Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2005, 13:19
Stefanie
Stefanie is offline
Ik merk de laatste tijd dat ik vaak aan eten denk. Zelfs op momenten dat ik geen honger heb. Dan dwalen mijn gedachten af en denk ik: wat zal ik eens eten?

In het begin had ik het af en toe maar soms lijkt het net alsof het een obsessie is. Dat je eet om het eten, gewoon omdat het lekker is. Ik ben niet dik, maar merk wel dat als ik zo doorga met toegeven aan die gedachten ik het wel zou kunnen worden. Soms smaakt het niet eens en eet ik toch door.

Wie heeft dit nog meer? Waarom kan ik dit hebben? Een soort van verveling of gewoon een obsessie voor eten?

En hoe kom je hier vanaf
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2005, 13:28
Nijn*
Nijn* is offline
Heej,
Ik heb dat ook een tijdje gehad ja, dat je alleen maar eet om het te eten, niet omdat je honger hebt, of het lekker vind. Ik schrok er behoorlijk van toen het tot mij begon door te dringen en wilde er inderdaad ook zo snel mogelijk vanaf.

Wat bij mij hielp was gewoon heel streng voor jezelf zijn, alleen eten als je echt honger hebt of als je het eet omdat je het lekker vind. Je kunt bijv. een soort progamma opstellen, dat je in elk geval 3 maaltijden per dag eet en dan bijvoorbeeld 3 à 4 (gezonde) tussendoortjes die je op een bepaald tijdstip eet. Bijvoorbeeld voor de tv is het erg verleidelijk iets te eten.

Je kunt jezelf ook afleiden door een boek te lezen enz, zodat je zo geconcentreerd bent dat je niet aan eten denkt. En áls je wat gaat eten, zorg dan in elk geval dat het gezonde dingen zijn, dan eet je toch wat en is het niet uberslecht voor je.

Ik hoop dat ik je een beetje help hiermee!
Nijn*
Oud 20-04-2005, 13:31
Gothic
Gothic is offline
Ik hou me elke dag een het aangeraden schema, zodat ik hoe dan ook genoeg van alles binnenkrijg.

Ontbijt: 2 bruine boterhammen + beker melk

gezondtussendoortje: yoghurt, cracker, fruit, groente, snack a jack

lunch: 2 bruine boterhammen + drinken

tussendoor fruit

om half4/4uur: 2 bruine boterhammen + drinken

Avondeten: 200gr groente, vlees en genoeg aardappels/rijst/pasta + beker melk

om 20uur: boterham of cracker of yoghurt/kwark en wat fruit

Dit zit in mn hoofd. Hierdoor weet ik precies wanneer ik wat ga eten, zodat ik niet allerlei onzinnige dingen binnenkrijg. Wel weet ik dat ik elke dag een koekje oid kan eten. Op die manier geniet ik van de momenten dat ik eet en hoef ik niet aan allerlei andere dingen toe te geven.
Het weekend doe ik dit en let ik verder niet op andere lekkere dingen, dat moet gewoon kunnen, zeker omdat ik in het weekend sport.

Zo is het voor mij geen obsessie maar gewoon elke dag hetzelfde...
Oud 20-04-2005, 13:35
Stefanie
Stefanie is offline
Maar als ik bijvoorbeeld het idee in mn hoofd krijg om een hamburger te gaan eten blijft dat de hele tijd rondspoken en moet en zal ik die hamburger halen omdat ik me anders enorm kut voel
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 13:36
Zarya
Zarya is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-04-2005 @ 14:31 :
Ik hou me elke dag een het aangeraden schema, zodat ik hoe dan ook genoeg van alles binnenkrijg.

Ontbijt: 2 bruine boterhammen + beker melk

gezondtussendoortje: yoghurt, cracker, fruit, groente, snack a jack

lunch: 2 bruine boterhammen + drinken

tussendoor fruit

om half4/4uur: 2 bruine boterhammen + drinken

Avondeten: 200gr groente, vlees en genoeg aardappels/rijst/pasta + beker melk

om 20uur: boterham of cracker of yoghurt/kwark en wat fruit

Dit zit in mn hoofd. Hierdoor weet ik precies wanneer ik wat ga eten, zodat ik niet allerlei onzinnige dingen binnenkrijg. Wel weet ik dat ik elke dag een koekje oid kan eten. Op die manier geniet ik van de momenten dat ik eet en hoef ik niet aan allerlei andere dingen toe te geven.
Het weekend doe ik dit en let ik verder niet op andere lekkere dingen, dat moet gewoon kunnen, zeker omdat ik in het weekend sport.

Dit ga ik ook proberen!

Ik eet ook vaak om het eten. En dan vooral kleine lekkere dingen. Van die winegums of dropjes ofzo. Erg vervelend en heel dikmakend. (ondanks dat ik elke week toch minimaal 100 km fiets )
Oud 20-04-2005, 13:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 20-04-2005 @ 14:35 :
Maar als ik bijvoorbeeld het idee in mn hoofd krijg om een hamburger te gaan eten blijft dat de hele tijd rondspoken en moet en zal ik die hamburger halen omdat ik me anders enorm kut voel
Dan eet je die hamburger als vlees bij je avondeten, kan prima.
Oud 20-04-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 20-04-2005 @ 14:31 :

Ligt er aan hoe je je vast houdt aan dat schema en hoe je reageert als het toevallig een keer anders gaat dan anders.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 14:04
Flip!
Flip! is offline
Ik eet nu chips, vraag me niks.
Oud 20-04-2005, 14:07
Zarya
Zarya is offline
Citaat:
Flip! schreef op 20-04-2005 @ 15:04 :
Ik eet nu chips, vraag me niks.
Die heb ik al uit huis verbannen *tot ergernis van mijn vriend*..
Oud 20-04-2005, 14:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-04-2005 @ 14:54 :
Ligt er aan hoe je je vast houdt aan dat schema en hoe je reageert als het toevallig een keer anders gaat dan anders.
Dat is waar . M'n schema is heel flexibel in m'n hoofd ...
Reageren

Regels voor berichten