,5x5= 17,5 euro per jaar kwijt aan voer (per muis)

Het strooisel: dit ligt natuurlijk ook aan de grootte van de bak. Het kleinst mogelijke pakje zaagsel is goed voor een week of 2 (er van uitgaande dat je zo'n 3 a 4 muizen hebt, anders ben je minder kwijt aangezien je het hok minder vaak verschoond), de prijs ligt rond de euro (hier 0,77) dus 26 x 1 = 26 euro per jaar.
Als je een groter pak koopt is de prijs per volume lager, dus ben je ook minder per jaar kwijt.

Verder heb je natuurlijk de aanschafkosten van het diertje zelf en van zijn hok, voerbakje, drinkflesje, looprad en eventuele traktaties. Als je even rondkijkt in de diverse dierenzaken in de buurt dan kun je even een prijsindicatie krijgen van wat alles nou kost. Het laatste metalen loopradje dat ik kocht stamt not uit het gulden-tijdperk en toen was er al een prijsverschil lopend van 6 tot 18 gulden! Dus kijk eerst even goed rond. Tegenwoordig zijn er echter ook complete kooien te koop voor bijvoorbeeld hamsters, hier zitten al wat dingen bij zoals een huisje, drinkflesje/voerbakje, enz. Let wel op dat het hok niet te klein is en dat de tralie-afstand klein genoeg is zodat je hamster/muis er niet doorheen kan.

Oja, hamsters zijn solitaire dieren, laat je niets wijsmaken door verkopers die zeggen dat je er best 2 kunt nemen uit 1 nest e.d., het zal echt wel bij een op de zoveel mensen goed gaan, maar uit ervaring blijkt dat ze op het gegeven moment gaan vechten. Als je ze dan uit elkaar zet kunnen ze nooit meer bij elkaar omdat ze elkaar niet meer herkennen. Laat je ze bij elkaar zitten is de kans groot dat 1 van de dieren op het gegeven moment dood in de kooi ligt. Muizen daarentegen zijn groepsdieren, het is zeer zeker aan te raden er minimaal 2 te nemen. Ze zijn zeer makkelijk tam te maken en blijven dit ook, zelfs als je er 10 in een hok hebt zitten (ervaring; ik heb een aantal jaren muizen gefokt voor o.a. mensen die ermee naar een show gingen, gewone huisdieren en speciaal op kleur/bouw. Eenmaal tam zullen ze niet snel schrikken/wegspringen)

Het beste voor een groepje muizen is ze in een glazen bak te houden, bijvoorbeeld een oud glazen aquarium met een goed geventileerd deksel. Denk niet: deze bak is hoog genoeg, daar komt ie niet uit, want ik heb hier gehad dat ze uit een bak van 60 cm hoog konden ontsnappen! En nee, er waren geen dingen in de bak hoger dan 20 cm (loopradje) en daar konden ze niet vanaf springen (het draait immers continu)

Mocht je nog vragen hebben dan kun je me een PM sturen,
succes!
Silverwolf

O, laatste tip: zet vooral geen mannetjes/vrouwtjes muizen bij elkaar, want óf je hebt jongen (zo'n 8 tot 12 per 4 weken per muis) óf, in geval van 1 vrouwtje en meerdere mannetjes, dat de mannetjes elkaar afmaken om het recht het vrouwtje te dekken.
Oud 11-04-2005, 13:10
coopergirl
coopergirl is offline
We hebben afgelopen 3 maand 4 hamsters gehad welke telkens in no time overleden... In dat geval wordt het een prijzige hobby. (Naderhand zijn we er achter gekomen via een andere dierenzaak dat het dodelijk is het slaap/ waakritme van de hamster om te gooien.
Oud 11-04-2005, 14:58
Silverwolf
Silverwolf is offline
Dat heb ik zelf nog niet meegemaakt, op welke tijden maakte je de diertjes wakker dan? Hamsters zijn wel schemerdieren, dus het beste is ze 's ochtends en 's avonds te hanteren, maar overdag hoort geen probleem te zijn. Of ik heb altijd rare hamsters gehad, dat kan ook.
Oud 11-04-2005, 15:11
coopergirl
coopergirl is offline
Mijn zussie van 9 jaar oud was er continu overdag mee bezig waardoor de hamster(s) 's nachts sliepen en overdag wakker waren. (Ook op momenten dat zij op school was en de diertjes niet aangehaald werden). Het blijft een apart verhaal... Maar goed, dat is de reden dat ze nu een cavia erbij aan hebben geschaft; die blijft in de regel 5 jaar leven
Oud 11-04-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Silverwolf schreef op 10-04-2005 @ 18:20 :
O, laatste tip: zet vooral geen mannetjes/vrouwtjes muizen bij elkaar, want óf je hebt jongen (zo'n 8 tot 12 per 4 weken per muis) óf, in geval van 1 vrouwtje en meerdere mannetjes, dat de mannetjes elkaar afmaken om het recht het vrouwtje te dekken.
Gewoon geen 2 geslachten bij elkaar zetten. Period. Krijg je teveel gezeik van en daar moet je niet aan beginnen, niet als niet-kenner. Voor de rest
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:10
Silverwolf
Silverwolf is offline
Found it!
Reageren

Regels voor berichten