Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 20:29
muizjuh88
muizjuh88 is offline
Hey allemaal

Ik ben voor een opdracht van school op zoek naar een aantal kunstuitingen (muziek, gedichten, foto's, films, reclame en dergelijke) waarin een persoonlijkheidsstoornis voorkomt en dan vooral hoe mensen er mee omgaan.. hebben jullie enig id waar ik wat kan vinden?
ik zat zelf al te denken aan black-eyed van placebo en aan een stukje van de film thirteen.. ik heb ook gehoord dat er wat in de film butterfly effect zou zitten en die ga ik dus ook ngo even bekijken..
zouden jullie mij kunnen helpen?

alvast bedankt.. groeten muis
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2005, 21:02
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
De film session 9
Oud 12-04-2005, 21:03
Xonzo
Xonzo is offline
zoek eens op Jotie T'Hoofdt.
Oud 12-04-2005, 21:20
rare kwast
rare kwast is offline
en die ene uh....
hoe heet ie ook al weer
a beautiful mind
One Flew Over the Cuckoo's Nest is het ook geloof ik
Oud 12-04-2005, 22:18
Verwijderd
I never promised you a rosegarden. Boek van Hannah Green.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 06:57
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 12-04-2005 @ 23:18 :
Die wilde ik ook noemen.

Gedichten zul je vast op internet wel kunnen vinden, als ze niet van bekende mensen hoeven te zijn is dat helemaal makkelijk.

Bij ons op school hebben ze wel eens schilderijen ed hangen, bv. met de dag van de psychiatrie en soortgelijke dagen ed...maar daar heb jij weinig aan...misschien dat er ergens een site is met dergelijke dingen?

Ik ken nog een aantal boeken en films, maar ik ben altijd slecht in titels.

Andere titels (ff gezocht met google): Clean, Shaven en Angel Baby en Conspiracy Theory. Er schijnt ook een film te zijn die Borderline heet.

En misschien heb je sowieso iets aan: http://www.schizofrenieplein.nl/hulp...0/kunstuit.htm

Laatst gewijzigd op 13-04-2005 om 07:09.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 07:51
Verwijderd
Sylvia Plath, een Amerikaanse dichteres, was zwaar depressief en heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. Die depressie komt vrij goed naar voren in haar gedichten. Ze heeft ook een boek geschreven over haar jeugd.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 08:43
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 13-04-2005 @ 08:51 :
Sylvia Plath, een Amerikaanse dichteres, was zwaar depressief en heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. Die depressie komt vrij goed naar voren in haar gedichten. Ze heeft ook een boek geschreven over haar jeugd.
een depressie is geen persoonlijkheidsstoornis...

Als het goed is is er ook een film van "you never promised me a rosegarden", maar ik zou niet weten waar je die kunt huren/kopen. Ik ben er zelf namelijk wel vaker naar op zoek geweest, maar tot nu toe nog zonder succes.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:23
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
muizjuh88 schreef op 12-04-2005 @ 21:29 :

Ik ben voor een opdracht van school op zoek naar een aantal kunstuitingen (muziek, gedichten, foto's, films, reclame en dergelijke) waarin een persoonlijkheidsstoornis voorkomt en dan vooral hoe mensen er mee omgaan.. hebben jullie enig id waar ik wat kan vinden?
Voordat mensen reageren, is het misschien handig om uit te zoeken wat een persoonlijkheidsstoornis is! Voordat mensen met titels etc. komen die gaan over welke psychiatrische ziekte dan ook! Waardoor mensen die wel een persoonlijkheidsstoornis hebben zich beledigd kunnen voelen (waar ze toch al goed in zijn)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Chill Out schreef op 13-04-2005 @ 10:23 :
(waar ze toch al goed in zijn)
En daar kan iemand zich niet beledigd door voelen...?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 12:59
Stefanie
Stefanie is offline
Het boek één nul voor de autisten geschreven door Karlijn Stoffels gaat over een meisje die in een kliniek zit en dus ook een persoonlijkheidsstoornis heeft. En laatst heb ik ook het boek De Beginneling gelezen dat over een meisje gaat met borderline.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:00
Stefanie
Stefanie is offline
En natuurlijk de film Girl Interrupted
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:04
George
George is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 13-04-2005 @ 14:00 :
En natuurlijk de film Girl Interrupted
Oeh. Die is goed.
Oud 13-04-2005, 13:27
Sartre
Sartre is offline
Ik heb wel een hele mooie site van iemand met een kunstmatige stoornis. Het betreft een tekenaar die 9 portretten maakt onder invloed van LSD

http://tinyurl.com/25poo

heel gaaf
Oud 13-04-2005, 14:42
Muchacha
Muchacha is offline
De film "Ted Bundy". Gaat over de grootste seriemoordenaar van de VS, kerel heeft een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Komt er allemaal mooi in voor; hij pleegt criminele feiten (stelen, verkrachten, vermoorden,...), liegt, heeft wisselende relaties en kan geen job houden, heeft geen empathie voor anderen. De film beschrijft dus echt het stereotiepe van een psychopaat

"A Beautifull Mind" gaat over schizofrenie, dus is geen persoonlijkheidsstoornis. Maar wel goeie film
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 23:45
Mathijs
Mathijs is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 12-04-2005 @ 22:20 :
en die ene uh....
hoe heet ie ook al weer
a beautiful mind
One Flew Over the Cuckoo's Nest is het ook geloof ik
Ja alleen heeft de hoofdpersoon uit A Beautiful Mind (John Nash) paranoide schizofrenie, en dat is (net als de al genoemde depressie) geen persoonlijkheidsstoornis. En wat betreft de mensen uit de inrichting in One Flew Over A Cuckoo's Nest... die zijn allemaal zo gek als een deur, maar ik zou er zo op het eerste moment geen persoonlijkheidsstoornis aan kunnen koppelen. Neemt niet weg dat dit 2 van de beste films allertijden zijn trouwens! Allebei een geweldige cast en een superverhaal .

Persoonlijkheidsstoornissen kenmerken zich doordat ze stereotype, inadequate, repeterende gedragspatronen zijn, die over een periode van tenminste twee jaar het 'zelf', het werk en de relatie van de patient (op een negatieve manier) bepalen. Op dit moment zijn er qua diagnostiek 10 in omloop: de paranoide persoonlijkheidsstoornis (dit is anders dan Nash in A Beautiful Mind!), de schizoide, de schizotypische, antisociale, borderline, theatrale, narcistische, ontwijkende, afhankelijke en obsessieve-compulsieve persoonlijkheidsstoornissen. Misschien is het handig als je hier wat meer info over zoekt, wellicht krijg je dan ineens zelf ideeen?

Een andere film, ook met Jack Nicholson, is As Good As It Gets... Als je daar zo losjes naar kijkt dan heb je door dat de hoofdrolspeler niet helemaal lekker is, maar als je erover na gaat denken, merk je dat hij richting de theatrale persoonlijkheidsstoornis neigt...

En de aller-allerbeste vind ik Fatal Attraction... De personage die Glenn Close daar neerzet is een personificatie van de borderline persoonlijkheidsstoornis. Da's echt een aanrader!

Oh ja voor de liefhebbers: het schijnt dat men voor de DSM-V (wordt verwacht rond 2012 dacht ik.....) weer overweegt de goeie ouwe 'psychopaat' terug te brengen onder de persoonlijkheidsstoornissen... Dan zou Silence of the Lambs ineens een leuke optie zijn voor deze topic !

Groetjes Mathijs
Oud 14-04-2005, 16:12
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-04-2005 @ 13:08 :
En daar kan iemand zich niet beledigd door voelen...?
Dat weet ik uit eigen ervaring en bij sommige persoonlijkheidsstoornisen is dat gewoon een feit; geen loze belediging
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Chill Out schreef op 14-04-2005 @ 17:12 :
Dat weet ik uit eigen ervaring en bij sommige persoonlijkheidsstoornisen is dat gewoon een feit; geen loze belediging
Heb je onderzoeksresultaten voor dat 'feit'? Ben daar wel benieuwd naar.

En ik vraag me af wat er minder loos aan is dat van wat jij zegt dat een belediging zou zijn. (Die vind ik dan nl weer een stuk minder erg.)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 20:54
Verwijderd
Edvard Munch, the scream?

Diane Arbus heeft een serie foto's gemaakt over freaks. Deze is na haar dood (zelfmoord) uitgebracht door haar dochter en een vriend.
Het is een indrukwekkende serie maar je wordt er niet vrolijk van.
Ik weet niet of ze een persoonlijkheidsstoornis had maar depressief was ze zeker.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2005, 22:22
rare kwast
rare kwast is offline
ja sorrrrry kwam er later ook achter dat we die helemaal niet keken voor persoonlijkheidsstoornissen maar voor schizo

uber enthousiast
Oud 15-04-2005, 15:30
CSN
CSN is offline
Vandaag stond er in het kunstgedeelte van De Volkskrant een stuk over 'kunst en waanzin' .. waarbij dan als voorbeeld virginia woolf (wat zij nou precies voor een stoornis had is geloof ik nooit officieel vastgelegd) gebruikt werd; misschien dat je er iets aan hebt.
Oud 15-04-2005, 16:13
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2005 @ 17:16 :
Heb je onderzoeksresultaten voor dat 'feit'? Ben daar wel benieuwd naar.

En ik vraag me af wat er minder loos aan is dat van wat jij zegt dat een belediging zou zijn. (Die vind ik dan nl weer een stuk minder erg.)
Ach ja we kunnen nu heel lang moeilijk gaan zitten doen maar ik heb zelf een persoonlijkheidsstoornis en ik vind het niet leuk om over een kam geschoren te worden met alle andere mogelijke ziekten. Niet dat ik die minderwaardig vind ofzo, want een ziekte kies je niet zelf, maar het is een blijk van desintresse.

Dat stukje over dat sommige mensen makkelijk beledigd zijn, daarmee bedoel ik dat het voor sommige mensen wat harder aankomt dan voor andere mensen. 't is allemaal niet zo'n drama hoor maar 'k dacht ik zeg het even
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 13-04-2005 @ 14:27 :
Ik heb wel een hele mooie site van iemand met een kunstmatige stoornis. Het betreft een tekenaar die 9 portretten maakt onder invloed van LSD

http://tinyurl.com/25poo

heel gaaf
Geloof ook zonder bronvermelding dat dit onderdeel is van een geheim experiment van de Amerikaanse overheid in de jaren '50.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 19:44
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
..Vind ik persoonlijk een aanrader!
Oud 15-04-2005, 23:07
VeGs
VeGs is offline
Citaat:
Chill Out schreef op 15-04-2005 @ 17:13 :
Niet dat ik die minderwaardig vind ofzo, want een ziekte kies je niet zelf, maar het is een blijk van desintresse.
Ik denk dat het niet zozeer een blijk van desinteresse is, maar meer van onwetendheid. Schizofrenie zou ik ook snel onder persoonlijkheidsstoornis gooien, evenals de multiple personality disorder. Met name de laatste heeft toch duidelijk met de persoonlijkheid te maken. Maar die vallen beide er dus blijkbaar niet onder.
Ik ben eerstejaars psychologie, dus je kunt me moeilijk beschuldigen van desinteresse. Ik vind het ook wel zo handig dat Matthijs het uitgelegd heeft, want ik wist het gewoon niet. Maar om het nu gelijk desinteresse te noemen dat ik niet uitgebreid ben gaan googlen om de precieze data te vinden, in plaats van zelf te bedenken wat er waarschijnlijk onder valt, vind ik een wat snelle conclusie.
Het feit dat mensen hier willen reageren, is toch juist een teken van interesse. Ik ben het wel met je eens dat het beter is als de verschillen tussen die dingen duidelijker worden. Je voorkomt dit soort reacties alleen maar door het zelf uit te leggen.
Schizofrenie en MPS worden bijvoorbeeld ook standaard door elkaar gehaald. Maar alleen mensen die dat weten, kunnen anderen erop verbeteren.

Maar on topic; 'As good as it gets' is inderdaad een mooie film. Ze hebben op de uni vertoond met ervoor en erna info over dwangneuroses. Typische is dat juist de dingen waarvan je verwacht dat ze het overdreven in belang van de film juist klopten (elke dag een nieuw stuk zeep pakken bijv).
Over die persoonlijkheidsstoornis weet ik verder weinig, want daar hebben ze niet over gehad, maar de film op zichzelf is gewoon al het bekijken waard.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2005, 23:26
Verwijderd
@Chill Out: Meningen verschillen, ik ben het gewoon niet me eens eens, kan gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 00:37
deringmeester
deringmeester is offline
Citaat:
I never promised you a rosegarden.
Oud 16-04-2005, 07:37
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
VeGs schreef op 16-04-2005 @ 00:07 :
Schizofrenie en MPS worden bijvoorbeeld ook standaard door elkaar gehaald. Maar alleen mensen die dat weten, kunnen anderen erop verbeteren.
Tevens wordt vaak de verouderde, niet meer geldende term Meervoudige PersoonlijkheidsStoornis (MPS) gebruikt in plaats van de correcte, hedendaagse naam; dissociatieve identiteitsstoornis (DIS). Enkel de personen die dat weten, kunnen de niet wetenden erop attenderen.
Oud 17-04-2005, 16:46
VeGs
VeGs is offline
*grin*
Dank je
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 17:04
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Snees schreef op 15-04-2005 @ 17:31 :
Geloof ook zonder bronvermelding dat dit onderdeel is van een geheim experiment van de Amerikaanse overheid in de jaren '50.
zou me niet eens iets verbazen. Maar toch hecht ik wel aan een bronvermelding
Oud 20-04-2005, 18:05
eefje-frucht
eefje-frucht is offline
Heey,

Mijn vader heeft een psychologiese ziekte als ik het goed zeg hoor sta namelijk 4.5 voor Nederlands op raport
Mijn vader heeft de ziekte pseudologica phantastica
Een ding dat is niet Cool Arme arme ik....

Wie wil mij mailen??

Groetjes de nog altijd vrolijke maar toch zielige eva hihi
Oud 20-04-2005, 18:09
Verwijderd
Citaat:
eefje-frucht schreef op 20-04-2005 @ 19:05 :
Heey,

Mijn vader heeft een psychologiese ziekte als ik het goed zeg hoor sta namelijk 4.5 voor Nederlands op raport
Mijn vader heeft de ziekte pseudologica phantastica
Een ding dat is niet Cool Arme arme ik....

Wie wil mij mailen??

Groetjes de nog altijd vrolijke maar toch zielige eva hihi
psychologische

ik snap dat het niet cool is, maar of ik je nou zielig vind is een tweede. want aan je vrolijkheid te zien kan je er heel goed mee om gaan, voor zover ik dat kan beoordelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten