Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het CERN heeft volgens mij binnenkort plannen om dit graviton te ontdekken dmv het opelkaar laten slaan van deeltjes. Verwacht wordt door Hawkings (dacht ik) dat het graviton een minizwartgat zal vormen en daarna uiteenzal vallen in Hawkingstraling. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Van het graviton is wel al bekend dat het deeltje waarschijnlijk bestaat uit spin, en om specifieker te zijn spin 2. Dit volgt namelijk uit het volgende principe. De zwaartekracht is een kracht en dus moet de drager ervan een boson zijn (heeltallige spin). Het graviton kan geen spin 1 hebben, want dan zou de zwaartekracht een afstotende kracht moeten zijn. Het graviton kan geen spin 0 hebben, want dan is er geen interactie mogelijk tussen het graviton en het foton. Het graviton kan wel spin 2 hebben. Een spin 2 deeltje zorgt ervoor dat er "de goede soort" interactie tussen massa is, en (ook zeer belangrijk) dat er "de goede soort" interactie tussen de gravitonen zelf is. Hoe het allemaal precies in z'n werk gaat weet ik ook niet, en waarom het niet een veelvoud van spin 2 is weet ik ook niet. Maar dat kan misschien iemand anders vertellen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zag trouwens dat je 6VWO doet, als je natuurkunde 2 hebt krijg je het begrip spin ook bij kernfysica. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb het even doorgebladerd, volgens mij wordt daar ook niks gezegd over spin. |
![]() |
||
Citaat:
wordt uitgedrukt met behulp van het spinquatumgetal s. Bij een draaiing om de as bij een hoek van 360°/s ziet een deeltje met spin s er hetzelfde uit. Elektronen hebben een spin van 1/2 en wisselwerkingsdeeltjes kunnen een spin van 0, 1 of 2 hebben.
||
Citaat:
![]() Arm spinnetje dat zoveel moet ondergaan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En als we graviton deeltje noemen, bedoelen we dan ook echt een deeltje, of iets wat zich (soms) gedraagt als een deeltje, zoals licht? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles kan zowel als een golf als als en deeltje beschreven worden, ook jijzelf, dus de tweede vraag is niet relevant. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
ik wilde ook niet direct met licht gaan vergelijken, maar bedoelde of gravitons echt deeltjes zijn, of voor alleen voor het gemak zo worden genoemd, net zoals licht niet echt uit deeltjes bestaat, maar bij voor sommige berekeningen en uitleg voor het gemak als deeltje wordt beschouwd. (ander voorbeeld, elektronen, die meestal als deeltjes worden beschouwd, maar ook zich ook als golven gedragen) |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Sketch: Ieder deeltje, dus ook een massaloos deeltje als een foton, heeft een eigen spinquantumgetal s, zoals dit officieel heet. Dat er in jouw natuurkundeboek geen aandacht aan het begrip spin wordt besteed heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat het hier om een quantummechanisch fenomeen gaat, dat dus buiten de natuurkundestof voor het v.w.o. valt. @Lucky Luciano: Een graviton is een virtueel deeltje dat dus niet direct kan worden waargenomen, maar je kunt wiskundig aantonen dat de vergelijkingen uit de algemene relativiteitstheorie een golfachtige oplossing hebben, die je kunt opvatten als zwaartekrachtsgolven die door zware objecten worden uitgezonden. Deze zwaartekrachtsgolven kunnen als reële gravitonen worden opgevat. Ze zijn dus in principe waarneembaar.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Als deetljes met negatieve massa niet sneller dan het licht gaan, welke eigenschap zouden tachyonen dan hebben?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Houd er rekening mee dat iedere theorie altijd een voorlopig, en dus niet een definitief, karakter heeft, en vroeg of laat door een theorie wordt vervangen die geavanceerder is.
||
![]() |
Citaat:
![]() Effectieve massa is simpelweg een manier om berekeningen te simplificeren. Bijvoorbeeld een elektron in een metaal: normaal wordt het elektron beinvloed door zijn directe omgeving. Geladen metaalatomen trekken het elektron aan en kunnen het ook weer versnellen. Andere elektronen zullen ook een interactie aangaan met het elektron (en dan heb ik het niet alleen over de interactie "negatief stoot negatief af", maar ook andere ingewikkeldere interacties). Al die interacties zorgen ervoor dat het elektron moeilijker, dan wel makkelijk door het materiaal heen beweegt. Omdat al die interacties op zichzelf erg moeilijk zijn om te beschrijven, zou je ook kunnen zeggen: het elektron is gewoon vrij, maar heeft een effectieve massa. Die effectieve massa is dan een maat voor hoe makkelijk of moeilijk het elektron door de stof kan bewegen. Kan het elektron helemaal niet bewegen, dan is er sprake van een oneindige massa (een externe kracht gaat het elektron niet van zijn plaats krijgen). Een negatieve massa kan je zien alsof er een elektron te weinig in het materiaal is (moeilijk om goed uit te leggen; het staat aan de basis van halfgeleiders). Verder: relativistische massa is een verouderde term. Het is ook een vorm van effectieve massa. Naarmate een deeltje ten opzichte van een waarnemer de lichtsnelheid bereikt, zal het voor diezelfde waarnemer het moeilijker zijn om dat deeltje nog verder te versnellen (denk aan een deeltjesversneller). Je kan dat ook weer opvatten alsof het deeltje steeds zwaarder wordt naarmate het de lichtsnelheid bereikt. Wat imaginaire massa betreft: gewoon een wiskundige uitkomst, waar je IMO geen fysische betekenis aan kan koppelen (wiskunde voorspelt wel vaker uitkomsten die niet van belang zijn). Rustmassa: Klassiek gezien is het gewoon de massa van het deeltje, in een vrije omgeving. Maar als je quantumveldentheorie erbij betrekt zul je zien dat je ook van die beschrijving moet afstappen...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kans dat jouw god bestaat: 0,0001 % Joostje | 316 | 25-07-2007 13:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Dit-wil-ik-even-kwijt-topic! Nijn* | 501 | 24-09-2005 21:28 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |