Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2005, 09:00
lso
lso is offline
Je hoort het vaak.. Kinderen en jongeren zijn onbezorgd.. wacht maar tot je ouder bent.. Na je studententijd begint alles... Wat vinden jullie hiervan..?

Ik denk dat ik hier helemaal niet mee akkoord kan gaan.. opgroeien, jezelf leren kennen, jezelf worden, het leven leren kennen.. verloopt toch niet allemaal van een leien dakje dat je zomaar kan zeggen "de onbezorgde jeugd"?

Laatst gewijzigd op 27-04-2005 om 09:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2005, 09:21
synclinorium
synclinorium is offline
Hoe ouder je wordt hoe beter je kunt relativeren. Ik snap wel dat mensen van 40 zeggen: je hebt niets om je zorgen over te maken. Maar voor ons (jongeren) gevoel lijkt het nu ook allemaal niet zo zorgeloos, over 20 jaar vinden we dat waarschijnlijk weer heel anders
Oud 27-04-2005, 09:25
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik heb geen idee wat een onbezorgde jeugd inhoud, simpelweg omdat ik hem nooit gehad heb, en waarschijnlijk ook nooit meer zal krijgen. Zo onbezorgd vind ik de meeste jeugdigden overigens niet, misschien tot een jaar of 10, in de periodes dat je nog niet voor keuzes staat en alles voor je geregeld word, dát is onbezorgd zijn. In mijn geval prut dus.

Waarschijnlijk zeg ik over 30 jaar ook; jezus dat viel destijds alles mee, maargoed, het kan heus beter
Oud 27-04-2005, 10:16
Nona
Nona is offline
Als je jong bent zijn de problemen die met je leeftijd meekomen groot genoeg. Volwassenen zouden die misschien makkelijk aankunnen, maar verwacht niet dat kinderen en jongeren dat ook meteen kunnen, als onervaren in het leven enzo.
Overigens denk ik ook niet dat het klopt. Ik sta nu onbezorgder in het leven dan een paar jaar geleden, terwijl ik nu toch echt ouder ben. Goed, mijn leven is niet veel veranderd (al dan wel voller), maar voor mij is er in ieder geval geen lineair verband tussen zorgen en leeftijd.
Oud 27-04-2005, 10:29
JJ13
JJ13 is offline
ik ben t er niet echt mee eens, de problemen van jongeren zullen misschien voor veel volwassenen lijken alsof t niks is, terwijl t voor de jongeren zelf er wel heel erg mee zitten.
Oud 27-04-2005, 10:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Tot je tiende ofzo. Maar na de middelbare school wordt het ook weer heel onbezorgd. Je hoeft geen rekening meer te houden met je ouders, kan wonen waar je wil, kan doen wat je wil, en dat hoeft echt niet te stoppen na je studententijd.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 11:29
Verwijderd
In de perceptie van een veertienjarige zijn de problemen die hij heeft even groot als de problemen van een veertigjarige in diens perceptie.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 12:04
Andora
Andora is offline
bij dat soort uitspraken moet ik meteen denken aan mensen die zeggen, 'geniet van je schooltijd, werken is veel zwaarder.' Maar ondertussen zijn ze dan wel ff vergeten dat naar school gaan ook veel tijd vergt en dat je ontzettend veel moet werken en leren ervoor. Dus ben het er niet mee eens
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 15:47
Verwijderd
misschien als je kleuter bent maar daarna niet meer. Ookal lijken het voor de volwassenen misschien kleine probleempjes, voor een kind of jongere zijn ze groot en ik kan nou niet zeggen dat de afgelopen jaren van mijn leven nou zo onbezorgd waren.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:58
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
Citaat:
Andora schreef op 27-04-2005 @ 13:04 :
bij dat soort uitspraken moet ik meteen denken aan mensen die zeggen, 'geniet van je schooltijd, werken is veel zwaarder.' Maar ondertussen zijn ze dan wel ff vergeten dat naar school gaan ook veel tijd vergt en dat je ontzettend veel moet werken en leren ervoor. Dus ben het er niet mee eens
nou sorry maar ik werk nu voor een jaar en na de zomer ga ik weer terug naar school en ik kan je dus wel vertellen dat werken echt wel zwaarder is.
dat neemt niet weg dat school ook zwaar kan zijn.
maar ik ben het er zeker mee eens dat je van je schooltijd moet genieten
Oud 27-04-2005, 18:18
Wiltine
Wiltine is offline
Ik denk dat het voor iedereen verschilt. Je hebt er altijd met een nare jeugd, maar je hebt er ook (zoals ik gelukkig) die écht jong en onbezorgd kunnen zijn. Behalve dan wat kleine probleempjes zoals een ruzie of een niet-geleerde repetitie. Maar dat noem ik geen zorgen.
Oud 27-04-2005, 18:51
Klaartje83
Klaartje83 is offline
Deels ben ik het er mee eens, deels niet. Voor mij persoonlijk gaat het denk ik wel op, alhoewel ik de toekomst niet kan voorspellen. Mijn jeugd was/is zeer goed en alles wat ik heb zijn meer zorgen en niet echt problemen.
Daarnaast kan ik me ook tevens voorstellen dat er mensen zijn die een veel minder goede jeugd hebben gehad dan ik. Voor hen zal hun toekomst misschien wel een stuk beter zijn, dus het hangt af per persoon
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 19:07
Verwijderd
De meeste kinderen zijn idd onbezorgd, maar lang niet alle. Jongeren zijn, denk ik, vaak juist niet onbezorgd...als je wat ouder bent weet je over het algemeen beter hoe dingen gaan en hoe je met dingen om moet gaan ed, dingen die je als jongere vaak nog niet allemaal weet en waardoor het soms juist heel lastig is.

@Bloedpropje: spreek jij uit ervaring of is dat iets wat jij denkt? Ik weet, helaas, uit ervaring dat het echt niet zo hoeft te zijn dat het na je middelbare schooltijd 'heel onbezorgd' wordt...voor de problemen die je dan kunt ontlopen komen echt wel weer nieuwe in de plaats. Geen enkele periode in je leven is echt volledig onbezorgd...student zijn is daarop geen uitzondering (eerder integendeel zou ik zeggen).
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
als je nu achteraf kijkt naar de dingen waar je je als 12-jarige zorgen om maakte denk je inderdaad 'dat zijn geen problemen'. Maar toen was dat voor je eigen gevoel wel het geval.

Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik me nu onverantwoordelijk kan gedragen ofzo
en ben dus ook niet onbezorgd jong
Oud 27-04-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
lso schreef op 27-04-2005 @ 10:00 :
Je hoort het vaak.. Kinderen en jongeren zijn onbezorgd.. wacht maar tot je ouder bent.. Na je studententijd begint alles... Wat vinden jullie hiervan..?
Vreselijk irritant! Ik heb helemaal geen tijd voor een onbezorgde studententijd doordat ik zo tering druk ben met school, stage, werk en studeren. Het is vast een leuke tijd, maar heb er geen tijd voor om er onbezorgd van te genieten. Ik vind het echt vreselijk dat ik mijn agenda moet trekken om met vrienden te kunnen afspreken.

Tsja, onbezorgd is ook maar een relatief begrip...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 10:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 27-04-2005 @ 11:16 :
Als je jong bent zijn de problemen die met je leeftijd meekomen groot genoeg. Volwassenen zouden die misschien makkelijk aankunnen, maar verwacht niet dat kinderen en jongeren dat ook meteen kunnen, als onervaren in het leven enzo.
Overigens denk ik ook niet dat het klopt. Ik sta nu onbezorgder in het leven dan een paar jaar geleden, terwijl ik nu toch echt ouder ben. Goed, mijn leven is niet veel veranderd (al dan wel voller), maar voor mij is er in ieder geval geen lineair verband tussen zorgen en leeftijd.
ja precies. Volwassenen kunnen zeggen dat het 'kleine problemen' maar je moet gedurende je leven bepaalde 'strategieen' ontdekken hoe je met bepaalde problemen omgaat, en die liggen niet allemaal voor het oprapen en die leer je niet alleen 'opeens' kennen. Eerder gedurende je leven. dus als je ouder wordt zal je met meer situaties beter om kunnen gaan omdat je dat geleerd heeft. Echter kan iemand van 14 meer levenservaring hebben op bepaalde gebieden dan iemand van bij 30 en zal diegene van 14 er misschien wel beter mee om kunnen gaan!
Oud 02-05-2005, 17:09
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Dat onbezorgd jong zijn, is een ideaal van volwassenen, die blijkbaar alleen nog maar geidealiseerde herinneringen hebben aan vroeger.
Ik was alles behalve onbezorgd jong. Tot een zekere leeftijd ben je idd niet bezig met geld en kinderen e.d, maar met zoveel andere dingen, die heel veel zorgen geven. Als het echt zo is dat het na je jeugd nog erger wordt zou ik niet willen leven.
Oud 02-05-2005, 17:11
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 27-04-2005 @ 11:57 :
Tot je tiende ofzo. Maar na de middelbare school wordt het ook weer heel onbezorgd. Je hoeft geen rekening meer te houden met je ouders, kan wonen waar je wil, kan doen wat je wil, en dat hoeft echt niet te stoppen na je studententijd.
Nou, ik heb soms liever de 'zorgen' van de conflicten met mijn ouders omtrent regels e.d, dan de onzekerheden over de toekomst. (Wat ga ik doen, wat wordt ik, zal ik genoeg geld verdienen, enz)
Oud 03-05-2005, 11:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Iedere volwassene die dat zegt, wil ik aan de hoogste boom opknopen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 13:54
Verwijderd
Ik word altijd boos op mensen die dat zeggen. Alsof je niets kunt meemaken in je jeugd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 08:19
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik denk dat ik daar niet over kan oordelen, aangezien ik nog maar een 'jonkie' ben in dat opzicht. Ik weet niet hoe zwaar de rest van mijn leven nog gaat zijn...

Maar als ik mijn leven van 'vroeger' vergelijk met mijn leven nu kan ik wel zeggen dat sommige dingen toen een stuk makkelijker waren: op de basisschool was iedereen vriendjes van iedereen, je had geen grote relatieproblemen, geen schoolstress, geen huiswerk, weinig verantwoordelijkheden, veel vrije tijd. Mjah, soms zou ik best nog wel es terug willen naar die tijd
Oud 05-05-2005, 10:08
ShitVisjes
ShitVisjes is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 27-04-2005 @ 17:58 :
nou sorry maar ik werk nu voor een jaar en na de zomer ga ik weer terug naar school en ik kan je dus wel vertellen dat werken echt wel zwaarder is.
dat neemt niet weg dat school ook zwaar kan zijn.
maar ik ben het er zeker mee eens dat je van je schooltijd moet genieten
geef mij idd maar economie, hoe kut dat ook is, maar fuck it, gipsplatensjouwen is kut... en werkeloos zijn en thuis zitten ook.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 11:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
TerrorTwin#1 schreef op 05-05-2005 @ 11:08 :
geef mij idd maar economie, hoe kut dat ook is, maar fuck it, gipsplatensjouwen is kut... en werkeloos zijn en thuis zitten ook.
Er zijn ook een heleboel minder zware banen dan gipsplaten sjouwen. Nu schets je natuurlijk wel een beeld van de volwassenheid die voor lang niet iedereen op zal gaan.
Oud 05-05-2005, 14:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 05-05-2005 @ 09:19 :
op de basisschool was iedereen vriendjes van iedereen
Dat heb ik toch heel anders ervaren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 14:08
ilse
ilse is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-05-2005 @ 15:06 :
Dat heb ik toch heel anders ervaren.
ik inderdaad ook. en ben het totaal niet eens met de uitspraak. oke, je hebt later andere problemen maar of die nou echt zwaarder zijn weet ik niet. als ik nu een 'onbezorgde jeugd' heb wil ik niet weten hoe mijn volwassen leven er uit zou zien
Oud 05-05-2005, 15:17
juno
juno is offline
Je zorgen worden anders naarmate je ouder wordt. Als je oud bent snap je vaak niet meer waar je als jonkie toch zo mee zat, maar je krijgt er andere zorgen voor terug waar je als jongere geen weet had. De hypotheek, ik noem maar een dwarsstraat. Zorgen om de kinderen, dat soort dingen.

Als je jong bent ben je voornamelijk bezig met jezelf en de hele wereld te ontdekken, en dat is eng, dat is een zorg op zich. Maar dat wordt ingeruild voor de zorgen die je je maakt als je wel een beetje doorkrijgt hoe het nou zit met die wereld.

Over jezelf maak je je als oudere in ieder geval totaal geen zorgen meer. Ik ben wie ik ben en als het niet bevalt heb je pech. die relaxte instelling vind ik absoluut het voordeel van oud worden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:48
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Conlcusie: dat is voor iedereen verschillend.
Oud 06-05-2005, 21:10
Nona
Nona is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 06-05-2005 @ 12:48 :
Conlcusie: dat is voor iedereen verschillend.
Bah, dat kun je wel op iedere vraag antwoorden...
Oud 06-05-2005, 22:18
cherrie
cherrie is offline
nouh geniet wel van je onbezorgde jeugd ,want als je ouder wordt moe je je eigen levensverzekering afsluiten en betalen.
Je moet je eigen ziekenfonds betalen . Je staat voor een veel grotere verandtwoording in het leven ,dusz geniet van je onbezorgde jeugd.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 16:46
Dark Red
Dark Red is offline
Onbezorgde jeugd?Daar kan ik echt niet over meespreken
Oud 07-05-2005, 18:58
one.
one. is offline
Je problemen groeien over het algemeen mee met je leeftijd. Voor iemand die 40 is schijnen de problemen van een 14-jarige zeer simpel toe, terwijl het voor die 14-jarige misschien ongeveer hetzelfde is als een 40-jarige die zijn huur nog maar net of zelfs niet weet te betalen.
Reageren

Regels voor berichten