Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 19:35
I love stars
I love stars is offline
Oud 12-04-2005, 19:43
dwight88
dwight88 is offline
- sowieso tijdens het leren af en toe rust nemen, scheelt een stuk afleiding tijdens het leren
- praat over je faalangst met mensen die je kunt vertrouwen, deze kunnen je geruststellen op het moment dat het nodig is. (zit een meid met faalangst bij mij in de klas, voor elk tentamen zit ik even 10 minutne met dr, scheelt stukken (zegt ze )..)

en mocht je er met je faalangst niet uitkomen.. er zijn mensen die daarvoor geleerd hebben.. het is een grote stap naar ze toe te gaan (neem evt. iemand mee), maar uiteindelijk wordt je er niet slechter van
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:45
I love stars
I love stars is offline
ok , maar ik kan ook heel slecht tegen geluid bij SE , alles leid me gwoon of en haalt mij uit mn concentratie . En mijn concentratie is dan al zo slecht door stress + hyperactiviteit . En ik moet me juist erg veel concentreren om de opdrachten te snappen omdat , ik erg veel moeite heb met het snappen daarvan.
Oud 12-04-2005, 19:55
dwight88
dwight88 is offline
ik snap dat dat nu al voor zenuwen zorgt.

zonder arrogant over te komen .. ik heb wel iets "ervaring" dus met faalangst e.d.
het is van mijn kant makkelijk praten, maar je moet iets zoeken dat voor jou rust geeft. (iets in de vorm van bijvoorbeeld een ketting, ring, potlood whatever, of een idee, waardoor jij je weer op je gemak voelt).
Die vriendin van mij denkt, wanneer "het" weer gebeurd, altijd aan dingen die voor haar anti-stress werken, dus bijvoorbeeld het gezellige stappen de week ervoor, of de vakantie. Tuurlijk, je bent dan misschien een paar minuutjes van je toets kwijt, maar bij haar is het zo dat ze die minuten later wel weer terugwint.

Over het feit dat je snel bent afgeleid door bijv een geluid: heb ik ook. Is ook moeilijk om mee om te gaan, maar probeer ook daarbij snel weer je rust te vinden, hoe moeilijk dat ook is. Wat ik wel 's doe, wanneer ik uit een opdracht wordt gehaald door bijvoorbeeld een stoel die verschuift, is even 10 seconden naar buiten kijken, en dan bij het begin van de opdracht weer beginnen. (ook al heb je vraag a tm c al gedaan, die lees ik dan altijd nog een keertje en kom dan weer "in" de opdracht).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:12
pyres
pyres is offline
bij mij op de middelbare school hadden we cursussen voor mensen met faalangst
Oud 12-04-2005, 21:29
Vice
Vice is offline
Ik heb precies het zelfde probleem. Ik heb geen tips, maar ik raad je wel aan, als het te veel invloed heeft op je opleiding, om hulp te zoeken. Ik heb zelf ook lang mee gewacht, omdat het toch wel een grote stap is, maar het heeft wel wat geholpen. Niet dat je er gelijk vanaf bent, maar je leert er beter mee omgaan.

Je hebt overgens meerdere soorten faalangst. Het is handig om te weten waar je het meest last van hebt en wat de oorzaak van je faalangst kan zijn.
Oud 12-04-2005, 23:04
Verwijderd
Ikheb een meisje in mijn klas die het erg extreem heeft, ook met presenteren ed. Nou is het zo dat zij al een aantal faalangsttrainingen gehad heeft, maar het heeft weining geholpen. Maar goed mss wel bij jou.
Zij zit ook wel eens alleen in een lokaal een tentamen te maken, dan heeft ze minder last van stress.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 07:32
Verwijderd
Wij hebben tijdens SE-weken een apart langwerkers lokaal, hier zitten alle mensen met dyslexie en ook sommigen met concentratie problemen. Mensen met een aangetoont concentratieprobleem krijgen bij ons 10 minuten meer tijd geloof ik en dysletische mensen 20 minuten.

Misschien kan je wel gewoon vragen of er een langwerkers lokaal is bij jullie op school tijdens SE-weken waar je gewoon in de gestelde tijd je toets kan maken maar waar het wel rustiger is (max van 15 leerlingen in 1 lokaal).

Ik heb zelf vast ook wel ergens last van faalangst, maar ik ga het niet echt zeggen van mezelf want ik kan echt rete goed presenteren zeggen velen . Maar ik raak wel snel in de stress als ik een toets moet leren en het niet lukt, of ik er een deel niet van snap.

Het helpt wel als iemand tegen me zegt dat ik me niet zo druk moet gaan maken omdat ik er niets mee opschiet. En als dat vlak voor de toets gebeurt dan helpt het meestal wel . Ik zit btw altijd schuin achter iemand die soms even omkijkt hoe het met me gaat . En een lief lachje kan me soms ook wel weer in mijn concentratie helpen .
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 15:33
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 13-04-2005 @ 08:32 :
Wij hebben tijdens SE-weken een apart langwerkers lokaal, hier zitten alle mensen met dyslexie en ook sommigen met concentratie problemen. Mensen met een aangetoont concentratieprobleem krijgen bij ons 10 minuten meer tijd geloof ik en dysletische mensen 20 minuten.

Misschien kan je wel gewoon vragen of er een langwerkers lokaal is bij jullie op school tijdens SE-weken waar je gewoon in de gestelde tijd je toets kan maken maar waar het wel rustiger is (max van 15 leerlingen in 1 lokaal).

Ik heb zelf vast ook wel ergens last van faalangst, maar ik ga het niet echt zeggen van mezelf want ik kan echt rete goed presenteren zeggen velen . Maar ik raak wel snel in de stress als ik een toets moet leren en het niet lukt, of ik er een deel niet van snap.

Het helpt wel als iemand tegen me zegt dat ik me niet zo druk moet gaan maken omdat ik er niets mee opschiet. En als dat vlak voor de toets gebeurt dan helpt het meestal wel . Ik zit btw altijd schuin achter iemand die soms even omkijkt hoe het met me gaat . En een lief lachje kan me soms ook wel weer in mijn concentratie helpen .
20 minuten extra tijd voor dyslecten

En wat zijn aangetoonde concentratie problemen?

maar je kan bij ons zowieso al geen meer tijd krijgen dan ik nu heb.

Maar bij mij is het zo als ik de eerste vraag niet binnen 1 minuut begrijp , dus als ie een klein btje uitdaging is zoals soms het geval is bij na. en wi. dan loop ik vast en raak ik soms een btje in paniek.
Oud 13-04-2005, 15:57
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Motorische faalangst
Er zijn kinderen die heel angstig worden bij vakken als tekenen, handvaardigheid en bewegingsonderwijs.
Er wordt een beroep gedaan op het motorisch handelen. Er zijn kinderen die er vreselijk tegenop zien iets met hun lijf te moeten doen. Dit handelen lukt niet, omdat de angst zorgt voor een verkrampte houding. De leerkracht verwacht dit niet, omdat het kind fysiek wel in staat is de oefening uit te voeren.
Sociale faalangst :
Kinderen trekken op school de hele dag met elkaar op, grotendeels in groepsverband. Voor de een is dat heerlijk, voor de ander een ramp. Om op een doelmatige manier met klasgenoten op te trekken is heel wat nodig. Je moet bijvoorbeeld weten hoe je een beetje meetelt in de groep. Of: hoe je juist niet al te veel opvalt.
Het kind dat sociaal faalangstig is ervaart de school niet als een rustige, veilige plek. Het heeft telkens het gevoel dat het niet aardig of lief wordt gevonden. Volgens de auteur Wolpe houdt sociale faalangst in dat het kind bang is voor kritiek, voor bekeken worden tijdens het werk, voor niet- geaccepteerd worden, voor sociaal op de voorgrond treden en voor autoriteitspersonen. Er is sprake van een geremdheid in het leggen van contacten en het hebben van te weinig sociale vaardigheden. Aan de leerling is vaak te zien of hij of zij sociaal faalangstig is.
Cognitieve faalangst: 'Ik behoor het te kunnen, maar..')
Deze vorm van faalangst slaat voornamelijk op opdrachten die te maken hebben met het leren op school, waar een beoordeling aan te pas komt. Het kan al zo zijn dat als de leerkracht nieuwe leerstof aankondigt, de leerling last heeft van klamme handen, hoofdpijn, buikpijn etc. Hierdoor kunnen de leerlingen de uitleg slecht volgen. Hun concentratie wordt gestoord door de vrees dat ze het wel weer niet zullen snappen. Het vooruitzicht van een toets of overhoring zorgt voor een piek in de cognitieve angst.

Aantal voorbeelden van faalangst , maar de zijn allemaal wel extreem .

Maar het meest last heb ik van sociale faalangst en dan van cognitieve faalangst.
Motorische faalangst heb ik een btje als het gaat om presteren bij hockey.
Oud 13-04-2005, 16:02
I love stars
I love stars is offline
Maar wat voor faalangst is het eigelijk , dat je bijv. niet van nieuwe situaties houd omdat je dan een fout kan maken?
(maar eig. vind ik dat sowieso een btje eng maar dat zo wel normaal zijn)
Oud 13-04-2005, 19:42
dwight88
dwight88 is offline
is voor veel mensen altijd even wennen, een "nieuwe situatie". of dat nu een nieuwe groep is, een nieuwe baan of een examenomgeving.

voor de een is heviger dan voor de ander. ik weet niet in hoeverre dat onder faalangst valt , maar wanneer je het in een wat heftigere vorm hebt zal het er ongetwijfeld mee te maken hebben..
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 19:47
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-04-2005 @ 16:33 :
20 minuten extra tijd voor dyslecten

En wat zijn aangetoonde concentratie problemen?

maar je kan bij ons zowieso al geen meer tijd krijgen dan ik nu heb.

Maar bij mij is het zo als ik de eerste vraag niet binnen 1 minuut begrijp , dus als ie een klein btje uitdaging is zoals soms het geval is bij na. en wi. dan loop ik vast en raak ik soms een btje in paniek.
Aangetoond concentratieproblemen zijn concentratieproblemen die vast gesteld zijn door een psychiater/psycholoog of arts ofzo (iemand die een ongeluk heeft gehad en een flinke hersenschudding heeft opgelopen en daardoor bijvoorbeeld een slechte concentratie heeft).

Hoebedoel je"geen meer tijd krijgen", heb je al het maximum?

Daarnaast zijn de docenten bij ons dus altijd zo vriendelijk om de eerste vraag inleidend te laten zijn. Bijvoorbeeld het berekeken van iets simpels, om je er int e laten komen. Hier krijg je ook weinig punten voor maar het helpt wel
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 19:58
I love stars
I love stars is offline
Ik heb al het maximum aan tijd. Maar als je pas na 50 minuten begint bij een SE waar je 60 minuten + 10 voor hebt. Dan heb je echt wel tijdgebrek.

maar vraagje over hyperactive tijd , mischien dat iemand het herkent. Ik heb nu een blesure en daardoor kan ik niet sporten + een Se week achter me rug waardoor ik mijn energie minder goed kwijt kan. Nu ben ik echt super hyperactief en ik moet het inhouden en ik heb dus echt het gevoel dat ik elk moment kan gaan trillen en kan gaan huilen etc.
Oud 13-04-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-04-2005 @ 20:58 :
Ik heb al het maximum aan tijd. Maar als je pas na 50 minuten begint bij een SE waar je 60 minuten + 10 voor hebt. Dan heb je echt wel tijdgebrek.

maar vraagje over hyperactive tijd , mischien dat iemand het herkent. Ik heb nu een blesure en daardoor kan ik niet sporten + een Se week achter me rug waardoor ik mijn energie minder goed kwijt kan. Nu ben ik echt super hyperactief en ik moet het inhouden en ik heb dus echt het gevoel dat ik elk moment kan gaan trillen en kan gaan huilen etc.
Die 10 minuten is vanwege dyslexie? Ik geloof dat het officieel vast is gesteld dat dysletische mensen 20 minuten extra krijgen toch ? en op het examen een half uur..

Daarnaast zou ik, als je pas na 50 minuten aan een toets begint door faalangst even naar je mentor gaan, of naar je vertrouwenspersoon. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een faalangsttraining. Ik heb vaak gehoord dat de trainingen op school niet echt goed werken, dus misschien moet je het bij jeugdzorg proberen ofzo of bij het gezondheidscentrum
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 20:05
I love stars
I love stars is offline
je krijgt bij dyslexie 10 minuten extra tijd per uur.
Oud 13-04-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 13-04-2005 @ 21:05 :
je krijgt bij dyslexie 10 minuten extra tijd per uur.
ok
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten