Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2005, 17:57
duivelaartje
duivelaartje is offline
Toen ik vanochtend opstond, had ik opeens pijn links in m'n onderrug. Het bleek uiteindelijk toch niet iets te zijn van verkeerd hebben gelegen, want ik heb het nu nog steeds...

Het is een dof gevoel, alsof iets 'vast' zit ofzo. Als ik naar links, rechts of naar achter buig doet het pijn. Naar voren voel ik er minder van.
Aangezien ik nu verkouden ben, moet ik af en toe niezen en dan gaat het helemaal door m'n rug heen. Als ik er op druk voel ik het meer dan aan de andere kant. In de spiegel zag ik geen verschil tussen dikte en er zit ook geen blauwe plek ofzo.

Het straalt een beetje uit naar links boven m'n heup en als ik moet lachen voel ik het vooral aan de voorkant.

Ik heb een warm hemdje onder m'n trui aangetrokken, zodat het warm blijft (ookal heb ik het niet koud). Ik heb ook geen te gekke fratsen uit gehaald geloof ik. Maar het is best vervelend en niet een huis-tuin-en-keuken rugpijntje.

Wie weet wat het is en wat ik eraan kan doen. Wat zit er in je onderrug, waardoor het pijn kan doen?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 18:38
KiMZz
KiMZz is offline
Heb ik zo vaak last van.. Ik heb denk ik gewoon een zwakke rug, het zit bij mij echt altijd vast.. Ik weet niet hoe t komt.. Beetje te veel belasten (bukken, tillen oid) en t is weer mis.. Massage helpt wel... Of een hittepit er tegen aan, een warm bad, midalgan... Zorg iig dat het warm is en blijft.. Succes ermee!
Oud 10-04-2005, 20:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ga wel zorgen dat het warm blijft enzo. Ik vind het best lastig, omdat er maar 1 houding is waarbij is niets ervan voel. Gelukkig zit dat opzich wel fijn, maar bij lopen 'trekt' het al.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 21:06
boer
boer is offline
ik heb wel oefeningen om je rug weer "los" te maken, als je wil wil ik het wel omschrijven. ik heb er zelf namelijk ook behoorlijk last van (gehad).
Oud 10-04-2005, 22:33
Flowtje
Flowtje is offline
Ik heb er ook vrij vaak last van. Meestal een paar dagen achter elkaar, maar het trekt altijd na een tijdje weg.

Voor zover ik weet heb ik dan ook niks raars gedaan of verkeerd gelegen. Ik denk dat het in mijn geval meer iets te maken heeft met een verkeerde zithouding oid. (Ik zit niet zovaak rechtop, en na een tijdje zitten voel ik het altijd wel.)
Oud 10-04-2005, 23:10
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 10-04-2005 @ 18:57 :
Wie weet wat het is en wat ik eraan kan doen. Wat zit er in je onderrug, waardoor het pijn kan doen?

Alvast bedankt.
Massage?

ik ken het, van de week nog last van gehad. Als ik normaal zat had ik er geen last van, als ik op ging staan, voelde ik het best goed, zeker geen fijn gevoel. Het zeurt, he trekt en voelt inderdaad dof aan. Ik heb er zeker 3dgn mee rond gelopen, maar ben er nu wel weer vanaf.

Je onderrug zit vol met zenuwen (ruggegraat he) en natuurlijk ook spieren. Daarbij rust er natuurlijk meer gewicht op dan bijvoorbeeld je schouders.

Groeipijnen kan ook nog zijn, maar dat hoop ik niet voor je (je was toch al vrij lang?)
Oud 11-04-2005, 08:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Party_P schreef op 11-04-2005 @ 00:10 :
Massage?

Het is al iets minder, maar het kan misschien wel aan een verkeerde houding ofzo hebben gelegen. Het voelt nog steeds gevoelig aan en als ik beweeg dof.

Maar ik ga vandaag even een goede houding proberen aan te houden, ook op school. (Waar ik meestal al verkeerd op m'n stoel zit. )

Groeipijn is het geloof ik niet, dat voelde anders. Maar ik ben best lang ja, en hopelijk groei ik niet meer.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 11:28
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
boer schreef op 10-04-2005 @ 22:06 :
ik heb wel oefeningen om je rug weer "los" te maken, als je wil wil ik het wel omschrijven. ik heb er zelf namelijk ook behoorlijk last van (gehad).
Die zou ik wel willen weten ja, want ik vind het ook erg vervelend. Ik ben een paar keer naar mensendieck therapie gegaan maar das niks voor mij, dus ik weet bijna geen manieren...
Oud 11-04-2005, 13:15
boer
boer is offline
Citaat:
kimmetjeluvsya schreef op 11-04-2005 @ 12:28 :
Die zou ik wel willen weten ja, want ik vind het ook erg vervelend. Ik ben een paar keer naar mensendieck therapie gegaan maar das niks voor mij, dus ik weet bijna geen manieren...
deze oefeningen zijn om de lagerugwervels los te maken, het zal dus ook alleen helpen als dat het probleem is.

1. zet je voet op een tafel bank bureau enz. (als het maar ong. de hoogte is van een bureau, liefst iets hoger maar dat hangt ook van je eigen lengte af)
Zet je andere voet nu ong een meter van de tafel af.
Buig nu je knie van het been waarvan de voet op tafel staat, maar hou je bovenlichaam recht, tot het pijn begint te doen.
hou dit even vast. herhaal dit met beide benen op de tafel 6 keer.

2. Ga op een vlakke ondergrond op je rug liggen. Pak je knie vast, en trek die naar je hoofd toe. het andere been moet plat blijven liggen. Als je met je knie niet verder kan iets omhoogkomen met je bovenlichaam (gezicht naar knie) Hoe dit even vast. herhaal dit met beide benen een aantal keer (preciese aantal ben ik vergeten)

3. Ga op een vlakke ondergrond op je buik liggen. Zet je handen ter hoogte van je hoofd naast je. Druk je nu net zo omhoog als je met opdrukken doet, maar blijf met je buik op de grond. Herhaal dit ook een aantal keren.

Voor al deze 3 oefeningen geld dat als je voelt dat je niet verder kan of dat het pijn gaat doen, dat je moet stoppen.
Oud 11-04-2005, 13:24
Verwijderd
Citaat:

Alvast bedankt.
Ik had laatste tijd precies hetzelfde, daarna werd ik ziek en werd het echt zo erg dat ik niet kon liggen of zitten. Fysio heeft mijn rug volledig gekraakt en het zat op een plaats waar ik zelf niet bij kan met kraken en die ook vrijwel nooit 'natuurlijk' kraakt. Het voelt alsof er iets vast zit met inderdaad een dof gevoel.
Na verloop van tijd werd ik zo hopeloos dat ik droomde over mijn rug kraken

Maar ik zou even de fysio opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 16:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh ja, ik zit al bij de fysio. Voor m'n knieen. Kan ik gelijk ook even naar m'n rug vragen.

Dank Grimmie, voor de tip.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:22
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 11-04-2005 @ 17:22 :
Oh ja, ik zit al bij de fysio. Voor m'n knieen. Kan ik gelijk ook even naar m'n rug vragen.

Dank Grimmie, voor de tip.
je fysio heeft daar zeker ook wel verstand van, dus vraag het aan hem/haar
Oud 11-04-2005, 19:43
Verwijderd
Ik heb van mn fysio een oefening gekregen om mn rug sterker te maken zodat ik minder vaak last heb van mn rug. Ik weet niet of je die ook wilt weten?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 14:36
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je die kan vertellen, graag.

Ik heb pas volgende week weer fysio... Gelukkig voel ik het nu alleen nog maar bij vreemd zitten.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 11-04-2005 @ 20:43 :
Ik heb van mn fysio een oefening gekregen om mn rug sterker te maken zodat ik minder vaak last heb van mn rug. Ik weet niet of je die ook wilt weten?
Ik wel...
Ik heb ook erg vaak last van mijn onderrug. Doordat ik mensen in een verpleeghuis vaak verkeerd uit bed getilt heb (maar ja kon vaak niet anders!).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:28
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 12-04-2005 @ 15:36 :
Als je die kan vertellen, graag.

Ik heb pas volgende week weer fysio... Gelukkig voel ik het nu alleen nog maar bij vreemd zitten.
nog even volhouden, het lijkt al wat beter te gaan. Alleen voor zorgen dat je niet meer vreemd gaat zitten
Oud 12-04-2005, 22:04
Verwijderd
Oké.. Je moet op je rug gaan liggen. Dan trek je je beide knietjes op. En je houdt je voeten op de grond. Dus die komen vlakbij je billen. Dan ga je met je bekken omhoog. Als het je goed afgaat om tien seconden dat vast te houden dan doe je het een stapje moeilijker. Het moet natuurlijk niet te makkelijk zijn
Dus dan doe je hetzelfde als nu, maar til je één been op (zo hoog zodat zeg maar van je schouders tot je tenen 1 lijn is ongeveer). Dit hou je dan 10 seconden vol. Bij beide benen doe je dat vijf keer.

En dan het liefst 's ochtends, 's middags en 's avonds. Als het echt onmogelijk is kun je 's middags ook overslaan.

Ik waarschuw je: het is nog best pittig en ik had echt spierpijn (waar mn fysio zo heel erg blij mee was ).

Ik had een keer voor onzin, heel charmant een foto gemaakt en het valt me nu op dat mn been wel erg hoog in de lucht zweeft Maarja, een bed is niet het ideaalst om deze oefening op te doen omdat het meeveert zeg maar..
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:13
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik had dit gistere precies hetzelfde! als ik een houding doe, krijg ik pijn in mijn onderrug. ik had vandaag gewoon 15 km naar mijn school gefietst en het is al een stuk minder geworden. ik denk dat je goed moet blijven bewegen, dat je rug 'soepel' moet worden.
Oud 12-04-2005, 22:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:

Alvast bedankt.
je moet niet ongesteld worden?
Oud 13-04-2005, 15:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 12-04-2005 @ 23:04 :
*knip*
Die oefening doe ik ook op fysio voor m'n knieen. Wat tof, kan ik die ook gewoon voor m'n rug gebruiken. Whoe, dank je wel!

Fantome: Ook, maar die was een ander soort rugpijn. De ongesteldheidsrugpijn zit bij mij vaak in het midden en is een beetje 'vaag'.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 09:19
KiMZz
KiMZz is offline
Toen ik bij mensendieck was moest ik zorgen dat mijn rug plat was, dus op de (liefst harde) grond gaan liggen en je benen op een krukje of stoel leggen, dan is je rug precies recht. Alleen kraakt ie dan wel (bij mij dan). Of je knieen optrekken (voeten op de grond houden) en je bekken naar voor en naar achter kantelen, dan kraakt ie ook maar t schijnt dat ie daar ook van ontspant...
Oud 16-04-2005, 13:20
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Heb ik ook heel vaak, maar bij mij komt het omdak een auto-ongeluk heb gehad Ze raadden mij aan om veel te fietsen en te zwemmen (schijnt goed te zijn voor je rug ).. Je moet iig niet de hele dag zitten, dat is helemaal niet goed, en ik denk dat dat op het laatst ook wel zeer gaat doen..? Massage helpt idd ook En ik denk dat het gewoon je spieren zijn.. Misschien moet je eens van die SRL gel proberen Kan je gewoon bij de drogist krijgen, en werkt best goed Van VSL geloof ik..
Oud 16-04-2005, 20:59
Fantôme
Fantôme is offline
@Qtiej
ik ben blond, dus daar kan het aan liggen, maar VSL? Dat 'merk' ken ik niet. Of bedoelde je VSM?
Oud 17-04-2005, 18:37
pietje x
pietje x is offline
je denkt misschien het is een grap maar niets is minder waar.

Mastruberen helpt serieus waar, het geeft een bepaalde ontspanning ofzo.

Ervaring van iemand met geregeld rugpijn
Oud 17-04-2005, 19:30
Trifa
Trifa is offline
Ik heb daar ook best vaak last van. En ook dat het uitstraalt naar de heupen inderdaad. Bij mij is het geloof ik een gevolg van lang achter elkaar zitten (vooral met de benen over elkaar). Om het te voorkomen zorg ik dat ik geregeld een stukje ga wandelen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:34
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 16-04-2005 @ 21:59 :
@Qtiej
ik ben blond, dus daar kan het aan liggen, maar VSL? Dat 'merk' ken ik niet. Of bedoelde je VSM?
Zou ook best kunnen.. Ik weet alleen dat het zoiets was.. Sorry
Oud 19-04-2005, 15:56
annetjuh
annetjuh is offline
kan ook hypermobiliteit zijn of weet ik veel wat allemaal, als je er langer last van hebt kun je misschien beter naar de dokter gaan
Oud 19-04-2005, 16:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Het kan wel komen door verkeerd liggen. Ik heb dat een keer met mn nek gehad en daar heb ik een week goed last van gehad. Misschien per ongeluk verdraaid in je slaap ofzo. Je moet het iemand goed hard laten masseren en smeer er wat spul op speciaal voor spieren. Dan moet het vanzelf minder worden.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:58
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-04-2005 @ 17:31 :
en smeer er wat spul op speciaal voor spieren.
-> Midalgan werkt erg goed!

En een hittepit helpt ook wel..
Oud 20-04-2005, 19:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 19-04-2005 @ 16:56 :
kan ook hypermobiliteit zijn of weet ik veel wat allemaal, als je er langer last van hebt kun je misschien beter naar de dokter gaan
Ik heb wel last van hypermobiliteit, maar dat is vooral in m'n heupen/knieen.
Het begint nu weer een beetje, dus morgen even m'n fysio vragen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten