Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2005, 18:00
Porcelain
Porcelain is offline
Hai,
Men zegt wel eens van me dat ik dyscalculie zou kunnen hebben. Ik geloof dat niet meteen, maar zou wel graag van iemand willen horen hoe dat is, wat er mis is, hoe dat ervaren wordt. Geen feitelijke informatie, dat staat al op internet. Persoonlijke ervaringen, daar word ik misschien wijzer van.
Dyslexie heb ik absoluut niet, lezen heb ik altijd makkelijk gevonden. Maar men zegt dat dat niet samen hoeft te hangen.
Vast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2005, 18:05
I love stars
I love stars is offline
Het enige wat ik weet van dyscalculie is feitelijke informatie , maar dat hoefde je niet.

Maar voor dyslexie hoef je niet persé ernstige problemen met het lezen te hebben.
Oud 06-04-2005, 18:55
mandarijn
mandarijn is offline
Ik heb dyscalculatie. Ik heb er geen last van, alleen met hoofdrekenen, dat wil zeggen: ik ken de tafels niet, als ik reken of tel dan gebruik ik mn vingers om het te onthouden.
Ik kan wel rekenen, alleen het duurt heel lang en heb last van faalangst. Berekeningen of formules kan ik niet onthouden.
Telefoon nummers ook niet. Gewoon omdat het te veel cijfers achter elkaar zijn.
Hoe ik het ervaar? Tsja, al vanaf de basisschool heb ik erg veel moeite met rekenen. Op de middelbare school konden ze het niet testen en op het MBO heb ik in het 2e jaar een test gedaan. Ik zit nu in de 3e en heb het tegen mijn docent economie verteld, zodat er rekening mee gehouden kan worden met toetsen.

Dyslectie en dyscalculatie hebben feitelijk niks met elkaar te maken. Het ene is met letters, het andere met cijfers.
Oud 06-04-2005, 19:26
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
mandarijn schreef op 06-04-2005 @ 19:55 :

Dyslectie en dyscalculatie hebben feitelijk niks met elkaar te maken. Het ene is met letters, het andere met cijfers.
Dat is niet helemaal waar. Veel dyslecten zeggen 65 ipv 56 etc. Hebben moeite met het automatiseren van tafels.

ps. hoe het precies zit weet ik ook niet. Is vast wel wat over te vinden, met behulp van google.
Oud 06-04-2005, 19:38
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 06-04-2005 @ 20:26 :
Veel dyslecten zeggen 65 ipv 56 etc. Hebben moeite met het automatiseren van tafels.
Maar dat komt niet doordat ze dyscalculie hebben.
Wat dat betreft staat het idd los van elkaar.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 19:39
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-04-2005 @ 20:38 :
Maar dat komt niet doordat ze dyscalculie hebben.
Wat dat betreft staat het idd los van elkaar.
Klopt, ik wou alleen benadrukken dat dyslexie niet alleen met letters is. Zo zwart wit is het ook weer niet.
Oud 06-04-2005, 19:57
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 06-04-2005 @ 20:39 :
Klopt, ik wou alleen benadrukken dat dyslexie niet alleen met letters is. Zo zwart wit is het ook weer niet.
Ik denk dat het mandarijn er ook vooral om ging het verschil duidelijk te maken, niet om helemaal volledig te zijn oid, dat red je ook niet in één post.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 09:38
mandarijn
mandarijn is offline
Citaat:
Dat is niet helemaal waar. Veel dyslecten zeggen 65 ipv 56 etc. Hebben moeite met het automatiseren van tafels.

ps. hoe het precies zit weet ik ook niet. Is vast wel wat over te vinden, met behulp van google.
Ja, het zou voor kunnen komen natuurlijk, maar ik bedoelde dat als je dyslectie hebt, geen dyscalcutalie hoeft te hebben, en andersom, het zijn twee totaal verschillende dingen.
Oud 07-04-2005, 14:57
Porcelain
Porcelain is offline
Hee, dank jullie.
Ik doe een natuurprofiel op school (al ben ik dus niet een Beta mens, integendeel) en heb het tot nu toe steeds op het randje gered. Op internet stond vaak dat mensen met discalculie een hekel hebben aan wiskunde en dergelijke, dat is bij mij niet zo. Hou van mijn kop gebruiken, het gaat alleen superlangzaam en alles moet doordringen, daardoor krijg ik toetsen niet af.
En de tafels doe ik dus wel steeds verkeerd. 5 keer 5 is 10 en zo. 2 keer 5 is 7.
Maarja, het lijkt me overdreven om me daarvoor te laten testen, of niet?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 17:38
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 07-04-2005 @ 15:57 :
Hee, dank jullie.
Ik doe een natuurprofiel op school (al ben ik dus niet een Beta mens, integendeel) en heb het tot nu toe steeds op het randje gered. Op internet stond vaak dat mensen met discalculie een hekel hebben aan wiskunde en dergelijke, dat is bij mij niet zo. Hou van mijn kop gebruiken, het gaat alleen superlangzaam en alles moet doordringen, daardoor krijg ik toetsen niet af.
En de tafels doe ik dus wel steeds verkeerd. 5 keer 5 is 10 en zo. 2 keer 5 is 7.
Je hoeft bij dyscalsulie niet persé een hekel te hebben aan wiskunde. Ik heb dyslexie en ik vind lezen leuk.
Maar als je tijd te kort heb en je hebt een dyscalsulie verklaring zou je extra tijd kunnen krijgen voor bepaalde vakken. (Het enige probleem is , dat dyscalsulie een vrij onbekende leerstoornis is en je dus niet altijd extra tijd krijgt). Maar wil je later ook een bèta studie doen? Zo ja dan, is het denk ik wel handig om je te laten testen , zodat je weet waar je aan toe bent. En ze er bij de desbetreffende HBO/universiteit er rekening mee zouden kunnen houden.

@ mandarijn Ik kan er gwoon niet tegen als mensen opmerkingen maken zoals dyslexie is met letters. Maar het is nu wel duidelijk hoor .
Oud 07-04-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 07-04-2005 @ 15:57 :

Waarom? Misschien kun je dan langer tijd krijgen voor toetsen? (Is niet, zoals bij dyslexie, 'wettelijk' geregeld, maar met een beetje 'good will' van de school lukt dat vaak wel.)

Mensen met dyslexie hebben ook vaak een hekel aan lezen ed, maar dat is ook niet iets wat per se moet oid. Ik houd erg van lezen en zo ken ik nog wel meer mensen met dyslexie.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 20:53
I love stars
I love stars is offline
Een forum over dyscalculie http://www.dyscalculie.org/forum/index.php mischien heb je er wat aan.
Oud 09-04-2005, 13:18
Liss
Liss is offline
Citaat:

Dat komt doordat iemand die dyslexie dingen soms verkeerd leest, als er dus 65 staat kunnen ze 56 lezen.
Als het tegen ze gezegt wordt dan kunnen ze dat echt wel goed onthouden en hoofdrekenen kunnen ze ook gewoon dat is idd heel iets anders.
Alleen als er een som op papier staat kan het mis gaan maar dat heeft dus niets met het rekenen te maken maar met het lezen ervan.
Oud 09-04-2005, 14:05
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
om eerlijk te zijn had ik hier nog nooit van gehoord maar ik herken er superveel dingen in. als een leraar 78 zegt schrijf ik 87 op en formules haal ik door elkaar en hoofdrekenen gaat al helemaal niet en ik weet nooit wanneer ik moet delen of keer moet doen.

ik doe wiskunde A1. ik wilde eerst E&M doen met wiskunde A1 en 2, maar werd afgewezen omdat ik er qua rekenen te zwak voor was. toen moest ik dus switchen naar C&M..

kan het nu zijn dat ik zoiets heb? kun je je voor zoiets laten testen?
Oud 09-04-2005, 14:09
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Liss schreef op 09-04-2005 @ 14:18 :
Dat komt doordat iemand die dyslexie dingen soms verkeerd leest, als er dus 65 staat kunnen ze 56 lezen.
Als het tegen ze gezegt wordt dan kunnen ze dat echt wel goed onthouden en hoofdrekenen kunnen ze ook gewoon dat is idd heel iets anders.
Alleen als er een som op papier staat kan het mis gaan maar dat heeft dus niets met het rekenen te maken maar met het lezen ervan.
En waarom draait iemand het met dyscalsulie het dan om? (gwoon geinteresseerd).
Oud 09-04-2005, 14:10
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-04-2005 @ 15:05 :

tweemaal ja
Oud 09-04-2005, 15:57
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-04-2005 @ 15:05 :
Kan heel goed. Lijkt me voor jou nog veel waarschijnlijker dan voor mij. Kijk anders op dat forum waarvan iemand hier de link heeft neergezet, daaar staat op hoe dat gaat met testen en zo.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:03
Liss
Liss is offline
Citaat:
I love stars schreef op 09-04-2005 @ 15:09 :
En waarom draait iemand het met dyscalsulie het dan om? (gwoon geinteresseerd).
Daar heb ik het in mn pws niet over gehad, heb een pws gemaakt op de havo over dyslexie met een klein stukje over dyscalculie en dan dat dus niets met elkaar te maken heeft maar me dus niet in dyscalculie verdiept.

Dyscalculie is een rekenstoornis die meestal samengaat met nog
een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht,
klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht.
Denk dat iemand het omdraait omdat diegene weinig inzicht heeft in getallen, maar weet dat ook niet zeker
Oud 13-04-2005, 06:49
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 09-04-2005 @ 14:18 :
hoofdrekenen kunnen ze ook gewoon dat is idd heel iets anders
Hoofdrekenen moet vaak snel en dat is vaak een probleem ivm het niet/slecht automatiseren.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 06:50
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 12-04-2005 @ 22:03 :

Denk dat iemand het omdraait omdat diegene weinig inzicht heeft in getallen, maar weet dat ook niet zeker
Dat denk ik ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten